Gå til innhold

Endomondo legges ned

911

Anbefalte innlegg

Cata skrev (18 timer siden):

Hva har Strava da? (Og jeg HAR googlet, men finner bare referanser til løping, sykling osv.)

Strava er fullkompatibel med de aller fleste puslklokker og andre typer måledingser. Den har også kategorier for de fleste treningstyper. 

Forskjellen på betalingsvarianten og gratisvarianten er ikke enorm. Man kan fint bruke gratisvarianten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

911 skrev (18 timer siden):

Les hva Aktiv trening skriver om Strava kontra Endomondo så ser du hvorfor jeg i sin tid valgte denne. 

Den testen står vel greit i historien. Endomondo var så ræva at den er lagt ned. Strava er verdens største treningsplattform. 

You do the math. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (25 minutter siden):

Den testen står vel greit i historien. Endomondo var så ræva at den er lagt ned. Strava er verdens største treningsplattform. 

You do the math. 

Statistikken på Strava er ganske dårleg, og den har veldig få aktiviteter i forhold til det Endomondo hadde, og som MapMyX har. Strava er kult, men det er eit sosialt nettverk meir enn eit analyseverktøy, og det er jo ein god del folk som driv med ting som ikkje brukar GPS. Eg kan til dømes ikkje få markert kampsportøktene mine med anna enn ein generisk "Workout" eller "Anna" i Strava, medan eg i MMX kan tagge med med både kampsport og kva kampsport det er. Med over 200 timar kampsport i året, nesten halvparten av det eg har totalt, er dette litt vesentleg for dei av oss som likar statistikk. 

Eg likar signaturen din, eg elskar ironi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (4 minutter siden):

Statistikken på Strava er ganske dårleg, og den har veldig få aktiviteter i forhold til det Endomondo hadde, og som MapMyX har. Strava er kult, men det er eit sosialt nettverk meir enn eit analyseverktøy, og det er jo ein god del folk som driv med ting som ikkje brukar GPS. Eg kan til dømes ikkje få markert kampsportøktene mine med anna enn ein generisk "Workout" eller "Anna" i Strava, medan eg i MMX kan tagge med med både kampsport og kva kampsport det er. Med over 200 timar kampsport i året, nesten halvparten av det eg har totalt, er dette litt vesentleg for dei av oss som likar statistikk. 

Eg likar signaturen din, eg elskar ironi. 

Jeg lurer veldig på hvorfor du trenger en treningsapp hvis du treniner kampsport. Selve ideen med en treningsapp er GPS-teknologi. Ellers er det en dagbok, og da er det selvfølgelig helt åpent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (11 minutter siden):

Jeg lurer veldig på hvorfor du trenger en treningsapp hvis du treniner kampsport. Selve ideen med en treningsapp er GPS-teknologi. Ellers er det en dagbok, og da er det selvfølgelig helt åpent.  

Akkurat dette må vel kunne være subjektivt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Akkurat dette må vel kunne være subjektivt?

Nei? Det er selve forretningsideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått over til MapMyWalk etter at Endomondo la ned. Det gikk heldigvis greit å overføre historikken, men jeg likte bedre Endomondo. Kanskje jeg er gammeldags, men jeg savner norskspråklig meny. 

En annen ting jeg også savner er en bedre oversikt og statistikk over siste ukes og siste måneds turer. Mulig det finnes, men at jeg bare er klønete og treg? 

Det positive med MapMyWalk er at den også har skritteller og at kaloriforbruk blir lagt direkte inn i MyFitnessPal. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (10 minutter siden):

Nei? Det er selve forretningsideen.

Merkelig nok står det ikke nevnt GPS et eneste sted i Wikipedia artikkelen for "fitness apps":

Sitat

A fitness app is an application that can be downloaded on any mobile device and used anywhere to get fit. As of 2015, the number of health-related apps released on the two leading platforms, iPhone operating system (iOS) and Android, had reached more than 165,000.[1] Apps can perform various functions such as allowing users to set fitness goals, tracking caloric intake, gathering workout ideas, and sharing progress on social media to facilitate healthy behavior change. They can be used as a platform to promote healthy behavior change with personalized workouts, fitness advice and nutrition plans. Fitness apps can work in conjunction with wearable devices to synchronize their health data to third-party devices for easier accessibility. Through using gamification elements and creating competition among friends and family, fitness apps can help incentive users to be more motivated. Running and workout apps allow users to run or work out to music in the form of DJ mixes that can be personalized based on the user's steps per minute, heart rate or ideal cadence thus boosting and enhancing performance during exercise.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fitness_app

Poenget mitt er at dette må være en subjektiv vurdering opp mot ens egne behov. Dersom en trener kampsport, yoga, turn, svømming og så videre så betyr det ikke automatisk at man ikke har behov for en treningsapp for å loggføre data.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (1 minutt siden):

Merkelig nok står det ikke nevnt GPS et eneste sted i Wikipedia artikkelen for "fitness apps":

https://en.wikipedia.org/wiki/Fitness_app

Poenget mitt er at dette må være en subjektiv vurdering opp mot ens egne behov. Dersom en trener kampsport, yoga, turn, svømming og så videre så betyr det ikke automatisk at man ikke har behov for en treningsapp for å loggføre data.

Nei, altså. Hvordan ser du for deg at man måler aktivitet? Her er det to kilder: Puls og GPS (og watt). 

Jeg spør igjen: Hvordan måler man å "get fit", som du siterer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (1 minutt siden):

Nei, altså. Hvordan ser du for deg at man måler aktivitet? Her er det to kilder: Puls og GPS (og watt). 

Jeg spør igjen: Hvordan måler man å "get fit", som du siterer? 

Hvordan målte de aktivitet og progresjon for 20 år siden? 30 år siden? Tror du det å måle fysisk form er en ny ide etter at mobiler med GPS kom?

Man har ulike behov, ulike ting å måle og ulike utfordringer. Man er ikke avhengig av posisjonering bare fordi du sier det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (2 minutter siden):

Hvordan målte de aktivitet og progresjon for 20 år siden? 30 år siden? Tror du det å måle fysisk form er en ny ide etter at mobiler med GPS kom?

Man har ulike behov, ulike ting å måle og ulike utfordringer. Man er ikke avhengig av posisjonering bare fordi du sier det.

De brukte klassisk treningsdagbok. Det har eksistert i århundrer. 

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å bruke en treningsdagbok. Selv proffene bruker det den dag i dag. Men det er ikke en treningsapp! Fordi en treningsapp er et GPS-basert målekonsept. Det er det det er. Så er spørsmålet om de er gode eller dårlige på å måle og å systematisere dataene. 

Kanskje det viktigste poenget med en treningsapp er antall brukere og segmenter. Strava har størst antall brukere i hele verden. Å traversere et GPS-segment og se sin ranking i forhold til andre brukere er et innovativt og spennende bruksområde for GPS-tech. Der er Strava best blant alle plattformer, uten tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (2 minutter siden):

De brukte klassisk treningsdagbok. Det har eksistert i århundrer. 

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å bruke en treningsdagbok. Selv proffene bruker det den dag i dag. Men det er ikke en treningsapp! Fordi en treningsapp er et GPS-basert målekonsept. Det er det det er. Så er spørsmålet om de er gode eller dårlige på å måle og å systematisere dataene. 

Kanskje det viktigste poenget med en treningsapp er antall brukere og segmenter. Strava har størst antall brukere i hele verden. Å traversere et GPS-segment og se sin ranking i forhold til andre brukere er et innovativt og spennende bruksområde for GPS-tech. Der er Strava best blant alle plattformer, uten tvil. 

Du får mene hva du vil. Men en som trener kampsport kan fint ha bruk for og benytte seg av en fitness app - totalt uavhengig av hva du mener.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mene hva du vil. Men en som trener kampsport kan fint ha bruk for og benytte seg av en fitness app - totalt uavhengig av hva du mener.

Flott argument 😂 Sånn høres det ut når du går tom for motargumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DHG skrev (2 minutter siden):

Flott argument 😂 Sånn høres det ut når du går tom for motargumenter.

Poenget mitt var hele tiden at dette er subjektivt og opp til brukeren. Ikke noe du kan styre.

Og du har strengt tatt ikke kommet med et eneste bevis eller kilde for påstanden din om at en treningsapp må ha GPS for å kunne kalles treningsapp. Så for min del er det egentlig ikke vits i å argumentere særlig mer før du evnt kommer med noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var hele tiden at dette er subjektivt og opp til brukeren. Ikke noe du kan styre.

Og du har strengt tatt ikke kommet med et eneste bevis eller kilde for påstanden din om at en treningsapp må ha GPS for å kunne kalles treningsapp. Så for min del er det egentlig ikke vits i å argumentere særlig mer før du evnt kommer med noe.

Jeg har kommet med en solid teknisk argumentasjon. Hva mer trenger Deres høyhet? En doktoravhandling? 

Du derimot, har ingen argumenter. Du står på ditt. La det tale for seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (Akkurat nå):

Jeg har kommet med en solid teknisk argumentasjon. Hva mer trenger Deres høyhet? En doktoravhandling? 

Du derimot, har ingen argumenter. Du står på ditt. La det tale for seg ;)

Signaturen din er fantastisk ironisk.

Jeg gir meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
nomore82 skrev (Akkurat nå):

Signaturen din er fantastisk ironisk.

Jeg gir meg her.

Da tror jeg ikke du har særlig god forståelse om hva personangrep og persondebatt er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (1 time siden):

Jeg ser for meg at jeg kan måle treningsøkter med styrketrening (hvis jeg får somlet meg ti l å begynne igjen), gåturer, løping, sykling, fjellturer osv osv. Jeg trenger ikke en supergira treningsapp, jeg trenger en "aktivitetsapp" der jeg kan registrere forskjellige aktiviteter. Får jeg surret meg til å jogge igjen også så fikser fitbitappen fint akkurat den delen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (16 timer siden):

Eg synest du har eit ganske snevert syn på kva ideen med ein treningsapp er, altså. Strava renner jo over av folk som sitt på rulla heile vinteren og loggar det, og som tydelegvis brukar Strava som ei treningsdagbok. Det er ikkje slik at det å bruke appar som ei treningsdagbok er ein FEIL måte å bruke dei på. Eg vil tru mange gjer som meg: dei brukar ein app til alt. Eg loggar alt av trening på ein stad, både den med og utan GPS. Dessutan er det jo slik at dei aller fleste som er skikkeleg seriøse i treninga si ikkje brukar appen til å spore treninga si, men ei pulsklokke, og då vel ein jo den nettsida/appen som gir ein det ein har mest bruk for. Statistikken til Strava er ganske dårleg, statistikken til Endomondo var bra. Sjølve analysen av økta er betre på Garmin si eiga side, for dei av oss som har Garmin-klokker. Men Strava er gøy pga segment og det sosiale, og dei har ein del litt artige fiksfakseri, slike som Global Heat Map og slikt. Eg har om lag 200 timar i året på matta, dei timane loggar eg manuelt, og om lag 200 timar med GPS-aktivitet. Det seier seg sjølv at eg gjerne vil ha alt på ein stad, og helst ikkje vil logge både tøying og kampsport som "Other". Endomondo - og no MapMyFitness - har tagging tilgjengeleg der eg kan få skilt desse for statistikken sin del. Eg vil tru det er nett slik produsentane av desse sidene har tenkt det, sidan ein kan logge masse som ikkje er GPS-styrt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (14 timer siden):

Jeg ser for meg at jeg kan måle treningsøkter med styrketrening (hvis jeg får somlet meg ti l å begynne igjen), gåturer, løping, sykling, fjellturer osv osv. Jeg trenger ikke en supergira treningsapp, jeg trenger en "aktivitetsapp" der jeg kan registrere forskjellige aktiviteter. Får jeg surret meg til å jogge igjen også så fikser fitbitappen fint akkurat den delen. 

Eg trur du vil kunne ha glede av MapMyFitness. Det er det same som MapMyRun eller MapMyRide, altså, av ein eller annan grunn har dei fleire inngangar til same type side, eg skjøner ikkje kvifor. Eg har ikkje logga styrketrening særleg seriøst enda der, men det ser ut til at ein kan legge inn kvar enekelt øving også, og det har eg sakna litt på Endomondo: greitt å ha alt på ein stad. 

Det tok litt tid før eg fekk hovudet rundt MapMyFitness, men det ser ut til at den gjer mykje av det same som Endomondo. Men Endomondo var grøn, ikkje blå, og det likar eg betre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...