Gå til innhold

Familie med hjemmetelefon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Vi er en familie på 4.

Vi voksne ser at mobil blir litt mye brukt. Og lurer på om en hjemmetelefon kan være kjekt, har noen andre deg? 
da er det lettere for oss å skru av lyden på mobil og legge de vekk når vi er sammen som en familie. 
Også hører vi likevel hustelefonen hvis noen ønsker kontakt med oss. Uten at vi styrer med mobil hvor det ofte er 100 andre notifikasjoner. 

Anonymkode: 95ff9...3f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal dere få folk til å ringe til hjemmetelefonen kontra den vanlige mobilen, da, tenker jeg? 

Vi er jo vokst opp med det ("Da jeg var liten fantes det ikke mobiltelefoner!!", osv 😛 ), men jeg anser det som litt upraktisk nå. Alle ringer jo på mobilen, så litt kludrete å lære opp alle som vanligvis ringer at mellom kl sånn og sånn må de ringe på DET nummeret, ikke det andre. 

Også upraktisk at da kan bare én snakke om gangen. 

Anonymkode: 151fb...b59

• Liker 5
Skrevet

Legg alle mobiltelefonene på en fast hylle. Ta av lyd på medie-varsler osv, men behold lyd på for ringevarsler.. ikke vits å ha en separat telefon. 

• Liker 2
Skrevet

Ts her.
hvordan få folk til å ringe hjemme telefon vs mobil.. neei du jeg tenkte bare å si at hvis ingen fikk tak i oss så kunne de ringe hustelefonen.

De i min krets evner det fint :) godt poeng i at kun en kan snakke om gangen. Men jeg har ikke nevnt at kl «da og da» må folk ringe hit eller dit. Nå overdriver du for å komplisere saken😂 hahaha. Jeg tenker enkelt; hei får du ikke tak i en av oss så ring: blablabla. For den hører vi.

ikke noe mer enn det. Folk i dag klarer jo å lagre nummer på mobilen sin, som f.eks Ola Hustelefon : blabla. 

Vi forsøker å gjøre spisestue og stua fri for elektronikk (utenom tv), for det er der vi slapper av og skal kose oss som en familie. 
vi har også en fast hylle, to faktisk. I begge gangene våre. Det fungerer ikke optimalt for oss :) 

• Liker 1
Skrevet

Bare lurte på en ting, er ikke fasttelefon på vei til å fases ut?

• Liker 3
Skrevet

Finnes bordtelefon (fasttelefon) med SIM-kort. 
Veldig praktisk med mindre barn som ikke har egen telefon med hurtiglagring av nummer og som er noe hjemme alene.

løser også problemene her 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ytters sjelden folk ringer nå? Det meste skjer på meldinger eller SoMe. Derfor forstår jeg ikke at det er "bedre" å snakke i fasttelefon? Det er mulig å skru av meldingslyder og notifikasjoner, og likevel motta oppringninger. Skal man uansett svare, så er det ikke vits å tvinge samtalen over på landlinje? Mobil som ligger med ringelyd på samme sted som en fasttelefon ville vært?

Prøv heller å sette begrensninger på når mobiler brukes og hvilke lyder som er på.

Anonymkode: 6b23b...273

• Liker 3
Skrevet

Finnes fasttelefon i vanlige hjem fortsatt? Trodde det var over og ut 😂

Anonymkode: e6836...f06

• Liker 1
Skrevet

Vi har fasttelefon.  Veldig greit når ungene, som ikke har fått egen mobil, er hjemme alene. 

Ungene er hjemme alene litt fra skolestart, men for oss er det uaktuelt å gi dem telefon før 3.-4. klasse. 

Anonymkode: 4e1ba...e0f

Skrevet

Mannen min og jeg har irritert oss over det samme men vi løste det på en annen måte. 

Alle apper har innstillinger på notifikasjoner. På apper som messenger, instagram, snapchat etc så har vi slått av varsler totalt. Jeg må derfor åpne appen for å se om det har skjedd noe. Veldig behagelig! Unødvendig å bli forstyrret for å se en snap av noen som går tur med hunden sin. 

Viktigere apper som mail etc har jeg på varsel på gjennom dagen men har slått av varselet også mellom kl 17 og 07.00. Er det så krise på jobb etter kl 17 at du må ha tak i meg så ringer du. 

Veldig få som ringer etter kl 17. Så i praksis er det helt stille etter kl 17. 

Om du får mange unødvendige telefoner etter kl 17 så kan du også sette opp innstillinger om at de bare slipper igjennom om de ringer to ganger. 

Gå igjennom innstillingene på alle appene dine så trenger du ikke styre med hustelefon :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare droppet fasttelefon og heller satt mobilene på lydløst den tiden dere ønsker ro. Man MÅ ikke være tilgjengelig 24/7 bare fordi man har mobil. Om noen må vente en time eller to før dere ringer tilbake så er ikke det verdens undergang. Hvis du har en eldre syk mor eller annen som du er avhengig av at kan nå deg når som helst går det an å endre innstillingene for akkurat den/de personen(e) slik at det ringer selv om telefonen ellers er på lydløs 

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, ElineRB skrev:

Mannen min og jeg har irritert oss over det samme men vi løste det på en annen måte. 

Alle apper har innstillinger på notifikasjoner. På apper som messenger, instagram, snapchat etc så har vi slått av varsler totalt. Jeg må derfor åpne appen for å se om det har skjedd noe. Veldig behagelig! Unødvendig å bli forstyrret for å se en snap av noen som går tur med hunden sin. 

Viktigere apper som mail etc har jeg på varsel på gjennom dagen men har slått av varselet også mellom kl 17 og 07.00. Er det så krise på jobb etter kl 17 at du må ha tak i meg så ringer du. 

Veldig få som ringer etter kl 17. Så i praksis er det helt stille etter kl 17. 

Om du får mange unødvendige telefoner etter kl 17 så kan du også sette opp innstillinger om at de bare slipper igjennom om de ringer to ganger. 

Gå igjennom innstillingene på alle appene dine så trenger du ikke styre med hustelefon :)

Takk til den av de svært få som svarte meg 😌 du var i det minste en nyttig sjel her   Det burde jeg gjøre, ikke tenkt på det i det heletatt. Tanken gikk bare rett til hjemmetelefon. 

ps: fasttelefon er på vei ut. Men ikke hjemmetelefon. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til den av de svært få som svarte meg 😌 du var i det minste en nyttig sjel her   Det burde jeg gjøre, ikke tenkt på det i det heletatt. Tanken gikk bare rett til hjemmetelefon. 

ps: fasttelefon er på vei ut. Men ikke hjemmetelefon. 

Du er da jammen ikke mye høflig av deg. Jeg svarte deg også, og du ga meg et frekt svar, enda jeg faktisk prøvde så godt jeg kunne å gi mine råd om akkurat det du spurte om. 

Anonymkode: 151fb...b59

Skrevet

Vi har fremdeles hustelefon, men vi vet ikke hvor lenge vi får beholde den siden telenor skal legge ned fasttelefonnettet.

Men det er dessverre nesten ingen som ringer til den lenger, selv om jeg foretrekker å bruke den, alle ringer til mobilen.  Ikke at det hjelper dem så mye, for jeg er av dem som kan glemme mobilen hjemme hvis jeg bare skal ut en liten tur, så det er like (lite) sannsynlig at de får tak i meg på mobiltelefonen som på fasttelefonen.

Uansett, det at alle insisterer på å ringe mobiltelefonen til enhver tid har ført til at jeg har måttet gjøre som mange andre her foreslår, å begrense tilgangen på mobilen i gitte tidsrom.  (med unntak for nærmeste familie)

Det dere kan gjøre er å ha en felles mobil til hjemmebruk.
Oppgi det nummeret for primærkontakt, og si "hvis du ikke får tak i meg på det nummeret, kan du prøve å ringe xxxxxxxx"

Anonymkode: 5c804...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...