AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Er det slik at de ser «ned» på vanlige folk? Hvorfor fortsetter de i meningheten? Hvor mye av lønna gir de til meningheten? Anonymkode: 91156...f63
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Hvem er det? Anonymkode: b82dd...143
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Det er en sekt. Anonymkode: 80c05...d8e 3
Eryn Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 De er ofte hjernevasket, strengt religiøse, og har sterk sosial kontroll overfor medlemmene sine. Bryter du en dag ut, kan det godt hende at familien snur deg ryggen/ bryter kontakten. Er nesten som Jehovas vitner ift. hjernevasking, men kanskje ennå strengere. Tidligere måtte kvinner gå i skjørt, ha skaut på, forbudt med sminke, prevensjon forbudt (mange har 10-12 barn). Usikker nå i 2020. Folk som har brutt ut har slitt enormt psykisk, selvmordsforsøk +++. En farlig sekt. 14
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Smiths Venner er samme ulla som Mormonerne og Jehovas Vitner, det er sidegrener av kristendommen som oppstod i USA på 1800 tallet. Det er oppkonstruerte sekter som ble laget på grunn av et smutthull som åpnet for økonomiske fordeler for religiøse grupper. Anonymkode: abef0...b6a 4
Susanne2020 Skrevet 11. november 2020 #6 Skrevet 11. november 2020 Hei, Jeg er selv et medlem og er en kvinne i 30-årene. Vi har en egen side hvor man kan lese mer om oss dersom man er interessert: https://bcc.no/ Først og fremst er vi en kristen menighet som tror på at Jesus døde for oss og at vi har fått tilgivelse for våre synder og kan leve som Jesu disipler. Jeg svarer på mine egne vegne. Vi er vel så forskjellige som medlemmer i Arbeiderpartiet eller Statskirken er, så det er jo også lurt å tenke på, når man har møtt en person fra Smiths venner - så har man nettopp møtt en person og ikke alle. Spørsmålene dine: Er det slik at de ser «ned» på vanlige folk? Nei, det mener jeg ikke at vi gjør. Jeg har valgt det livet jeg ønsker å leve og respekterer også det livet andre velger å leve. Hvorfor fortsetter de i meningheten? Her kan jeg jo bare svare for meg, men jeg blir i menigheten fordi læren jeg hører her gjør meg lykkelig. Hvor mye av lønna gir de til meningheten? Her er det nok så mange forskjellige svar som medlemmer. Jeg gir et bidrag til drift av lokaler og aktiviteter samt et bidrag til misjon. Så vil jeg gjerne svare litt på påstandene fra Eryn. Å påstå at alle medlemmer i Smiths venner er hjernevaskede er en påstand jeg håper du ikke mener seriøst. Det blir vanskelig for meg å si noe som helst dersom du i utgangspunktet mener jeg er hjernevasket. Sterk sosial kontroll har jeg heller ikke opplevd. Kjenner heller ingen andre som har opplevd det. Når det gjelder påstanden om at dersom man bryter kontakten med de som velger å forlate menigheten kjenner jeg meg heller ikke igjen i. Jeg har en søster som har valgt å forlate menigheten som jeg har god kontakt med og selvfølgelig er veldig glad i. Hun tar egne valg som jeg selvfølgelig respekterer. Ang. kleskode stemmer det at vi gikk i skjørt frem til ca 2000-tallet, men heldigvis forandret det seg da. Hovedgrunnen til at det forandret seg var at de kreftene som syntes det med ytre fremtoning var viktig forlot menigheten. Ser at du skriver "Usikker nå i 2020". Det kan være at noen av dine oppfatninger stemte for noen personer i menigheten for 20-30 år siden. Jeg er ikke gammel nok til å uttale meg om den tiden, men slik er det iallefall ikke nå. Syntes også at det er veldig kjedelig at du uttaler deg om menigheten slik den er i dag dersom du ikke har noe kjennskap til dagens situasjon. Da jeg gikk på barneskolen ble jeg og de andre medelevene som var medlem i menigheten mye mobbet alene på grunn av at vi var i menighetene. Uttalelser som Eryn kommer med vil jeg tro bare bidrar til fortsatt mobbing av familier (og da spesielt barna) som velger å være i menigheten. Det syntes jeg er veldig leit og håper at du tenker deg mer om neste gang du uttaler deg, Eryn. Og, som sagt - om dere er interessert i å lære mer om oss kan du bare gå inn på hjemmesiden vår, der får man mer utfyllende info om hva vi tror på. 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #7 Skrevet 11. november 2020 Jeg er ikke i noen form for menighet selv og heller nok mer mot ateist. Har derimot gått på skole med flere som var Smiths venner. I klassen var også ei jente som var i Jehovas vitner og fire som var veldig aktive i kirken, så det var mye religionsnakk. Slik jeg opplevde det som medelev var det ingen av de i Smiths venner som var nedlatende på noen måte. Vi hadde gode samtaler og kunne godt diskutere religion uten at det gikk utover vennskapet. De i klassen min kom fra forskjellige familier og noen av hjemmene fulgte reglene strengere enn andre. To av jentene fikk f.eks alltid komme i bursdager og fester, gikk med bukser og var med oss på kino. En gutt og en jente var dette ikke aktuelt for, men det forsto vi. Når vi var på klassefest etter 10 år var det en av de som hadde det strengest som hadde «brutt ut», men hun hadde ennå fin kontakt med familien sin. Anonymkode: 40237...6a1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #8 Skrevet 11. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke i noen form for menighet selv og heller nok mer mot ateist. Har derimot gått på skole med flere som var Smiths venner. I klassen var også ei jente som var i Jehovas vitner og fire som var veldig aktive i kirken, så det var mye religionsnakk. Slik jeg opplevde det som medelev var det ingen av de i Smiths venner som var nedlatende på noen måte. Vi hadde gode samtaler og kunne godt diskutere religion uten at det gikk utover vennskapet. De i klassen min kom fra forskjellige familier og noen av hjemmene fulgte reglene strengere enn andre. To av jentene fikk f.eks alltid komme i bursdager og fester, gikk med bukser og var med oss på kino. En gutt og en jente var dette ikke aktuelt for, men det forsto vi. Når vi var på klassefest etter 10 år var det en av de som hadde det strengest som hadde «brutt ut», men hun hadde ennå fin kontakt med familien sin. Anonymkode: 40237...6a1 Det er veldig fint at folk med førstehåndskunnskap som deg kommer med sine historier. Det er nok ekstremt mange fordommer ute og går når det gjelder dette. Folk som tror de vet noe legger ut om fæle forhold de egentlig ikke har noe som helst greie på. Og nei, jeg er ikke medlem av Smiths Venner. Anonymkode: 2f71b...881 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #9 Skrevet 11. november 2020 Har du sumo så er det en serie som heter Norge bak fasaden, der har de en episode med Bl.annet smits venner...prøver å få Kontalt med dem, sjekker økonomien, snakket med avhoppere horribel religion Anonymkode: 7c42b...619 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #10 Skrevet 11. november 2020 2 hours ago, Susanne2020 said: Hei, Jeg er selv et medlem og er en kvinne i 30-årene. Vi har en egen side hvor man kan lese mer om oss dersom man er interessert: https://bcc.no/ Først og fremst er vi en kristen menighet som tror på at Jesus døde for oss og at vi har fått tilgivelse for våre synder og kan leve som Jesu disipler. Jeg svarer på mine egne vegne. Vi er vel så forskjellige som medlemmer i Arbeiderpartiet eller Statskirken er, så det er jo også lurt å tenke på, når man har møtt en person fra Smiths venner - så har man nettopp møtt en person og ikke alle. Spørsmålene dine: Er det slik at de ser «ned» på vanlige folk? Nei, det mener jeg ikke at vi gjør. Jeg har valgt det livet jeg ønsker å leve og respekterer også det livet andre velger å leve. Hvorfor fortsetter de i meningheten? Her kan jeg jo bare svare for meg, men jeg blir i menigheten fordi læren jeg hører her gjør meg lykkelig. Hvor mye av lønna gir de til meningheten? Her er det nok så mange forskjellige svar som medlemmer. Jeg gir et bidrag til drift av lokaler og aktiviteter samt et bidrag til misjon. Så vil jeg gjerne svare litt på påstandene fra Eryn. Å påstå at alle medlemmer i Smiths venner er hjernevaskede er en påstand jeg håper du ikke mener seriøst. Det blir vanskelig for meg å si noe som helst dersom du i utgangspunktet mener jeg er hjernevasket. Sterk sosial kontroll har jeg heller ikke opplevd. Kjenner heller ingen andre som har opplevd det. Når det gjelder påstanden om at dersom man bryter kontakten med de som velger å forlate menigheten kjenner jeg meg heller ikke igjen i. Jeg har en søster som har valgt å forlate menigheten som jeg har god kontakt med og selvfølgelig er veldig glad i. Hun tar egne valg som jeg selvfølgelig respekterer. Ang. kleskode stemmer det at vi gikk i skjørt frem til ca 2000-tallet, men heldigvis forandret det seg da. Hovedgrunnen til at det forandret seg var at de kreftene som syntes det med ytre fremtoning var viktig forlot menigheten. Ser at du skriver "Usikker nå i 2020". Det kan være at noen av dine oppfatninger stemte for noen personer i menigheten for 20-30 år siden. Jeg er ikke gammel nok til å uttale meg om den tiden, men slik er det iallefall ikke nå. Syntes også at det er veldig kjedelig at du uttaler deg om menigheten slik den er i dag dersom du ikke har noe kjennskap til dagens situasjon. Da jeg gikk på barneskolen ble jeg og de andre medelevene som var medlem i menigheten mye mobbet alene på grunn av at vi var i menighetene. Uttalelser som Eryn kommer med vil jeg tro bare bidrar til fortsatt mobbing av familier (og da spesielt barna) som velger å være i menigheten. Det syntes jeg er veldig leit og håper at du tenker deg mer om neste gang du uttaler deg, Eryn. Og, som sagt - om dere er interessert i å lære mer om oss kan du bare gå inn på hjemmesiden vår, der får man mer utfyllende info om hva vi tror på. At du ikke har opplevd/observert sosial kontroll betyr at det enten er store endringer eller at du ikke er observant. (Evt generasjonsskille). Som barn av en utbryter (og barnebarn av en som ble kastet ut konflikten i tidlig 90) har jeg sett mye sosial kontroll og utestengelse. Jeg har mange slektninger som sier de ikke får lov å invitere oss utenfor og min bestemor fikk så vidt lov å komme i sin brors begravelse. Det er innenfor de siste 5 år. Jeg kan si mye om hvordan menighetene her oppfører seg mot oss utenfor og det er sjelden positivt. Men vet at en annen menighet i området er mer åpen for kontakt mellom medlemmer og ikke medlemmer Anonymkode: 8ccee...f93 11
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #11 Skrevet 11. november 2020 On 11/6/2020 at 9:25 PM, Eryn said: De er ofte hjernevasket, strengt religiøse, og har sterk sosial kontroll overfor medlemmene sine. Bryter du en dag ut, kan det godt hende at familien snur deg ryggen/ bryter kontakten. Er nesten som Jehovas vitner ift. hjernevasking, men kanskje ennå strengere. Tidligere måtte kvinner gå i skjørt, ha skaut på, forbudt med sminke, prevensjon forbudt (mange har 10-12 barn). Usikker nå i 2020. Folk som har brutt ut har slitt enormt psykisk, selvmordsforsøk +++. En farlig sekt. Kjenner meg igjen i dette. Hadde ikke troen vært så sterk hos flere av de eldste i familien hadde vi hatt flere selvmordsforsøk i familie. Anonymkode: 8ccee...f93
Oppland Skrevet 11. november 2020 #12 Skrevet 11. november 2020 Jeg vet om to familier som er Smiths venner, begge er barnerike familier på 10 og 11 barn. Det er Gud som bestemter hvor mange barn de skulle ha derfor brukte de ikke prevensjon fortalte de. Begge våre barn gikk i klasse med en fra 10 barnefamilien, veldig høflige unger, men med noe spesielle holdninger til diverse ting. 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #13 Skrevet 11. november 2020 Du har kanskje lest dette: https://www.nrk.no/dokumentar/mener-smiths-venner-binder-medlemmene-med-frykt_-familie-og-finans-1.15232387. Nederst i saken kan du se: Brennpunktdokumentaren om Smiths venner. Anonymkode: ec8db...26f 3
Troyamin Skrevet 11. november 2020 #14 Skrevet 11. november 2020 Har en mormor som er medlem i BCC/Smits Venner. Min avdøde mor omvendte seg da jeg var liten og ble med i menigheten. Hun var medlem helt til hun døde i 2017. Min far var ikke medlem, men han var hjertelig velkommen på hvilket som helst møte eller forsamling. Selv prøvde jeg meg i pikeforening, som det het den gangen. Desverre ble jeg grovt mobbet. Opplevde at flere av jentene vendte seg mot meg og gikk sammen om å være styggest mulig. Jeg ble dratt mellom å føye min mor som ønsket at jeg skulle være i et kristent miljø og "verden utenfor" menigheten. For meg endte det opp i å bli mobbet begge steder. Tilslutt brøt jeg helt opp og fulgte egne veier. Dermed ble midten av tenårene bedre. Mobbingen ble ikke tatt på alvor, da jentene var fra de bedre familiene i menigheten og de kunne derfor aldri være mobbere. (Som voksen møtte jeg på en av mobberne. Hun ba om tilgivelse for det hun hadde gjort.) I dag kaller jeg meg personlig kristen. Jeg kan også forsvare mye av "den gamle troen" som ble praktisert før ca 1995 (som jeg husker det) Jeg ble kjent med flere utrolig gode og snille mennesker. Men det som er feil med menigheten nå, er pengegriskheten. Den kan jeg aldri forsvare! 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #15 Skrevet 11. november 2020 Der jeg bodde før, var det en gjeng Smiths venner som hadde kjøpt tomter i et byggefelt inntil hverandre, så de dannet et eget nabolag. De bygde hus på dugnader, alle sammen. Kvinnene så jeg ofte på vei til butikken etc, og de (og jentebarna) gikk alle i fotside skjørt og hadde langt hår og alltid flettet hår. Skjørtene var så lange at de sopte i bakken. Alle kvinnene var likt kledd, som uniformer nesten. Gammeldagse bluser. Anonymkode: 11fb4...6c5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #16 Skrevet 11. november 2020 Har ingen erfaring med selve Smiths venner, men det er et superimponerende anlegg de har bygget opp på Brunstad Har vært der på konferanse/arrangement mange ganger (ikke i religiøs regi) og har stortrivdes! Ville bare skryte litt av anlegget Anonymkode: a6686...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #17 Skrevet 11. november 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingen erfaring med selve Smiths venner, men det er et superimponerende anlegg de har bygget opp på Brunstad Har vært der på konferanse/arrangement mange ganger (ikke i religiøs regi) og har stortrivdes! Ville bare skryte litt av anlegget Anonymkode: a6686...6ee Jeg har vært der på NM i poker. De selger også alkohol. Det er ikke så vanskelig å gå på kompromiss med seg selv dersom man får penger nok.. Min teori er at toppene i denne sekten egentlig ikke er religiøse i det hele tatt. De bare bruker folk, og religion er en fin måte å begrense dem på. At noe er "Guds vilje" er liksom et argument de ikke kan si imot. Anonymkode: a60e4...0d3 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #18 Skrevet 11. november 2020 Jeg er eks-medlem. Jeg tror nok at lederne i Smiths venner er 100% overbeviste om at alt de foretar seg er til fordel for fellesskapet/menigheten. Jeg har ikke blitt utstøtt på noen måte av familie som fremdeles er medlemmer. Jeg synes definitivt at det er for mye fokus på organisering/styring og økonomi i menigheten, og det er delvis hvorfor jeg valgte å forlate selv. Jeg tenker at hvis ditt personlige mål er å komme til himmelen, så bør det holde at man prøver så godt man kan å være et godt og rettferdig menneske som ledes av samvittigheten, samtidig som man selv skaper seg et såkalt "personlig forhold til gud" ved å studere bibelen, be og tolke ting på egen hånd. Anonymkode: 26e16...71e 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #19 Skrevet 11. november 2020 På 4.11.2020 den 21.38, AnonymBruker skrev: Er det slik at de ser «ned» på vanlige folk? Hvorfor fortsetter de i meningheten? Hvor mye av lønna gir de til meningheten? Anonymkode: 91156...f63 Hei! Jeg er oppvokst i Smiths Venner (BCC) og er fortsatt medlem (er nå voksen med egne barn). Vi ser ikke «ned» på vanlige folk, tvert imot! Jeg har alltid hatt venner utenfor menigheten på skolen og på arbeidsplasser, og det har også mine barn. Jeg har lært hjemmefra å behandle andre med respekt og godhet. Har møtt mange fantastiske mennesker utenfor menigheten! Jeg fortsetter i menigheten fordi det gir meg så mye. Det er en stor trygghet, det er sosialt og det er enormt mye godt som gjøres for oss og barna våre. Hver uke er det ungdommer som tar med barna mine på Rush, ut i skogen, hjem til seg selv osv, bare fordi de er glad i dem. Tenk det! Klart jeg betaler for dette med glede. Jeg får også hjelp til å leve et liv slik Gud ønsker for oss, et rettferdig liv for Gud, og ikke for mennesker. Ikke for ledelsen eller noen andre, men for Gud og Gud alene. Som menneske er det lett å bli bitter, sjalu, tenke på seg selv osv. Vi går på møter og blir minnet om Guds ord, som er å bli takknemlig istedet for bitter, være gavmild istedet for gjerrig, osv. Mange utenfor mistolker og tror vi må gi hele inntekten eller et fast beløp. Men alt er frivillig. Går man på vanlig idrett må man betale, jobbe dugnad osv for å få spille. Sånn er det i menigheten også, ting koster, og man kan betale eller jobbe dugnad for å delta. Man må ikke delta, og noen får også delta gratis dersom de ikke har penger (det er bare å spørre, så finner man ofte en løsning). Veldig mye er gratis også. Det er ikke stort fokus på penger, men vi har hatt en periode nå hvor vi har bygget Brunstad. Det har selvsagt kostet. Det er likevel helt frivillig å være med på det. Vi har vært med og har fått så enormt mye tilbake, feks tilgang til ferieleilighet, hytte og/eller hotellsuite. Selvsagt koster det penger om man skal ha hytte et sted. Vår hytte er på Brunstad - og det er vi veldig fornøyd med! Anonymkode: 56152...560 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #20 Skrevet 11. november 2020 Kjenner til flere medlemmer av sekten, og har inntrykk av at de ikke ser ned på andre mennesker . Men som i de fleste sekter har man et slags fiendebilde om "verden utenfor", og er svært, svært forsiktige med å si noe som kan oppfattes som kritikk mot sekten. MEN: Bcc er blitt en organisasjon som kun jobber for å gjøre lommeboka til Kåre Smith & Co tykkest mulig, og det er (uansett hva medlemmene måtte hevde utad) et voldsomt press på pengegaver og dugnad. Medlemmene hevder det er "frivillig" men det er alltid slik at de som bidrar minst blir sett ned på, og deres egen tv kanal kjører stadig vekk trykk på at man skal komme i "grønt" (nå mål om innsamlede midler). Anonymkode: d267c...a6c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå