Gå til innhold

Foreldre i klassen forventer felles regler hjemmene imellom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt eldste barn har begynt på skolen i høst, og det har gått helt fint både sosialt og faglig, men nå har vi støtt på noe vi stusser litt på:

Skolen oppfordrer foreldrene i klassen til å «komme frem til felles regler og aldersgrenser og innetider osv», antageligvis for at vi voksne skal ha noe å støtte oss på når barna etterhvert kommer og maser om noe og sier at alle andre får etc.

Men det har tydeligvis utviklet seg en slags forventning om at dette her skal være et slags demokratisk styre der flertallet «vinner» - slik at det ikke blir takhøyde for at noen likevel ønsker å ha strengere regler for sine barn. For eksempel når det gjelder leggetider, skjermtid, tilgang på spill, når ungene skal få mobil, når de skal få sosiale medier osv. Vi får regelrett høre at vi bidrar til dårlig klassemiljø ved å inne innordne oss etter reglene som gruppen har kommet frem til i fellesskap.

Dersom vi her hjemme skulle ha fulgt det det ble flertall for i klassen (legging halv ni for seksåringer (vår legges syv), så mye skjerm de vil så lenge de gjør lekser og har venner, Fortnite fra 8 år, smarttelefon fra 8 år, Snapchat fra 8 år), så ville vi gått imot ALT av kvalifiserte anbefalinger som finnes. 

Flertallet av barn i Norge sover for lite, bruker for mye skjerm, og får tilgang til digitale plattformer alt for tidlig. Så det er ingenting som tyder på at den gjengse familie i Norge greier å forvalte ansvaret sitt på en god nok måte til å sette standarden for sånt. 

Jeg blir helt matt; det er jo VI som bestemmer hjemme hos oss, og bare fordi de har tatt en flertallsavgjørelse så betyr jo ikke det at deres løsning er riktig. Faktisk tyder jo all dokumentasjon på at det er vi som har empirien på vår side: VI gjør det som etter alt å dømme er best for barn, og DE skaper press om å gi unger tilgang til tross for anbefalingene. 

Vi har selvfølgelig ikke tenkt å gi etter for dette irrasjonelle bygdedyret, men hvordan håndterer man sånt? Er dette en vanlig problemstilling? Vi føler det er så absurd at vi pr nå egentlig er mer fascinert enn frustrerte, men hva gjør vi?

Anonymkode: 606d7...2ad

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe annet å si enn at dette er hårreisende regler. 

Anonymkode: 5e66d...d72

• Liker 29
Skrevet

Jeg støtter dine standpunkter her. Snap  chat fra 8år er jo helt på vidda. 

• Liker 24
Skrevet

Følg deres egne regler og drit i hva de andre mener.

Anonymkode: 90c6a...6b3

• Liker 15
Skrevet

Elles regler er en fin ide, men det fungerer ikke i praksis. Viktigste er at man respekterer når noen har strengere regler, men man kan altså ikke tvinge noen til å legge barnet sitt kl 19 om det ikke er trøtt.

Anonymkode: 5b1e0...4b0

• Liker 5
Skrevet

Jeg sa bare at det er uaktuelt for min del, det var det flere foreldre som var enig i. Man er ikke mye til foreldre hvis man er avhengig av at man skal ha felles regler for å kunne oppdra sitt eget barn. Hvis mitt barn sier til meg "Ja, men Per får lov". Javel, han er ikke mitt barn så det bestemmer ikke jeg men du er mitt barn så da bestemmer jeg. Er ikke verre.

Mitt barn skal ikke legge seg kl. 19, ha 10 minutter med skjerm og ikke aldersgrense over 3 år. Så vi er alle forskjellige og det må man respektere og lære det samme til barna.

• Liker 11
Gjest Lama_Drama
Skrevet

En hver familie står opp for seg selv. Slike fellesregler er for mødre som ikke takler å sette grenser. 

Skrevet

Haha nei, du trenger ikke å følge etter. Min 6-åring mener at det er et par i klassen hans som får lov å spille Fortnite, og det er sikkert fordi de har eldre brødre som de ser på, men nei, det betyr ikke at han får lov. Ikke før han er.. 14 eller noe. 

Vi har for så vidt ganske slakke regler selv, men dataspill er bare i helgene jo mindre han har besøk ( og vil da vise noe kult i spillet, selvsagt). 

Anonymkode: 2412f...8e1

• Liker 5
Skrevet

Ift inkludering og slikt er det jo fornuftig med felles regler. Men altså?!? Her går vel alle litt langt? Ble litt sjokkert, jeg.. 

Om min 6-åring skulle blitt lagt kl 20.30 hadde familien gått i unntakstilstand 24/7. Hen legges senest 19.30 for å unngå negative reaksjoner på søvnmangel. 

• Liker 6
Skrevet

Jøss. Man skal tvinges til å ha regler som resten av samfunnet er imot. Fortnite har da 12 års grense og snapchat skal de ikke ha. Bygdedyret virket ikke særlig opplyst 

På skolen her anbefaler læreren sterkt, veldig sterkt, å IKKE ha fortnite. De er 9. 

Å legge 7 er selvsagt helt greit så lenge barnet trenger søvnen. 9 åringen min legger seg 7 fordi hun trenger det. 8 åringen legger seg 20:30. Han har ikke så stort behov for søvn og våkner opplagt tidlig om morgenen. 

Anonymkode: a10a9...578

• Liker 6
Skrevet

Hehe, hadde tenkt meg inn i tråden her med er annet utgangspunkt, nemlig for å forsvare felles regler etc. Men dette var jo bare veldig merkelig!

I klassen vår har vi hatt felles regler når det gjelder feks sosiale medier. Men da har det nettopp gått på å FØLGE anbefalingene, og at dersom alle gjør det så blir det enklere for ungene. Det vi observerer av andre er at der mange av barna får SoMe for tidlig, skaper det et utenforskap som er vanskelig å håndtere. Derfor et ønske om felles regler, slik at ikke 1 eller 2 av barna blir utelatt fordi alt blir avtalt på snap, feks... men felles regler som går på tvers av alle anbefalinger høres jo helt korka ut.

Anonymkode: 49d40...207

• Liker 6
Skrevet

Haha, høres jo helt latterlig ut! 😅 jeg hadde ikke visst hvordan jeg skulle forholdt meg til noe sånt selv.

Anonymkode: 7917b...13d

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble rimelig overrasket når en forelder på et foreldremøte for 9. klasse mente at ungdommene ikke skulle få game eller bruke smarttelefon fordi hennes sønn ikke fikk lov....

Anonymkode: 2024e...f1c

• Liker 3
Skrevet

Sikker på at du ikke har misforstått? At de ønsker felles regler " for å holde igjen"? Altså feks at ingen spiller Fortnite før 10-12 år osv?

Jeg støtter alle standpunktene dine, og mener du gjør det riktige. Det er barn i klassen som allerede spiller Fortnite hos oss, til min store gremmelse, og jeg ser for meg at om det kun er mindretallet som holder igjen og ikke lar barna sine spille, så ender barna med de strengeste foreldrene ( de som følger aldersgrenser) til å bli sosialt utstøtt nettopp av de som spiller.

Ganske hårreisende at 6-åringer får lov å spille Fortnite.

Anonymkode: 326d5...6ab

• Liker 2
Skrevet

Kan du kontakte FAU? Å gå direkte mot slike foreldre, har lite for seg. Så her må du nesten gå høyere opp. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ble rimelig overrasket når en forelder på et foreldremøte for 9. klasse mente at ungdommene ikke skulle få game eller bruke smarttelefon fordi hennes sønn ikke fikk lov....

Anonymkode: 2024e...f1c

Herlighet... Stakkars barn.

Skrevet

Detaljstyring delux!  De prøvde seg her også, men det blei med praten. Vi og flere fulgte ikke det de kom med, de bestemmer ikke. 

Noen felles regler kan være greit, men de er ikke noe man må gjøre.

Det du skriver om nevnte regler er jo hårreisende! Fortnite, snap og slikt kommer ikke til 10-årings mobil engang! De virker litt korte de der som liksom mener det er gode regler. 

Anonymkode: 0e76c...1d6

Skrevet

Gurimalla finnes det slike steder i dette landet . jeg hadde ikke giddet å følge slike regler , gjør det som  dere mener er best 

Anonymkode: aaec4...31e

Skrevet

For en dårlig idé. Leggetider er individuelt, men hvem vil la åtteåringen sin ha snapchat? Da er all mulig galskap på nettet tilgjengelig for dem og de er tilgjengelig for alle.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns felles regler i en klasse er helt på trynet. De prøvde på det her og, men her var det felles leggetid kl 19.00 for alle. Null mobil før 5kl og div. Det funket ikke i praksis!

Anonymkode: 925cb...87f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...