AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Har en som akkurat har fylt to år. Han har den uvane at han setter i et hyl/skrik. Det er ikke gråteskrik, ofte etter at han har skreket sier han 'gøy'. Vi har prøvd det meste. Overse skrikingen, ha øyekontakt og si at det ikke er greit, vi får vondt osv. Hver dag når vi henter i barnehagen sier de at han har skreket mye den dagen også. De 'punktmarkerer'. Språklig ligger han langt framme og han blir tatt for å være treåring. Han kan fint uttrykke at han er lei seg, noe han vil ha osv. Jeg føler at det begynner å bli et problem. Noen tips? Anonymkode: a9fd0...df9
Hactar Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 Hva menes med at barnehagen punktmarkerer? Sånn umiddelbart vil jeg jo tro at det å se reaksjonen deres/få oppmerksomhet enten slik eller sånn, er en del av det som gjør det gøy. Ville nok prøvd å reagere så lite som mulig, og gjerne passe på å gi masse oppmerksomhet når han ikke skriker (uten å nevne skrikingen). Ville snudd meg vekk og oversett ham om han skriker mens dere prater eller leker sammen. Og seriøst, bruk øreplugger en stund. Det vil hjelpe dere å ikke bli helt frynsete. Jeg har ikke hatt en "skriker" selv, men har kjent et par stk, og de har gitt seg med tiden. I mellomtiden ville jeg beskyttet hørselen og ellers gjort det minst mulig gøy å skrike. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Har du prøvd å si at "Mamma får vondt i ørene, og det liker jeg ikke. Om du er i skrike-humør, vil ikke Mamma sitte ved siden av deg", og så gå og gjøre noe annet. Helt rolig, ikke gi masse respons (det er gøy...), bare rolig si ifra hvorfor du går, og gå og gjør noe annet. Ikke sinne, ikke noe sterk reaksjon, bare gå. Det synes min er dritkjedelig, så da slutter han (som oftest.. må gjerne ha et skrik eller to til bare sånn for å sjekke). Anonymkode: 96555...a27 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Ja, har sagt at mamma og pappa før vondt i ørene. Da parerte han med at vi skulle hente medisin 😭😁 Og syntes det var veldig gøy. Anonymkode: a9fd0...df9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, har sagt at mamma og pappa før vondt i ørene. Da parerte han med at vi skulle hente medisin 😭😁 Og syntes det var veldig gøy. Anonymkode: a9fd0...df9 Ja, men poenget var å gå vekk. Altså gjøre slutt på gøyen. Hvor gøy er det å hyle hvis mamma går inn på badet og lukker døren etter seg? Avslutter leken/kosestunden? Anonymkode: 96555...a27 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Tviler på at en toåring sier "gøy" etter at han skriker, og at dere skal hente medisin. Unger har det gøy, de tenker ikke noe særlig over at det er gøy, og at de foreslår medisin er også litt langt ute. Anonymkode: 465dd...cf3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at en toåring sier "gøy" etter at han skriker, og at dere skal hente medisin. Unger har det gøy, de tenker ikke noe særlig over at det er gøy, og at de foreslår medisin er også litt langt ute. Anonymkode: 465dd...cf3 Da bør du nok lære deg litt mer om barn.. Vi har en på 2,5, og han har sagt at ting er "sjempegøy" veldig lenge. "Vil leke med bilah, de e sjempegøy!!". Og jo, små barn har gjerne fått medisin, og vet hva det er for noe.. Min vet utmerket godt at "mamma må ta pillen sin" når jeg må ta medisin mot et gjentagende helseproblem jeg har. Anonymkode: 96555...a27 4
Mango Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 Min snart 2 åring hadd og en sånn periode på 4-5 mnd. Vi forsøkte flere metoder, men til slutt valgte jeg bare å gi det null oppmerksomhet. Det gikk over til slutt, men om det bare var en fase eller mangel på oppmerksomhet som gjorde det, er uvisst..
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Da bør du nok lære deg litt mer om barn.. Vi har en på 2,5, og han har sagt at ting er "sjempegøy" veldig lenge. "Vil leke med bilah, de e sjempegøy!!". Og jo, små barn har gjerne fått medisin, og vet hva det er for noe.. Min vet utmerket godt at "mamma må ta pillen sin" når jeg må ta medisin mot et gjentagende helseproblem jeg har. Anonymkode: 96555...a27 Men dette ligner ikke på det som ts sier. Å bruke ordet gøy når man tenker på å gjøre noe er annerledes enn å bruke det når man gjør det. Og det å finne på å foreslå medisin for vondt i ørene som man selv påfører noen er noe annet enn å vite at mamma må ta pillen sin. Anonymkode: 465dd...cf3
MissPierce Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Som andre her sier så avslutt det dere driver med å gå unna. Forklar at du/dere får vondt i ørene, og ikke vil være der om han skriker. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men dette ligner ikke på det som ts sier. Å bruke ordet gøy når man tenker på å gjøre noe er annerledes enn å bruke det når man gjør det. Og det å finne på å foreslå medisin for vondt i ørene som man selv påfører noen er noe annet enn å vite at mamma må ta pillen sin. Anonymkode: 465dd...cf3 Jeg har flere ganger fått høre av barn at jeg må ha plaster vist de har slått meg, for jeg har fått au au. De har også trøstet meg etterpå. Dette er barn på 2-3 år. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 Gutten min hadde også en slik perioden, hang igjen fra han var mindre da han alltid har gitt fra seg små «hyl». Sluttet etterhvert, er nok bare å la det gå over og ikke gi det oppmerksomhet. Anonymkode: 79918...421
Hudpleier Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 Forferdelig! Bare å slå hardt ned på det og være bestemt som med andre ting barn ikke får lov til vel?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 Klar og markert, streng "hysj!"-melding. Det fungerer det, det er lov å bruke litt disiplin (da etter du har gjort alt du har gjort så langt, forklart hvorfor og prøvd mer vennlig måter). Anonymkode: dd3e2...809
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dette ligner ikke på det som ts sier. Å bruke ordet gøy når man tenker på å gjøre noe er annerledes enn å bruke det når man gjør det. Og det å finne på å foreslå medisin for vondt i ørene som man selv påfører noen er noe annet enn å vite at mamma må ta pillen sin. Anonymkode: 465dd...cf3 Han sier han VIL leke med biler, for det er sjempegøy Så finner han frem det han vil leke med. Så jo, det er det samme jeg snakker om, og det høres ikke ut som om du har noe særlig erfaring med barn i det hele tatt. Medisin for vondt i ørene er noe veldig, veldig, veldig mange barn selv har måttet ta... Øreinfeksjoner er en av de vanligste grunnene småbarn under 2 år går til legen, så det er ikke akkurat rart at en to-åring har erfaring med at vondt i ørene = vi må ta medisin.. Anonymkode: 96555...a27 2
Hactar Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dette ligner ikke på det som ts sier. Å bruke ordet gøy når man tenker på å gjøre noe er annerledes enn å bruke det når man gjør det. Og det å finne på å foreslå medisin for vondt i ørene som man selv påfører noen er noe annet enn å vite at mamma må ta pillen sin. Anonymkode: 465dd...cf3 At mamma sier vondt = mamma henter medisin, er vel omtrent det logikknivået man kan forvente av en toåring. Da tror jeg det er vanskeligere for ham å forstå at noe som er gøy for ham, påfører mamma smerte. Han får jo ikke vondt i ørene sine, og trenger nok mer konkret reaksjon om han skal skjønne at mamma ikke har det gøy. Å gå vekk, er veldig konkret. All "gøyen" borte med en gang. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor TS skulle lyve om hva toåringen sier, dersom hun vil ha råd med problemet sitt. Det går jo ikke ut over andre enn henne selv? Endret 5. november 2020 av Hactar 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 Hvis han sier at du må ha medisin, kan du late som du tar det da? Prøv å vinkle det til en fin opplevelse, istedet for at han forbinder det med utestenging, kjeft eller ignorering. Skjønner godt at det kan oppleves som problematisk, men små barn utforsker og tester hele tiden for å finne sin plass i en veldig stor og uoversiktlig verden. Kanskje andre barn på avdelingen gjør det, og han imiterer dem? Et annet tips kan være å ha utforsking med ulikt lydnivå. Hvis du begynner å hviske når han skriker, kanskje han vil etterligne deg? For eksempel si til han at åå, nå ropte du veldig høyt, kanskje vi skal prøve å hviske? Eller, hvor mye kan du åpne munnen din? Wow, krokodillegap!! Så gøy. Det er ofte hjelpsomt å omdirigere fokuset fremfor konkrete tiltak, for eksempel gjøre det om til noe annet. Kanskje dere også kan dra fram ulike instrumenter ved bruk av bordet, stoler, leker? Hvilke lyder kan man lage med munnen? Ooooaaaaiiii, f.eks, men vise på et normalt lydnivå. Dette er bare generelle tips som hjelper meg i barnehagen med de minste som elsker å bruke lydnivå, teste lyder og utforske rytme. Jeg pleier som regel å begynne og slå på lårene, først veldig stille og så fortere og høyere. Barna blir ganske fort omdirigert til å gjøre dette sammen med meg, fordi jeg leder dem i en "ønskelig" retning uten at jeg legger lokk på deres trang til å utforske lyd og rytme. Det å slå på tromme er også kjempe gøy! Og ja, bruk ørepropper! ❤️ Det går over etterhvert. Anonymkode: 4fe70...03a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå