AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Hei, er en jente på 19 som i høst startet på fhs. Valgte en teoretisk skole og linje ettersom at jeg søkte da jeg gikk på vgs som backup plan om jeg ikke kom inn på studiet jeg ønsket, noe jeg ikke gjorde, var altså ikke lei av skole da. Jobbet hardt på vgs, så var sikkert veldig inni det da, men da ferien kom og jeg ikke kom inn på studiet, mistet jeg helt motivasjonen for teorifag. begynte på denne folkehøgskolen likevel. Greia er at hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg det er litt kjipt her. Fagene er ofte interessante og lærerne er gode, men kjenner ofte på kjedsomhet, og er en del lei. I tillegg synes jeg ikke det sosiale her er det helt store heller. Har fått noen få "venner" jeg spiser med og finner på ting med innimellom, men ingen jeg klikker kjempegodt med. Var veldig "på" de første ukene og fikk dermed mange bekjente, men inntrykket mitt er at hvis du ikke enten er kjempe nerdete på de riktige områdene eller høylytt og glad i drikking, helst begge deler, er det vanskelig å få mange venner her. Fasilitetene og variasjon ift valgfag, fritid osv. Er begrenset. Skolen er som sagt veldig teoretisk og har derfor ikke ordentlig treningsrom, musikkrom el som mange andre skoler har . Trives i eget selskap, så det går som oftest helt fint. Prøver å bruke tida på å slappe av og gjøre som jeg vil, men kjenner ofte på hjemlengsel og ensomhet også. Tar meg selv i å vurdere å droppe ut, men har ikke noe bedre å ta meg til, har mye fritid og fagene er veldig interessante til tider ,Vil egt ikke så mye med dette, bare få ut litt frustrasjon, og fortelle at ikke fhs alltid er så gøy og fantastisk som folk skal ha det til, ihvertfall ikke for meg. Anonymkode: e8fa3...efc 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Tenk på at du blir en erfaring rikere og lærer ting om deg selv, selv om du ikke har det så gøy. Også kan det jo hende det blir bedre. Anonymkode: 29566...42c 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Jeg trives heller ikke så godt på Folkehøyskole. Syns det var veldig oppskrytt hele konseptet. Jeg trives kjempegodt som student og det kommer kanskje du til å gjøre også Anonymkode: 80cc0...317 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Tusen takk, dere! Er jo ikke det at jeg hater fagene eller folka her. Angrer derimot en del på valg av skole og linje, men søkte jo relativt sent. hele fhs greia blir bare litt for intens for meg. Anonymkode: e8fa3...efc
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trives heller ikke så godt på Folkehøyskole. Syns det var veldig oppskrytt hele konseptet. Jeg trives kjempegodt som student og det kommer kanskje du til å gjøre også Anonymkode: 80cc0...317 Hva var det du ikke likte? Anonymkode: e8fa3...efc
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Jeg likte meg heller ikke på folkehøgskole. Klikket ikke med noen sosialt, og var bare ikke rette "typen" rett og slett. Jeg liker meg best alene eller med gode venner, og det å være omringet med folk til alle døgnets tider var ikke noe for meg. Likte heller ikke faget jeg valgte, da det viste seg å være veldig annerledes enn hva jeg så for meg. Heldigvis fikk jeg kjæreste, noe som var eneste grunnen til at jeg faktisk holdt ut. Har ikke kontakt med noen fra FHS idag. Ikke eksen engang 😛 Anonymkode: 9e020...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hva var det du ikke likte? Anonymkode: e8fa3...efc Jeg hadde allerede bodd hjemmefra i et år da jeg begynte på fhs, så kanskje det passer litt bedre for de som ikke har bodd hjemmefra før. Jeg syntes rett og slett at de 18-19-åringene jeg gikk med var umodne og sutrete. Syntes linjen min var ok interessant og jeg har faktisk fått jobb grunnet oppholdet på fhs, så det er iallfall noe positivt. Som sagt, jeg trivdes bedre med studier. Tror jeg savnet intellektuell stimuli mest av alt. Anonymkode: 80cc0...317 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 Sjekk om det finnes en annen linje du kan bytte til. Eller sjekk om det er andre fhs i nærheten som har en linje du kunne tenke deg. Det skjer alltid at noen slutter ila året, så det kan være du er heldig og kan bytte. Men vær obs på at du da blir den nye sosialt. Hvis ikke; hold ut! Jeg syns også starten av året var tungt. Dele rom med en fremmed, aldri alene. Etterhvert kom jeg inn i det, rytmen, det sosiale. Og ser tilbake på fhs-året med glede. Men er det ikke noe for deg kan du like gjerne slutte og finne en jobb eller starte et studie etter jul. Orienter deg om hva som finnes. Anonymkode: 5aebd...87a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 Interessant å lese, lurer på hva som skiller de forskjellige fhs, og om det er skoler som går igjen med trivsel/ikke trivsel eller om det bare er tilfeldig etter årskull osv? Jeg gikk et år på Brandbu fhs for mange år siden og elsket det. Så også at de på Sogndal fhs der jeg kommer fra virket som de hadde det så gøy, derfor ville jeg prøve også. Anonymkode: d0ae7...68a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #10 Skrevet 14. november 2020 Ts her. Greia er at det er kjipt, men ikke så kjipt at jeg vil skape masse oppmerksomhet ved å droppe ut. Er liksom greit, men tror jeg hadde hatt det like gøy med å være hjemme, ta nettstudier og hjelpe foreldrene mine med husarbeid liksom. Det eneste er at jeg tror jeg hadde savnet å ha mennesker rundt meg innimellom, selvom jeg ikke har kjempegod kjemi med dem. Som sagt er det en veldig teoretisk og faglig tung linje, så nesten all undsrvisning består av lange forelesninger, noe jeg synes begynner å bli ganske kjedelig. Anonymkode: e8fa3...efc
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #11 Skrevet 14. november 2020 Dette er på til deg. Ikke tenk på hva andre syns om deg eller valget ditt. Hvis du har lyst til å slutte kan du slutte. Rent økonomisk kommer du bedre ut av det ved å flytte hjem og få deg jobb, men det er som sagt opp til deg. Anonymkode: 80cc0...317 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #12 Skrevet 14. november 2020 Hva slags linje på folkehøgskole er det som er så veldig teoretisk? Bare lurer, jeg gikk fhs selv for hundre år siden og "teori" har liksom ikke vært det første jeg tenkte på.. Hverken for meg eller andre som har gått på andre linjer. Jeg syns for øvrig også det var litt waste, men det var jo hyggelig da.. Anonymkode: 3077f...ce8 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #13 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags linje på folkehøgskole er det som er så veldig teoretisk? Bare lurer, jeg gikk fhs selv for hundre år siden og "teori" har liksom ikke vært det første jeg tenkte på.. Hverken for meg eller andre som har gått på andre linjer. Jeg syns for øvrig også det var litt waste, men det var jo hyggelig da.. Anonymkode: 3077f...ce8 Nansenskolen. Veldig bra faglig hvis enn er veldig interessert, men tungt hvis en bare er sånn passe. Vi hadde nesten mindre teori på vgs, men kan ha noe med korona å gjøre og da. Anonymkode: e8fa3...efc
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #14 Skrevet 14. november 2020 On 11/4/2020 at 4:52 PM, AnonymBruker said: Tusen takk, dere! Er jo ikke det at jeg hater fagene eller folka her. Angrer derimot en del på valg av skole og linje, men søkte jo relativt sent. hele fhs greia blir bare litt for intens for meg. Anonymkode: e8fa3...efc Jeg hadde droppet ut, funnet ut hva jeg ville videre og fokusert på det. Ingen grunn til å bli der. Folkehøyskole er som en ett års lang leirskole. Viktigere med din fremtidige karriere Anonymkode: 6d568...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #15 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nansenskolen. Veldig bra faglig hvis enn er veldig interessert, men tungt hvis en bare er sånn passe. Vi hadde nesten mindre teori på vgs, men kan ha noe med korona å gjøre og da. Anonymkode: e8fa3...efc Tenkte det nok, de har vært slik en stund så det har nok ikke noe med korona å gjøre. Anonymkode: d0ae7...68a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #16 Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde droppet ut, funnet ut hva jeg ville videre og fokusert på det. Ingen grunn til å bli der. Folkehøyskole er som en ett års lang leirskole. Viktigere med din fremtidige karriere Anonymkode: 6d568...cbf Ikke Nansenskolen. Anonymkode: d0ae7...68a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #17 Skrevet 14. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte det nok, de har vært slik en stund så det har nok ikke noe med korona å gjøre. Anonymkode: d0ae7...68a Hvordan slik? Er jo interessant når det er interessant, men når det ikke er det, så er det ikke det. Har du gått der? Hva synes du om miljøet der? Anonymkode: e8fa3...efc
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #18 Skrevet 14. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke Nansenskolen. Anonymkode: d0ae7...68a Haha, hadde vært interessant å sende fjortiser på leirskole hit. Anonymkode: e8fa3...efc
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #19 Skrevet 15. november 2020 På 5.11.2020 den 3.12, AnonymBruker skrev: Interessant å lese, lurer på hva som skiller de forskjellige fhs, og om det er skoler som går igjen med trivsel/ikke trivsel eller om det bare er tilfeldig etter årskull osv? Jeg gikk et år på Brandbu fhs for mange år siden og elsket det. Så også at de på Sogndal fhs der jeg kommer fra virket som de hadde det så gøy, derfor ville jeg prøve også. Anonymkode: d0ae7...68a Tror det er mye meg som ikke passer inn, men har også vært tiltak på skolen pga korona som har gjort det litt vanskelig å bli kjent med andre uten for egen gruppe. Er jo også vanskelig å bli kjent når all undervisning omtrent er forelesninger. Anonymkode: e8fa3...efc
ToveM Skrevet 18. november 2020 #20 Skrevet 18. november 2020 Min datter gikk på fhs i fjor. Ble jo brått slutt i mars og de måtte hjem, og kom jo aldri tilbake. Gikk jo glipp av noen turer, avslutning og ikke minst få ta avskjed med nye venner. Hun stortrivdes. Nå gikk hun på en spesiell linje med få elever. De bodde sammen og tilbragte stort all tid sammen. Hun hadde angret ikke på at hun tok dette året før hun begynte på universitetet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå