Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har lenge hatt en drøm om å bli sykepleier men pga jeg har spesifikke matematikkvansker/dyskalkuli (tallblind) så turte jeg ikke å søke i 2012. Rett og slett for at jeg hadde så angst for matematikkfaget og fikk helt vondt i magen bare å tenke på mer matte. 
Årene har gått og jeg angrer så fælt for at jeg ikke tok det, da det ikke var karakterkrav. Isteden tok jeg førskolelærer og har jobbet som ped.leder siden 2015. 
Jeg merker at jeg ikke orker å jobbe som ped.leder lengre. Jeg har flere venninner som har studert sykepleier så jeg vet dette studiet er noe jeg klarer ganske så greit 😊 
Men så er det problemet da. Snittet mitt i matematikk ligger på 2,5 (p1 og p2 matte)🤦🏼‍♀️ Da jeg hadde matematikk på førskolelinja klarte jeg å få en D i matematikk. 
Hvis jeg søker på sykepleien kan D fra høgskolen telle som en del av matematikkkarakteren? 

ps:

Jeg vet at mange sier at medikamentregningen på sykepleier studiet er hardt, og siden jeg er tallblind så egner jeg meg ikke som sykepleier. Men når jeg har «studert» med venninne mine har jeg klart alle oppgavene med en prosent på 100😊

(Grunnleggende matte går veldig greit, jeg sliter mer når det er lange faktoriseringoppg osv). 

På forhånd tusen takk for svar😊

Anonymkode: f25c8...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sjekket med opptakskontor for hvordan regne ut din gjennomsnittskarakter da.
Det er ikke beste karakter som blir tellende, det er gjennomsnittskarakteren.
En D vil oftest omregnes til 3 i karakter, men hvordan den går inn i en gjennomsnittsberegning vil kunne avhenge av studiebelastning i faget.

Anonymkode: e0af3...af7

Skrevet

Den D-en fra høyskolen teller ikke, der er karakterene dine i 1 p og 2 p. Du kan gå inn på Sonans og bruke karakterkalkulatoren der for å beregne poeng. Er kravet for matte 3?

Anonymkode: a4150...768

Skrevet

Du har ikke dyskalkuli dersom du synes noen oppgaver er vanskelige. Sånn er det for alle, øve mer er nok bedre👍

Anonymkode: 386d9...6e5

• Liker 2
Skrevet

Har dyskalkuli og er radiograf. Masse matte og fysikk pluss medikamentregning. Det gikk helt greit. Du får tilrettelegging på skolen

Anonymkode: b049f...019

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den D-en fra høyskolen teller ikke, der er karakterene dine i 1 p og 2 p. Du kan gå inn på Sonans og bruke karakterkalkulatoren der for å beregne poeng. Er kravet for matte 3?

Anonymkode: a4150...768

Kravet er 3 i matte ja! 

Anonymkode: 2594a...ac7

Skrevet

D-en fra barnehagelærerstudiet teller ikke, men hvis du klarer å bestå S1 eller R1 er du kvalifisert. Alternativene dine er dermed: 

1. Ta opp igjen det du har dårligst karakter i av P1 og P2 og satse på å få 3 eller bedre.
2. Ta S1 og bestå. 

Anonymkode: ea3fd...3cc

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 
Jeg har lenge hatt en drøm om å bli sykepleier men pga jeg har spesifikke matematikkvansker/dyskalkuli (tallblind) så turte jeg ikke å søke i 2012. Rett og slett for at jeg hadde så angst for matematikkfaget og fikk helt vondt i magen bare å tenke på mer matte. 
Årene har gått og jeg angrer så fælt for at jeg ikke tok det, da det ikke var karakterkrav. Isteden tok jeg førskolelærer og har jobbet som ped.leder siden 2015. 
Jeg merker at jeg ikke orker å jobbe som ped.leder lengre. Jeg har flere venninner som har studert sykepleier så jeg vet dette studiet er noe jeg klarer ganske så greit 😊 
Men så er det problemet da. Snittet mitt i matematikk ligger på 2,5 (p1 og p2 matte)🤦🏼‍♀️ Da jeg hadde matematikk på førskolelinja klarte jeg å få en D i matematikk. 
Hvis jeg søker på sykepleien kan D fra høgskolen telle som en del av matematikkkarakteren? 

ps:

Jeg vet at mange sier at medikamentregningen på sykepleier studiet er hardt, og siden jeg er tallblind så egner jeg meg ikke som sykepleier. Men når jeg har «studert» med venninne mine har jeg klart alle oppgavene med en prosent på 100😊

(Grunnleggende matte går veldig greit, jeg sliter mer når det er lange faktoriseringoppg osv). 

På forhånd tusen takk for svar😊

Har desverre ikke svaret du er ute etter, men jeg vil bare tipse om at du kanskje burde forsøke deg på matten igjen nå som du er eldre. Kanskje det går enklere enn du ser for deg? For mitt vedkommende tok jeg VGS i en alder av 30+, og jeg må si det var usedvanlig mye enklere å få gode karakterer (gikk ut med 5,5 i snitt), enn da jeg var 17. Om tid og økonomien tillater det (koster ikke allverdens, en god investering!), gi det et forsøk :)

Uansett hva, lykke til med studiene og drømmen!

Anonymkode: 83bd4...4fd

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke dyskalkuli dersom du synes noen oppgaver er vanskelige. Sånn er det for alle, øve mer er nok bedre👍

Anonymkode: 386d9...6e5

Utaler du deg om noe du ikke kan? jeg ble utredet av ppt da jeg var 15, tok også utredning da jeg var 18. ingen bedring. Papirer på at spesifikke matematikkvansker/dyskalkuli har jeg. 

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen 😊

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utaler du deg om noe du ikke kan? jeg ble utredet av ppt da jeg var 15, tok også utredning da jeg var 18. ingen bedring. Papirer på at spesifikke matematikkvansker/dyskalkuli har jeg. 

Mener ikke å være stygg her, men kan du med hånden på hjertet si at du mener du kan utføre korrekt medikamentregning når du står midt opp i en stressende jobbsituasjon, til tross for at du har dyskalkuli? Hvis ikke, synes jeg dette høres skummelt ut. Feil dose medisin kan utgjøre forskjellen på liv og død.

Skrevet

Det er minstekrav om 3 i matte og  3 i norsk 

Anonymkode: b45d0...3f0

Skrevet

Du må ta opp P-matten for å kunne søke.

Anonymkode: 70068...2a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...