reiseglad Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Dette kom frem på dagens pressekonferanse, hvor de har smittede fra tre mnd til de eldste over 90. Hvor skal dette ende?
Akuline Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Bergenserne har faktisk vært flinke til å følge retningslinjene: https://www.nrk.no/norge/bergenserne-la-om-livet-etter-smitteverntiltak-_-oslo-levde-nesten-som-for-1.15211077 3
velociraptor Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Med mindre babyen må på respirator eller dør så ser jeg ikke helt problemet? 13
Mhmjadda Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Vil heller at babyen min skal få korona enn RS, faktisk. Basert på statistikk er RS farligere, og gir potensielt langvarige problemer med pusten. 7
reiseglad Skrevet 4. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2020 3 minutter siden, velociraptor skrev: Med mindre babyen må på respirator eller dør så ser jeg ikke helt problemet? Har sett babyer med både RS-virus, kikhoste, falsk krupp og andre luftvegsproblemer, og jeg kan love deg at en liten baby kan synes det er ille nok å bare streve med lufthunger og hoste/irritasjon, uten at de trenger å måtte på respirator eller dø. Tenker du det er helt greitt? 11
The Kitten Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 20 minutter siden, reiseglad skrev: Dette kom frem på dagens pressekonferanse, hvor de har smittede fra tre mnd til de eldste over 90. Hvor skal dette ende? Hvem tror du har smittet denne babyen? 1
Gjest Pianobar Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 13 minutter siden, velociraptor skrev: Med mindre babyen må på respirator eller dør så ser jeg ikke helt problemet? Så du synes det er helt uproblematisk med en baby som blir alvorlig syk, så lenge det slipper å ligge i respirator? Store smerter, pusteproblemer, høy feber, vondt i hele kroppen; helt uproblematisk når de er så unge? Du ser ikke utfordringer ved dette?
robot Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 Retningslinjene har det vært på tide å følge hele veien, men det er jo ikke spesielt problematisk at en baby er smittet. Barn løper generelt liten risiko for alvorlig sykdom av dette viruset, selv om det selvsagt aldri er optimalt at spedbarn får infeksjonssykdommer. 1
reiseglad Skrevet 4. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2020 9 minutter siden, The Kitten skrev: Hvem tror du har smittet denne babyen? Foreldrene vil jeg tro. Men hvem har smittet foreldrene? Kanskje den uten munnbind som satt på bybanen og som var smittet på siste fest? Eller noen fra barselgruppa? Ikke vet jeg, men sånn kan det smitte.... 3
The Kitten Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 3 minutter siden, reiseglad skrev: Foreldrene vil jeg tro. Men hvem har smittet foreldrene? Kanskje den uten munnbind som satt på bybanen og som var smittet på siste fest? Eller noen fra barselgruppa? Ikke vet jeg, men sånn kan det smitte.... Ikke jeg heller, men man kan jo like gjerne skylde på foreldrene for å ha vært for slappe med smittevernstiltsak som å skylde på den generelle befolkningen. 2
Gjest Paramount Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 (endret) 47 minutter siden, velociraptor skrev: Med mindre babyen må på respirator eller dør så ser jeg ikke helt problemet? Tenker det samme. Det eneste problemet som avdekkes er hvor lite rasjonell enkelte er i sin koronafobi. I stedet for å forsøke å vekke andre bør ts dunke noe hardt i eget hode, eller be om hjelp. Endret 4. november 2020 av Paramount
reiseglad Skrevet 4. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 4. november 2020 8 minutter siden, Paramount skrev: Tenker det samme. Det eneste problemet som avdekkes er hvor lite rasjonell enkelte er i sin koronafobi. I stedet for å forsøke å vekke andre bør ts dunke noe hardt i eget hode, eller be om hjelp. I stedet for å dunke meg i hodet med noe hardt, så kunne jeg være fristet til å invitere deg med inn på covid-avdelingen på sykehuset «mitt» og jobbe et par-tre vakter, så får du testet ut hvor enkelt det er å håndtere de som er alvorlig syk av covid-19. Jeg trenger ikke hjelp, mulig du skulle hatt deg et dunk selv? 9
velociraptor Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 1 time siden, Pianobar skrev: Så du synes det er helt uproblematisk med en baby som blir alvorlig syk, så lenge det slipper å ligge i respirator? Store smerter, pusteproblemer, høy feber, vondt i hele kroppen; helt uproblematisk når de er så unge? Du ser ikke utfordringer ved dette? Nei, men hvor leser du at babyen er alvorlig syk? Og hvorfor er det verre om den blir syk av corona enn av RS-virus for eksempel? 1 time siden, reiseglad skrev: Har sett babyer med både RS-virus, kikhoste, falsk krupp og andre luftvegsproblemer, og jeg kan love deg at en liten baby kan synes det er ille nok å bare streve med lufthunger og hoste/irritasjon, uten at de trenger å måtte på respirator eller dø. Tenker du det er helt greitt? Nei, jeg tenker at det er veldig leit, men at det er irrelevant om babyen ligger der og lider pga RS-virus, kikhoste, falsk krupp eller corona. 26 minutter siden, reiseglad skrev: I stedet for å dunke meg i hodet med noe hardt, så kunne jeg være fristet til å invitere deg med inn på covid-avdelingen på sykehuset «mitt» og jobbe et par-tre vakter, så får du testet ut hvor enkelt det er å håndtere de som er alvorlig syk av covid-19. Jeg trenger ikke hjelp, mulig du skulle hatt deg et dunk selv? Har dere mange alvorlig syke babyer med corona der altså? 3
reiseglad Skrevet 4. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 4. november 2020 11 minutter siden, velociraptor skrev: Har dere mange alvorlig syke babyer med corona der altså? Nei, men vi har syke pasienter som får manglende oppfølging fordi vi har mange i samfunnet vårt som er isolert eller i karantene fordi de har vært nærkontakter. Da får vi ikke lenger turnusen til å gå opp, og da rammer det Olsen med hjerteinfarkt, Pettersen med kreft som får utsatt behandlingen og lillebror som har RS-virus. Er det vanskelig å forstå? 5
Gjest Pianobar Skrevet 4. november 2020 #15 Skrevet 4. november 2020 12 minutter siden, velociraptor skrev: Nei, men hvor leser du at babyen er alvorlig syk? Og hvorfor er det verre om den blir syk av corona enn av RS-virus for eksempel? Nei, jeg tenker at det er veldig leit, men at det er irrelevant om babyen ligger der og lider pga RS-virus, kikhoste, falsk krupp eller corona. Har dere mange alvorlig syke babyer med corona der altså? Jeg svarte deg på ditt utsagn om at du ikke ser problemet så lenge baby ikke havner i respirator.
velociraptor Skrevet 4. november 2020 #16 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, reiseglad skrev: Nei, men vi har syke pasienter som får manglende oppfølging fordi vi har mange i samfunnet vårt som er isolert eller i karantene fordi de har vært nærkontakter. Da får vi ikke lenger turnusen til å gå opp, og da rammer det Olsen med hjerteinfarkt, Pettersen med kreft som får utsatt behandlingen og lillebror som har RS-virus. Er det vanskelig å forstå? Hva har det med at en baby nå har corona å gjøre? Snakker vi plutselig ikke om denne babyen, men om den generelle smitten i samfunnet? 1 minutt siden, Pianobar skrev: Jeg svarte deg på ditt utsagn om at du ikke ser problemet så lenge baby ikke havner i respirator. Jeg ser ikke problemet med at en baby har fått corona nei. Jeg ser problemet med at den er syk, på individnivå, men ikke på samfunnsnivå. 2
reiseglad Skrevet 4. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, velociraptor skrev: Hva har det med at en baby nå har corona å gjøre? Snakker vi plutselig ikke om denne babyen, men om den generelle smitten i samfunnet? Jeg ser ikke problemet med at en baby har fått corona nei. Jeg ser problemet med at den er syk, på individnivå, men ikke på samfunnsnivå. Du har litt tungt for det? Om vi alle overholder smittevernrådene blir ikke babyen syk, sykepleierne havner ikke i karantene og Pedersen kan få kreftbehandlingen sin. Det handler om konsekvenser, på individnivå for deg og meg, og på samfunnsnivå. Ta ansvar! 3
The Kitten Skrevet 4. november 2020 #18 Skrevet 4. november 2020 (endret) 1 minutt siden, reiseglad skrev: Du har litt tungt for det? Om vi alle overholder smittevernrådene blir ikke babyen syk, sykepleierne havner ikke i karantene og Pedersen kan få kreftbehandlingen sin. Det handler om konsekvenser, på individnivå for deg og meg, og på samfunnsnivå. Ta ansvar! Hvorfor blir du så sint bare fordi noen er uenig med deg? Hadde foreldrene overholdt smittevernsreglene så hadde ikke babyen blitt syk... Du kan jo si det og da. Pedersen kunne fått kreftbehandlingen sin hadde det ikke vært bestemt at alt annet skal vike for korona. Endret 4. november 2020 av The Kitten 7
reiseglad Skrevet 4. november 2020 Forfatter #19 Skrevet 4. november 2020 2 timer siden, The Kitten skrev: Pedersen kunne fått kreftbehandlingen sin hadde det ikke vært bestemt at alt annet skal vike for korona. Den dagen Pedersen blir smittet av corona fordi sykepleieren med koronasmitte (som du tydeligvis synes er noe stort tull) smitter videre til sin pasient, så tar det ikke mange dagene før han ligger seks fot under torva. Og om denne Pedersen var deg da, eller din kone eller far eller hvem som helst, ville situasjonen være annerledes da? Nei jeg er ikke sint, bare oppgitt over at noen har vansker med å fatte at forsiktighetsregler er til for å beskytte de utsatte i samfunnet, og at helsevesenet er de som står på randen til å bryte sammen om smitten sprer seg. Ikke fordi antall døde og innlagte er så veldig høyt foreløpig, men fordi konsekvensene er så store for den øvrige helsetjenesten. 3
Honey Dew Skrevet 4. november 2020 #20 Skrevet 4. november 2020 Ja, hva tror du? Selvsagt skal retningslinjene følges, uansett om du er voksen eller ungdom. Rart at ikke folk har forstått dette enda... 2
Anbefalte innlegg