AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Hei Jeg er i en vanskelig situasjon og trenger hjelp. Jeg er lærling i en useriøs lærebedrift som sliter med underbemanning. De har ingen helgevakter og de blir helt avhengig av at lærlingene jobber helg også. Jeg skal bare jobbe 40 timer i uka og de tenker jo ikke på at vi vil også ha fri i helgen være med familie osv. Jobbe så mye klarer jeg ikke, en annen lærling har nå blitt syk og h*n er også lei. Jeg får ikke fri på søndag engang noe jeg har krav på. Jeg føler at helsa mi blir dårligere og at jeg mister motivasjonen. Jeg vil ikke at det skal gå utover helsa mi fordi da blir lærekontrakten min forlenget hvis jeg blir for eksempel sykmeldt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre 😔 Jeg tenker å søke ny læreplass om en måned eller to fordi dette er helt utrolig. Råd og tips blir godt tatt imot, takk. Anonymkode: e1624...d49
Brunhilde Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Ta kontakt med opplæringskontoret, her skal de kunne bistå deg! Det er ikke lov å jobbe så lenge uten fri, se hva arbeidsmiljøloven sier: Quote Arbeidsmiljøloven har regler om daglig og ukentlig arbeidsfri. Dette er for å sikre at arbeidstakere får nok hvile og fritid. Arbeidstakere har krav på minst: 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer 35 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 7 dager Arbeidsgivere og tillitsvalgte i virksomheter med tariffavtale kan avtale en kortere sammenhengende arbeidsfri periode, men ikke kortere enn: 8 timer daglig eller 28 timer ukentlig Den ukentlige fritiden er absolutt. Man kan avtale kortere daglig arbeidsfri hvis arbeidstaker får en tilsvarende periode med hvile (time for time). Denne perioden med hvile må komme senest etter at den andre arbeidsperioden er gjennomført. For eksempel kan man arbeide 16 timer, ha 8 timer fri og så arbeide nye16 timer, men man må deretter ha minst 14 timer arbeidsfri (11 timer + 3 timer kompensasjon for tapt hviletid) . Jeg syns allikevel du bør ta kontakt med opplæringskontoret først, de må kunne bistå her. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, Brunhilde skrev: Ta kontakt med opplæringskontoret De er useriøse også og sier alltid spør sjefen din hvis det er noe. Tror jeg må gå ett sted høyere opp og snakke fagopplæringa på kommunen. Fordi dette er uakseptabelt. Anonymkode: e1624...d49
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Tror ikke de kan tvinge deg til å jibbe mer enn det du skal jeg, du er under utdanning og husk at dersom du jobber mer enn det du skal i uka, så skal du ikke da jibbe som lærling, men ansatt. Vært borti en lignende sak, da har du krav på lønn som en ansatt:) Ellers blir du utnyttet. Det endte med det Ar denne lærlingen jeg tenker på fikk vanlig lønn når han jobbet mer enn det han skulle ifølge lærlingskontrakten Anonymkode: f5dcd...ebc 1
Brunello Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Er det et engangstilfelle stiller man opp. Driver arbeidsgiver med dette ofte, må du ta det opp.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Arbeidstilsynet. Anonymkode: 8a1fc...304
Brunhilde Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: De er useriøse også og sier alltid spør sjefen din hvis det er noe. Tror jeg må gå ett sted høyere opp og snakke fagopplæringa på kommunen. Fordi dette er uakseptabelt. Anonymkode: e1624...d49 Det var opplæringskontoret i fylket jeg tenkte på, skulle ha presisert det. Lykke til, jeg håper det ordner seg før du er helt utslitt! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå