Gå til innhold

Norsk språkråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig meningene her i forumet om Norsk Språkråd ?

De har for eksempel kalt www (les : World Wide Web) verdens veven! Det er helt sant! Jeg fatter ikke at de må fornorske alt som er! Alt som ikke høres ut som grautmål. Det er jo passe teit å fornorske ting som tydelig er fra engelsk eller amerikansk.

Kanskje litt teit debatt egentlig, men vi har vært nyskjerrige på andres syn på dette og har data-maraton i kveld.........

Tips : Sjekk denne !

http://www.dagbladet.no/kunnskap/ordlabben/

Hva gir dere meg ????

Hilsen en undrende Kattepus

Videoannonse
Annonse
Skrevet

paa min hjemmeside staar det:

Velkommen til min side paa verdensveven!

-og det har det gjort lenge. Synes ikke det ordet er noe rart i det hele tatt jeg, og har du ikke hort det for saa var det vel paa tide :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av språk, og det synes jeg det er hyggelig at andre er også. Jeg synes noe av det viktigste er at folk klarer å skrive skikkelig norsk.

Det heter nysgjerrig (med G), ikke nyskjerrig.

Nå får jeg nok mye pepper her, for det er få tråder som har engasjert folk mer enn skrivefeil-trådene her på KG, men jeg synes slike feil er langt mer irriterende enn at språkrådet gjør sitt for at vi skal snakke norsk og ikke engelsk her i landet.

Synes fornorskning i mange tilfeller er til det gode jeg, men det blir litt kunstig når det engelske ordet allerede er godt innarbeidet. Hvis man skal lage norske ord, må man gjøre det før alle vi nordmenn rekker å bli vant til det engelske uttrykket.

Skrevet

Verdensveven er et av de bedre ordene de har kommet med, synes jeg. Ellers er jeg ikke så begeistret for fornorskingen.

Men, Norsk Språkråd skal jo lage regler for språket da, så de kan ikke bare forholde seg likegyldig til utviklingen. Alle språk er jo bygget rundt regler og norsk er ikke noe unntak?

Ikke lett med all påvirkningen fra engelsk (usa)...

dorian

Skrevet

Jeg synes språkrådet gjør en viktig jobb, det er helt riktig å lage norske ord der det trengs. Jeg er imot at alt skal foregå på engelsk. Språket vårt er kanskje den viktigste delen av kulturen og kulturarven vår, og den er det veldig viktig å ta vare på.

Det norske språket er i ferd med å bli et barnehagespråk, der alt er lov. Nå er det for eksempel lov å skrive da og når helt vilkårlig der det passer seg... Hvorfor det? Fordi folk klager på at det er for vanskelig for norske barn å lære seg forskjellen. Selvfølgelig er det ikke slik i virkeligheten, norske barn er for late til å lære seg språket skikkelig. Det kan jo også være et problem at læreren ikke kan skrive korrekt norsk.

På Island er de flinke til å ta vare på språket sitt, vi bør kanskje lære av dem?

Verdensveven er forresten et fint ord!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes som deg som startet denne tråden: Det er utrolig teit å fornorske alt som er! Verdensveven er noe av det dummeste jeg har hørt! Det er ikke å bevare det norske språket å finne på helt nye ord heller, vel?

Skrevet

Jeg synes det er ok med fornorsking, jeg. Vi bor jo i Norge. Ikke alle forslag er like gode, riktignok, men det går det an å gjøre noe med.

Ta en titt til Island. De har et gammelt språk, men moderniserer det gjennom å lage nye islandske ord istedet for å "låne" fra bl.a. USA. De har en del ganske morsomme ord......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...