AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Jeg finner ingen info om det på nett. Noen som har en anelse hva det ligger på? Jeg er kalt inn til intervju og vil gjerne vite hva jeg kan forvente meg om jeg skulle få jobben. Jeg har 30 stp i kontorfag, men også en (urelevant) bachelor og mange års arbeidserfaring. (Som pedagog) Takk! Anonymkode: 910ef...f37
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Det er labre greier. https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/nho/dyrepleiere-og-klinikkassistenter/ Merk at det ikke er alle klinikker hvor tariffavtalen er gjort gjeldende, så det kan være enda dårligere enn dette. Men om du er heldig kan du få litt uttelling for tidligere utdanning og arbeidserfaring. Anonymkode: a3a43...8cf
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 😳😳😳 såpass..! Å gå ned over 200.000 er jo uaktuelt.. takk for svar! Anonymkode: 910ef...f37
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: 😳😳😳 såpass..! Å gå ned over 200.000 er jo uaktuelt.. takk for svar! Anonymkode: 910ef...f37 Hva tjener du nå? Å jobbe på smådyrklinikk er rett og slett ekstremt dårlig betalt. Det kan jo hende at klinikken du skal på intervju hos har skikkelig god økonomi, at de ser på din erfaring og utdanning som relevant, men don’t hold your breath... 🙄 Stressnivået er også ofte svært høyt. Det er en grunn til at dyrepleiere flykter fra jobben etter få år... Hilsen veterinær som hoppet av smådyr-livet pga lønn det ikke gikk an å leve av og høyt stressnivå Anonymkode: a3a43...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Jeg jobber i akademia og treffer overraskende mange veterinærer blant både kolleger og studenter. Det arbeidsmarkedet er tydeligvis ikke noe å trakte etter Anonymkode: 9a059...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tjener du nå? Å jobbe på smådyrklinikk er rett og slett ekstremt dårlig betalt. Det kan jo hende at klinikken du skal på intervju hos har skikkelig god økonomi, at de ser på din erfaring og utdanning som relevant, men don’t hold your breath... 🙄 Stressnivået er også ofte svært høyt. Det er en grunn til at dyrepleiere flykter fra jobben etter få år... Hilsen veterinær som hoppet av smådyr-livet pga lønn det ikke gikk an å leve av og høyt stressnivå Anonymkode: a3a43...8cf 200.000 var kanskje litt drøyt, men jeg tjener 525.000 nå. Det ta et yrke jeg er fullstendig ferdig med (mentalt), så jeg må bytte. Men jeg har også begynt å jibbe frilans innen journalistikk, så planen er å legge til en tusenlappene ekstra . jeg er vant til stress, så det går bra, men takk for deling av erfaringer 😊 Jeg ser for meg noe annet enn det det tydeligvis er, så jeg får se etter intervjuet. Skal lage meg noen spm som jeg kan stille. Ts Anonymkode: 910ef...f37
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Jeg tror nok du må belage deg på å gå en del ned i lønn i forhold til det du har idag uansett om du får denne jobben her eller en annen jobb ved en senere anledning. Er selv pedagog, og har sett at det kan bli vanskelig økonomisk å bytte jobb uten å ta en ny bachelor eller master. Men trivsel på jobb er viktigere enn penger, så er det mulig økonomisk for deg må du bare kjøre på! Lykke til! Anonymkode: 1d3ba...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 200.000 var kanskje litt drøyt, men jeg tjener 525.000 nå. Det ta et yrke jeg er fullstendig ferdig med (mentalt), så jeg må bytte. Men jeg har også begynt å jibbe frilans innen journalistikk, så planen er å legge til en tusenlappene ekstra . jeg er vant til stress, så det går bra, men takk for deling av erfaringer 😊 Jeg ser for meg noe annet enn det det tydeligvis er, så jeg får se etter intervjuet. Skal lage meg noen spm som jeg kan stille. Ts Anonymkode: 910ef...f37 Det er dessverre en reell fare for at du vil gå ned 200 000, ja. 525 000 er i mange tilfeller mer enn begynnerlønna til veterinærer, så det kan du se langt etter, er jeg redd. Anonymkode: a3a43...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok du må belage deg på å gå en del ned i lønn i forhold til det du har idag uansett om du får denne jobben her eller en annen jobb ved en senere anledning. Er selv pedagog, og har sett at det kan bli vanskelig økonomisk å bytte jobb uten å ta en ny bachelor eller master. Men trivsel på jobb er viktigere enn penger, så er det mulig økonomisk for deg må du bare kjøre på! Lykke til! Anonymkode: 1d3ba...a5b Takk, men nei- jeg vil ikke la mannen min bruke hele lønna si på regninger fordi jeg har valgt å gå ned så mye i lønn. Det er ikke aktuelt. Men seriøst, rett over 300.000? jeg kan ikke skjønne at det er et yrke i landet som har denne lønna! Skal jeg ta jobben må det være over 400.000. Minst! ts Anonymkode: 910ef...f37
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, men nei- jeg vil ikke la mannen min bruke hele lønna si på regninger fordi jeg har valgt å gå ned så mye i lønn. Det er ikke aktuelt. Men seriøst, rett over 300.000? jeg kan ikke skjønne at det er et yrke i landet som har denne lønna! Skal jeg ta jobben må det være over 400.000. Minst! ts Anonymkode: 910ef...f37 Det er bra du har et absolutt minimum som du kan gå med på. Jeg skjønner du reagerer. Lønnsnivået på smådyrklinikk er under enhver kritikk. Tror de som klager over veterinærregninger ofte ikke forstår det... Nå er jeg også litt enig med den du quotet at du har ganske god uttelling lønnsmessig i dagens jobb i forhold til utdanningsnivået ditt, slik at det ikke nødvendigvis blir så lett å finne en jobb som er bedre lønnet. Men det er stor forskjell på å gå ned 50k i lønn og 200k. Fortell gjerne hvilken lønn du fikk tilbud om etter intervjuet. Anonymkode: a3a43...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 Husk forresten at dyrlegesekretær ikke er en offisiell tittel, så hvem som helst kan kalle seg det. Eller egentlig ingen, lurer på om det ikke er lov å bruke titler som involverer «veterinær-« eller «dyrlege-«. I tariffavtalen står det uansett klinikkassistent, og i praksis er det en ufaglært jobb. Så lønnsnivået gjenspeiler dette OG det generelt lave lønnsnivået på smådyrklinikker. Anonymkode: a3a43...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #12 Skrevet 7. november 2020 Dyrlegesekretær er ikke en reell jobb på dyreklinikk. Der har man som regel veterinær, dyrepleier, klinikkassistent og mulig renholder. Du blir da lønnet som klinikkassistent som er mye lavere enn dyrepleiere (3 årig bachelor), som i seg selv er en møkkalønn. Du kommer til å jobbe rævva og psyken av deg for ingenting, og får nok etter noen år. Ber du om mye mer enn tarifflønn for ufaglærte vil sjefen le og rive i stykker søknaden din. Hilsen autorisert dyrepleier med flere etterutdanninger, en haug med kurs og 6 års ansiennitet med 360K i lønn. Anonymkode: a567e...9f5 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Skrevet 7. november 2020 Jeg er utdannet dyrepleier fra Norges veterinærhøyskole. Har derimot aldri jobbet som dette, fant ut i den siste praksisperioden min at dette var ikke noe jeg ønsket å gjøre for alltid. Men hva innebærer dyrlegesekretær? Jeg tok blodprøver på dyr, assisterte ved operasjoner og gjorde labarbeid. Det er vel ikke noe som en sekretær skal gjøre? Ser du får mye informasjon om dyrepleierlønn (som er elendig), men for meg høres dyrlegesekretær ut som en hvilken som helst annen sekretærstilling, og umulig å si hva lønn innebærer? Noen sekretærer / administrasjonsmedarbeidere/ resepsjonister har et mangfold av oppgaver som fakturering, mottak, innkjøp osv. Lønn varierer vel etter arbeidsoppgaver og er vel nesten bare noe du må forhøre deg om pp intervjuet. Tenker jeg. Anonymkode: dc1a0...997
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #14 Skrevet 7. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er utdannet dyrepleier fra Norges veterinærhøyskole. Har derimot aldri jobbet som dette, fant ut i den siste praksisperioden min at dette var ikke noe jeg ønsket å gjøre for alltid. Men hva innebærer dyrlegesekretær? Jeg tok blodprøver på dyr, assisterte ved operasjoner og gjorde labarbeid. Det er vel ikke noe som en sekretær skal gjøre? Ser du får mye informasjon om dyrepleierlønn (som er elendig), men for meg høres dyrlegesekretær ut som en hvilken som helst annen sekretærstilling, og umulig å si hva lønn innebærer? Noen sekretærer / administrasjonsmedarbeidere/ resepsjonister har et mangfold av oppgaver som fakturering, mottak, innkjøp osv. Lønn varierer vel etter arbeidsoppgaver og er vel nesten bare noe du må forhøre deg om pp intervjuet. Tenker jeg. Anonymkode: dc1a0...997 Tariffavtalen jeg linket til over er for både dyrepleiere og klinikkassistenter. Sistnevnte er vel i praksis er det TS i tilfelle vil bli, siden dyrlegesekretær egentlig ikke er en tittel. Tror det varierer veldig hva de gjør fra klinikk til klinikk. Noen står mest i resepsjonen og tar deg av det administrative/økonomiske, andre er også med på behandling/undersøkelse av dyr. Dyrepleier tror jeg må være det studiet i Norge som har det verste forholdet mellom opptakskrav og lønn...! Anonymkode: a3a43...8cf
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #15 Skrevet 7. november 2020 Hei! Jeg kommer ikke til å bistå med noe ift lab, blodprøver osv, så vidt jeg vet. Det er kun kundekontakt, det administrative, selge fór osv. Altså en sekretærstilling. Jeg er desperat etter ny jobb, og denne virket helt midt i blinken for meg (jeg er valgt ut fra Iver 100 søkere), men nå har jeg mistet helt motet etter å ha lest her inne.. både erfaringer, lønn osv. Nå skal jeg ta intervjuet først, uansett én erfaring rikere, så ta det derfra 👍 ts Anonymkode: 910ef...f37 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #16 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg kommer ikke til å bistå med noe ift lab, blodprøver osv, så vidt jeg vet. Det er kun kundekontakt, det administrative, selge fór osv. Altså en sekretærstilling. Jeg er desperat etter ny jobb, og denne virket helt midt i blinken for meg (jeg er valgt ut fra Iver 100 søkere), men nå har jeg mistet helt motet etter å ha lest her inne.. både erfaringer, lønn osv. Nå skal jeg ta intervjuet først, uansett én erfaring rikere, så ta det derfra 👍 ts Anonymkode: 910ef...f37 Høres ut som en god idé å dra på intervjuet og se hva som kommer ut av det og hvilken følelse du sitter igjen med etterpå. Jeg tenker det er bedre å være klar over lønnsnivået og så evt bli positivt overrasket hvis du får ok uttelling på utdannelse og arbeidserfaring - heller enn å få fullstendig bakoversveis på intervjuet hvis du bli forespeilet lønn i henhold til tariff (minstelønn, men det ordet bruker de ikke) og that’s it. Lykke til! Anonymkode: a3a43...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #17 Skrevet 7. november 2020 I praksis vil det være endel mer enn kun sekretærjobbing, for særlig det å selge fôr og utstyr krever endel kompetanse. Du kan også få dumpet noen syke dyr i fanget og håndtere kranglevorne eiere som er sure for regningen og slikt. Men husk at du nå søker på en ufaglært jobb, og det vil prege lønnsnivået, selv om du har høyere kompetanse innen andre felt. Det kommer man ikke rundt. Anonymkode: a3a43...8cf
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en god idé å dra på intervjuet og se hva som kommer ut av det og hvilken følelse du sitter igjen med etterpå. Jeg tenker det er bedre å være klar over lønnsnivået og så evt bli positivt overrasket hvis du får ok uttelling på utdannelse og arbeidserfaring - heller enn å få fullstendig bakoversveis på intervjuet hvis du bli forespeilet lønn i henhold til tariff (minstelønn, men det ordet bruker de ikke) og that’s it. Lykke til! Anonymkode: a3a43...8cf Tusen takk 😊 ts Anonymkode: 910ef...f37
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I praksis vil det være endel mer enn kun sekretærjobbing, for særlig det å selge fôr og utstyr krever endel kompetanse. Du kan også få dumpet noen syke dyr i fanget og håndtere kranglevorne eiere som er sure for regningen og slikt. Men husk at du nå søker på en ufaglært jobb, og det vil prege lønnsnivået, selv om du har høyere kompetanse innen andre felt. Det kommer man ikke rundt. Anonymkode: a3a43...8cf Sant nok 😊👍 Takk ja, det er jeg i grunn klar over, men trodde ikke det var SÅ elendig 😬 ts Anonymkode: 910ef...f37
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sant nok 😊👍 Takk ja, det er jeg i grunn klar over, men trodde ikke det var SÅ elendig 😬 ts Anonymkode: 910ef...f37 Nei, det skjønner jeg. Tror det er mange som ikke vet hvor lavt lønnsnivået på smådyrklinikker er... 😞 Anonymkode: a3a43...8cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå