Gå til innhold

vet noen hva stemoren til askepott heter på norsk? på engelsk heter hun lady tremaine

Anbefalte innlegg

Skrevet

her sitter jeg i klasserommet med masse bråk, og jeg kommer ikke på hva lady tremaine, altså stemoren til askepott heter på norsk. det ville vært hyggelig hvis noen av dere kunne ha hjulpet. jeg skal ikke stoppe å lete før jeg finner ut av hva hun heter på norsk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!🥵😪

ahahahhaha.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt noen norsk navn på henne, hun heter "Den onde stemoren", noen ganger "Den onde stemoren, lady Tremaine".

Tremaine er ikke oversatt på tysk, spansk eller fransk heller, bortsett fra at franskmennene har satt en apostrof over første e-en.

Anonymkode: a8202...ccd

Skrevet

Tror faktisk hun bare heter den onde stemoren 

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet oppriktig ikke sikkert hva hun heter, men jeg syntes dette var et ordentlig godt spørsmål som jeg har lurt på i evigheter.

Bra du tar opp sånne viktige temaer!🦞

• Liker 1
Skrevet

Hun heter bare "den onde stemoren". Dette er et folkeeventyr, og det er ikke gitt noe navn til henne. Om du har sett et navn, er det den spesifikke gjenfortellingen som har diktet et til henne. 

Anonymkode: a85fc...ce1

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun heter bare "den onde stemoren". Dette er et folkeeventyr, og det er ikke gitt noe navn til henne. Om du har sett et navn, er det den spesifikke gjenfortellingen som har diktet et til henne. 

Vi snakker om disney. åmg ofc ho har et navn

Skrevet
1 minutt siden, pappa messi skrev:

Vi snakker om disney. åmg ofc ho har et navn

Hvorfor så uhøflig? Det står ingenting i innlegget ditt om at du sikter til en spesifikk gjenfortelling av eventyret. Se Disney-versjonen, da, om du lurer? Så finner du det ut selv, om hun har et navn i den? 

Skrevet
På 5.11.2020 den 11.42, Maleficenta skrev:

Tror faktisk hun bare heter den onde stemoren 

kjenner du henne?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så uhøflig? Det står ingenting i innlegget ditt om at du sikter til en spesifikk gjenfortelling av eventyret. Se Disney-versjonen, da, om du lurer? Så finner du det ut selv, om hun har et navn i den? 

Jeg har sett den flere ganger, men kan ikke huske de har sagt navnet hennes, og jeg lurer virkelig på det. Det er også et bilde av disney stemoren i innlegget.

Skrevet
1 minutt siden, pappa messi skrev:

Jeg har sett den flere ganger, men kan ikke huske de har sagt navnet hennes, og jeg lurer virkelig på det. Det er også et bilde av disney stemoren i innlegget.

Tror du virkelig at alle voksne mennesker i norges land har sett Disney sin versjon av Askepott..? Det står ikke ett eneste sted, verken på bildet, eller i teksten, så hvordan mener du folk skal vite det? 

Se den en gang til da, om du lurer sånn.. Og om de ikke nevner et navn, kan det hende de bare kaller henne *trommevirvel* Den Onde Stemoren.. 

Skrevet

Men navn oversettes jo ikke. Hun blir kalt den onde stemoren i Norge, men navnet hennes er det samme. Du bytter ikke navn når du drar utenlands?

• Liker 1
Skrevet

På rollelisten til tegnefilmen står det "stemoren" , i nyinnspillingen vanlig film står det Stemoren (Lady Tremaine).

Anonymkode: 9b720...782

Skrevet
1 minutt siden, ikkevoksen skrev:

Men navn oversettes jo ikke. Hun blir kalt den onde stemoren i Norge, men navnet hennes er det samme. Du bytter ikke navn når du drar utenlands?

I tegnefilmer og filmer for barn bytter de ofte navn, jo, for at det skal være lettere for barna å uttale og gjenkjenne. Bare se på Harry Potter, der er det knapt noen som heter det samme på norsk som på engelsk. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I tegnefilmer og filmer for barn bytter de ofte navn, jo, for at det skal være lettere for barna å uttale og gjenkjenne. Bare se på Harry Potter, der er det knapt noen som heter det samme på norsk som på engelsk. 

Ja, jeg sa hun ble kalt "den onde stemoren" :) 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at alle voksne mennesker i norges land har sett Disney sin versjon av Askepott..? Det står ikke ett eneste sted, verken på bildet, eller i teksten, så hvordan mener du folk skal vite det? 

Se den en gang til da, om du lurer sånn.. Og om de ikke nevner et navn, kan det hende de bare kaller henne *trommevirvel* Den Onde Stemoren.. 

Vell først å fremst, hvem har ikke sett askepott og i det minste sett bilde av henne? Uansett er jeg ganske sikker på at lady tremaine er bare stemorens navn i Disney versjonen.

Skrevet
Akkurat nå, pappa messi skrev:

Vell først å fremst, hvem har ikke sett askepott og i det minste sett bilde av henne? Uansett er jeg ganske sikker på at lady tremaine er bare stemorens navn i Disney versjonen.

Jeg har ikke sett hele Disney-versjonen, og den har jeg ikke sett siden jeg var barn, altså minst tredve år siden ;) Ikke alle voksne sitter og ser Disney-filmer. Askepott på nrk, som er en helt annen versjon, ser jeg hvert år. 

Og ja, stemoren har altså ikke noe navn i folkeeventyrene historien bygger på. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, ikkevoksen skrev:

Jo det gjør de ofte

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, ikkevoksen skrev:

Så klart noen navn oversettes, de har da oversatt navnet Cinderella til Askepott, f.eks. 🙄

Anonymkode: 59d33...2c1

Skrevet
På 6.11.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett hele Disney-versjonen, og den har jeg ikke sett siden jeg var barn, altså minst tredve år siden ;) Ikke alle voksne sitter og ser Disney-filmer. Askepott på nrk, som er en helt annen versjon, ser jeg hvert år. 

Og ja, stemoren har altså ikke noe navn i folkeeventyrene historien bygger på. 

Men den heter Askepott og de tre nøttene, disney versjonen heter bare Askepott og det var det diskusjonen handlet om.

Skrevet

Stemoren i tre nøtter til Askepott er tidenes fæleste bitch.

Anonymkode: 451ec...f04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...