AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 På jobb (jeg er sykepleier) opplever jeg mer enn sjeldent at både leger og sykepleiere (fra andre avd) er uhøflige/gretne mot meg. Det kan være at de har en uhøflig tone på telefonen eller at de oppfører seg uhøflig mot meg. Jeg vil ikke komme med eksempler av frykt for å bli gjenkjent. Jeg er en person som tar meg veldig nær av sånt fordi jeg prøver å imøte folk med respekt og høflighet uansett om jeg har mye å gjøre/er stresset. Jeg er typen som ikke reagerer når dette skjer og heller i etterkant av en sånn opplevelse. Hvis det er noen som meg som har opplevd/opplever det samme, hvordan takler dere dette? Jeg vil så gjerne bli flinkere til å stå opp for meg selv og sette uhøflige mennesker på plass når det er aktuelt. Anonymkode: 5241c...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Har du sett deg selv i speilet først? Kan det være at du tolker i feil retning? Tar du ting i verste mening ofte? Anonymkode: 1fce7...794 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du sett deg selv i speilet først? Kan det være at du tolker i feil retning? Tar du ting i verste mening ofte? Anonymkode: 1fce7...794 Goddagmann økseskaft..! Ts skriver jo at hun tar seg nær😑 kan ingen her lese?? Anonymkode: d5cf1...551 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Sykepleiere er en spesiell gruppe som ofte er veldig høye på seg selv og nedlatende mot ferskingene og de som har lavere rang/ utdanning enn dem. Anonymkode: 3e995...78a 10
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Du vil utvikle tykkere hud etter hvert, det var i hvert fall det som skjedde med meg. Reagerte sånn som deg i begynnelsen. Har nå mange år i yrket. Det er ikke nødvendigvis personlig. I et miljø med høyt tidspress og lite bemanning, kan dette dessverre gjøre noe med måten man kommuniserer med hverandre på. Er ikke nødvendigvis sånn på alle arbeidsplasser, men ser litt av det på min. Vet ikke hvor ny du er i yrket. Men dette med arbeidsmiljø er noe som kan tas opp med leder, på personalmøter o.l. Tren også ( kanskje først og fremst) på å ta det opp på en skikkelig måte med vedkommende som snakker med deg der og da- det er faktisk en treningssak. Det hjelper ikke å komme lenge etterpå ift kommentar som ble sagt. Anonymkode: 688ca...923 1
Lada Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykepleiere er en spesiell gruppe som ofte er veldig høye på seg selv og nedlatende mot ferskingene og de som har lavere rang/ utdanning enn dem. Anonymkode: 3e995...78a Usaklig kommentar. Tror ikke du kjenner mange sykepleiere. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Nå er jeg vernepleier, men jeg jobbet i 6mnd på et helsehus. Hadde kun 20% stilling men det var så grusomt at jeg sluttet etter 6mnd. Jeg ble ikke brukt som vernepleier som forespeilet, jeg ble fullblods sykepleier som jeg ikke hadde kompetanse til(var kun halvveis i vernepleier forløpet). Jeg avskrev det i det lengste som stress, og det var det nok også, men etterhvert så måtte jeg si opp for min egen helse sin skyld. Og selv om jeg kan avskrive mye til stress så var det mye som ikke var stress men heller at de absolutt ikke ville ha meg der. Jeg vil si min nåværende jobb er langt mer stressende, men her fungerer vi ansatte så godt i lag og snakker om det som er vanskelig og tar vare på hverandre. Vanskelig å si hvordan du skal angripe det, tror jeg først ville prøvd meg på å spørre, under fire øyne, om alt er ok, for de virker litt overveldet når de sier til xxx til deg på telefonen eksempelvis, og at du ble bekymret. Enten er svaret ja og da forklarer jo det litt og det er ikke noe personlig. Er svaret nei så kanskje de ikke føler for å fortelle, evt. er alt virkelig ok, men uansett så tenker de kanskje over hvordan de er i relasjon med andre. Og hva skal de gjøre? Klage til sjefen for at du spurte om de hadde det bra?:P Anonymkode: d78d3...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 13 minutter siden, Lada skrev: Tror ikke du kjenner mange sykepleiere. Er vel heller det jeg gjør. Anonymkode: 3e995...78a 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 Mulig det er stress pga arbeidspress som gjør at de er sånn? Er det en generell tone på arbeidsplassen? Er de verre mot deg enn mot andre? Uansett om det er et gjennomgående forsuret arbeidsmiljø eller om det noen som er stygge med deg spesifikt, kan du ta en prat med verneombudet. Anonymkode: d30c3...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Prøv å se saken utenfra. Handler dette om deg og din kommunikasjon (dvs ringer du om nødvendige ting til riktig person på et fornuftig tidspunkt, eller kunne det ventet/bli tatt med noen andre/kunne du lest i journalen eller slått opp selv?), eller handler det om den andre personen? Du kan ikke styre andre, men du kan styre deg selv og prøve å legge det som ikke er ditt ansvar over på den det gjelder. Anonymkode: 8a8eb...a6f
Havbris Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 Er det måten de ordlegger seg på, eller tonefall etc som du reagerer på? Det kan være at din tolkning ikke stemmer overens med budskapet slik det var ment fra den andre. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 Du må nesten komme med eksempler her for at vi skal kunne gi tilbakemeldinger. Jeg har jobbet på ulike avdelinger på sykehus i over 20 år, og tonen er de fleste steder veldig direkte, som nok kan bli tolket frekt uten at det er det. Noen tar seg jo nær av absolutt alt, så her må du komme med eksempler. Jeg har f.eks en ny kollega som når har hatt opplæring, og mener all korreksjon av det hun gjør er kritikk av hennes person. Helt håpløst. Anonymkode: 4e80f...7c0 3
Julie Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: På jobb (jeg er sykepleier) opplever jeg mer enn sjeldent at både leger og sykepleiere (fra andre avd) er uhøflige/gretne mot meg. Det kan være at de har en uhøflig tone på telefonen eller at de oppfører seg uhøflig mot meg. Jeg vil ikke komme med eksempler av frykt for å bli gjenkjent. Jeg er en person som tar meg veldig nær av sånt fordi jeg prøver å imøte folk med respekt og høflighet uansett om jeg har mye å gjøre/er stresset. Jeg er typen som ikke reagerer når dette skjer og heller i etterkant av en sånn opplevelse. Hvis det er noen som meg som har opplevd/opplever det samme, hvordan takler dere dette? Jeg vil så gjerne bli flinkere til å stå opp for meg selv og sette uhøflige mennesker på plass når det er aktuelt. Anonymkode: 5241c...aa2 Speil vedkommende og sett deg i respekt. Med tida får du forhåpentligvis tykk hud og blir mer «immun». Helsevesenet er en blandet potpurri av ansatte og arbeidsmiljøet kan være ganske så tøft og brutalt. Kanskje spesielt for de som er ferske/nye i gamet. Hold ut,du finner din måte å takle disse «oppgulpene» på 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 Det er fryktelig dårlig arbeidsmiljø i enkelte deler av helsetjenesten, især der de eldre sykepleierne og «trøtte» legene «regjerer». Man må rett og slett ta igjen med samme mynt, heve stemmen og tørre å gi direkte og tydelige tilbakemeldinger. Mange er dessverre ikke klar over sin nedlatende og krenkende væremåte. Anonymkode: 4a145...129 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 Ja kanskje er det bare miljøet som er sånn rett og slett, da kan du ikke ta det personlig. Har opplevd hvordan visse bransjer er når du er ganske lavt i systemet. Det er mye mas og kjefting og du får skylda for alt som ikke egentlig er din feil, men sånt må man tåle om man skal komme seg oppover. 🤷♀️ Anonymkode: 2ed22...bce
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 Kan skyldes flere årsaker. Hiarki, stress og usikkerhet. Noen få leger kan være ganske så utrivelige, men etter så mange år i gamet preller det av. Jeg tar meg ikke personlig nær av det. Anonymkode: dc262...fe8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 Jeg var som deg - og forstod hva som hadde skjedd i etterkant og reflekterte deretter rundt situasjonene. Jeg har, med tiden selvsagt lært meg til å være i situasjonen og agere adekvat. Eksempelvis, dersom noen sukker til noe jeg har sagt så kan jeg f.eks si «Eva, når du sukker etter det jeg sa sa forstår jeg deg sånn *sett inn hva som helst som passer*, forstår jeg deg riktig?». I de aller fleste tilfellene blir disse menneskene satt ut for da må de plutselig svare for seg. Enden på visa ble at det stoppet opp. Kommunikasjon er og forblir vanskelig i gitte situasjoner, mye støy som kan fortrenge budskap både ved kroppsspråk, toneleie m.m. Noen ganger kan kanskje noen være uenig, oppgitt over hva du sier/vurderinger. Mitt råd: Stå i situasjonene, dersom noen snakker til deg på en ugrei måte, spør vedkommende hvorfor han eller hun snakker sånn til deg? Anonymkode: 05648...df7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 Jeg tenker at det handler om hvordan du leser det folk sier. Folk er dirkete og ærlige, det trenger ikke være noe personlig ovenfor deg. Hvis du er fersk i jobben, kan det hende de overkjører deg fordi de mener de vet best og ikke har tiltro til din kunnskap. Hvis du har tyngde i arbeidslivet, oppnår du ofte mer respekt. Det er i hvert fall min erfaring. Svar igjen, og sett deg i respekt! Blir det ikke bedre, hadde jeg tatt det opp med nærmeste leder. Anonymkode: defd4...c79
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 Dessverre er dette helt vanlig. Er selv sykepleier og merket dette spesielt godt da jeg jobbet på sykehus. Neon sykepleier er skyhøye på seg selv, og da spesielt de med enkelte typer videreutdanning. Overlegne rett og slett! De kan virke sur og himle med øynene om man ikke forstår noe (som man faktisk ikke skal kunne så mye om fordi man kanskje jobber på annen type avdeling eller ikke har samme type utdanning). De er oven i fra og ned i stedet for å møte andre, være hyggelig og forklare om noen er usikker. Altså å være hjelpsom er et stort problem for enkelte. Hvis du jobber tett på med denne typen så er det kanskje vanskelig å gi en klar beskjed fordi de sannsynligvis vil ta det svært ille opp. Men hvis de kommer fra en annen avdeling er det gjerne lettere å gi beskjed. Før også avvik hvis det går direkte på deg og påvirker arbeidsmiljøet. Kanskje noe går under trakassering? Du kan også snakke med leder. Vi gjorde det da jeg jobbet på sykehus. Da var det spesielt en anestesisykepleier som var sur, gretten og kjeftet uansett. Man kunne ringe og spørre om hjelp til en veneflon som virkelig hastet fordi en pasient måtte ha behandling MED EN GANG, men var svært dehydrert, årene rullet vekk, masse blåmerker som ødela for å se årer og kanskje redd for å bli stukket også. Da kunne vi få kjeft tilbake fordi vi ikke klarte det og var inkompetent. Når hun endelig kom til oss så styrtet hun inn døren, kjeftet på oss mens hun sint satte inn veneflon på pasientene. Man kunne også se at pasienter reagerte. Mitt eneste råd er å være litt småfrekk tilbake og bare si "har du stått opp med feil fot i dag"? De vil sannsynligvis reagere med mer sinne, men da er det jo egentlig ensbetydende med at de faktisk har stått opp med feil fot...Og når man sier det slik så klandrer man de jo ikke direkte for en spesifikk hendelse. Anonymkode: 03e1b...f0c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykepleiere er en spesiell gruppe som ofte er veldig høye på seg selv og nedlatende mot ferskingene og de som har lavere rang/ utdanning enn dem. Anonymkode: 3e995...78a Ikke skyld på sykepleierne for dine mindreverdighetskomplekser. Anonymkode: 76faf...8de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå