Gå til innhold

Hva kan skolen gjøre i en mobbesituasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 10 som opplever seg veldig mobbet av en medelev. 
typisk «jentemobbing» med utfrysning, baksnakking, stygge blikk og stygge kommentarer. 
skolen har så langt gjort lite selv om de er klar over situasjonen. 
hva bør skolen gjøre her? 
det er en liten skole med kun knapt 100 elever så muligheten for å gjemme seg unna denne medeleven er liten... 

Anonymkode: 7706b...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolen skal gjøre tiltak innen en uke etter at det ble varslet , de skal kontakte foreldre til de barna som mobber for samtale, rektor skal lage en plan for oppfølging . Skolen ved rektor skal sørge for at eleven føler seg trygg på skolen og skoleveien. Dersom tiltak ikke hjelper , eller nesten ingenting er gjort så tar du å melder inn til fylkesmann og varsler . Det er eget innmeldingsskjema på nettsiden til FM. Det er rektor ved skolen som har ansvar og det er rektor som vil måtte svare for manglende oppfølging . 

Anonymkode: 32f13...8a6

• Liker 6
Skrevet

Takk! 
dette har pågått i flere måneder uten at det blir noen endring. 
læreren har hatt samtaler med begge jentene, men da mobbingen er veldig subtil (blikk, utfrysning etc) fanges det ikke opp. 
frustrerende...!!! 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 
dette har pågått i flere måneder uten at det blir noen endring. 
læreren har hatt samtaler med begge jentene, men da mobbingen er veldig subtil (blikk, utfrysning etc) fanges det ikke opp. 
frustrerende...!!! 

Du må tak i dette med en gang , psykisk mobbing sliter på den det går utover. Som  barn greier du ikke å forklare psykisk mobbing . Viktig at du støtter din datter og følger med. Dyktige lærere ser slik mobbing og skal ta det med en gang det er blikk eller sukk og spørre hvorfor slike «blikk» og «sukk». All dokumentasjon , samtale med skole loggfører du , noter ned hva som ble sagt. snakk med foreldrene til de som mobber , dette loggfører du også. Men det viktigste nå er å varsle FM . 
håper det går bra 

Anonymkode: 32f13...8a6

Skrevet

Har det blitt laget aktivitetsplan? Er den evaluert? 

Skrevet

Har du meldt saken inn som en 9A sak? Da er skolen pliktig til å gjøre noe. De nok helst ikke at du melder det inn slik, men gjør der likevel om du ikke har gjort det allerede!

Anonymkode: 2f06e...d12

Skrevet

Hva mener du skolen skal gjøre? 

Skrevet

Her må de med peiling svare, men jeg kan si noe jeg savnet at noen sa til meg da jeg bli mobbet. Nemlig at jeg ikke måtte hige etter anerkjennelse fra mennesker som behandlet meg dårlig. Noe av det dummeste læreren gjorde var å tvinge dem til å være sammen med meg og behandle meg ordentlig. Det førte til at jeg ble fysisk inkludert, men ofte følte meg enda mer ensom. Skulle ønske noen sa til meg at jeg skulle jeg faen i dem og finne meg noen gode venner i stedet, for jeg var liten og ville bare bli likt av de som før hadde likt meg, og som jeg derfor var glad, selv om de fikk meg til å føle meg dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer trivsel, helse og læring. I Norge er det lovfestet nulltoleranse for krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering (opplæringsloven § 9 A-3) på skolen, på skoleveien, på skolefritidsordning (SFO/AKS) og på leksehjelp.

Så setter skolen ikke igang tiltak for din datter bryter de loven. Da er klage til fylkesmannen neste instans. 

Anonymkode: dfee4...ca7

Skrevet
10 minutter siden, Aviendha skrev:

Hva mener du skolen skal gjøre? 

Vel, barn tilbringer mange timer på skolen hver dag, så om ikke skolen gjør noe for elevene som blir utsatt for mobbing  hvem skal gjøre det? 

Hadde du trivdes på en arbeidsplass der du ble utestengt og mobbet? Selv som voksen er dette vanskelig å håndtere. 

Hvordan skal det være plass til læring om arenaen for læring er en utrygg plass?

Så har selvsagt foreldre ansvar for å opdra egne barn til å bli gode mennesker, men barn har ulike roller. En hjemme, en på skolen osv. Så "englebarnet" hjemme kan være et troll på skolen. Det sliter mange med å forstå. Det er naturlig, det som er trist er at mange foreldre nekter for at sitt barn kan gjøre noe ugreit. 

Anonymkode: dfee4...ca7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...