Gå til innhold

Spørsmål kun til utlendinger, fra en utlending.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert rart spørsmål, men blir dere fornærmet eller glad om norske sier «skulle ønske flere utlendinger/muslimer var som deg»? I sammenheng med skole, verdier, tankesett osv

Takk for de som velger å svare da det vil være til stor hjelp 🦋

Anonymkode: aedad...3cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert rart spørsmål, men blir dere fornærmet eller glad om norske sier «skulle ønske flere utlendinger/muslimer var som deg»? I sammenheng med skole, verdier, tankesett osv

Takk for de som velger å svare da det vil være til stor hjelp 🦋

Anonymkode: aedad...3cd

Nei. Jeg synes det er mer trist at mange de møter på bekrefter stereotypen.

Anonymkode: 8f9d6...9c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er nøytral til det. Det er ofte de som er i samme alder som mine foreldre som sier sånt til meg. Jeg er bare obs på det når det er noen jeg dater eller noen jeg er ferd med å bli venn med sier sånt. 

Anonymkode: 2aff1...1e5

Skrevet

Både ja og nei 😄 Det er jo som noen nevner her fordi de har fordommer, men på en annen side så er det åså et kompliment som er utrolig klønete men ment godt, alle har jo fordommer til en viss grad åså. Det ene veier opp for det andre så det blir verken en fornærmelse eller kompliment.

Anonymkode: b921e...d4f

• Liker 2
Skrevet

Det er sikkert godt ment. Men viktig å si fra at man ikke er et spesielt unntak. At det er flere som er lik en selv, men som ofte ikke blir sett... 

Anonymkode: 0d4d7...f1f

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det er godt ment, og blir mest irritert på andre innvandrere som er levende stereptyper som ødelegger for oss andre.

Anonymkode: 0c9bd...89d

• Liker 4
Skrevet

Nei, blir ikke fornærmet.. men.. jeg har et godt svar. Jeg har flyttet til Norge 19 år gammel, altså ikke barn men fortsatt ung. Jeg svarer derfor: "jeg var ung da jeg flyttet til Norge, jeg tror det er mye enklere å integrere seg når man er ung, enn voksen og etablert."

Anonymkode: 1f805...0c6

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, blir ikke fornærmet.. men.. jeg har et godt svar. Jeg har flyttet til Norge 19 år gammel, altså ikke barn men fortsatt ung. Jeg svarer derfor: "jeg var ung da jeg flyttet til Norge, jeg tror det er mye enklere å integrere seg når man er ung, enn voksen og etablert."

Fikk lyst å utdype mer. Svaret mitt inviterer til tenking og videre samtale. Jeg leder det i gang men med eller uten min hjelp, begynner mange å reflektere, om de flyttet nå - la oss si 40-60 år gamle til et annet land, hvor mye ville de klart å tilpasse seg, å endre seg? Ville de klart å skaffe seg venner i et nytt land? Ville de hatt jevnlig sosial kontakt med , f.eks, naboer og kollegaer, andre voksne folk? Hvor lett ville det være å lære seg et nytt språk, å finne seg en jobb? osv. :) Jeg kom rett inn i studentmiljø, da var det ikke noe problem for meg å være sosial. Det var heller ikke problem å finne jobb etterpå, da jeg har en norsk utdannelse å vise til. Det kan hende mange har aldri fundert på hvorfor er det vanskelig for voksne utlendinger å integrere seg, selv om det er helt åpenbart hvis man bare tenker på det, litt fra sitt perspektiv. Mange møter seg raskt i døra 🙂 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...