Gå til innhold

Dere som gikk fra AAP til uføretrygd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk innvilget AAP i sommer, og ser ikke en lys ende i tunellen. Jeg sliter med bipolar lidelse 2 og posttraumatisk stresslidelse som gjør jobb (og alt annet i hverdagen..) ganske umulig. Hvordan visste dere at det var på tide å søke uføretrygd? Følte dere at dere gav opp? Akkurat nå er min aller største frykt å måtte søke uføre, jeg har så lyst til å ta en utdanning og få meg en jobb, men så fort jeg prøver på noe så blir helsen forverret gange tjue.. 

Anonymkode: 94ab6...68a

Skrevet

Jeg hadde AAP hele perioden. Men det var NAV og legen og mente at nok var nok og på tide og søke ufør. Min behandler sa og at det var liten sjans for at jeg kunne jobbe. Men jeg var under gammel ordning på 4 år. Fikk utvida AAP mens prosessen foregikk. Det tok 7 måneder. Fikk innvilget på første søknad. Saksbehandleren jeg hadde i NAV den gang var en hyggelig dame som hadde gått igjennom hele saken min og sa at nå må vi sette inn sluttstrek for dette med AAP.

Jeg jobba iherdig hele perioden for og bli frisk, men ble så stressa av hele prosessen at helsa gikk bare nedover. Stresset kom av mye masing fra Nav sånn at de tilslutt forstod at alle brev og meldinger de sendte ble det slutt på og jeg fortsatte med den aktivitetsplanen som var satt opp. 

Tror mye har endret seg siden den gang. Beste er og ta en dag av gangen og ha god dialog med legen og nav

Anonymkode: 7ba71...a5b

• Liker 2
Skrevet

Legen og NAV mente at jeg skulle slippe å prøve ut noe mer, ikke at jeg hadde prøvd så mye da men sånn er det når du kan "bevise" kronisk sykdom. Sitter du på MR bilder som viser sykdommen så er veien ganske så klar.

Anonymkode: 83fec...a01

Skrevet

Det ikke opp til oss som mottar av aap å vurdere mår man skal søke om ufør. Det er nav lokalt som kan åpne opp for at man kan søke når de mener at man har gjort det som trengs. Det kan være at man har testet ut tilstrekkelig behandling (meget viktig, men også veldig forskjellig fra diagnose til diagnose og person). Man må i de fleste tilfeller også ut og teste arbeidsevnen sin før det åpnes opp for å søke om ufør. 

Anonymkode: bc3d2...76c

• Liker 6
Skrevet

Gikk på aap så lenge som mulig, så søkte jeg ufør. Vær obs på at du går ned endel i inntekt når du går over på ufør, her går det såvidt rundt nå og jeg er bare 50% ufør og jobber det resterende.

Anonymkode: e65be...c1b

Skrevet

Nav fortalte meg at jeg skulle gå inn på nettsidene, der lå et skjema klart til meg som jeg skulle fylle ut. Dette var etter å ha samarbeidet med nav om arbeidsavklaring og slikt, jeg bestemte ikke tidspunkt selv.

Hvis det kommer dit at du skal søke ufør tror jeg du bør tenke på at det ikke betyr at du er blitt sykere, helt avskrevet, eller har gitt opp. For noen gir det rommet og friheten til å finne ut av hva det egentlig er mulig å få til, enten av frivillig arbeid, utdanning i helt eget tempo eller en liten fleksibel deltidsjobb.

For meg følte jeg at det lå en slags anerkjennelse i det å få ufør, at det ble godtatt at det virkelig var sånn at jeg ikke hadde arbeidsevne og at det ikke var min feil. Så drømmer jeg om at jeg på et tidspunkt vil ha nok overskudd til å jobbe litt med den jobben jeg hadde og som også var som en hobby for meg...

Anonymkode: 2bed0...6f7

• Liker 2
Skrevet

Gikk på AAP (ble også forlenget) en lang periode, forsøkte alt jeg kunne - tok både utdanning og grundig jobbutprøving/arbeidsevnevurdering. Når det nærmet seg maksimal AAP-tid, altså kunne ikke bli forlenget mer, så var NAV, lege og helseapparat øvrig (psykiatri mm.) samstemte om at jeg burde søke ufør. 

Anonymkode: 796db...459

Skrevet

Du er enda tidlig i forløpet, et forløp som kan ta mange år. De færreste blir avklart i løpet av de tre årene man kan gå på AAP, og de får dermed ett karensår - som betyr ingen annen støtte enn sosialstønad. Gifte har felles forsørgerplikt overfor hverandre, så har man en ektefelle så ligger dennes inntekt til grunn for utregning av om man får, ev hvor mye man får i sosialstønad. Etter karensåret går mange igjen på ny AAP periode, og blir forhåpentligvis ferdig avklart i løpet av de tre årene.

For å søke om ufør, så må Nav lokalt åpne opp for det. Søker du før Nav åpner opp for det, er du nesten garantert å få avslag. 

Når du går på AAP så må du også regne med å måtte delta på en del arbeidsutprøvinger. Alt skal prøves før det åpnes opp for ufør. 

Anbefaler deg å melde deg inn i gruppen "AAP-Aksjonen" på facebook. Der er det mye informasjon, erfaringer og fakta og hente. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk på aap så lenge som mulig, så søkte jeg ufør. Vær obs på at du går ned endel i inntekt når du går over på ufør, her går det såvidt rundt nå og jeg er bare 50% ufør og jobber det resterende.

Det stemmer ikke alltid. På AAP så regner de utifra de tre siste årenes inntekt før sykdom, mens på ufør så legges de fem siste årenes inntekt til grunn før sykdom. Mange får dermed mer i ufør enn de fikk på AAP.

Anonymkode: 5ff55...7ae

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ikke opp til oss som mottar av aap å vurdere mår man skal søke om ufør. Det er nav lokalt som kan åpne opp for at man kan søke når de mener at man har gjort det som trengs. Det kan være at man har testet ut tilstrekkelig behandling (meget viktig, men også veldig forskjellig fra diagnose til diagnose og person). Man må i de fleste tilfeller også ut og teste arbeidsevnen sin før det åpnes opp for å søke om ufør. 

Anonymkode: bc3d2...76c

Dette. Man kan ikke velge selv å søke uføretrygd, man må ha nav med på laget. 

Skrevet

Jeg har liknende diagnoser som Ts. Det vanlige er å gå full aap-periode. Jeg har hatt aap i 4år nå. Vært veldig syk, men god traumebehandling har gjort ptsden mye bedre, så nå klarer jeg jobbe litt! Ptsd kan man bli mye bedre av! Det er nav og psykiateren min som avgjorde at nå skulle det søkes ufør. I enighet med meg søkes det 50%. 

Anonymkode: 36d19...4bf

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær litt forsiktig med sånne konklusjoner når du ikke kan garantere at det gjelder absolutt alle, for det stemmer nemlig ikke alltid! Jeg gikk opp nesten ti tusen (før skatt) når jeg fikk innvilget uføretrygd!

Anonymkode: bcad6...ba5

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke planlagt enda å bli trygda var jeg deg. Jeg var på AAP og kom meg ut i jobb igjen selv om det var noe som var utenkelig for meg på et tidspunkt. Veldig glad for å være ferdig med å være i systemet rett og slett. 

Anonymkode: 6f69f...b97

Skrevet

Jeg fikk innvilget uføretrygd for etpar år siden. Da hadde jeg vært over 7 år i systemet med etpar praksisplasser i løpet av de årene. Jeg klarte å forlenge AAP to ganger før kroppen stoppet siste gangen og fikk beskjed fra to hold i spesialisthelsetjenesten samt daværende og tidligere saksbehandler i nav, i tillegg til en person jeg forholdt meg til i forhold til praksis om at det var tid for å søke. Etpar måneder og noen møter senere (fordi jeg egentlig ikke ville) sa jeg meg enig å søkte, kroppen var ferdig og søknaden ble innvilget litt over et halvt år etterpå.

Jeg har imidlertid ikke gitt opp å delta i arbeidslivet, håper å finne noe rundt 20-25% med mulighet for økning, men jeg forstår veldig godt og bedre idag at det var riktig å søke på mitt tidspunkt, det har vel egentlig vært forutsetningen for at jeg kanskje kan komme tilbake til arbeidslivet om en tid.

Anonymkode: 2ce5e...9a3

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke alltid. På AAP så regner de utifra de tre siste årenes inntekt før sykdom, mens på ufør så legges de fem siste årenes inntekt til grunn før sykdom. Mange får dermed mer i ufør enn de fikk på AAP.

Anonymkode: 5ff55...7ae

Dette er ikke sant. AAP regnes utifra det siste året før sykemelding. Uføretrygd beregnes av 3 av de 5 beste årene dine før sykemelding. 

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd

Anonymkode: 4b6d8...1a0

Skrevet

Det var Nav som avslo Aap og som bestemte at jeg skulle over på varig ufør 

Anonymkode: 6bf70...053

Annonse
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk innvilget AAP i sommer, og ser ikke en lys ende i tunellen. Jeg sliter med bipolar lidelse 2 og posttraumatisk stresslidelse som gjør jobb (og alt annet i hverdagen..) ganske umulig. Hvordan visste dere at det var på tide å søke uføretrygd? Følte dere at dere gav opp? Akkurat nå er min aller største frykt å måtte søke uføre, jeg har så lyst til å ta en utdanning og få meg en jobb, men så fort jeg prøver på noe så blir helsen forverret gange tjue.. 

Anonymkode: 94ab6...68a

Hvis du har fått AAP i år kan du se for det 8-12år i NAV sitt utprøvingsprosjekt fremover. Vet om flere som har brukt så lang tid fra AAP til Ufør. Forskjellige grunner og de er ikke i samme vennekrets. Nå venter arbeidsutprøving og evt rehabliteringsopphold, nav "kurs" osv på deg. Lykke til

Anonymkode: 685bb...4eb

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed av NAV om å søke uføretrygd etter 5 år på AAP. 

Nå var det også en skremmende tanke for meg, så jeg skjønner deg godt. Det eneste som stod i hodet på meg var å bli frisk og komme tilbake i jobb. 

Nå var jeg for syk, så ble ufør for noen år siden. Kan imidlertid trøste deg med at det å bli uføretrygdet ikke er en endestasjon. For min del fikk jeg ro og tid til å bli friskere (årene på AAP var preget av stress, usikkerhet rundt økonomi, ble kastet hit og dit av nav, ble bare sykere og sykere).

Nå har jeg blitt litt friskere, så prøver å jobbe noen timer i uka. Går det ikke kan jeg falle tilbake  på uføretrygden. Går det kan jeg øke gradvis og forhåpentligvis komme meg tilbake mer og mer i arb.livet 🙏🏻

Lykke til ❤️

Anonymkode: 6bfe0...221

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk også beskjed av NAV om å søke uføretrygd. Føler det blir helt feil, men valget mellom ufør og på sosialen er jo ikke noe valg i det hele tatt.

Gikk forøvrig også opp i inntekt, fra ca. 11k på AAP til ca. 16k på uføretrygd.

Anonymkode: 34fa8...39a

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke du som tar avgjørelsen, det er nav, og legen din må sende en legeerklæring. Det er mye som skal prøves ut før du kan søke, med mindre det blir avgjort at du er for syk til å prøve. Hvis uføre er veien å gå, så ville jeg heller fokusert på at du da får anledning til å ta hensyn til deg selv og dine utfordringer. Du kan også jobbe ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...