Gå til innhold

Lei av å være feit, men klarer ikke kutte ENDA mer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er spesielt sulten om morgenen så kutt ut frokost. Periodisk faste er ofte effektivt og bra for blodsukkeret. Det gir også en reduksjon på 3-400 kcal pr dag.

Forskning. No :

https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

Anonymkode: eafa1...06f

https://forskning.no/mat-og-helse-slanking-partner/dropp-frokosten-med-god-samvittighet/515757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er spesielt sulten om morgenen så kutt ut frokost. Periodisk faste er ofte effektivt og bra for blodsukkeret. Det gir også en reduksjon på 3-400 kcal pr dag.

Forskning. No :

https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

Spiser ikke frokost. Som regel kaffe og et eple. Men jeg har hjemmekontor da, så veldig lite bevegelse. Sulten kommer på kveldene.. 

Anonymkode: 4c5ee...cbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er høye og overvektige har jo det mye bedre enn oss lave. 

Hvorfor det?
Når man er høy og overvektig virker man ofte mye større fordi man ruver mer i terrenget. Man føler seg ofte som godzilla og alt annet enn feminin.

Du er som sagt helt normalvektig, så du har det vel strengt tatt bedre enn både lave og høye overvektige. Slutt å klag, gjør noe med tankesettet ditt, og fortsett å trene (mer kalorier å gå på pluss at du får en sterkere og strammere kropp).

Et tips: bruk appen Lifesum og registrer al du spiser og drikker. Da finner du fort ut hvor mange kalorier du kan innta før du går opp eller ned i vekt.

Anonymkode: e301d...c40

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 162 cm og veier 70 kg, og jeg synes ikke jeg er så veldig stor. Skal ned til 64 kg, da er jeg fornøyd.

Men har du store bryst, så er det viktig og bruke en veldig god BH, for da ser du mye slankere ut. Og legger fettet ditt seg på bryst og rumpe, så har du vel en slank midje. 

Anonymkode: e504e...2cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like høy og veier ca 59 kg. Følger denne tråden☺️ Har begynt med noe fasting. For meg er det alt eller ingenting, klarer ikke holde meg unna en spesifikk matvare.. 

Anonymkode: 84da2...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Jeg er 160 og veier 62 kilo, og er veldig slank (mestparten av klærne mine er i xs) så skjønner ikke hvordan du klarer å mene at det er feit?

Anonymkode: c87a9...b66

Man bærer kiloene annerledes. Jeg er 165 og veier 47 kg, og er normalt slank. Jeg har en tynn midje, men jeg har hofter, lår og pupper, så jeg ser ikke radmagret ut. Jeg er helt enig i at TS bør endre tankesettet sitt, for tjukk er hun jo i alle fall ikke. Men det kan jo hende at kiloene sitter på det man anser som litt uflatterende steder, men det er noe man gjerne bare må akseptere. Ikke OK å gå rundt svimmel og dårlig på grunn av for lav vekt. Med tanke på at TS trener 3 ganger i uken også tipper jeg at musklene også har mye å si for vekten, og da blir det dumt å sette et vektmål som sikkert er for lavt for å opprettholde muskelmassen og aktivitetsnivået. 

Anonymkode: b697f...faa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at vekten er godt innenfor normal nå. Du har gått ned mange kg på kort tid og kroppen trenger tid til å tilpasse seg. De sier det kan ta et år eller to før huden går tilbake, så mye av oppstramming som kroppen gjør naturlig har såvidt startet. I tillegg vil jeg tro at siden du er eldre enn sist du var så slank, og det var umulig å ivareta den vekten du ønsket (svimmelhet etc), så er du og kroppen din uenig om hva som er ideell vekt for deg. Ikke stress, få i deg den næringen kroppen trenger og behold matglede. Alle kropper skal ikke være modelltynne og i hvertfall ikke de som må kjempe hardt for det. Gi det tid og la kroppen stramme seg opp er mitt råd. Jeg er rundere nå på denne vekten enn jeg har brukt å være, men regner med at med litt hjelp går den tilbake. 😊 

Anonymkode: 2a0cf...dff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omtrent like høy som deg og veier 60 kg. Føler meg ikke feit! Selvsagt er det noen klær som ikke er like flatterende og får rumpa til å se stor ut, men har ikke noe mål om at jeg må kunne bruke «alt». Jeg vet hva jeg trives i, så da går jeg for det. Unngår f.eks gensere som slutter midt på hofta, da ser jeg liten og tjukk ut. Samme med klumpete sko. Kjoler er bra, og alt som får meg til å se lengre ut. 

Anonymkode: e16ab...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg lubben når jeg står foran speilet. Rompa er stor og det er puppene også,de er gedigne og det ser ut som jeg har en ekstra mage. 

Ts

Hvilken størrelse bruker du i klær?

Anonymkode: a579b...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 161 og 53 kg, ideelt burde jeg gått ned 1-2 kg, men gidder ikke. En gang veide jeg 57 kg og da var jeg lubben (ser på bilder nå). Så det er veldig individuelt hvordan vekt og høyde er fra person til person.

Anonymkode: 9f15c...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du trener. Men hva trener du? Det er forskjell på intervalltrening i motbakke tre ganger i uka, enn litt lette vekter på et treningssenter. 

Husk at kosthold betyr mer enn trening. 

Anonymkode: a8660...fc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er normalvektig, men hvordan du ser ut har veldig mye med muskelmasse å gjøre. Når jeg var yngre og trente omtrent hver dag så så jeg, med 58 kg fordelt på 158 cm, slank ut og hadde flat mage. 

De siste årene har jeg måttet ned til rundt 50 kg for å se lik ut. Ansiktet er mye tynnere med 50 kg, men lår og mage er ikke mindre enn når jeg var yngre og 58. Er nok en kombinasjon av (overgangs)alder og mindre trening - selv om jeg trener både styrke og cardio fremdeles, bare ikke like ofte og intensivt.

Har gått opp fra 50-60 i løpet av året og jeg skal love deg at jeg ser skikkelig lubben ut. Men min kollega med samme høyde ser fit ut med samme vekt.

Jeg må ligge ganske lavt på kaloriene for å gå ned i vekt og nå har jeg endelig tatt tak og gått ned et par kg. Savner ikke kosespising og trøstespising lenger fordi jeg føler meg sterk/flink som har klart å ta meg sammen. Etter en stund så klarer jeg fint å spise usunt f.eks på lørdager, men så tidlig i vektnedgangen så er det en typisk ting som får meg til å falle helt ut av sporet igjen.

Tips: gå sjelden på butikken og kjøp kun sunn mat. Ikke ha noe som helst usunt liggende - for så lenge du savner den type mat så er det veldig lett å falle for fristelsen

Anonymkode: a3124...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Er 160 høy og 61,5 kg. Har gått ned 10 kg siden mars. Føler meg ikke attraktiv med den vekta, føler meg lubben og ser lubben ut i visse klær, men jeg klarer ikke å kutte enda mer/trene enda mer. 

Jeg elsker mat og bruker både tid og penger på gode middager. Elsker kjøkkenet mitt, gode råvarer og deilige retter. 

Jeg spiser junk på lørdager, men ellers holder jeg meg til vanlig mat der jeg kutter mye på karbohydrater. Feks laks med en halv potet, fajitas med lomper istedenfor tortilla og nøtter istedenfor snacks. 

Jeg trener også 3 ggr i uka. Jeg føler at kroppen stresser så enormt om jeg prøver å være enda flinkere og leve på enda strengere diett, men jeg liker ikke kroppen min slik den ser ut, føler meg rund og uatrakktiv. Hvis jeg skal nå vekta som et 53 kg så må jeg kutte enormt mye på mat, jeg har gjort det tidligere og da gikk jeg konstant sulten og var svimmel. Men da veide jeg 56 kg. Trenger hjelp 😔

Med stor sannsynlighet er du noe påvirket av forsinket oppfatning av egen størrelse. Det er ganske vanlig og samtidig nesten aldri nevnt. Uansett om man går kraftig opp eller ned i vekt er det som hodet ikke oppfatter det helt. Spør du noen andre vil de se langt større endring enn du oppfatter selv.

For det andre må du huske at muskler veier det også. Så hvis du trener ordentlig (altså ikke selfie-trening) tre ganger i uken, kan det godt være at du he gått ned langt mer enn 10 kg med fett.. men noe av fettet er erstattet med muskler. Det kan derfor være brukt å bruke mål fremfor vekt, når man føler det «stopper». 

Avslutningsvis må jeg også si at 61 kg gjerne ikke er din ønskevekt, men for de aller fleste vil nok du være både tynn og pen. Noen få ekstra kg er det stort sett bare en selv som ser. Feilen som fort gjøres, av min samboer (og noen av venninnene), er at man skal «skjule» disse få kiloene og derfor velger store og posete klær.. og det hjelper i alle fall ikke.

Endret av Grandidosa83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du heller skal fokusere på å bli sterkere? Få mer muskler, det gjør at du ser slankere ut. Viktige ting med (styrke)trening er:

1. Nok søvn!
2. Prøv å stress ned. Yoga, gå tur, meditere?
3. Spis sunt, men variert. Ikke vær redd for å spise litt ekstra, men velg kalorier med fornuft. Det er også fint at du unner deg selv ekstra av og til. Nok proteiner er viktig! Kylling, fisk, magert kjøtt, bønner, grønnsaker, nøtter.
4. Progressive overload - tren enten med flere repetisjoner, høyere vekt, flere sett for å få framgang. 

Jeg er 169 cm høy og veier 95 (!) kg. Har gått opp 15 kg etter korona, men jeg har sett bilder av meg selv for mange år siden før jeg startet med styrketrening og 95 kg da ser ikke ut som 95 kg nå. Fordi muskler tar mindre plass, ser vekta annerledes ut på meg etter styrketrening. Det skal sies at jeg er på vei ned i vekt nå, men det er ved å telle kalorier og trene styrke, gå tur i ulent terreng og noe cardio i form av spinning og intervalltrening.

Du er innenfor, TS! Du må jobbe med deg selv og ditt selvbilde. Jeg er helt sikker på at du er kjempe fin som du er ❤️ Det er for øvrig ingenting feil med å få bygge muskler, da :) Hvis det er det man ønsker, selvfølgelig. På den måten bidrar man jo forsåvidt til å stramme opp.

Anonymkode: 2691b...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
På 4.11.2020 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg lubben når jeg står foran speilet. Rompa er stor og det er puppene også,de er gedigne og det ser ut som jeg har en ekstra mage. 

Ts

Om puppene ser ut som ekstra mage, så skaff deg god bh!

Dessverre er La Lina i Oslo lagt ned, men gå til en bh butikk og få en riktig bh. Hos meg utgjør en god bh 5 kilo "bort" fra min mage. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut nøttene til fordel for mager kesam, grønnsaker eller litt frukt? Nøtter inneholder mer kcal enn sjokolade.

Anonymkode: 756d3...79d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 160cm, 50kg og bruker XS. Når jeg har gått opp 5 kg passer ikkke xs lenger, så skjønner ikke at noen som veier 60 passer i xs. Selv m personen er trent ville for eks skuldrene blitt for stramme for så store armer. Eller kanskje det er snakk om xs i butikker for godt voksne, for de xs størrelsene er ofte store (for store for meg)

Hadde jeg veid 60kg hadde jeg vært lubben. Og ja, man må lide litt for å ha en fin kropp. Man må ha litt selvkontroll. Jeg har lyst å spise mye og usunt ofte, men jeg har ikke usunne greier i hus, har lite av kaloririke matvarer som majones og lignende. Og jeg lager ikke enorme porsjoner når jeg lager mat, jeg lager mindre porsjoner slik at jeg ikke overspiser. 

Anonymkode: 99646...c89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 160cm, 50kg og bruker XS. Når jeg har gått opp 5 kg passer ikkke xs lenger, så skjønner ikke at noen som veier 60 passer i xs. Selv m personen er trent ville for eks skuldrene blitt for stramme for så store armer. Eller kanskje det er snakk om xs i butikker for godt voksne, for de xs størrelsene er ofte store (for store for meg)

Hadde jeg veid 60kg hadde jeg vært lubben. Og ja, man må lide litt for å ha en fin kropp. Man må ha litt selvkontroll. Jeg har lyst å spise mye og usunt ofte, men jeg har ikke usunne greier i hus, har lite av kaloririke matvarer som majones og lignende. Og jeg lager ikke enorme porsjoner når jeg lager mat, jeg lager mindre porsjoner slik at jeg ikke overspiser. 

Anonymkode: 99646...c89

Det er fordi enkelte er glad i å gå i veldig trange klær. Eller at de eier et plagg i XS, og fronter det som størrelsen de bruker.

Det er det ekstrem variasjon i størrelser hos nettbutikkene. Jeg bestilte nylig en bukse hos GAP (amerikansk merke) i 6 som skulle være 36. Den var latterlig stor, og passet moren min som bruker EU 42. Mens S hos Bik Bok feks får jeg knapt over rumpa.

BMI 21.

Anonymkode: 1ff0c...6c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.60 og vipper mellom 60-62.5. Føler meg ikke stor i det hele tatt :)

når jeg går under 58 mister jeg mensen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: veide meg i dag og da viste vekta 62,5. Nå venter en pizza grandiosa (mandagspizza) på meg. Er så sliten og lei slankinga at jeg bare ga opp i dag. Hjalp ikke på motivasjonen å se vekta. I morgen er jeg sikkert 63 så jeg skal ikke veie. 

Glemte å si at jeg knaska chips også, på en onsdag 💅

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...