Gå til innhold

Bokollektiv - er aldri hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i en leilighet i februar, der bodde jeg alene frem til august, da flyttet det inn to jenter. Jeg hadde visningene og valgte disse to jentene selv, fordi jeg kjenner han som leier ut leiligheten. Siden jeg hadde bodd der, og hvert fall skal bo der et år, syntes han det var helt greit at jeg valgte utifra hvem som kunne passe sammen med meg. Dette forklarte jeg til de jeg til de to jentene som flyttet inn. Vi går veldig bra sammen og har vært en del sosiale. På visningene sa jeg at jeg ville ha et voksent kollektiv, jeg er selv 28, der vi levde våre egne liv og ikke lagde drama ut av ubetydelige ting.

Nå har jeg derimot fått meg kjæreste, som jeg har holdt på med i 1 år, men nå har vi blitt offisielt sammen og vi tilbringer også utrolig mye mer tid sammen. Jeg bor så og si hos han, og er nå veldig sjeldent i kollektivet. Jeg betaler husleie og er innom av og til om jeg må hente noe eller skal noe der det passer bedre å overnatte i leilgheten. Vi har planlagte sosiale kvelder der jeg er med de, men når vi ikke har noe planlagt sover jeg over hos kjæresten. Jeg jobber også nattevakt som gjør at det er lettere å sove hjemme hos han når han er på jobb, enn at de jeg bor med skal ta hensyn når jeg sover på dagen.

"Problemet" mitt er nå at jeg føler litt på det at jeg ikke er der, og at jeg bare er kjapt innom når jeg først er der. Jeg har ikke spurt dem, men føler på et lite ubehag når jeg er innom. Spørsmålet mitt er, hadde dere blitt irritert om dere hadde delt leilighet med meg? Om dere aldri visste hvor jeg var og at jeg bare dukket opp plutselig og gikk igjen med en gang? Jeg liker jo disse jentene veldig godt, men de har jo sine egne jobber og venner. Jeg sa på visningen at jeg ville ha et koselig kollektiv som var mer som et hjem enn en pit-stop, men føler nå at jeg kanskje ødelegger dette, og vet ikke om de hadde forventninger til noe når jeg hadde visningene.

Vet jeg bare kan høre med dem, men greit med litt forskjellige meninger også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tenkt at det var deilig med mindre bråk og mere plass. 

• Liker 44
Skrevet
34 minutter siden, Pappi skrev:

Jeg ville tenkt at det var deilig med mindre bråk og mere plass. 

Ja, det er jo forsåvidt sant. 

Skrevet

I kollektivet jeg bodde i da jeg studerte, var det en som var lite hjemme. Alle tre var likevel gode venner og kollektivet fungerte bra. Det hjelper jo fint når man har en mindre å slåss om badet med.

Anonymkode: 71a09...1bf

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke det er negativt i det hele tatt

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville syntes det var kun positivt om en i et kollektiv var lite hjemme. 

Anonymkode: 681de...781

• Liker 9
Skrevet

Bare folk gjør det de skal og betaler som de skal og ellers er omgjengelige når de er der, så er det helt fint. 

• Liker 4
Skrevet

I disse tider ville det nok vært kjipt om en person ble sittende hjemme alene mye, men de er jo to. 

Anonymkode: aa838...026

• Liker 2
Skrevet

Er jo bare positivt det, bedre plass og mindre folk.

Men hvorfor gidder du å bo der/betale, når du like godt kan flytte inn med typen?

Anonymkode: 52f5c...42e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde elsket det. Mitt bokollektiv er helt motsatt. Hun ene har fått kjæreste som sover over 4 dager i uka. Det er et herk at det alltid er noen ekstra der og mer bråk 

Anonymkode: 73c7c...051

• Liker 3
Skrevet

Tror du gjør deg selv viktigere for dem enn det du faktisk er.

Anonymkode: e98cc...64d

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror sånn omtrent alle som bor i kollektiv syntes det er en fordel om de andre er minst mulig hjemme. 

• Liker 5
Skrevet

Så lenge du betaler regningene dine og er med bittelitt på husarbeid hadde jeg ELSKET at du var der sjelden. Jo mindre, jo bedre.

Anonymkode: 8253a...494

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo bare positivt det, bedre plass og mindre folk.

Men hvorfor gidder du å bo der/betale, når du like godt kan flytte inn med typen?

Anonymkode: 52f5c...42e

Er tidsbestemt leiekontrakt, så er for 1 år av gangen. Har bare vært sammen med typen i ca 1 år, så er uansett for tidlig å flytte inn ordentlig hos han. Har svidd meg på det før, så vil heller vente med å offisielt flytte inn. Men det hadde jo selvfølgelig vært det mest logiske.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du gjør deg selv viktigere for dem enn det du faktisk er.

Anonymkode: e98cc...64d

Hehe, ja kanskje. Var mest bekymret siden jeg hadde fremstilt på visning at det skulle bli et ordentlig hjemmekoselig kollektiv, også er jeg aldri der, men du har nok rett ;) 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du betaler regningene dine og er med bittelitt på husarbeid hadde jeg ELSKET at du var der sjelden. Jo mindre, jo bedre.

Anonymkode: 8253a...494

Gjør dessverre ikke så mye husarbeid da, siden jeg aldri er der, men om jeg er innom og søpla er full eller står ved utgangsdøra så tar jeg den med, men gjør ikke stort mer enn det. Om jeg er der over natta tar jeg over badet osv. Ho ene som bor der er veldig glad i å vaske da, så hun gjør det hver dag, så ser ikke poenget med at jeg skal gjøre så mye når jeg bare er innom :)  Men hadde selvfølgelig gjort mer om de ikke hadde vært så opptatt av det selv.

Betaler og er med på det som trengs av felles, som dopapir og vaskemiddel osv. Så betaler forsåvidt for ting jeg ikke bruker, men kommer til å fortsette med å betale det uansett :) 

• Liker 1
Skrevet

Flytt inn med kjæresten og betal halvparten av husleia der så sparer dere begge penger.

Anonymkode: f24ae...f9e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde elsket det. Mitt bokollektiv er helt motsatt. Hun ene har fått kjæreste som sover over 4 dager i uka. Det er et herk at det alltid er noen ekstra der og mer bråk 

Anonymkode: 73c7c...051

Informer huseier. Rom i kollektiv er som regel ment for én person, høres ut som typen hennes i praksis bor der, det tviler jeg på at huseier er interessert i.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flytt inn med kjæresten og betal halvparten av husleia der så sparer dere begge penger.

Har leiekontrakt som binder meg til 1 år, så kan ikke det. Går veldig fint å ha den og betale der, er jo fint å ha en plass å være der det er folk om typen er ute av byen feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...