Gå til innhold

Avventer byssing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker råd fra de som har opplevd det samme.  Trenger ikke pekefingre på at å bysse er idiotisk å starte med i første omgang etc. Vi begynte å bysse da han var tre mnd, og siden fortsatt. Før det sovnet han oppå meg. Det har gått fint, egt ingen problem. Nå er han snart 14 mnd og våkner plutselig endel ila natta ( han har før sovet i 11-12 t ofte i strekk uten melk innimellom,  noen ganger melk en gang pr natt). Har aldri ammet så for de som har ammet i søvn, tror jeg ikke problemet blir likt. Fordi han er rett og slett så vant med den bevegelsen at han overhodet ikke forstår hvordan å sovne på kvelden selv. Prøvde i en uke ved 8 mnd alder, han balerer, snurrer rundt i senga, peser, kaver, blir svett og fortvilet.  Tok 3 timer og da kapitulerte jeg, nok var nok. Bysset og han sovnet momentant. ( vet at jeg da burde ha vært standhaftig men).

Har altså noen vært i akkurat samme situasjon og kommet seg ut av den? Hva gjorde dere? Hvor lang tid tok det per kveld og hvor mange dager eller uker før det funket? Vi har faste leggerutiner, han er passe trøtt men ikke overtrøtt og han er mett.. Råd mottas med stor takk. 

Anonymkode: 43ea7...e0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her, Avvenne skal det være, ikke avvente 

Skrevet

Kjære ts. ALLE foreldre har vært i den situasjonen- enten det gjelder slutt med smokk, byssing i søvn, bære istedenfor å gå, leke selv etc etc. Det kommer ikke til bare å gå over- du må sette av en uke til kampen, og ikke gi deg. Den gode nyheten er at alt som kan læres, kan avlæres:-)

Anonymkode: 80626...2cc

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære ts. ALLE foreldre har vært i den situasjonen- enten det gjelder slutt med smokk, byssing i søvn, bære istedenfor å gå, leke selv etc etc. Det kommer ikke til bare å gå over- du må sette av en uke til kampen, og ikke gi deg. Den gode nyheten er at alt som kan læres, kan avlæres:-)

Anonymkode: 80626...2cc

Jo jeg vet at det ikke går over av seg selv, men hva er lurt å gjøre, hva har andre gjort liksom? Gå ut av rommet,  komme tilbake med jevne mellomrom, eller sitte der og lese bok, hørte jeg kunne være lurt, etc.. gruer meg og vet ikke hvordan å begynne/ hva som er mest skånsomt for ham

Skrevet

Noen anbefaler at man stopper tvert med det som skal avvennes. Jeg er fan av gradvis avvenning. Hvis han er vant med voldsom byssing, så kan du bysse mer og mer forsiktig. Evnt legge ham ved siden av deg og bare "rugge på fua" til slutt, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Du kan ihvertfall gi ham et alternativ, erstatte én vane med en annen, om det så er å holde hånda/synge sang/lydbok e.l. 

Anonymkode: 8a633...7cc

Skrevet

Vi gjorde som brukeren over sier, gradvis avvenning. Det var som regel jeg som la datteren, og jeg bysset roligere og roligere, og til satt jeg helt i ro (og bysset forsiktig før jeg stoppet igjen når hun ble urolig). Deretter lå jeg ved siden av henne (madrass på gulvet). De gangene det tok tid, hørte jeg på podcast med ørepropper. Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok, bare at jeg merket at det var framgang hvis jeg tok det helt sakte. 

Anonymkode: 4cf34...a1a

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen anbefaler at man stopper tvert med det som skal avvennes. Jeg er fan av gradvis avvenning. Hvis han er vant med voldsom byssing, så kan du bysse mer og mer forsiktig. Evnt legge ham ved siden av deg og bare "rugge på fua" til slutt, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Du kan ihvertfall gi ham et alternativ, erstatte én vane med en annen, om det så er å holde hånda/synge sang/lydbok e.l. 

Anonymkode: 8a633...7cc

Vi har egentlig gjort det, fra stående og dype raske knebøy (tungt når han ble større), og med mye gynging,  til de siste mnd å sitte på senga med han i armene(pute til støtte under albuen min), og spenne forsiktig fra i gulvet for en gyngeeffekt. Mannen min legger ham over brystet sitt når han selv ligger, og gynger forsiktig på fra hans) . Ungen vil ikke dette når jeg forsøker det samm. Om jeg bare sitter der på senga uten å spenne ifra med bena,  begynner han å hyle. Om jeg legger ham ned i dobbeltseng så krabber han overalt og blir mer og mer aktiv. Holder på i timesvis om han må. Om jeg legger ham i sprinkeksenga er han overalt, opp ned og tenna i tapeten.  Han kapitulerer aldri, og å holde han eller legge hånd på brystet funker ikke.. men... skal forsøke noe av det dere foreslår,  håper det går seg til:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...