Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 7.11.2020 den 0.55, AnonymBruker skrev:

Smiths Venner er samme ulla som Mormonerne og Jehovas Vitner, det er sidegrener av kristendommen som oppstod i USA på 1800 tallet. Det er oppkonstruerte sekter som ble laget på grunn av et smutthull som åpnet for økonomiske fordeler for religiøse grupper.

Anonymkode: abef0...b6a

Det kan vel diskuteres om Jehovas vitner er kristne, da de ikke tror på treenigheten

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg sett på Brennpunkt som jeg refererte til tidligere i tråden. Jeg så, for en uke siden, om Knutby og har også hørt på boka av Linnèa Kuling, og må si at likehetstrekkene er slående. Penger, penger, penger er det ledelsen tenker på, og manipulering og narsissisme er vel det lederen der også likhetstrekket. 

Veldig interresant program.

Anonymkode: ec8db...26f

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Susanne2020 skrev:

Hei, 

Jeg er selv et medlem og er en kvinne i 30-årene. Vi har en egen side hvor man kan lese mer om oss dersom man er interessert: https://bcc.no/

Først og fremst er vi en kristen menighet som tror på at Jesus døde for oss og at vi har fått tilgivelse for våre synder og kan leve som Jesu disipler. 

Jeg svarer på mine egne vegne. Vi er vel så forskjellige som medlemmer i Arbeiderpartiet eller Statskirken er, så det er jo også lurt å tenke på, når man har møtt en person fra Smiths venner - så har man nettopp møtt en person og ikke alle. 

Spørsmålene dine: 

Er det slik at de ser «ned» på vanlige folk?

Nei, det mener jeg ikke at vi gjør. Jeg har valgt det livet jeg ønsker å leve og respekterer også det livet andre velger å leve. 

Hvorfor fortsetter de i meningheten?

Her kan jeg jo bare svare for meg, men jeg blir i menigheten fordi læren jeg hører her gjør meg lykkelig.

Hvor mye av lønna gir de til meningheten?

Her er det nok så mange forskjellige svar som medlemmer. Jeg gir et bidrag til drift av lokaler og aktiviteter samt et bidrag til misjon. 

Så vil jeg gjerne svare litt på påstandene fra Eryn. 

Å påstå at alle medlemmer i Smiths venner er hjernevaskede er en påstand jeg håper du ikke mener seriøst. Det blir vanskelig for meg å si noe som helst dersom du i utgangspunktet mener jeg er hjernevasket. Sterk sosial kontroll har jeg heller ikke opplevd. Kjenner heller ingen andre som har opplevd det. Når det gjelder påstanden om at dersom man bryter kontakten med de som velger å forlate menigheten kjenner jeg meg heller ikke igjen i. Jeg har en søster som har valgt å forlate menigheten som jeg har god kontakt med og selvfølgelig er veldig glad i. Hun tar egne valg som jeg selvfølgelig respekterer. 

Ang. kleskode stemmer det at vi gikk i skjørt frem til ca 2000-tallet, men heldigvis forandret det seg da. Hovedgrunnen til at det forandret seg var at de kreftene som syntes det med ytre fremtoning var viktig forlot menigheten. Ser at du skriver "Usikker nå i 2020". Det kan være at noen av dine oppfatninger stemte for noen personer i menigheten for 20-30 år siden. Jeg er ikke gammel nok til å uttale meg om den tiden, men slik er det iallefall ikke nå. Syntes også at det er veldig kjedelig at du uttaler deg om menigheten slik den er i dag dersom du ikke har noe kjennskap til dagens situasjon. 

Da jeg gikk på barneskolen ble jeg og de andre medelevene som var medlem i menigheten mye mobbet alene på grunn av at vi var i menighetene. Uttalelser som Eryn kommer med vil jeg tro bare bidrar til fortsatt mobbing av familier (og da spesielt barna) som velger å være i menigheten. Det syntes jeg er veldig leit og håper at du tenker deg mer om neste gang du uttaler deg, Eryn. 

Og, som sagt - om dere er interessert i å lære mer om oss kan du bare gå inn på hjemmesiden vår, der får man mer utfyllende info om hva vi tror på.  

Hei! Modig av deg å skrive her inne. 

Jeg uttaler meg på bakgrunn av mange tidligere SV’er, bla.a. en venninne som brøt ut av Smiths venner på 2000- tallet, hun fortalte hvordan tiden hadde vært for henne, at bl.a. resten av familien hennes brøt med henne da de skjønte at hun kom til å forlate menigheten. Hun ble forfulgt/utsatt for sterk sosial kontroll, og hetset fordi hun gikk moderne kledd. Hun slet enormt psykisk på grunn av forholdet sitt til denne menigheten (selvmordsforsøk, selvskading etc) og konsekvensene for henne dersom hun syndet (drakk eller hadde venner utenfor menigheten eller sex utenfor ekteskapet). Dette var som sagt på 2000- tallet (2001-2005). Hun utviklet også spiseforstyrrelse etter å ha brutt helt ut. 

Jeg uttaler meg også på bakgrunn av flere andre som har brutt ut, som jeg ikke kjenner personlig, men som har stått anonymt fram med sine historier i ulike medier. Jeg har lest flere sterke historier. Der ble det også fortalt om mye av det samme, f.eks. at hvis du går ut av menigheten, så bryter mange kontakten, til og med søsken og noen ganger foreldre også. Det er for meg et stort rødt flagg når det kommer til sekteriske trekk. 

Jeg vet alt om å bli ertet for å være kristen som barn, men det må være lov å snakke høyt om hva andre har opplevd, selv om ikke du har det. Fint hvis du trives i menigheten, men andre har opplevd det motsatte, og det må være lov å si det høyt uten å bli anklaget for å fremme mobbing mot barn.  Det synes jeg blir for drøyt. 

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, Eryn skrev:

Hei! Modig av deg å skrive her inne. 

Jeg uttaler meg på bakgrunn av mange tidligere SV’er, bla.a. en venninne som brøt ut av Smiths venner på 2000- tallet, hun fortalte hvordan tiden hadde vært for henne, at bl.a. resten av familien hennes brøt med henne da de skjønte at hun kom til å forlate menigheten. Hun ble forfulgt/utsatt for sterk sosial kontroll, og hetset fordi hun gikk moderne kledd. Hun slet enormt psykisk på grunn av forholdet sitt til denne menigheten (selvmordsforsøk, selvskading etc) og konsekvensene for henne dersom hun syndet (drakk eller hadde venner utenfor menigheten eller sex utenfor ekteskapet). Dette var som sagt på 2000- tallet (2001-2005). Hun utviklet også spiseforstyrrelse etter å ha brutt helt ut. 

Jeg uttaler meg også på bakgrunn av flere andre som har brutt ut, som jeg ikke kjenner personlig, men som har stått anonymt fram med sine historier i ulike medier. Jeg har lest flere sterke historier. Der ble det også fortalt om mye av det samme, f.eks. at hvis du går ut av menigheten, så bryter mange kontakten, til og med søsken og noen ganger foreldre også. Det er for meg et stort rødt flagg når det kommer til sekteriske trekk. 

Jeg vet alt om å bli ertet for å være kristen som barn, men det må være lov å snakke høyt om hva andre har opplevd, selv om ikke du har det. Fint hvis du trives i menigheten, men andre har opplevd det motsatte, og det må være lov å si det høyt uten å bli anklaget for å fremme mobbing mot barn.  Det synes jeg blir for drøyt. 

Så vondt å høre 💔 Det er helt sikkert noen familier som har tatt det veldig feil når barna har forlatt menigheten. Får vondt i hjertet av å høre om det!

Flere av mine søsken forlot menigheten da de var rundt 16-18 år. Ingen av de ble dårlig behandlet av mine foreldre og søsken, men særlig ei var veldig bitter og tok alt opp i verste mening, og det ble vanskelig å forholde seg til henne. Uansett klarte vi alle å beholde en god kontakt. Nå er alle mine søsken tilbake i menigheten, og hun «bitre» er bare så nydelig og god og lett å være sammen med. 

Noen fant ektefelle utenfor menigheten som også har blitt tatt godt imot i min familie og i menigheten. Dette er nå 20-30 år siden, den gangen var det ikke vanlig å finne seg ektefelle utenfor. Så ikke alle har negativ opplevelse med å forlate menigheten, men veldig vondt at noen har det❤️

Anonymkode: 56152...560

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til flere medlemmer av sekten, og har inntrykk av at de ikke ser ned på andre mennesker .

Men som i de fleste sekter har man et slags fiendebilde om "verden utenfor", og er svært, svært forsiktige med å si noe som kan oppfattes som kritikk mot sekten.

MEN: Bcc er blitt en organisasjon som kun jobber for å gjøre lommeboka til Kåre Smith & Co tykkest mulig, og det er (uansett hva medlemmene måtte hevde utad) et voldsomt press på pengegaver og dugnad. Medlemmene hevder det er "frivillig" men det er alltid slik at de som bidrar minst blir sett ned på, og deres egen tv kanal kjører stadig vekk trykk på at man skal komme i "grønt" (nå mål om innsamlede midler).

Anonymkode: d267c...a6c

Nei, dette stemmer ikke. De som bidrar minst blir ikke sett ned på. At det er litt konkurranse er bare for gøy, det får ingen konsekvenser om man taper en konkurranse, og enkeltpersoner som ikke bidrar henges aldri ut. Det er ikke sånn at man vet hva andre har gitt. Har aldri følt meg presset til å gi, men man betaler jo gjerne for seg når man deltar på noe. Det gjelder jo alle, kristen eller ei :)

Jeg har ikke jobbet dugnad i menigheten på mange, mange år og har ikke fått en eneste melding fra noen som helst om å bidra. Selvom de kan oppfordre fra talerstolen til å jobbe dugnad, tar ikke jeg det personlig, for jeg vet at jeg ikke kan jobbe dugnad nå. Alle synes det er helt greit og ingen ser ned på meg av den grunn. Har faktisk aldri merket noe som helst fordømmelse rundt det. 

Skrevet

Flott, nok en sekt hvor det bare er å bla opp dersom man vil til himmelen. :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, PassionatePatti skrev:

Flott, nok en sekt hvor det bare er å bla opp dersom man vil til himmelen. :rolleyes:

Du har nok misforstått 😄

Hvis man ønsket andel i ferieleilighet på Brunstad kunne man å betale for det og/eller jobbe dugnad. Hvis man ikke ønsker andel kan man la være å betale eller når som helst trekke seg. Man kan også fint bruke ferieleilighetene, hoteller eller hyttene der selvom man ikke har kjøpt andel. 👍🏻☺️ 

Man kjøper seg IKKE plass i himmelen, veien til himmelen går gjennom Jesus 🙏🏻

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke jobbet dugnad i menigheten på mange, mange år og har ikke fått en eneste melding fra noen som helst om å bidra. Selvom de kan oppfordre fra talerstolen til å jobbe dugnad, tar ikke jeg det personlig, for jeg vet at jeg ikke kan jobbe dugnad nå. Alle synes det er helt greit og ingen ser ned på meg av den grunn. Har faktisk aldri merket noe som helst fordømmelse rundt det. 

Så uttrykket "Davids søyle" er helt ukjent for deg, og absolutt alt er frivillig?

Hva synes du sånn prinsipielt sett om løgn? Er det greit for å forsvare noe man har kjær?

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, dette stemmer ikke. De som bidrar minst blir ikke sett ned på. At det er litt konkurranse er bare for gøy, det får ingen konsekvenser om man taper en konkurranse, og enkeltpersoner som ikke bidrar henges aldri ut. Det er ikke sånn at man vet hva andre har gitt. Har aldri følt meg presset til å gi, men man betaler jo gjerne for seg når man deltar på noe. Det gjelder jo alle, kristen eller ei :)

Om det bare er gøy, hvorfor er det de som tar opp lån for å betale da?

Anonymkode: 8ccee...f93

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så uttrykket "Davids søyle" er helt ukjent for deg, og absolutt alt er frivillig?

Hva synes du sånn prinsipielt sett om løgn? Er det greit for å forsvare noe man har kjær?

«Davids søyle» kjenner jeg til ja. Ja, alt er frivillig, både dugnad og  

Jeg tror på at man ikke skal lyve, heller ikke for å forsvare noe man har kjær. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det bare er gøy, hvorfor er det de som tar opp lån for å betale da?

Anonymkode: 8ccee...f93

Noen har nok tatt opp lån for å betale for leilighet /hytte på Brunstad. Regner med alle skjønner at det koster penger om man skal ha hytte, samme hvor det er. Det var/er frivillig å være med på det. 

Skrevet

Smiths venner er en kult

Anonymkode: fe8a2...0c5

Skrevet
På 13.11.2020 den 16.26, AnonymBruker skrev:

«Davids søyle» kjenner jeg til ja. Ja, alt er frivillig, både dugnad og  

Jeg tror på at man ikke skal lyve, heller ikke for å forsvare noe man har kjær. 

Om Davids søyle sier Smith, i en av sine mest sinnssvake taler, at folk som ikke er med, er late, har djevelen som far, og at slike mennesker vil han ikke ha på Brunstad.

Men ikke noe press, sier du. Alt er frivillig....

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om Davids søyle sier Smith, i en av sine mest sinnssvake taler, at folk som ikke er med, er late, har djevelen som far, og at slike mennesker vil han ikke ha på Brunstad.

Men ikke noe press, sier du. Alt er frivillig....

Han sier også at man ikke skal gi over evne, først betale sine regninger, osv. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier også at man ikke skal gi over evne, først betale sine regninger, osv. 

Men hvor frivillig er dugnad når man får høre at man er lat, har djevelen som far og ikke er ønsket på brunstad om man ikke deltar? Ser du ikke selv at dette er et helt ekstremt press?

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor frivillig er dugnad når man får høre at man er lat, har djevelen som far og ikke er ønsket på brunstad om man ikke deltar? Ser du ikke selv at dette er et helt ekstremt press?

Jo, jeg skjønner at man oppfatter det sånn når man bare ser de klippene der. Men jeg som ikke har vært med på dugnad og likevel bare møtt varme og godhet og er like regnet med, ser jo også at det ikke er rom for sånne som meg i bcc. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg skjønner at man oppfatter det sånn når man bare ser de klippene der. Men jeg som ikke har vært med på dugnad og likevel bare møtt varme og godhet og er like regnet med, ser jo at det også er rom for sånne som meg i bcc. 

Ble en feil, gitt 🙈

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg er ikke medlem av BCC, men jeg kjenner en del, både fra oppveksten og i mitt voksne liv, som er medlemmer. Det som for meg blir veldig feil i disse diskusjonene, er at de fleste glemmer at det alltid er store forskjeller på hvor strengt religion praktiseres i de ulike familier. Disse forskjellene ser man i alle religioner og menigheter, noen familier er strengere enn andre, og dette er absolutt gjeldende også for BCC.

Generelt er mitt inntrykk at de har "myknet" veldig opp de siste årene. De er mer delaktige i samfunnet, har vanlige jobber, deltar på fritidsaktiviteter som alle andre, mange av de drikker alkohol og det er ikke lenger vanlig å kle seg på en bestemt måte eller ikke eie moderne ting som TV.

Personlig er jeg grunnleggende uenig i det meste som har med religion å gjøre, særlig indoktrinering av barn og unge, kriminalisering av homofile og tendensene til å skape et eget samfunn i samfunnet. Religion skal være et aktivt valg man tar og man skal respekteres for dette valget. Derfor er det veldig viktig at de av oss som ikke er troende, og som krever respekt for at vi ikke er det, også viser den samme respekten til de som mener noe annet enn oss. Det gjelder for øvrig også andre troende som tilhører en annen religion.

De jeg kjenner i dag som er medlemmer av BCC er veldig flotte mennesker, og jeg har aldri opplevd å bli sett ned på eller bli behandlet dårlig. Til dere som mener at dere kjenner sannheten basert på uttalelser fra ett, eller et fåtall, tidligere medlemmer; det er store forskjeller også innad i menighetene rundt omkring. Selv om en familie vender ryggen til en som har forlatt trossamfunnet, betyr ikke det at dette er normal praksis. Misforstå meg rett, jeg synes det er forkastelig om foreldre vender ryggen til barn som melder seg ut, men ikke glem alle de tilfellene hvor dette foregår helt uproblematisk, men som du ikke noe hører om.

Anonymkode: 9f410...f52

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke medlem av BCC, men jeg kjenner en del, både fra oppveksten og i mitt voksne liv, som er medlemmer. Det som for meg blir veldig feil i disse diskusjonene, er at de fleste glemmer at det alltid er store forskjeller på hvor strengt religion praktiseres i de ulike familier. Disse forskjellene ser man i alle religioner og menigheter, noen familier er strengere enn andre, og dette er absolutt gjeldende også for BCC.

Generelt er mitt inntrykk at de har "myknet" veldig opp de siste årene. De er mer delaktige i samfunnet, har vanlige jobber, deltar på fritidsaktiviteter som alle andre, mange av de drikker alkohol og det er ikke lenger vanlig å kle seg på en bestemt måte eller ikke eie moderne ting som TV.

Personlig er jeg grunnleggende uenig i det meste som har med religion å gjøre, særlig indoktrinering av barn og unge, kriminalisering av homofile og tendensene til å skape et eget samfunn i samfunnet. Religion skal være et aktivt valg man tar og man skal respekteres for dette valget. Derfor er det veldig viktig at de av oss som ikke er troende, og som krever respekt for at vi ikke er det, også viser den samme respekten til de som mener noe annet enn oss. Det gjelder for øvrig også andre troende som tilhører en annen religion.

De jeg kjenner i dag som er medlemmer av BCC er veldig flotte mennesker, og jeg har aldri opplevd å bli sett ned på eller bli behandlet dårlig. Til dere som mener at dere kjenner sannheten basert på uttalelser fra ett, eller et fåtall, tidligere medlemmer; det er store forskjeller også innad i menighetene rundt omkring. Selv om en familie vender ryggen til en som har forlatt trossamfunnet, betyr ikke det at dette er normal praksis. Misforstå meg rett, jeg synes det er forkastelig om foreldre vender ryggen til barn som melder seg ut, men ikke glem alle de tilfellene hvor dette foregår helt uproblematisk, men som du ikke noe hører om.

Anonymkode: 9f410...f52

Du har et veldig godt poeng! Samtidig vil jeg, som et av de medlemmene som selv har gått ut, og som er fra en familie som jeg fortsatt har daglig kontakt med og er veldig nære med, at konsekvensene av å gå ut fra BCC, er så vanvittig store - ikke nødvendigvis i det ytre (feks familien vender deg ikke ryggen), men på det indre plan. 

Det er ganske få som forlater BCC/smiths venner i dag som opplever å bli frosset ut eller vist ryggen til slik det var før. Det uuttalte skillet mellom et medlem og et tidligere medlem er derimot ikke mindre. 

Vet ikke helt hva man skal si mtp det med fritidsaktivitet, når tilbudet innad i BCC bygges opp som aldri før (jeg gikk ut for et par år siden og er oppdatert på mye som skjer innenfor) og når man kommer til en viss alder er det definitivt et punkt hvor man må velge om man vil gå på fritidsaktivitet i menigheten eller med dem på skolen. Å «ikke ha samfunn med verden» er noe som dras opp ofte. Så ja - det er ekstremt mange fine folk i BCC, på så mange måter. Men det er ikke rosenrødt heller:)

Endret av Anim92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...