Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble overvektig etter vårt siste barn (1år siden), og får hjelp av ernæringsfysiolog til å gå ned. Jeg veier 30kg for mye. Jeg er selv lei av hvordan jeg er og jobber med det. Jeg har begynt å trene også. bare så det er sagt, før noen skyter inn at jeg sikkert er lat og ikke gjør noe.. 

Men nå har mannen begynt å nekte meg enkelte matretter. Som lasagne, pai, pizza og kebab for eksempel.Dette gjelder ikke bare i ukedager, men helger også.Det samme gjelder lørdagsgodt. Jeg får ikke velge selv lenger..

jeg spurte om han kunne kjøpe en bolle til meg i helgen jeg fikk et blankt nei.. sånt skulle ikke jeg spise i følge han (Det var greit i forhold til matplanen og hvordan jeg har holdt meg til den tidligere i uka).

dette er overhode ikke noe vi har snakket om eller noe jeg har bedt han om..Og selv spiser og drikker han hva han vil, foran meg. Da altså alt fra MacDonalds til sjokolade  

det er ikke slik at jeg spiste de type matvarene i store mengder, da det er porsjonsstørrelse jeg sliter med generelt. Ikke at jeg spiser mye av en type matvare. 
Men nå som jeg får hjelp av ernæringsfysiolog så har jeg et bedre og sunnere opplegg. Men jeg kan spise f.eks pizza en gang i uka om jeg vil,og lørdagsgodt, hvis jeg har fulgt planen godt ellers i uka. 

er det andre som har opplevd lignende? Jeg prøver å snakke med han om at det ikke er greit fordi jeg har en spiseforstyrrelse. Jeg blir sykere av dette. Men han blir bare sint på meg, også løper han ut av rommet.. 

Så nå bare griner jeg og føler meg så ekkel og fæl.. jeg føler meg rådvill.. for jeg prøver å gjøre noe. Og likevel blir jeg presset mer.. føler meg aldri nok..

Anonymkode: 2a95d...8cf

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en dust.... på tide at du brøler litt om han nekter å høre på deg. Du er da et voksent menneske for pokker. 

Anonymkode: d54d1...634

• Liker 39
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble overvektig etter vårt siste barn (1år siden), og får hjelp av ernæringsfysiolog til å gå ned. Jeg veier 30kg for mye. Jeg er selv lei av hvordan jeg er og jobber med det. Jeg har begynt å trene også. bare så det er sagt, før noen skyter inn at jeg sikkert er lat og ikke gjør noe.. 

Men nå har mannen begynt å nekte meg enkelte matretter. Som lasagne, pai, pizza og kebab for eksempel.Dette gjelder ikke bare i ukedager, men helger også.Det samme gjelder lørdagsgodt. Jeg får ikke velge selv lenger..

jeg spurte om han kunne kjøpe en bolle til meg i helgen jeg fikk et blankt nei.. sånt skulle ikke jeg spise i følge han (Det var greit i forhold til matplanen og hvordan jeg har holdt meg til den tidligere i uka).

dette er overhode ikke noe vi har snakket om eller noe jeg har bedt han om..Og selv spiser og drikker han hva han vil, foran meg. Da altså alt fra MacDonalds til sjokolade  

det er ikke slik at jeg spiste de type matvarene i store mengder, da det er porsjonsstørrelse jeg sliter med generelt. Ikke at jeg spiser mye av en type matvare. 
Men nå som jeg får hjelp av ernæringsfysiolog så har jeg et bedre og sunnere opplegg. Men jeg kan spise f.eks pizza en gang i uka om jeg vil,og lørdagsgodt, hvis jeg har fulgt planen godt ellers i uka. 

er det andre som har opplevd lignende? Jeg prøver å snakke med han om at det ikke er greit fordi jeg har en spiseforstyrrelse. Jeg blir sykere av dette. Men han blir bare sint på meg, også løper han ut av rommet.. 

Så nå bare griner jeg og føler meg så ekkel og fæl.. jeg føler meg rådvill.. for jeg prøver å gjøre noe. Og likevel blir jeg presset mer.. føler meg aldri nok..

Du får begynne å med å fortelle han at det å reagere som en furten fjortis ikke fungerer i et voksent forhold. Neste er å sette deg ned og legge frem fakta vedrørende din spiseforstyrrelse. Hører han ikke på fakta *menn forstår sjeldent når vi kvinner kun snakker ut fra hva vi føler, så styr unna følelsestull) Hører han ikke på deg da, må du jo vurdere selv om du orker å leve i et sånt forhold.

• Liker 20
Skrevet

Hadde dette vært meg så hadde jeg tatt en kraftig prat med han slik at han fortsto hvordan denne oppførselen ødelegger meg. Slik oppfører man seg da ikke mot andre. Du bestemmer selv hva du skal spise og når. Du bestemmer når du evt vil slanke deg. Han kan støtte. Er han så misfornøyd med deg så får han gå.

• Liker 11
Gjest Bamse20
Skrevet

Han kan ikke nekte deg og spise noe.

Om du vil ha det, så gå og kjøp det selv.

Tar han det ifra deg, så er det bare å gå i fra det forholdet for det vil ikke lede noen vei.

Det finnes grenser på hvor mye man skal hjelpe en person, men og nekte og spise matvarer er en annen ting

Skrevet

Du kan ikke ta han med til ernæringsfysiologen? Så kan dere snakke sammen om hva som er bra for deg, og hva han kan gjøre for å hjelpe deg å følge planen. Samboeren min er ikke så ille, men han kommer ofte med kommentarer. Har gått ned 15 kg nå etter å ha fulgt en streng diett. Er svært nærme målet og har begynt å tilpasse meg et kosthold jeg kan leve med i lengden. Det inkluderer å kunne kose seg en gang i uken. Her en uke ble det utskeielse to dager på rad. Da fikk jeg flere kommentarer på hvordan jeg nå var på vei opp i vekt igjen, og at det hadde sklidd totalt ut. Veldig kjedelig! Og som du sier, hjelper det veldig lite. Jeg tok han med meg til Psykologen min. Så snakket vi sammen om hva som kan hjelpe meg. Det fungerte her i hvert fall. Masse lykke til❤️

• Liker 25
Skrevet

Kan det være at han vil hjelpe til, men gjør det på en skikkelig klønete måte? 

• Liker 12
Skrevet

Du skriver at du er lei av hvordan du ser ut, og prøver å jobbe med det. 

Og samtidig er opptatt av å spise mat som ikke er særlig slankende, og henger deg opp i at typen din "nekter" deg det. 

Det virker egentlig ikke som om at du helt har bestemt deg for å gå ned i vekt, når du vektlegger betydning av slik fos som den maten du beskriver. 

Jeg tenker at denne saken har to sider. Du har deg som er veldig misfornøyd med utseende, ønsker å gjøre noe med det, men som ikke gjør noe med det egentlig, og surrer rundt i din egen leie boble. Så har du typen din som lever sammen med deg, opplever denne leie boblen din, ønsker å bidra og prøver å rettlede deg selv om det føles feil for deg. 

Vet du. Du må snakke med han om det. Og så må du bestemme deg for om at du vil leve slik som dette, eller gjøre noe med det. Og da snakker jeg ikke om halvhjertet slik som nå. Det er faktisk kun du som må gjøre jobben hvis du ønsker å gå ned i vekt. Men akkurat nå tror typen din at du ønsker det, samtidig som du selv ikke ønsker det nok. 

Prat med typen din, og finn ut hva dere ønsker sammen. Hvis du ikke ønsker å slanke deg så kutter han nok ut dette "maset". Hvis du ønsker å slanke deg, så kan det hende han fortsetter å hjelpe deg.  

Anonymkode: b0599...4a4

• Liker 36
Skrevet

Jeg tror han bare vil hjelpe deg med å nå målet ditt, men at det har gått for langt. Det jeg vil tro hjelper, er å sette dere ned og prate ordentlig. Ikke heve stemmen, ikke være sint og ikke avbryte. Snakke til han på en bestemt og tydelig måte at dette er ditt liv, du er voksen og du spiser det du vil selv om det ikke alltid er like sunt. Han har å ikke bestemme over deg og ikke bli sur når du spiser noe som ikke er det sunneste. Han må forstå at pizza og lasagne ikke er en fiende og at du har kontroll på deg selv.

Anonymkode: ac979...9fc

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hold tåta på deg. Selv om TS jobber med vektnedgang så er det fullt mulig å ha lørdagskosen. Den er også viktig for å opprettholde motivasjonen til vektnedgang, og å forby alt av søtsaker har en veldig negativ effekt. 

Anonymkode: b56ea...ebf

Det høres ut som om at dette problemet strekker seg utover denne lørdagskosen, spør du meg. 

• Liker 27
Skrevet

Det høres ut som om at dette problemet strekker seg utover denne lørdagskosen, spør du meg. 

Ingen spurte deg. 

• Liker 27
Skrevet

Du gikk opp 30 kg. Så setter du opp en forklaring på hvorfor, så en forklaring på hvor flink du er nå, så en forklaring på hvor dum han, så en forklaring på hvor synd det er på deg. 

Er vel du selv som må se på ditt eget liv. 30 kg overvekt er jo en halv dame for mye. 

• Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen spurte deg. 

Altså, hvor er ditt bidrag i tråden? Eller er du bare inne for å herske? 

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, RoH skrev:

Du gikk opp 30 kg. Så setter du opp en forklaring på hvorfor, så en forklaring på hvor flink du er nå, så en forklaring på hvor dum han, så en forklaring på hvor synd det er på deg. 

Er vel du selv som må se på ditt eget liv. 30 kg overvekt er jo en halv dame for mye. 

TS jobber med vektnedgangen, og å overføre mer skam på TS er ikke en motivasjonsfaktor, 

• Liker 38
Skrevet

Altså, hvor er ditt bidrag i tråden? Eller er du bare inne for å herske? 

Mitt bidrag var motsvar på ditt elendige bidrag. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner at du har barn med ham, men hva skal du med den dusten?

Anonymkode: 0c805...348

• Liker 6
Skrevet

Mitt bidrag var motsvar på ditt elendige bidrag. 

Hva var elendig? Sannheten? Jeg tror faktisk at typen gjør det i beste mening. Det er ikke ondsinnet gjort av han. Og når han da tydeligvis må gjøre dette ofte, så er det halvhjertet opplegg det TS driver på med. Prøv i det minste å se på det fra hans ståsted, selv om KG er gjennomsyret av girlpower uansett hva problemet er. 

• Liker 14
Skrevet

Ts her. 
takk for omtanke og råd ❤️
vi bor på landet og jeg har ikke lappen, enda. Snart oppkjøring. Yay :) 
så jeg er avhengig av han mtp dra på butikken, enn så lenge. 

At jeg ønsker pizza en lørdags kveld betyr ikke at jeg ikke ønsker å gå ned i vekt eller ikke jobber for det. Eller at jeg spør om å få en bolle en lørdag, i stedet for x antall sjokolade er heller ikke et tegn på at jeg ikke gjør jobben for å gå ned i vekt. 
jeg er ikke opptatt av å spise usunn mat, men at han NEKTER meg når jeg foreslår noe. Dette har foregått i noen uker, da de forskjellige hendelsene har skjedd. Hadde jeg spurt om alt det på EN uke, så hadde det vært annerledes. 
men han vil jeg skal spise rent kjøtt og kokte grønnsaker hver dag. 

Jeg har brutt sammen tidligere og sagt rett ut at jeg ikke synes det er noe greit. Jeg har tatt han med i terapi. Men det er som om han gir faen uansett.

vi sliter en del i forholdet nå pga dette. Siden jeg ikke føler meg trygg.

Jeg gikk opp i slutten av svangerskapet, vi fikk beskjed om at barnet kanskje kom til å få en alvorlig hjerneskade pga komplikasjoner. Så jeg overspiste for å tenke på noe annet. Og det kom ut av kontroll. (Barnet er friskt deg dag i dag). 

og nå prøver jeg.. det fungerer. Men jeg blir jo knust av sånn han holder på. 

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...