Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga Corona er jordmødre mer utilgjengelige om dagen i Oslo. Ble bedt av henne per telefon å dra til lege for blodprøver.

Veldig forvirret fra info på nettet. Skal man ta med urinprøve? Står at man får spørsmål om hiv test.. er dette noe jeg skal/ bør testes for? 

Hva mer? Vet fastlegen hva som skal testes? 

Anonymkode: 3e4d8...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt vet legen hva som skal testes.. Det er helt normalt å ta svangerskapskontroll hos legen. Og det er enda mer normalt å ta den første, hvor man tar blodprøve hos lege enn hos jordmor, da de færreste jordmødre kan ta blodprøver. 

Hvorfor ikke testes for hiv? Det er helt normalt det også, ja, det er da ingen grunn til å la være? 

Ja, du skal alltid ta med urinprøve til svangerskapskontroll. 

Anonymkode: b15be...ae1

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt vet legen hva som skal testes.. Det er helt normalt å ta svangerskapskontroll hos legen. Og det er enda mer normalt å ta den første, hvor man tar blodprøve hos lege enn hos jordmor, da de færreste jordmødre kan ta blodprøver. 

Hvorfor ikke testes for hiv? Det er helt normalt det også, ja, det er da ingen grunn til å la være? 

Ja, du skal alltid ta med urinprøve til svangerskapskontroll. 

Jeg bare spør. Står du får valget, og virket som det var så...opp til deg... I og med at ett par hundre får hiv årlig, så lurte jeg på om testen var nødvendig. Liksom større sjanse for å være med i flystyrt. Jeg er ikke redd for den,bare mener selv den er overflødig for min del. Lurte vel på om de fleste svarer ja likevel 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare spør. Står du får valget, og virket som det var så...opp til deg... I og med at ett par hundre får hiv årlig, så lurte jeg på om testen var nødvendig. Liksom større sjanse for å være med i flystyrt. Jeg er ikke redd for den,bare mener selv den er overflødig for min del. Lurte vel på om de fleste svarer ja likevel 

Legen min spurte ikke engang. De tok en blodprøve, og testet den for alt mulig, og altså, hva er poenget med å ikke teste, når de kan, og de likevel har blodet ditt? Det er ikke som om de tar en egen prøve bare for det; de tar én blodprøve, med flere glass, og kjører flere ulike tester. 

Skrevet

Om du ikke testes for hiv, må alt helsepersonell gå utifra at du er smittet. Lite hyggelig under en fødsel, så ta den prøven du. Du får ikke spørsmål om det, du må spesifikt si nei til den (noe som er ren dumskap). 

Anonymkode: b1136...82a

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen min spurte ikke engang. De tok en blodprøve, og testet den for alt mulig, og altså, hva er poenget med å ikke teste, når de kan, og de likevel har blodet ditt? Det er ikke som om de tar en egen prøve bare for det; de tar én blodprøve, med flere glass, og kjører flere ulike tester. 

Jeg trodde jo det var slik. At de tester det de trenger, jeg har jo ikke peiling på hva som burde testes. Virket så opp til meg ifølge den helseartikkelen om første svangerskapskontroll, at jeg fikk tilbud om jeg mente jeg var i risiko. 

Men da tar jeg den selvsagt. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke testes for hiv, må alt helsepersonell gå utifra at du er smittet. Lite hyggelig under en fødsel, så ta den prøven du. Du får ikke spørsmål om det, du må spesifikt si nei til den (noe som er ren dumskap). 

Såpass. Når ble hiv så stor risiko igjen? Trodde så og si ingen fikk det lenger.  Dette visste jeg ikke.

Skrevet

Jeg fikk spørsmål av legen om han skulle huke av for HIV. Skjønte det slik at de var pålagt å spørre for akkurat den analysen. Jeg sa ja, er jo ikke noe ekstra bry med det.

Anonymkode: 3803a...aad

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såpass. Når ble hiv så stor risiko igjen? Trodde så og si ingen fikk det lenger.  Dette visste jeg ikke.

Det er viktig å vite for helsepersonell, både pga smitte til helsepersonell men også med tanke på fosteret. 

Anonymkode: 79110...d05

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er viktig å vite for helsepersonell, både pga smitte til helsepersonell men også med tanke på fosteret. 

Anonymkode: 79110...d05

Det er ikke pga fare for personalet, kun overføring fra mor til barn. Det er få beandlinger der pasienten må opplyse om HIV-smitte

Anonymkode: 4d4d3...b31

Skrevet
On 11/4/2020 at 2:41 PM, AnonymBruker said:

Alle pasienter blir betraktet som smittet, det kalles å overholde de basale smittevernrutinene, som vil si å beskytte helsepersonell og andre pasienter mot all usynlig smitte, blant annet hiv. Mødre med hiv får spesiell oppfølgning for å hindre at barnet blir smittet, ikke fordi de ansatte er redde for smitte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...