AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Nå har bassenget i bygda åpnet opp igjen, og da barnet på 7 år var på besøk hos noen i klassen, så hadde de akkurat kommet hjem fra bassenget. Men barnet la merke til at de var litt våte i håret. Barnet spurte så hvorfor, og nevnte at vi alltid tørket håret med hårtørker når vi er i bassenget. Det er ingen felles hårtørkere der. Vi har tre barn og pleier å dele oss opp i herre- og damegarderoben og har med en hårtørker hver. Barnet hadde så sagt at vi har to hårtørkere og at de sikkert kunne få den ene vår! Kom så hjem i kveld og ba om å få den ene hårtørkeren slik at den kunne gis til denne familien.. Prøvde å forklare at vi jo ikke har noen til overs, vi trenger begge to. Det var visst vanskelig å skjønne. Hvordan skal man reagere på sånt? Kjenner jo disse foreldrene sånn litt vagt, håper ikke de forventer å få en hårtørker av oss nå! Anonymkode: 8d7b4...041
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Tviler på at de forventer å få en hårtørker. Ellers er det vel greit å snakke med ungen om at det er fint å ville dele, men at han ikke kan gi vekk noe uten å snakke med dere først. Og så kan det jo også være greit å ta en samtale om at alle ikke gjør det samme som dere, og at det er helt greit. Jeg er ikke vant til å bruke hårføner etter svømmebasseng, ikke i barndommen og ikke som voksen. Anonymkode: f8eb0...e47 44
lillehavfruen Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Jeg skjønner barnet ditt. Dere har 2, de har ingen. Kan de ikke låne den i en periode da? Så viser du barnet ditt at man selvsagt kan dele med andre 6
Eryxo Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Det er jo ikke ditt barn på 7 år som bestemmer om dere skal gi bort den ene hårføneren deres. Det skjønner nok også disse foreldrene. 30
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Vi har ikke hårtørker av en grunn. Håret tørker nemlig fint av seg selv. Penger er ikke problem, trenger bare ikke en hårtørker. Du sier at de kjøper en om de vil ha seg en slik Anonymkode: 9e069...fa3 18
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Akkurat nå, lillehavfruen skrev: Jeg skjønner barnet ditt. Dere har 2, de har ingen. Kan de ikke låne den i en periode da? Så viser du barnet ditt at man selvsagt kan dele med andre ? Hva blir det neste familien skal dele med venner av ungen? Bil, båt, hytta, mannen, sofaen? Anonymkode: 2c986...6ed 26
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 Herregud, bare si nei! Hvorfor lage tråd om hvordan si nei? Anonymkode: b37fd...fbd 18
lillehavfruen Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ? Hva blir det neste familien skal dele med venner av ungen? Bil, båt, hytta, mannen, sofaen? Anonymkode: 2c986...6ed Det er jo snakk om en hårføner.. Er det så farlig da? Man gjør jo ikke annet enn å lære barna å dele, så da kan man jo gå foran som et godt eksempel? 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, lillehavfruen skrev: Det er jo snakk om en hårføner.. Er det så farlig da? Man gjør jo ikke annet enn å lære barna å dele, så da kan man jo gå foran som et godt eksempel? Jeg regner ikke med denne familien så behovet for å ta med seg en hårføner så lenge de ikke hadde med seg en. Jeg kan heller aldri tenke meg at foreldrene hadde tatt i mot en hårføner til låns. Dette er nok noe 7-åringen har funnet på og ikke et behov denne familien har. Anonymkode: 78ed2...134 23
Kenelz Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, lillehavfruen said: Det er jo snakk om en hårføner.. Er det så farlig da? Man gjør jo ikke annet enn å lære barna å dele, så da kan man jo gå foran som et godt eksempel? Er jo kjempe flott å lære barnet å dele, men synes det også skal vær viktig å lære barnet å spørre foreldrene først! 😊 Ikke meg du siterte, men følte å kommentere på det. 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 3 minutter siden, lillehavfruen skrev: Det er jo snakk om en hårføner.. Er det så farlig da? Man gjør jo ikke annet enn å lære barna å dele, så da kan man jo gå foran som et godt eksempel? Foreldrene greier helt sikkert selv å kjøpe en hårføner om de ønsker å ha en. Anonymkode: 9f552...9b1 14
lillehavfruen Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner ikke med denne familien så behovet for å ta med seg en hårføner så lenge de ikke hadde med seg en. Jeg kan heller aldri tenke meg at foreldrene hadde tatt i mot en hårføner til låns. Dette er nok noe 7-åringen har funnet på og ikke et behov denne familien har. Anonymkode: 78ed2...134 27 minutter siden, Kenelz skrev: Er jo kjempe flott å lære barnet å dele, men synes det også skal vær viktig å lære barnet å spørre foreldrene først! 😊 Ikke meg du siterte, men følte å kommentere på det. 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene greier helt sikkert selv å kjøpe en hårføner om de ønsker å ha en. Anonymkode: 9f552...9b1 Men altså, her har barnet selv tenkt seg frem til at det ville vært rettferdig å gi bort den ene hårføneren. Nei, det er ikke sikkert denne familien hverken ønsker eller trenger denne hårføneren. Men man må jo virkelig klappe i henda av barnets rettferdighetssans. Dette virker som noe barnet har brukt litt tid på å tenke på dette. Og attpå til at barnet blir lei seg når man ikke kan gi bort hårføneren til denne familien, sier jo at det betyr litt for barnet. Jeg synes det er vel så viktig å vise og anerkjenne barnets ideer og tanker, enn at de alltid må spørre foreldrene først. JEG hadde glatt latt denne hårføneren vike for læringens skyld. Men, det er jo dere foreldrene som bestemmer.. 15
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 4 minutter siden, lillehavfruen skrev: Men altså, her har barnet selv tenkt seg frem til at det ville vært rettferdig å gi bort den ene hårføneren. Nei, det er ikke sikkert denne familien hverken ønsker eller trenger denne hårføneren. Men man må jo virkelig klappe i henda av barnets rettferdighetssans. Dette virker som noe barnet har brukt litt tid på å tenke på dette. Og attpå til at barnet blir lei seg når man ikke kan gi bort hårføneren til denne familien, sier jo at det betyr litt for barnet. Jeg synes det er vel så viktig å vise og anerkjenne barnets ideer og tanker, enn at de alltid må spørre foreldrene først. JEG hadde glatt latt denne hårføneren vike for læringens skyld. Men, det er jo dere foreldrene som bestemmer.. Men så er jo ikke denne hårføneren barnet sitt. Man kan ikke gi bort andres ting til noen andre uten å spørre. Da må man også tåle å få et nei. Barnet skal få for omtanken, men det er ikke riktig å love bort andre sine ting uten at man har klarert det med dem først. Anonymkode: 9f552...9b1 21
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #14 Skrevet 4. november 2020 Hvorfor trenger dere 2? Jeg visste knapt hva en hårføner var før jeg var 18 Anonymkode: 70de4...531
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #15 Skrevet 4. november 2020 50 minutter siden, lillehavfruen skrev: Det er jo snakk om en hårføner.. Er det så farlig da? Man gjør jo ikke annet enn å lære barna å dele, så da kan man jo gå foran som et godt eksempel? Ser du virkelig ikke rekkevidden av hva du anbefaler? Anonymkode: 2c986...6ed 14
Maiava88 Skrevet 4. november 2020 #16 Skrevet 4. november 2020 Uavhengig av hvem som eier nevnte hårføner; for et skjønt og rettferdig barn🥰 Jeg sier ikke at barnet har «rett» i denne situasjonen, men her ville jeg bare roset barnet for en empatisk gest og forklart hvorfor vi ikke kommer til å gi bort vår ekstra hårføner. 15
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #17 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, Maiava88 skrev: Uavhengig av hvem som eier nevnte hårføner; for et skjønt og rettferdig barn🥰 Jeg sier ikke at barnet har «rett» i denne situasjonen, men her ville jeg bare roset barnet for en empatisk gest og forklart hvorfor vi ikke kommer til å gi bort vår ekstra hårføner. Dette! Anonymkode: 575be...168 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #18 Skrevet 4. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene greier helt sikkert selv å kjøpe en hårføner om de ønsker å ha en. Anonymkode: 9f552...9b1 Sikkert, men de har nok ikke så god råd, bor i en liten kommunal utleieleilighet. Anonymkode: 8d7b4...041
Hactar Skrevet 4. november 2020 #19 Skrevet 4. november 2020 (endret) 2 timer siden, lillehavfruen skrev: Jeg synes det er vel så viktig å vise og anerkjenne barnets ideer og tanker, enn at de alltid må spørre foreldrene først. JEG hadde glatt latt denne hårføneren vike for læringens skyld. Men, det er jo dere foreldrene som bestemmer.. Men dette kan foreldrene fint formidle ved å rose barnet for en fin tanke, uten å legge til rette for at barnet skal bli ansvarlig for dekke andres mer eller mindre reelle behov ved å dele ut ditt og datt? Ja, barnet tenkte fint, men nei, barnet skal ikke trenge å vurdere om andre trenger familiens ting mer enn dem selv. Avhengig av barnet, kan det bli et stort ansvar å ha. Eller ungen står plutselig igjen uten for eksempel luer, fordi han har gitt vekk de fleste og mistet resten på skolen. Endret 4. november 2020 av Hactar 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #20 Skrevet 4. november 2020 Jeg ville sagt til barnet at det var fint at barnet tenkte på andre og ville dele, men at vi trenger hårføneren selv og uansett hvis foreldrene til x har lyst på hårføner så kjøper de seg det ☺️ Anonymkode: a8f46...338 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå