Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Min datter på 3 uker får kun MME. Bruker for tiden Hipp, men ser nå at produsenten sier at man ikke skal blande det ut med varmt vann da man risikerer å ødelegge vitaminer. 
Man blir samtidig rådet av helsemyndigheter til å bruke minst 70 grader for å drepe eventuelle bakterier. 

Hva skal man da gjøre? Dere andre som gir MME, hva gjør dere? 

Anonymkode: 68d9c...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Romtemperatur går fint, og bakteriefrykten er en teoretisk basert myte. 

Anonymkode: c5e87...8f2

Skrevet

Vi kokte vannet først, kjølte det ned igjen og varmet det opp til ca 30 grader. 

Anonymkode: 38245...99a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Romtemperatur går fint, og bakteriefrykten er en teoretisk basert myte. 

Anonymkode: c5e87...8f2

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kokte vannet først, kjølte det ned igjen og varmet det opp til ca 30 grader. 

Anonymkode: 38245...99a

Dere gir begge utdaterte og farlige råd. 
TS, følg de ferskeste retningslinjene fra Helsedirektoratet. MME-pulveret skal blandes i vann som holder minimum 70 grader, deretter skal det kjøles ned til drikketemperatur. Selv løser jeg det ved å blande med kokt kaldt vann til riktig vannmengde etter pulveret er oppløst i x antall ml varmt vann. 

Anonymkode: c588a...93d

• Liker 8
Skrevet

Du spør hva jeg gjør, så da svarer jeg på det. Koker opp vann i vannkoker m/termostat til 100 grader før jeg legger meg. Når baby skal ha flaske varmer jeg opp vannet til 45 grader på vannkokeren og blander vann og pulver i flaske. Produsentene har gått god for at det skal blandes på 40 grader (ihvertfall nan som jeg bruker). Baby er 6 mnd her... 

Anbefaler Facebookgruppen Flaskebarna Norge. 

Anonymkode: fa0fd...426

• Liker 1
Skrevet

Takker for råd. 

Dette er den fremgangsmåten jeg har hatt frem til nå, blander pulveret med en mindre del varmt vann ( ca 75-100 grader ), blander så denne miksen med kokt kaldt vann til drikketemperatur. 
Men Hipp skriver at man på denne måten risikerer å ødelegge vitaminer. Siden barnet kun drikker MME er det ekstra viktig at det får i seg vitaminene som er anbefalt, samtidig som jeg ikke vil risikere bakterier. 

Helsestasjonen mente jeg kunne følge anvisningen fra produsent, men det var nettopp en sak om dette på tv, og der kom det frem at man burde blande i minst 70 grader. 

Nå er det Hipp jeg bruker, så jeg vet ikke om Nestle også mener at man ødelegger vitaminer ved denne fremgangsmåten. Mulig det kun er Hipp pga det er økologisk? 

Anonymkode: 68d9c...4a6

Skrevet

Jeg har snakket direkte med Hipp etter TV-innslaget, og stoler på at 40-50 grader er best. Det er veldokumentert. Vil heller at babyen min får i seg vitaminer, enn en minimal risiko for infeksjon. Tror aldri de bakteriene var påvist som sykdom i Skandinavia. 

Man fikk heller aldri bevis på at babyen på TV hadde en av de to aktuelle bakteriene. Barnet var også prematurt. 

Forrige babyen mitt fikk Hipp hele første leveår, uten problem.

Dette med 70grader er ikke noe nytt, det ble bare mye fokus nå pga en dårlig reportasje på TV2 hjelper deg...

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, LastSummer skrev:

Jeg har snakket direkte med Hipp etter TV-innslaget, og stoler på at 40-50 grader er best. Det er veldokumentert. Vil heller at babyen min får i seg vitaminer, enn en minimal risiko for infeksjon. Tror aldri de bakteriene var påvist som sykdom i Skandinavia. 

Man fikk heller aldri bevis på at babyen på TV hadde en av de to aktuelle bakteriene. Barnet var også prematurt. 

Forrige babyen mitt fikk Hipp hele første leveår, uten problem.

Dette med 70grader er ikke noe nytt, det ble bare mye fokus nå pga en dårlig reportasje på TV2 hjelper deg...

Samme sier Nan https://www.nestlebarnemat.no/artikkel/temperatur-pa-vann-ved-tilberedning-av-nan

Stoler på de og fortsetter å bruke Babybrezza med god samvittighet. 

Anonymkode: 810ff...e35

• Liker 3
Skrevet

Blander i 40 grader varmt vann (bruker NAN), slik det står på pakken. Bor i Danmark så 70 graders hysteriet har ikke kommet hit.

Anonymkode: b1126...42a

Skrevet

Kokende vann kan være et problem for næringsstoffer. 70 grader skal gå fint. 

Så kok det, kjøl det ned til rundt 70, og bland. Eller kok, bland i kaldt kokt vann til 70 grader, bland i pulver, og bland så i mer kaldt kokt vann til drikketemperatur. 

De nye rådene er ganske klare: det skal blandes i minst 70 grader. 

Anonymkode: 2d583...5ac

• Liker 1
Skrevet

Vi fulgte WHO sine råd. Vi hadde pulveret i vann på minst 70 grader og fylte deretter på med kokt kaldt vann til det ble romtemperatur. Raskt gjort samtidig som man er helt trygg. Mulig man ødelegger vitaminer, men jeg har aldri hørt at noen har blitt syke fordi mme har blitt blandet ut i for varmt vann, mens mange har blitt syke når det har blitt blandet ut i for kaldt. Så det valget var enkelt for oss. :) 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Arkana skrev:

mens mange har blitt syke når det har blitt blandet ut i for kaldt

Vis gjerne til kilder om syke barn i Norge. Det finnes nemlig ikke 😉

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vis gjerne til kilder om syke barn i Norge. Det finnes nemlig ikke 😉

Det var en sak om dette på TV2 Hjelper Deg senest for noen uker siden. https://www.tv2.no/a/11648914/

Sitat: Helsemyndighetene fraråder derfor småbarnsforeldre å følge bruksanvisningen på pakkene med morsmelkerstatning.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Bland ut pulveret med vann som holder 70 grader, og hell over kokt, avkjølt vann til du får den mengden du skal ha. Hvis jeg husker riktig, er det vel 2/3-deler av vannet som da er avkjølt. Da blir den drikkeklar :) 

Anonymkode: aec03...ddc

Skrevet
35 minutter siden, Arkana skrev:

Det var en sak om dette på TV2 Hjelper Deg senest for noen uker siden. https://www.tv2.no/a/11648914/

Sitat: Helsemyndighetene fraråder derfor småbarnsforeldre å følge bruksanvisningen på pakkene med morsmelkerstatning.

Ingen som helst grunnlag å si at den babyen ble syk pga blanding i 40 grader. Du er med på å spre feilinformasjon. 

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, Arkana skrev:

Det er jo derfor vi diskuterer dette nå (!). Det er som sagt ikke noe nytt at WHO anbefaler 70 grader. MEN den saken er så dårlig. Ingen bevis for hvorfor babyen hadde vondt i magen. Det kan være vannet, pulveret, hygiene, det premature barnets helse...

Problemet er heller ikke at det er vanskelig å blande i 70 grader, men at man da senker kvaliteten på melka ref produsentene. 

Her er anbefalingene forskjellige, og hver enkelt må gjøre det de ønsker. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som helst grunnlag å si at den babyen ble syk pga blanding i 40 grader. Du er med på å spre feilinformasjon. 

Du har hørt om "føre var" prinsippet, sant..? Det er det som brukes veldig mye når det er snakk om ting som kan være livsfarlig for små babyer. Da er man heller for forsiktig enn å risikere noe. På samme måte som at man ikke har bevis for at små mengder alkohol er skadelig i svangerskapet - men likevel er rådet å være totalavholds. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har hørt om "føre var" prinsippet, sant..? Det er det som brukes veldig mye når det er snakk om ting som kan være livsfarlig for små babyer. Da er man heller for forsiktig enn å risikere noe. På samme måte som at man ikke har bevis for at små mengder alkohol er skadelig i svangerskapet - men likevel er rådet å være totalavholds. 

Stoler på at to så store konsern som Hipp og Nestlé vet hva de driver med. Så finnes ikke bekymret. 

Skrevet

Greia er vel at det ikke er dokumentasjon på at å blande ut mme i for varmt vann skader babyen, mens bakterien (selv om den er sjelden) beviselig kan gi sykdom. I valget mellom disse to er det åpenbart for meg hva man velger. Og helsemyndighetene er tydeligvis enig med meg. Å si at jeg sprer feilinformasjon er ganske søkt. Jeg har ikke funnet på denne bakterien, den eksisterer. Men for all del, alle får velge akkurat hva de vil for sine babyer. :) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...