Gå til innhold

Noen her som har kjørt rettsak mot arbeidsgiver grunnet usaklig oppsigelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaring?

Anonymkode: b7656...51a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvransakelse er en god start.

Anonymkode: aa778...470

• Liker 9
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvransakelse er en god start.

Anonymkode: aa778...470

Jeg spurte ikke om noen har bedrevet eller burde bedrive selvransakelse.

• Liker 20
Skrevet

Er en kommunalt ansatt seksjonsleder i Tromsø som prøver det akkurat nå. Sjekk Nordlys.no.

Trur egentlig han har en dårlig sak, men kommunen har rotet noe fryktelig i denne saken.

Anonymkode: fc6a5...a9b

Skrevet

Jeg har hatt to saker mot arbeidsgiver for usaklig oppsigelse. Den første holdt vi på med i nesten 1 år. Men arbeidsgiver trakk saken rett før den skulle for retten. Fikk beholde jobben og sjefen fikk sparken. Det er en tøff prosess der utfallet er usikkert og man kan sitte igjen med stor kostnad, advokat og betale hva saken koster for bedriften samt deg sjøl. Jeg var i arbeid mens dette pågikk da jeg hadde krav på det. Advokaten anbefalte også og være i jobb. Snakka aldri med kollegaer om noenting som hadde med oppsigelsen og gjøre. Vi fikk bedriften til og betale halve advokat kostnadene som den gang var over 20 000 kr. 

Andre gangen ble det forhandlinger med min advokat og bedriften. Vi ble enige i drøftingsmøte og jeg fikk veldig god kompensasjon da de så at jeg var villig til å gå lang. Det ønsket de ikke.Tok kostnaden ved advokat selv da vi faktisk slapp og bruke lang tid på den.

Advokat er dyrt, de fakturerer absolutt alt, selv en telefonsamtale på 5min, besvarelse av mail tar de og honorar for. Så må tenke på om man mener om man skal gå så langt. For all del ikke før saken din selv. Det er et hav av paragrafer og forholde seg til. 

Anonymkode: d1ea4...ec2

• Liker 8
Skrevet

Har du kontaktet fagforeningen? I alvorlige saker kan de bistå med advokat. 

Anonymkode: 093cd...cbf

• Liker 4
Skrevet

Følger denne 😊

Anonymkode: 8cd5a...46f

• Liker 1
Skrevet

Ikke rettssak,  men det var like før jeg involverte advokat og rettssak var på snakkestadiet . Hadde en fast jobb  i kommunen.   Fagforeningen ga faen, var en ubrukelig gjeng nikkedukker. Den som ble min reddende engel var uventet nok NAV. Jeg var sykmeldt og sjefen min prøvde å tvinge meg til å si opp.

Nav banket i bordet med ønske om å gå igjennom alle formelle krav og dokumentasjon i saken min og minnet om rettigheter jeg som arbeidstaker har. Altså ting som sjefen min ikke klarte å hoste opp. Nav nærmest krevde ( med samtykke fra meg) innsyn i tiltaksplaner og innsyn i hvordan saken min har blitt behandlet og minnet hele tiden lederen min på at jeg har en fast stilling . De kom opp med ganske hard og stygg statistikk, fakta på arbeidsmiljø og var beinharde på hva jeg har rett på og hva hun feilet på i oppfølging av mine rettigheter. Jeg beholdt stillingen min og fikk jobb et annet sted i kommunen hvor jeg stortrives den dag i dag. Det finnes mange rare historier om NAV,  men jeg kan ikke få takket som nok.  Jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart å stå i det uten dem 

Anonymkode: c91ad...0a2

• Liker 33
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kontaktet fagforeningen? I alvorlige saker kan de bistå med advokat. 

Anonymkode: 093cd...cbf

Jeg er verken oppsagt, fagorganisert eller fører sak per i dag.

TS

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt to saker mot arbeidsgiver for usaklig oppsigelse. Den første holdt vi på med i nesten 1 år. Men arbeidsgiver trakk saken rett før den skulle for retten. Fikk beholde jobben og sjefen fikk sparken. Det er en tøff prosess der utfallet er usikkert og man kan sitte igjen med stor kostnad, advokat og betale hva saken koster for bedriften samt deg sjøl. Jeg var i arbeid mens dette pågikk da jeg hadde krav på det. Advokaten anbefalte også og være i jobb. Snakka aldri med kollegaer om noenting som hadde med oppsigelsen og gjøre. Vi fikk bedriften til og betale halve advokat kostnadene som den gang var over 20 000 kr. 

Andre gangen ble det forhandlinger med min advokat og bedriften. Vi ble enige i drøftingsmøte og jeg fikk veldig god kompensasjon da de så at jeg var villig til å gå lang. Det ønsket de ikke.Tok kostnaden ved advokat selv da vi faktisk slapp og bruke lang tid på den.

Advokat er dyrt, de fakturerer absolutt alt, selv en telefonsamtale på 5min, besvarelse av mail tar de og honorar for. Så må tenke på om man mener om man skal gå så langt. For all del ikke før saken din selv. Det er et hav av paragrafer og forholde seg til. 

Fantastisk. Var det samme bedrift i begge tilfeller?

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt to saker mot arbeidsgiver for usaklig oppsigelse.

To saker, mot to ulike sjefer. Dæven døtte, du må være uheldig!!

Anonymkode: e8dff...fa4

• Liker 18
Skrevet

Ikke gått til rettsak, men ville gjerne. Ble sendt varsel om stevning for retten fra min advokat og ble forhandlet en god sluttpakke. Hadde gjerne villet gått til sak da arbeidsgiver var direkte ufyselig. Så lenge eg måtte betale advokat selv og eg allerede var utslitt. Ble det greiest å avslutte der.

Eg fikk god sluttpakke og arbeidsgiver fikk regningen på min advokat. Jobben ville eg ikke fortsette i uansett da dem hadde gjort alt i sin makt for å fryse meg ut ifra før. Godt å komme seg videre, men tenker fortsatt at eg ville hatt saken fremforbi retten

Anonymkode: 08123...d03

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gått til rettsak, men ville gjerne. Ble sendt varsel om stevning for retten fra min advokat og ble forhandlet en god sluttpakke. Hadde gjerne villet gått til sak da arbeidsgiver var direkte ufyselig. Så lenge eg måtte betale advokat selv og eg allerede var utslitt. Ble det greiest å avslutte der.

Eg fikk god sluttpakke og arbeidsgiver fikk regningen på min advokat. Jobben ville eg ikke fortsette i uansett da dem hadde gjort alt i sin makt for å fryse meg ut ifra før. Godt å komme seg videre, men tenker fortsatt at eg ville hatt saken fremforbi retten

Anonymkode: 08123...d03

Ble dere enig om hemmelighold i forliket?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk. Var det samme bedrift i begge tilfeller?

Nei, det var to forskjellige bedrifter

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

To saker, mot to ulike sjefer. Dæven døtte, du må være uheldig!!

Anonymkode: e8dff...fa4

Ja du kan si det sånn. Ingen av de trodde jeg var i stand til å gå til sak. Men jeg ble oppsagt på feil grunnlag og kunne slenge i bordet masse bevis på dritt ting den første bedriften sa. Det var en grunn for at det var sjefen som fikk sparken og ikke meg. 

Den andre bedriften turde ikke å gå til sak da jeg visste for mye som kunne brukes i retten. Vi snakker svindel som jeg fant ut av. Bedriften gikk tilslutt konkurs. 

Det er en grunn for at man aldri skal forhaste seg med og skrive under på oppsigelse hvis bedriften gir kort frist. Da blir du garantert lurt. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke vært der selv, men jobber som advokat og har vært på begge sider i sånne saker. Kan sikkert bistå hvis du har praktiske spørsmål. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja du kan si det sånn. Ingen av de trodde jeg var i stand til å gå til sak. Men jeg ble oppsagt på feil grunnlag og kunne slenge i bordet masse bevis på dritt ting den første bedriften sa. Det var en grunn for at det var sjefen som fikk sparken og ikke meg. 

Den andre bedriften turde ikke å gå til sak da jeg visste for mye som kunne brukes i retten. Vi snakker svindel som jeg fant ut av. Bedriften gikk tilslutt konkurs. 

Det er en grunn for at man aldri skal forhaste seg med og skrive under på oppsigelse hvis bedriften gir kort frist. Da blir du garantert lurt. 

Tipper det er noe med arbeidstaker også. Det er helt sikkert rett at bedriftene gjorde feil. Men normalt sett vil ikke arbeidsgiver kvitte seg med arbeidstakere som er ok å ha på arbeidsplassen. Så når to arbeidsgivere blir så lei samme arbeidstaker at de gir vedkommende sparken, er det stor grunn til å tro at du ikke er en arbeidstaker man vil ha.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
43 minutter siden, Brunello skrev:

Tipper det er noe med arbeidstaker også. Det er helt sikkert rett at bedriftene gjorde feil. Men normalt sett vil ikke arbeidsgiver kvitte seg med arbeidstakere som er ok å ha på arbeidsplassen. Så når to arbeidsgivere blir så lei samme arbeidstaker at de gir vedkommende sparken, er det stor grunn til å tro at du ikke er en arbeidstaker man vil ha.

Om man er ønsket videre som arbeidstaker er vel lite relevant all den tid oppsigelsen er usaklig. Som regel finnes det folk som kan gjøre jobben enten bedre, mer effektivt eller billigere, men det holder ikke til oppsigelse med den lovgivningen vi har.

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man er ønsket videre som arbeidstaker er vel lite relevant all den tid oppsigelsen er usaklig. Som regel finnes det folk som kan gjøre jobben enten bedre, mer effektivt eller billigere, men det holder ikke til oppsigelse med den lovgivningen vi har.

Man sier ikke opp folk dom er litt dårlige i jobben. Enten veldig dårlig eller mer sannsynlig uspiselig personlighet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Akkurat nå, Brunello skrev:

Man sier ikke opp folk dom er litt dårlige i jobben. Enten veldig dårlig eller mer sannsynlig uspiselig personlighet.

Jo, det gjøres da stadig vekk.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...