Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mye negativitet rundt det at stemor ønsker å ta del i å følge opp barna? Burde ikke mor være glad for at far har funnet en kjæreste som villig tar på seg oppgaven som ansvarsperson nr2 hjemme?

Flere mennesker som står barna nære bør jo ikke være noe negativt. Når mor og far valgte å flytte fra hverandre valgte de også åpning for flere personer som tar samme ansvar som mor og far.

Anonymkode: 696ca...127

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg misliker fortsatt min stemor. Hun blandet seg inn i alt og ikke engang skoleforestillinger fikk jeg ha i fred med mamma og pappa. Hun overstyrte og ble alt for mye. 
Besøker pappa når stemor ikke er hjemme. 

Anonymkode: 105a9...941

• Liker 5
Skrevet

Jeg oppfattet det som påtatt og jeg skjønte også at de (ja, stemødre i flertall) ville forsvinne igjen etter hvert. Noe de også gjorde.

Anonymkode: c29a9...252

• Liker 2
Skrevet

Enig. Stemor er "mor"/omsorgsperson halveparten av tiden, like mye av tiden som biomor - og er jo farens kjernefamilie.

Når folk velger å få barn uten stabile, lange og trygge forhold - og ender opp med å gå fra hverandre så velger man dette 100% selv, ikke noe å klage på. Men naturlig at biomor blir sjalu, mange vender også barna mot stemoren.

Anonymkode: cacb0...32d

• Liker 5
Skrevet

Det er vel en balansegang mellom å være under- og overinvolvert. 

Anonymkode: 1b227...a41

• Liker 3
Skrevet

Det kan vel være en del såre følelser fordi familien gikk i oppløsning, og at det kan være vanskelig å takle at en ny dame skal være så mye sammen med barna dine. Og det kan være vanskelig for barna at foreldrene ikke lenger bor sammen, og at de må forholde seg til en ny omsorgsperson hvor kjemien jo kan være varierende.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfattet det som påtatt og jeg skjønte også at de (ja, stemødre i flertall) ville forsvinne igjen etter hvert. Noe de også gjorde.

Anonymkode: c29a9...252

Dette synes jeg er trist, når far drar med hva som helst hjem uten å se konsekvenser for barna. Man bør være ganske sikker før barn blir blandet inn i det hele tatt.

Alle stemødre er ikke påtatt interessert likevel, jeg som stemor synes det er veldig kjekt å få være med på skoleforestillinger, håndballkamper og sånt som barna stiller opp på. Jeg stiller også med glede opp på foreldremøter, da jeg synes det kommer mye nyttig informasjon (noe far ikke synes er nyttig i det hele tatt). Far synes også det er veldig fint at jeg er med. Hadde godt kunnet stille opp på foreldresamtale også, men det føler jeg blir litt for nærme kanskje? Jeg vet at ny stefar til barna har vært med på det, men tenker lærerene har nok med to foreldre per barn.

• Liker 1
Skrevet

Min datter har en litt engasjert stemor. 
jeg synes det er helt topp, da det påvirker barnet positivt. Men hun er jo gæren  

Men hun skal på død og liv presse seg på møter hun ikke har noe å gjøre i, som f.eks familievernskontoret. Der har vi hatt samtaler om hva vold far gjorde mot meg, og barnet var vitne til det. Og hvordan det kan påvirke barnet i ettertid. Stemor har ikke noe der å gjøre, da det også er sensitiv informasjon om annet enn praktiske ting med barnet. Men hun truet med advokat og alt. 
Hun kontrollerer fars kontakt med meg. Nå var han voldelig mot meg, så det er uansett minimalt, men hun forverret jo dette med å ikke la han snakke med barnet sitt på telefonen, eller svare på tekstmeldinger fra barnet. Eller svare meg (alt handler jo om barnet). 
Det tar opptil 2uker å få svar på om han skal delta på foreldresamtale på skolen. Fordi hun ikke vil at han skal ha kontakt med meg. 

tenker at mange stemødre skaper denne situasjonen hvor mødre er skeptiske til dem. Vi mødre ser jo alle de raringene som kommer og går. Og alle prøver å leke «mor» de 2 helgene i mnd ungen er hos dem. Vi blir jo lei, brått er halve byen vært med på alt «intimt» som kun en familie skal få gleden av. 

Anonymkode: d3af6...83c

• Liker 2
Skrevet

Jeg er stemor & føler meg godt mottatt av alle parter. Jeg involverer meg i mye, men holde meg unna foreldresamtaler og dialogen mellom foreldrene. Og er nøye med å alltid avklare med foreldre hvis barna spør om noe prinsipielt. 

Anonymkode: 2ad42...429

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor det er mye negativitet overfor stemor er jo lett å gjette - det er vondt og vanskelig for mange kvinner å akseptere ikke bare at eksen har funnet seg en ny, men at hun skal være sammen med barna dine. 

Jeg er stemor og hadde denne diskusjonen med søsteren min, som er lykkelig gift. Hun sa at helt ærlig, dersom noe skulle skje med henne og mannen, så får hun vondt i magen bare ved å tenke på at en annen kvinne skulle ta med datteren hennes ut og leke. Det er noen veldig primære instinkter der som rokkes ved. 

Selv synes jeg det er en veldig vanskelig balansegang - det kan bli feil uansett hva du gjør. Inkluderer du så trenger du deg på, inkluderer du ikke så er du en avvisende og kald stemor. 

Jeg tror stemor er gjenstand for mye mer kritikk enn stefedre, mest fordi det er en såret kvinne på andre siden. Jeg vokste selv opp med stefar, og der var jo alt han gjorde for å anstrenge seg for en annen manns barn, dypt beundringsverdig.

Anonymkode: b5ff1...f53

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg er trist, når far drar med hva som helst hjem uten å se konsekvenser for barna. Man bør være ganske sikker før barn blir blandet inn i det hele tatt.

Alle stemødre er ikke påtatt interessert likevel, jeg som stemor synes det er veldig kjekt å få være med på skoleforestillinger, håndballkamper og sånt som barna stiller opp på. Jeg stiller også med glede opp på foreldremøter, da jeg synes det kommer mye nyttig informasjon (noe far ikke synes er nyttig i det hele tatt). Far synes også det er veldig fint at jeg er med. Hadde godt kunnet stille opp på foreldresamtale også, men det føler jeg blir litt for nærme kanskje? Jeg vet at ny stefar til barna har vært med på det, men tenker lærerene har nok med to foreldre per barn.

Overinvolvering er å stille opp på kontaktmøter og foreldremøter sammen med barnefar, barnemor, stemor og stefar - det holder med en forelder per barn😊 Samme hvem som drar, jeg dropper det gjerne😄

Anonymkode: 7eb11...eba

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter pris på bonusmor til ungene mine. Hun bidrar til at ungene har det bedre hos far som ikke har fungert som far før bruddet bortsett fra "de gøye" tingene. Glad i dem er hun også, og viser dem omsorg.

Anonymkode: 240a1...102

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært veldig glad for en ny person i livet til barnet mitt, så lenge hun er god, omsorgsfull, stabil og åpen for at jeg eksisterer. Om man gjør alt man kan for at ungene skal ha det bra, så er jeg glad. 

Men vet ikke om eksen hadde greid å holde på en sånn dame da, kald fisk som han er.

Anonymkode: f3d7b...79c

Skrevet

Jeg er ikke i situasjonen selv, men sett det på ganske nært hold med et par venner.

Du skriver at når mor og far valgte å flytte fra hverandre, så valgte de også å få inn en ny omsorgsperson i barnas liv. Men det er ikke alltid begge parter har valgt dette, i de tilfellene jeg kjenner godt til så valgte far å flytte fra mor mot hennes vilje, mye på grunn av denne kvinnen som da blir stemor. Da er det tyngre for mor å svelge at den nye kvinnen skal inn og ta denne plassen i barnas liv.

Så må man jo tenke på barna og ikke lage mye krøll og helvete, men far og stemor må også forstå at det kan være vanskelig for biologisk mor. Dette skriver jeg som venninne av en stemor, hun kan klage på at mor ikke vil ta en kaffe med henne og diskutere litt hvordan man gjør ting, men jeg skjønner jo også at mor vil ha minst mulig med henne å gjøre.

Anonymkode: 4ed88...b2b

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
På 4.11.2020 den 15.18, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mye negativitet rundt det at stemor ønsker å ta del i å følge opp barna? Burde ikke mor være glad for at far har funnet en kjæreste som villig tar på seg oppgaven som ansvarsperson nr2 hjemme?

Jeg tenker det er de aktuelle barna som bør styre graden av involvering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...