AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Hei. Jeg har barn som fyller snart 3 år. Går på barnehage, og er veldig aktiv gutt Jeg begynner å bekymre meg i det siste. Han babler mye, og det kommer bare 2-3 ord i mens han babler. Og det er blanding av norsk og morsmål. Kort sagt: Han snakker ikke fylle setninger. Når han vil han vann så sier han: «Vann» og ser på meg. Han forstår mye jeg sier, men babler mye Altså, er dette vanlig? Har dere hatt/har samme problem? Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 5e78b...4c5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Min er 2,5 og tospråklig. På norsk snakker hun i setninger (mangler ord er «er» etc) og sier Ting som «ringe til bestemor» «jeg vil ha banan» «pappa sin genser er blå» og kan veldig mye språk på norsk. På andrespråket kan hun enkeltord, ingen setninger og er kanskje på nivå med din på norsk? Hun kan fargene, telle, ord som banan, gris, ku, måne, stjerne o.l på andrespråket. Hun forstår det meste som blir sagt på andrespråket. Anonymkode: 5cc91...568
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Det er helt vanlig at det går litt senere. Noen barn venter også lenge, bruker tiden på å prosessere og plutselig løsner det. Lurt med en person-et språk Anonymkode: 676dd...36c 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig at det går litt senere. Noen barn venter også lenge, bruker tiden på å prosessere og plutselig løsner det. Lurt med en person-et språk Anonymkode: 676dd...36c Stemmer det, tospråklige barn utvikler språk senere, men plutselig løsner det og så har de fordelen senere av å snakke to språk som morsmål:) Anonymkode: 6236d...c23 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Mine to var sene. Jeg var bekymret en stund men han på 5 ble nettopp språktestet i norsk og ligger godt innafor. Ba om testen i sommer men veldig mye har løsnet de siste månedene. Er tilsvarende god i begge språk. Han på 4 ligger også bak jevnaldrende men kommer mer og mer etter. Han er også god på begge språk. Anonymkode: 1c059...581 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Det er vanlig 🙂 Du kan jo prøve å snakke mer på morsmålet ditt hjemme med ungen din, og norsk i barnehagen/skole osv. vi har i hvert fall gjort det slik her i hjemmet, men merker at ungene mine burde ha vært flinkere til å snakke norsk. 🧐 Anonymkode: 346a4...835
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har barn som fyller snart 3 år. Går på barnehage, og er veldig aktiv gutt Jeg begynner å bekymre meg i det siste. Han babler mye, og det kommer bare 2-3 ord i mens han babler. Og det er blanding av norsk og morsmål. Kort sagt: Han snakker ikke fylle setninger. Når han vil han vann så sier han: «Vann» og ser på meg. Han forstår mye jeg sier, men babler mye Altså, er dette vanlig? Har dere hatt/har samme problem? Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 5e78b...4c5 To språklige barn eller tospråklige barn. Det er en forskjell der... Anonymkode: 5fa58...1ab 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: To språklige barn eller tospråklige barn. Det er en forskjell der... Anonymkode: 5fa58...1ab What.. Anonymkode: 5e78b...4c5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 Har hatt samme problem. Da min var 2 år og lå langt bak i språkutviklingen, gikk vi over til norsk både i bhg og hjemme i dn periode til hen knakk koden. Nå har vi begynt å øve på morsmålet mitt. Jeg snakker norsk og oversetter til morsmål etterpå og til slutt blir det kun morsmål. Føler egentlig at det funker for oss. Av og til svarer barnet tilbake på norsk og av og til på morsmålet mitt. Anonymkode: 4b162...cc2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 To språklige barn eller tospråklige barn? Anonymkode: b406d...93e 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 Jeg har tre barn som er språklige! Anonymkode: e743b...e69 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: To språklige barn eller tospråklige barn. Det er en forskjell der... Anonymkode: 5fa58...1ab 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: To språklige barn eller tospråklige barn? Anonymkode: b406d...93e Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har tre barn som er språklige! Anonymkode: e743b...e69 Jeg lurte også da jeg leste overskriften, men da jeg leste innlegget ble det gjort klart at det handler om et tospråklig barn. Forvirring oppklart! Til TS Jeg har ikke et tospråklig barn, men jeg vet av erfaring at noen barn er litt senere enn andre med språkutvikling, og at det er vanlig at tospråklige barn kan være av dem. Snakk med helsestasjonen hvis du er bekymret, men jeg er sikker på at dette går seg til. Anonymkode: dd4c8...ef9 1
Apis Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: What.. Anonymkode: 5e78b...4c5 Sagt på en annen måte, overskriften din sier at du har to barn som er språklige,
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 Er det du som har et annet morsmål enn norsk, TS? Har far norsk som morsmål? Brukes begge språkene i hjemmet? Det er helt normalt at tospråklige barn blander språkene og har perioder hvor de ikke sier så mye, men det er viktig at dere foreldre er bevisst på hvordan dere snakker med barnet og hvilket språk dere bruker. Forskningen er veldig tydelig på at foreldrene bør bruke det språket de behersker best. Hvis dere begge har et annet morsmål enn norsk er det det språket som bør brukes i hjemmet. Hvis en av dere har norsk som morsmål og den andre er annet bør begge snakke morsmålet sitt med barnet. Anonymkode: 1d8b7...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå