AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Jeg har veldig lyst til å "starte på nytt". Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å bo i utlandet en periode, eller permanent hvis jeg føler for det etterhvert. Nå er muligheten der, jeg har midler til å gjør det. Jeg har ikke noe særlig liv her, har ingen venner, barna er voksne og jeg trives rett og slett ikke med livet mitt. Jeg innser at jeg vil være den samme et annet sted, jeg er ikke mer naiv enn det, men jeg er veldig interessert i å møte andre, få nye venner (innser at jeg må være aktiv for å få til det) og oppleve en annen kultur. Jeg innser at det vil være tøft å gjennomføre alene, men jeg er vant til å klare ting alene og jeg er alene nå også så det vil ikke være så stor forskjell der. Jeg tenker innenfor Europa. Det vil jo ikke være mulig på en stund pga covid, men jeg tenker å benytte tiden til å lære språk og utforske muligheter. Er det noen som har gjort dette og vil dele erfaringer? Eller noen som ikke har prøvd, men kanskje tenkt tanken? Eller rett og slett noen som vil komme med tips og innspill? Anonymkode: 8ff6a...001 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Ja, jeg bodde 12 år i et annet land og stortrivdes. Endte med å flytte tilbake til Norge igjen pga. jobb, ellers hadde jeg blitt værende. Anonymkode: 73e3f...f92
Kaneel Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Ja som ung var fantastisk skulle ønske jeg aldri hadde dratt hjem 😂
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Jeg flyttet, men var student. Jeg har imidlertid blitt værende, og nå er det 17 år siden. De første månedene følte jeg meg ensom fordi alt var fremmed, men etterhvert stortrivdes jeg. Det er lettere å bli kjent med folk i andre land enn Norge. I større byer fins det også muligheter for expat-miljøer, organisasjoner, venne-apper osv. Undersøk det praktiske og hopp i det. Vær forberedt på et par tøffe måneder i starten, men med mange muligheter etterhvert. Anonymkode: 7f243...6ea
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Virker veldig spennende, og skulle gjerne ha prøvd det. Jeg bekymrer meg dog for eventuell lavere lønn samt andre trygde- og pensjonsordninger. Veit om noen som har bodd hele sitt voksne liv i utlandet, og nå kan de ikke flytte tilbake til Norge fordi pensjonen de har opparbeidet seg er for lav til å kunne overleve i Norge. Jeg er også usikker på om hvorvidt utdanningen jeg har lar seg overføre til andre land. Anonymkode: 2b6f0...99c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Jeg bodde og arbeidet 4 år i utlandet for mange år siden. Jeg flyttet helt alene, planen var at jeg skulle bo der i ett år. Jeg stortrivdes, men etter 4 år kom hjemlengselen og ønsket om kortere arbeidsdager, så da reiste jeg hjem. Jeg vil råde alle til alle som flytter utenlands og lære seg språket, da blir både jobb, hverdag og sosialisering enklere. Jeg brukte ca. et år på å lære meg språket godt nok til at jeg kunne føre en samtale. Etter det åpnet alle dører seg når det kom til jobb og omgangskrets. Etter 4 år kunne jeg språket omtrent flytende. Den første jobben jeg fikk når jeg kom til Norge igjen var faktisk som tolk. Anonymkode: 319fa...c96 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Ja, bodde 8 år i Budapest men har flyttet tilbake til Norge, savner tiden i Budapest og drar dit på ferie så ofte jeg kan. Anonymkode: 06fba...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #8 Skrevet 10. november 2020 Jeg flyttet alene til Storbritannia. Bor her fortsatt etter fire år. Det er helt topp for min del, men det er jo selvsagt mange ting å sette seg inn i. Jeg begynte som student, og det hjalp veldig. Da får man litt mer drahjelp med det aller første, som å finne bolig og åpne bankkonto. Anonymkode: de9ad...744 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Skrevet 10. november 2020 Ja. Flyttet alene og bodde i England i 6 år. Tror ikke jeg hadde gjort det igjen hvis jeg ikke hadde noe å gå til, som i mitt tilfelle var studier i første omgang. Det er gjerne sånn man bygger seg opp et nettverk sakte men sikkert. Nå i koronatiden er det sikkert ekstra vanskelig. Jeg savner det mye, men samtidig er familien min her i Norge. De savnet jeg veldig når jeg bodde der. Anonymkode: 10f71...34b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå