AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Siden det er opplæringsplikt, men ikke skoleplikt, er det mulig å ha hjemmeskole for barneskoleelev feks 1 dag i uka? Mister man plassen på skolen om man ønsker noe sånt? Anonymkode: 9ca87...c05
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Du kan ikke forvente at skolen legger til rette for noe slikt. Og hvorfor i alle dager ønsker du det? Du kan selvsagt velge å ha hjemmeskole om du klarer å følge det opp ordentlig. Anonymkode: 6eefc...0e2 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke forvente at skolen legger til rette for noe slikt. Og hvorfor i alle dager ønsker du det? Du kan selvsagt velge å ha hjemmeskole om du klarer å følge det opp ordentlig. Anonymkode: 6eefc...0e2 Hvorfor jeg ønsker det er delt. Har en sønn med en diagnose og han strever. Han ønsker å være hjemme, men jeg vet at det ikke bare handler om "gidder ikke skole", men overstimulans. Det skjer for mye for han og jeg liker ikke utviklingen. Dette er noe av det. Men før jeg tenker for masse på det, så lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig å gjennomføre. Anonymkode: 9ca87...c05
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 For «vanlige» barn: nei. Men for barn med en diagnose gjelder sikkert andre regler — såklart avhengig av diagnosen. Anonymkode: c9b92...97c
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Kan hende det er mulig å kombinere. Men kommunen er ikke pliktige til å godta dette. Du kan prøve å søke? 12. Privat hjemmeundervisning i ett eller flere fag Etter direktoratets vurdering er kommunene, som ansvarlig instans for all grunnskoleopplæring, ikke forpliktet til å akseptere løsninger der opplæringsplikten dels blir oppfylt i den offentlige grunnskolen og dels blir oppfylt ved privat hjemmeundervisning. Hvis dette er et ønske fra foreldrene, må man i slike tilfeller som et utgangspunkt søke kommunen om en slik løsning. https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleeiers-ansvar/Udir-05-2013/ Anonymkode: 913d7...d42 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Hvis du vil ha hjemmeskole med grunnlag av diagnosen bør du ha en uttalelse fra bup før du søker kommunen. Anonymkode: 8fde9...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Ja det er mulig, i hvertfall for en periode. Få med deg PPT, de er vel koblet inn? PPT kan anbefale alternative undervisningsarenaer, hjemmeskole er en mulighet. Anonymkode: c398b...2ae
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 Det burde være mulig. Som flere skriver over her, trenger du nok en sakkyndig vurdering fra PPT som støtter dette. Anonymkode: 85fc8...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå