Gå til innhold

Lei av å være feit, men klarer ikke kutte ENDA mer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 160 høy og 61,5 kg. Har gått ned 10 kg siden mars. Føler meg ikke attraktiv med den vekta, føler meg lubben og ser lubben ut i visse klær, men jeg klarer ikke å kutte enda mer/trene enda mer. 

Jeg elsker mat og bruker både tid og penger på gode middager. Elsker kjøkkenet mitt, gode råvarer og deilige retter. 

Jeg spiser junk på lørdager, men ellers holder jeg meg til vanlig mat der jeg kutter mye på karbohydrater. Feks laks med en halv potet, fajitas med lomper istedenfor tortilla og nøtter istedenfor snacks. 

Jeg trener også 3 ggr i uka. Jeg føler at kroppen stresser så enormt om jeg prøver å være enda flinkere og leve på enda strengere diett, men jeg liker ikke kroppen min slik den ser ut, føler meg rund og uatrakktiv. Hvis jeg skal nå vekta som et 53 kg så må jeg kutte enormt mye på mat, jeg har gjort det tidligere og da gikk jeg konstant sulten og var svimmel. Men da veide jeg 56 kg. Trenger hjelp 😔

Anonymkode: 4c5ee...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du heller jobbe med å like deg selv som du er. 61kg på 160cm høres ikke feit ut. 

Fortsett å trene så kroppen holder seg sterk og frisk. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du er allerede flott. Du er ikke feit. 

Det er ikke noe poeng å leve slik at du blir svimmel og utslitt. Vekta er ikke alt, helsa er faktisk viktigere. Fortsett som du gjør, stabiliser deg. Du har gått ned 10 kg, det er kjempeflott, men du MÅ ikke gå ned mer. 

Anonymkode: 2ff44...c07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er allerede normalvektig, så fra et helseperspektiv så trenger du jo ikke gå ned mer. For din del høres det ikke ut som det er verdt det å presse deg ytterligere ned i vekt siden du får så mye glede av god mat. 

For min del har jeg en lavere trivselsvekt enn deg, men det koster meg ikke noe særlig å holde meg der. Det er det det kommer an på, om det er en vekt du kan opprettholde i det lange løp uten at det stadig blir en kamp.

Anonymkode: 1ff0c...6c9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo normalvektig så problemet er ikke vekta men tankene dine.

Anonymkode: 04207...298

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 160 og veier 62 kilo, og er veldig slank (mestparten av klærne mine er i xs) så skjønner ikke hvordan du klarer å mene at det er feit?

Anonymkode: c87a9...b66

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har omtrent samme mål som deg, en cm høyere, og vedlikeholder på rundt 55-56 kilo, og jeg elsker mat jeg også, og spiser alt jeg vil ha. Jeg trener ikke, kutter ikke noen matvaregrupper, stresser ikke. Kanskje det er noe der.

Anonymkode: 639e5...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå i trange bukser og topper og kle alt jeg kjøper, men det er et strev å holde meg der jeg vil fordi det krever mye... Jeg kan holde meg rundt 60 kg hele livet, men under det magiske tallet går det bare galt... Føler ikke at trening hjelper noe særlig heller. Må jeg trene annerledes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 160 og veier 62 kilo, og er veldig slank (mestparten av klærne mine er i xs) så skjønner ikke hvordan du klarer å mene at det er feit?

Anonymkode: c87a9...b66

Jeg føler meg lubben når jeg står foran speilet. Rompa er stor og det er puppene også,de er gedigne og det ser ut som jeg har en ekstra mage. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 160 høy og 61,5 kg. Har gått ned 10 kg siden mars. Føler meg ikke attraktiv med den vekta, føler meg lubben og ser lubben ut i visse klær, men jeg klarer ikke å kutte enda mer/trene enda mer. 

Jeg elsker mat og bruker både tid og penger på gode middager. Elsker kjøkkenet mitt, gode råvarer og deilige retter. 

Jeg spiser junk på lørdager, men ellers holder jeg meg til vanlig mat der jeg kutter mye på karbohydrater. Feks laks med en halv potet, fajitas med lomper istedenfor tortilla og nøtter istedenfor snacks. 

Jeg trener også 3 ggr i uka. Jeg føler at kroppen stresser så enormt om jeg prøver å være enda flinkere og leve på enda strengere diett, men jeg liker ikke kroppen min slik den ser ut, føler meg rund og uatrakktiv. Hvis jeg skal nå vekta som et 53 kg så må jeg kutte enormt mye på mat, jeg har gjort det tidligere og da gikk jeg konstant sulten og var svimmel. Men da veide jeg 56 kg. Trenger hjelp 😔

Hvis du elsker mat så må du vurdere hva som gir deg mest glede - å bli noen kilo lettere, eller nyte kaloririk mat i relativt store mengder (for din kropp). Du er i det øvre sjiktet for normalvektig, når man tar hensyn til at du er kort. Jeg er kort selv, og har ingen problemer med å forstå at du kan føle deg litt utilpass og småtjukk ut på den vekta. Normalvektig favner 18,5-25 for en grunn, vi har alle ulike kropper og to personer med samme BMI kan se veldig, veldig ulike ut - selv om de er like høye.

Har du faktisk forsøkt å telle kalorier en liten stund? Å kutte ned på karbohydrater er jo greit nok, men du nevner nøtter og laks - ekstremt kaloritette ting begge deler, og langt ifra slankekost. Junk på lørdager kan også fort spise opp et eventuelt underskudd fra resten av uka når man er lav.

Anonymkode: e0366...dd1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er normalvektig.  At du FØLER deg tjukk og lubben er ikke det samme som at du faktisk er det. Det virker som om du ikke vil innse virkeligheten og heller holder fast ved dine egne selvdestruktive tanker, og jeg tviler på at noen kan skrive noe som helst her i tråden som får deg til å endre mening. Du skjønner vel selv at dette sitter i ditt eget hode og at jobben må starte der? Eller vil du fikse problemet på treningssenteret og kjøkkenet? Det bestemmer du selv.

Jeg er usikker på hva du spør etter hjelp til - endre kroppen eller endre tankesettet? Husk at du ser din kropp hver eneste dag, og det er veldig lett å sammenligne seg med alle andre, og spesielt andres fremgang når det kommer til vektnedgang. Det er også lett å tenke at man ikke er attraktiv om man måler seg selv i andres øyne. Om man stiller for høye krav til seg selv som er vanskelige/umulige å innfri, så vil man skuffe seg selv på sikt. Det er også slik at vi i stor grad blir påvirket av samfunnet, og man glemmer gjerne sine egne preferanser og verdier når man speiler seg i sosiale media og andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du elsker mat så må du vurdere hva som gir deg mest glede - å bli noen kilo lettere, eller nyte kaloririk mat i relativt store mengder (for din kropp). Du er i det øvre sjiktet for normalvektig, når man tar hensyn til at du er kort. Jeg er kort selv, og har ingen problemer med å forstå at du kan føle deg litt utilpass og småtjukk ut på den vekta. Normalvektig favner 18,5-25 for en grunn, vi har alle ulike kropper og to personer med samme BMI kan se veldig, veldig ulike ut - selv om de er like høye.

Har du faktisk forsøkt å telle kalorier en liten stund? Å kutte ned på karbohydrater er jo greit nok, men du nevner nøtter og laks - ekstremt kaloritette ting begge deler, og langt ifra slankekost. Junk på lørdager kan også fort spise opp et eventuelt underskudd fra resten av uka når man er lav.

Jeg spiser både laks og nøtter ofte og vekta går nedover. Man kan spise det man vil så lenge man ligger i kaloriunderskudd, og fortsatt gå ned i vekt. Å kalle en viss type mat for slankekost bidrar bare til mer diett- og slankehysteri. Normal mat er helt innafor å spise selv om man skal ned i vekt, det viktige er at man ikke spiser for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 162 og er 72 kg, så du er ikke feit. drømmen min er å veie det du gjør.

Anonymkode: 52440...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Tjukk said:

Jeg spiser både laks og nøtter ofte og vekta går nedover. Man kan spise det man vil så lenge man ligger i kaloriunderskudd, og fortsatt gå ned i vekt. Å kalle en viss type mat for slankekost bidrar bare til mer diett- og slankehysteri. Normal mat er helt innafor å spise selv om man skal ned i vekt, det viktige er at man ikke spiser for mye. 

Øhm, selvfølgelig kan man gå ned i vekt selv om man spiser laks - det var derfor jeg spurte om TS faktisk hadde prøvd å telle kalorier en stund. Slankekost var for så vidt et dårlig valgt ord, enig i det, jeg er fullt og helt tilhenger av at vektnedgang handler om kalorier inn og ut - fysikk. 

Men jeg er også lav. Og når jeg skal ned i vekt er det ikke så mye rom i kaloribudsjettet til laks, ihvertfall ikke om jeg skal bli mett. Så det var ment som en vennlig pekepinn. Laks er sunt og godt, men også veldig kaloritett, nøtter likså. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tjukk skrev:

Du er normalvektig.  At du FØLER deg tjukk og lubben er ikke det samme som at du faktisk er det. Det virker som om du ikke vil innse virkeligheten og heller holder fast ved dine egne selvdestruktive tanker, og jeg tviler på at noen kan skrive noe som helst her i tråden som får deg til å endre mening. Du skjønner vel selv at dette sitter i ditt eget hode og at jobben må starte der? Eller vil du fikse problemet på treningssenteret og kjøkkenet? Det bestemmer du selv.

Jeg er usikker på hva du spør etter hjelp til - endre kroppen eller endre tankesettet? Husk at du ser din kropp hver eneste dag, og det er veldig lett å sammenligne seg med alle andre, og spesielt andres fremgang når det kommer til vektnedgang. Det er også lett å tenke at man ikke er attraktiv om man måler seg selv i andres øyne. Om man stiller for høye krav til seg selv som er vanskelige/umulige å innfri, så vil man skuffe seg selv på sikt. Det er også slik at vi i stor grad blir påvirket av samfunnet, og man glemmer gjerne sine egne preferanser og verdier når man speiler seg i sosiale media og andres meninger.

Joda, føler bare vi lever i en løgn alle sammen vi som sier "elsk deg selv som du er" det er selvbedrag. Jeg var med noen venninner og så på bilder av oss i etterkant. Alle var slanke, mens der satt jeg, dvask, smålubben og rund. Bokstavelig talt. Jeg er jo bare 160,det synes så fort å gå opp 2 eller 3 kg... Dere som er høye og overvektige har jo det mye bedre enn oss lave. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øhm, selvfølgelig kan man gå ned i vekt selv om man spiser laks - det var derfor jeg spurte om TS faktisk hadde prøvd å telle kalorier en stund. Slankekost var for så vidt et dårlig valgt ord, enig i det, jeg er fullt og helt tilhenger av at vektnedgang handler om kalorier inn og ut - fysikk. 

Men jeg er også lav. Og når jeg skal ned i vekt er det ikke så mye rom i kaloribudsjettet til laks, ihvertfall ikke om jeg skal bli mett. Så det var ment som en vennlig pekepinn. Laks er sunt og godt, men også veldig kaloritett, nøtter likså. 

Laks og nøtter inneholder mye kalorier ja, spesielt nøtter. Avokado er også en luring. Kaloritelling er veldig lurt, jeg gikk ned 10 kg ganske lett bare ved å telle kalorier. Det fungerte dog ikke for meg i lengden, så jeg slutta - men har lært mye av det, og det har vært en god erfaring som jeg anbefaler andre også. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, føler bare vi lever i en løgn alle sammen vi som sier "elsk deg selv som du er" det er selvbedrag. Jeg var med noen venninner og så på bilder av oss i etterkant. Alle var slanke, mens der satt jeg, dvask, smålubben og rund. Bokstavelig talt. Jeg er jo bare 160,det synes så fort å gå opp 2 eller 3 kg... Dere som er høye og overvektige har jo det mye bedre enn oss lave. 

Du har åpenbart et holdningsproblem og du vil ikke komme noen vei med mindre du fikser på ting i topplokket. Jeg husker tilbake til når jeg var normalvektig og så meg selv på bilder med andre, og jeg tenkte at herregud, så tjukk og stygg jeg er. Når jeg ser på de samme bildene i dag, med 30-40 kg mer på kroppen, så ser jeg jo at jeg faktisk bare var normal. Og ikke minst var jeg pen. Tenk at jeg der og da syntes at jeg var verdens største misfoster. 

Elsk deg selv som du er, det er et fint budskap og noe alle burde leve etter. Du er jo kun deg og ingen andre, og du kan ikke bli noen andre heller. Du kan ikke bytte kropp og du kan ikke bytte hjerne. Man tager det man haver. Å fokusere på det negative og tråkke seg selv ned i gjørma vil ikke løse en dritt for deg. 

Jeg er ikke per definisjon høy, men jeg er 171 cm, og tro meg, det har sine bakdeler å være "høy" og overvektig. 

Endret av Tjukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha sett bilder av deg, så høres det du beskriver her som normal sjiktet. jeg er 160 og veier 67/68 men føler meg langt i fra stor. Om du vil gå ned i vekt råder jeg deg til å ta kontakt med noen som har peiling på dette og som kan gjøre det trygt for deg, ikke her inne på kvinneguiden. Jeg syns det kan være skummelt å gi råd til noen man ikke vet noe om. jeg vet ikke hvordan din generelle helse er eller om du har et usunt forhold til deg selv og din kropp. 

Anonymkode: 425e1...1af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uten å ha sett bilder av deg, så høres det du beskriver her som normal sjiktet. jeg er 160 og veier 67/68 men føler meg langt i fra stor. Om du vil gå ned i vekt råder jeg deg til å ta kontakt med noen som har peiling på dette og som kan gjøre det trygt for deg, ikke her inne på kvinneguiden. Jeg syns det kan være skummelt å gi råd til noen man ikke vet noe om. jeg vet ikke hvordan din generelle helse er eller om du har et usunt forhold til deg selv og din kropp. 

Anonymkode: 425e1...1af

Har aldri slitt med noen spiseforstyrrelser, føler bare det er vanskelig å nå ønsket vekt. Og jeg vil føle meg fin i jeans og trange topper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er spesielt sulten om morgenen så kutt ut frokost. Periodisk faste er ofte effektivt og bra for blodsukkeret. Det gir også en reduksjon på 3-400 kcal pr dag.

Forskning. No :

https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

Anonymkode: eafa1...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tjukk said:

Laks og nøtter inneholder mye kalorier ja, spesielt nøtter. Avokado er også en luring. Kaloritelling er veldig lurt, jeg gikk ned 10 kg ganske lett bare ved å telle kalorier. Det fungerte dog ikke for meg i lengden, så jeg slutta - men har lært mye av det, og det har vært en god erfaring som jeg anbefaler andre også. 

Alt med måte, også kaloritelling! Viktig å kjenne på hva som er nyttige verktøy og verdifull informasjon og hvorvidt det går over til noe helt annet.

Fikk meg noen stygge overraskelser selv - levde i villfarelsen om at "sunt" betydde at jeg kunne spise masse av det og at karbohydrater og frukt var skumle saker - for det så jeg store overskrifter om overalt. Jaja, man lærer så lenge man lever :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...