Gå til innhold

Pappa er syk, og jeg får kjeft av pleieren på hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har blitt brått syk og havnet på sykehjem etter en hjerneblødning. pga korona er dørene stengt og en må ringe å si fra at en kommer, slik at de kan ta imot oss. 
det er ingen felles forståelse for de ansatte når det gjelder disse reglene. Noen sier jeg bare kan ringe når jeg står utenfor, noen vil ha beskjed en dag i forveien, noen vil ha beskjed minst en time før osv.

i dag fikk jeg kjeft av en sykepleier da jeg kom uten å ha avtalt en time før. 
pappa var dårlig form, og ville jeg skulle komme, så jeg stakk innom i pausen på jobben min. 
Synes det er hårreisende å kjefte på en pårørende som skal besøke sin far som er syk. 
svarte henne tilbake at.. det er vanskelig å forholde seg til rutinene deres når alle sier ulike ting, og det kommer an på hvem en snakker med.. da ble hun stille og mutt.. 

Virker som det er stor mangel på informasjon, felles forståelse av regler og kommunikasjon i det store og det hele.. 

jeg jobber også med mennesker, i min jobb behandler vi brukere og pårørende med respekt. Vi har også god kommunikasjon og felles forståelse av rutiner.. 

Som at det ikke er vanskelig nok fra før å ha en syk pappa på litt over 50 år, så skal du stå å ta i mot kjeft i tillegg? 

måtte bare få av meg litt frustrasjon  

Anonymkode: 259fd...05e

• Liker 32
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du ta med a delingslederen, slik at de får på plass bedre rutiner.

Anonymkode: 192cd...0ac

Har venninner som jobber på dette sykehjemmet.. der er det hiarki, baksnakking, utfrysing, smisking, ledere som tar parti og et evig konfliktfylt arbeidsmiljø der mange er sykmeldte. Jobbet der selv som ferievikar og vet hvordan det er der. 

• Liker 5
Skrevet

Tro meg denne sykepleieren sier ikke dette for å irritere deg. Vi sykepleiere får også kjeft for å ha sluppet inn pårørende som ikke hadde avtale. 

Det stemmer at pårørende må avtale dagen før. 
Du må forholde deg til sykehjemetatens regler, så slipper du misforståelser med ansatte. 
Anbefaler det å avtale dagen før! 

Anonymkode: d69c4...d33

• Liker 45
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg denne sykepleieren sier ikke dette for å irritere deg. Vi sykepleiere får også kjeft for å ha sluppet inn pårørende som ikke hadde avtale. 

Det stemmer at pårørende må avtale dagen før. 
Du må forholde deg til sykehjemetatens regler, så slipper du misforståelser med ansatte. 
Anbefaler det å avtale dagen før! 

Kommer an på hvor i landet man bor. Spurte henne når hun ville ha beskjed.. det visste hun ikke.. 

vi pårørende får ikke lov å handle i kiosken på sykehjemmet, og det er ok. 
men når pappa vil ha ei brus etc. så får jeg beskjed om å bare gå opp i kiosken og kjøpe til han.. da slipper de. 
jeg forholder meg til reglene.. men de ansatte er jo helt ute å kjører.. 

• Liker 24
Skrevet

Jeg jobber som hjelpepleier i bemannet omsorgsbolig (har vært sykemeldt under hele denne koronaen), og jeg observerer at personalet stadig får nye beskjeder, bl.a om innslipp av pårørende, så jeg kan skjønne at det kan være vanskelig for personalet og henge med.Jeg vet også at mine kollegaer er overarbeidet og at det kan gå en kule varmt. Dette gjør det selvsagt ikke greit og kjefte på folk, men sykepleieren var sikkert sliten, og man vet jo ikke hva hun sto i den dagen.

Anonymkode: 73a47...8c8

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor i landet man bor. Spurte henne når hun ville ha beskjed.. det visste hun ikke.. 

vi pårørende får ikke lov å handle i kiosken på sykehjemmet, og det er ok. 
men når pappa vil ha ei brus etc. så får jeg beskjed om å bare gå opp i kiosken og kjøpe til han.. da slipper de. 
jeg forholder meg til reglene.. men de ansatte er jo helt ute å kjører.. 

Spiller ingen rolle for du bor, sykehjemsetaten har regler for hele Norge.  
Du kan søke på Google, og lese :) 

Er mange misforståelser mellom pårørende og ansatte siden korona.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lest retningslinjene for besøk ved sykehjemmene i min kommune 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som hjelpepleier i bemannet omsorgsbolig (har vært sykemeldt under hele denne koronaen), og jeg observerer at personalet stadig får nye beskjeder, bl.a om innslipp av pårørende, så jeg kan skjønne at det kan være vanskelig for personalet og henge med.Jeg vet også at mine kollegaer er overarbeidet og at det kan gå en kule varmt. Dette gjør det selvsagt ikke greit og kjefte på folk, men sykepleieren var sikkert sliten, og man vet jo ikke hva hun sto i den dagen.

Anonymkode: 73a47...8c8

Forventer at ansatte er profesjonell i jobben sin. Jeg kan heller ikke kjefte ut folk fordi jeg kan bli sliten i min jobb, det hadde hvertfall fått konsekvenser.
hva hun har stått i eller ei den dagen er for meg revnende likegyldig. Dette er mennesker som skal ta vare på min far som er syk.. om de er så slitne som du antyder lurer jo på hvordan de oppfører seg mot han når han spør om å få gå på do for fjerde gang på ei vakt. 
han forteller selv at de blir irritert på han og sier at han må slutte å mase hele tiden.. 

Maktovergrep mot de som er syke. Jeg gremmes 

• Liker 23
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventer at ansatte er profesjonell i jobben sin. Jeg kan heller ikke kjefte ut folk fordi jeg kan bli sliten i min jobb, det hadde hvertfall fått konsekvenser.
hva hun har stått i eller ei den dagen er for meg revnende likegyldig. Dette er mennesker som skal ta vare på min far som er syk.. om de er så slitne som du antyder lurer jo på hvordan de oppfører seg mot han når han spør om å få gå på do for fjerde gang på ei vakt. 
han forteller selv at de blir irritert på han og sier at han må slutte å mase hele tiden.. 

Maktovergrep mot de som er syke. Jeg gremmes 

Det står skrevet at pårørende må avtale dagen før.

Likevel har du gått dit uten avtale, og så er du sur på ansatte nå. Vet du hva, du kan gå og klage til sykehjemsetaten, hvis du er misfornøyd. 
Alle disse reglene er for å beskytte pasienter, ikke for å nekte besøk!

Hadde du bare vist hvor mye ansatte gjør og hvor slitsom det er å jobbe i helsevesen nå under korona. 
Avtal dagen før du, så enkelt er det ;)

• Liker 25
Skrevet

Da er det da bare å avtale flere dager i god tid, og ringe før du kommer - så ordner det seg jo. Og vil du ha med mat/snacks til han, er det bare å handle før du kommer dit.

Du gjør deg veldig vanskelig.

Er sånn hos bestemor også (sykehjem) og mye endringer i besøksrutiner etc, men det er latterlig enkelt å bare avtale i godtid og dobbeltsjekke, koster 0 kalorier.

Anonymkode: 35af3...cdb

• Liker 15
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det da bare å avtale flere dager i god tid, og ringe før du kommer - så ordner det seg jo. Og vil du ha med mat/snacks til han, er det bare å handle før du kommer dit.

Er sånn hos bestemor også (sykehjem) og mye endringer i besøksrutiner etc, men det er latterlig enkelt å bare avtale i godtid og dobbeltsjekke, koster 0 kalorier.

Nei, kan ikke avtale flere dager i forveien.. de ansatte sier opp til en time, det er kun på helg en må avtale dagen i forveien. Slik er det i min kommune, det har jeg fått beskjed om fra leder på sykehjemmet. 
nei, jeg gjør meg ikke vanskelig. Hvis pappa vil ha ei brus i kiosken er det de som skal ta han med å handle, ikke jeg.. 

med kan ikke sende meg i kiosken når det ikke er lov for pårørende å handle i kiosken. 

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står skrevet at pårørende må avtale dagen før.

Likevel har du gått dit uten avtale, og så er du sur på ansatte nå. Vet du hva, du kan gå og klage til sykehjemsetaten, hvis du er misfornøyd. 
Alle disse reglene er for å beskytte pasienter, ikke for å nekte besøk!

Hadde du bare vist hvor mye ansatte gjør og hvor slitsom det er å jobbe i helsevesen nå under korona. 
Avtal dagen før du, så enkelt er det ;)

Slitsomt er det for alle.. også i mitt yrke, men vi klikker ikke på pårørende av den grunn.. 

nei, det handler ikke om å beskytte pasienter, det handler om bemanning.. 

enkelte pleiere har vært så frekke at leder har ringt å beklaget seg til meg og de har blitt kalt inn på teppe til leder.

• Liker 10
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

i dag fikk jeg kjeft av en sykepleier da jeg kom uten å ha avtalt en time før. 

Hva ligger i å få kjeft, hva sa sykepleieren?

Anonymkode: 05c2b...6ef

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der stemmer ikke. Det kan gjøres lokale tilpasninger ut fra smittesituasjonen i enhver kommune. I Innlandet har de nå strammet inn noen steder fordi de har en smittesituasjon som de ikke har full kontroll på. 

Anonymkode: d2662...e72

• Liker 17
Skrevet

Sykepleier på sykehjem her. Vi får stadig nye regler, endring av regler osv. Regler som er uklare...Har rett og slett begynt å gi litt blaffen jeg. Lei av hele koronaen. 
Er jeg i tvil om hva som er greit eller ikke, er jeg mest mulig lempelig med reglene. Noen pårørende er også selv i en vanskelig situasjon, de er ensomme og syke. 
Da er det verre for helsefag, de er livredde for å gjøre noe feil. 

Anonymkode: e3eee...134

• Liker 8
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slitsomt er det for alle.. også i mitt yrke, men vi klikker ikke på pårørende av den grunn.. 

nei, det handler ikke om å beskytte pasienter, det handler om bemanning.. 

enkelte pleiere har vært så frekke at leder har ringt å beklaget seg til meg og de har blitt kalt inn på teppe til leder.

Hvis du tror at besøket må avtales på grunn av bemanning, har du misforstått hele greia

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke vi slike besøksrestrisjoner her vi bor, men hvis "min eldre" ringer meg for hjelp, og trenger hjelp så raskt som mulig, er det ikke bare å ringe for å avtale besøk flere dager frem i tid.  Behovet er "nå", ikke om tre dager.

("Min eldre" er veldig bestemt på hvem som kan få hjelpe henne med hvilke ting.  Noe kan sykepleierne hjelpe med, andre ting er det bare jeg som kan gjøre for henne, og da må jeg være der på kort varsel, spesielt når det kommer til helserelaterte ting)

Anonymkode: 39318...3d9

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at besøket må avtales på grunn av bemanning, har du misforstått hele greia

Nei, har ikke misforstått. 
min søster jobber på dette sykehjemmet og det er helt tragisk der.. 

Selve besøket handler om bemanning da de må komme å hente oss inn. Det må avtales mtp når de skal hente oss. 
daglig leder har beklaget overfor oss oppførselen til enkelte pleiere. 
det er stor mangel på kommunikasjon og felles forståelse av regler. Reglene står svart på hvitt på hjemmesiden til kommunen. 
i min kommune er det ingen smittede. 
mange pleiere som er late og som blir irritert om pappa må på do. Hadde vært interessant å sette opp et kamera på rommet og sett hva som skjer. 
av og til ringer pappa til oss, når det kommer inn en pleier legger han tlf på nattbordet.. og vi hører hele samtalen mellom pappa og pleier.. pleier vet ikke at tlf er på.. hun er frekk mot han og nedlatende.. 

• Liker 6
Skrevet

Er det å få kjeft, å bli fortalt hvordan en av de ansatte oppfatter reglene? 

Anonymkode: 05c2b...6ef

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...