Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en venninnegjeng sammen med fire andre. Vi treffes jevnlig, og det er veldig koselig. 

Vanligvis treffes vi gjerne hjemme hos hverandre. Den siste tiden har vi derimot vært mye mer ute og spist og generelt gjort ting som koster litt. Kanskje på grunn av Corona. 

Det er i utgangspunktet ikke et problem, men det har nå blitt det på grunn av min økonomi. Jeg var litt uheldig med hvitevarer og boligen min generelt hvor mye måtte gjøres på en gang. Jeg tømte bufferkontoen og prøver nå iherdig å fylle den igjen. Problemet er altså ikke at jeg ikke har penger, men at prioriteringene mine ligger på å sikre meg mot eventuell fremtidige overraskelser før middag ute hver uke, kino, vin og kafé

Jeg synes det er litt pinlig å si dette til jentene. Hvis jeg fremmer at jeg sparer penger blir jeg fort "hun gjerrige" som må huske å "kose seg litt". Det orker jeg bare ikke! Hva gjør jeg nå? 

Det vil nok ta meg noen måneder med sparing før jeg er der jeg vil. Vil ikke si nei hver gang, men det blir nok oftere enn før. 

Anonymkode: 78d26...e4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke helt problemet med å bare være ærlig å si at "pokkers hvitevarene og huset gjorde at jeg måtte tømme bufferen, så nå kan jeg ikke ta meg råd til å gå ut så mye. Kan vi ikke heller treffes hjemme hos meg" e.l. 

Det er da ikke noe pinlig? 

Du har jo ikke penger til å gå ut; de pengene du har, må du bruke på andre ting, nemlig å fylle opp bufferkontoen. Det bør de fleste voksne folk forstå, at det at man har penger på konto, ikke betyr at det er penger man kan prioritere å bruke på unødvendigheter når bufferen er tom. 

Anonymkode: 6000f...a0f

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en venninnegjeng sammen med fire andre. Vi treffes jevnlig, og det er veldig koselig. 

Vanligvis treffes vi gjerne hjemme hos hverandre. Den siste tiden har vi derimot vært mye mer ute og spist og generelt gjort ting som koster litt. Kanskje på grunn av Corona. 

Det er i utgangspunktet ikke et problem, men det har nå blitt det på grunn av min økonomi. Jeg var litt uheldig med hvitevarer og boligen min generelt hvor mye måtte gjøres på en gang. Jeg tømte bufferkontoen og prøver nå iherdig å fylle den igjen. Problemet er altså ikke at jeg ikke har penger, men at prioriteringene mine ligger på å sikre meg mot eventuell fremtidige overraskelser før middag ute hver uke, kino, vin og kafé

Jeg synes det er litt pinlig å si dette til jentene. Hvis jeg fremmer at jeg sparer penger blir jeg fort "hun gjerrige" som må huske å "kose seg litt". Det orker jeg bare ikke! Hva gjør jeg nå? 

Det vil nok ta meg noen måneder med sparing før jeg er der jeg vil. Vil ikke si nei hver gang, men det blir nok oftere enn før. 

Nå har de nye nasjonale retningslinjene gjort at du, med god samvittighet, kan være hjemme uten å unnskylde deg. 

Anonymkode: d87c6...b53

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe du overhodet ikke treng å ha dårlig samvittighet for. Du brukt pengene dine riktig på det som trengte. Om dine venner ikke kan forstå at du ikke kan gå ut å spise når det passer dem,  så viser de nå bare sitt sanne farger å ansikter. Nå som myndighetene har kommet med nye retningslinjer så treng du hvertfall ikke å føle noe press for å bruke penger.  Spar pengene dine med et smil på ansiktet dit å heller glede deg til at du kan bruke penger uten og tenke på hva pengene egentlig skulle ha blitt brukt på.

Anonymkode: d17df...85a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har de nye nasjonale retningslinjene gjort at du, med god samvittighet, kan være hjemme uten å unnskylde deg. 

Anonymkode: d87c6...b53

Jeg ville ikke brukt det som unnskyldning. De nye innstrammningene varer kanskje bare noen uker. Ts sier hun kommer til å bruke lang tid på å spare opp bufferen. 

Det er bedre å bare være ærlig i utgangspunktet, så slipper man dikte opp nye unnskyldninger og halvløgner for vennene sine. 

Anonymkode: 6000f...a0f

Skrevet

Det er da ikke noe pinlig. Mange som ikke har råd til å handle hvitevarer engang dersom noe skulle ryke. Dersom du syns det er flaut å skylde på ærligheten, så kan du heller skylde på covid-19 at du ikke ønsker å ta noen risiko akkurat nå pga. nye bølgen.

Skrevet

1. Du kan unnskylde deg med smittevern og bli hjemme

2. Du kan invitere hjem til deg

3. Du kan gå ut men kjøpe 1-2 glass vin i steden for en flaske

Anonymkode: ec644...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...