AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Jeg er alenemor med ett barn i barnehage. Jeg har 33000 kr utbetalt hver måned, i tillegg til dobbelt barnetrygd. Barnefar er verken samvær -eller bidragsdyktig. Regner ikke barnetrygd med i inntekten fordi hele beløpet spares til barnet. Inntekt: 33000 netto + dobbel barnetrygd Boliglån + husleie: 14500kr (betaler ekstra ned på lånet) strøm: 500-1000kr mobil: 300kr Netflix: 89kr Bensin og bompenger: 1000kr Barnehage: 3000kr (inkludert 210 kr i kostpenger) mat, hygiene og rengjøringsmidler: 3500kr Sparing: minimum 10 000kr hver måned ofte mer + to barnetrygder på barnets konto. Jeg er fornøyd med økonomien min og synes jeg har mye å rutte med, selvom jeg tjener under snittet og bor i Oslo-området. Kjøper alt jeg har lyst på, og vi kan reise på ferie 3 ganger i året hvis vi vil. Har ikke gjort det siden barnet ble født fordi han er for liten til å ha med på tur (synes jeg). Bilen jeg kjører er aldri mer enn 5 år gammel, aldri billån. Kjøper dog ikke de dyreste bilene 😅 Barnet mitt er alltid pent kledd, jeg er pent kledd, leiligheten er romslig og nyoppusset. Barnet har eget rom. Vi har en sparekonto på en hel årsinntekt som vokser med 120 000kr i året. Jeg synes jeg har det fett økonomisk. Riktignok ikke slik at jeg kan kjøpe Ferrari og ha Rolex klokke, men det har aldri vært drømmen heller. Vi har det vi trenger og mer til. Derfor skjønner jeg meg ikke på alenemødre som klager over økonomien, de fleste har en barnefar som betaler bidrag i tillegg, det har ikke jeg. Og likevel greier jeg meg bra. Jeg har kommet over flere innlegg på Finn.no og Facebook der alenemødre klager over økonomien og at de gruer seg til jul, flere av de spør om gavekort til julemat. Må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor de ikke har penger. I år står jeg for julemiddagen og hele julefeiringa hos meg, fordi min mor jobber juleaften. Har ikke tenkt over det som en økonomisk belastning en gang, julemiddager er egentlig mye billigere enn andre middager. Julemat er jo alltid på tilbud i desember. Kan noen her forklare meg hva andre alenemødre som har så fryktelig dårlig råd bruker pengene sine på? OG VÆR SÅ SNILL: Ikke oppfatt dette innlegget som selvskryt for det er det ikke! Det at voksne mennesker får økonomien til å gå rundt er normalen i min omgangskrets, ikke noe unikt som er grunnlag for skryt. Jeg er en helt normal person med under snittet inntekt, ingen superhelt! Anonymkode: 8972c...46b 7
Pås Skrevet 4. november 2020 #2 Skrevet 4. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 33000 kr utbetalt hver måned, Er dette under snittet i inntekt? Jeg får det samme, og har en inntekt på 650 000.. betaler riktignok mye skatt, men likevel! 24
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Skrevet 4. november 2020 Jeg er i omtrent samme situasjon, lik inntekt, barnefar som bidrar 0. Klarer meg utmerket. Eneste forskjellen på oss er at jeg forstår at «alenemødre» ikke er en homogen gruppe. Anonymkode: 0b50c...d22 44
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 4. november 2020 Ja når du tross alt står så godt i det så kan det jo være vanskelig å sette seg inn i andres situasjon Anonymkode: 1bfbc...28d 59
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Jeg hadde 15000 utbetalt jeg, det var ok men ikke mer Anonymkode: a88b7...dcd 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Jeg har ca 21000 utbetalt, 2 barn. Da blir regnestykket annerledes. Anonymkode: 39c0e...b7e 28
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 4 minutter siden, Pås skrev: Er dette under snittet i inntekt? Jeg får det samme, og har en inntekt på 650 000.. betaler riktignok mye skatt, men likevel! Ja, det er under gjennomsnittet i inntekt. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar Anonymkode: 8972c...46b 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 4. november 2020 Du forstår sikkert, hvis du tenker deg litt om, at mange tjener mindre enn deg også? Anonymkode: b6147...f4a 66
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Skrevet 4. november 2020 Kan det ha noe med at de slett ikke tjener like godt som deg..? Anonymkode: c6be9...e58 27
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 5 minutter siden, Pås skrev: Er dette under snittet i inntekt? Jeg får det samme, og har en inntekt på 650 000.. betaler riktignok mye skatt, men likevel! Nei det er ikke det om du har årslønn på 650 000 Anonymkode: a88b7...dcd 9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 Om du har utbetalt 33 000 har du ikke "under snittet", nei. Kanskje for din bransje, men ikke for snittinntekten i befolkningen. Du har også bare ETT barn. Det er adskillig dyrere om man har to. Så har man det at en del sliter med å få jobbet fulltid om de samtidig skal unngå å ha ungene 9+ timer i barnehagen, og derfor har ENDA mindre inntekt.. Anonymkode: 9113f...fb7 30
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 Det kan jo være at de som sliter økonomisk tjerner ca halvparten av det du tjener da.. Anonymkode: 83265...f7c 14
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er under gjennomsnittet i inntekt. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar Anonymkode: 8972c...46b Finner du her at 650 000 er under snittet inntekt i Norge?? Anonymkode: 9d6bc...297 12
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #14 Skrevet 4. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er under gjennomsnittet i inntekt. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar Anonymkode: 8972c...46b Nei, det er ikke under gjennomsnittet i inntekt. Linken din viser til brutto inntekt. TS snakker om UTBETALT inntekt.. Altså etter skatt og fradrag. Anonymkode: 9113f...fb7 15
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #15 Skrevet 4. november 2020 Utbetalt 33 000 er jo egentlig bra lønn for en aleine mor. Mange har flere barn og laver lønn. Personlig er jeg uten barn men ser fortsatt problem stillingene. Anonymkode: 77a24...e97 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #16 Skrevet 4. november 2020 Hahahahhaha. TS har jo godt med penger. Ingen alenemødre som sliter har i NÆRHETEN av dette! Anonymkode: 4328c...ba5 18
PetterKanin Skrevet 4. november 2020 #17 Skrevet 4. november 2020 Mange har lavere inntekt, men det er ikke tvil om at det for mange skyldes dårlige prioriteinger. 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #18 Skrevet 4. november 2020 Hvordan i alle dager kan barnet gå i fine klær hvis du aldri kjøper klær? Anonymkode: 8ad68...3cf 11
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #19 Skrevet 4. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvordan i alle dager kan barnet gå i fine klær hvis du aldri kjøper klær? Anonymkode: 8ad68...3cf Og ikke minst, hva med f.eks forsikringer? Det er en del som mangler i regne stykket ditt som de fleste har, og forsikring er helt klart en av dem. Både innboforsikring, forsikring av bil, ufør forsikring, livs forsikring, barneforsikring, reiseforsikring mm. Forøvrig mener jeg du har liten evne til å sette deg inn i at andre har en annen økonomisk situasjon enn det du har. Skulle jeg tatt meg selv som eksempel så ville ingen hatt økonomiske utfordringer da jeg har utbetalt kr 54 500 kr, i måneden i lønn, barnetrygd (1 ekstra) på kr 2140 og barnebidrag på kr 6000. Jeg sitter meget godt i det, men det betyr ikke at jeg ikke forstår at andre kan ha det tøft, og har en helt annen økonomisk situasjon enn det jeg har. Jeg synes du burde prøve å løfte blikket ditt litt og se at du ikke er fasiten på hvordan mange aleneforeldre har det. Anonymkode: 8ad68...3cf 22
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #20 Skrevet 4. november 2020 1) Veldig mange har lavere inntekt enn deg. 2) Mange betaler mer for barnehageplassen enn hva du gjør (vi betaler mer per barn selv om vi får søskenmoderasjon) 3) Budsjettet ditt mangler poster for TV/Internett, forsikringer og klær/sko og fritidsutstyr til barnet. Jeg vil påstå at 100% av små barn i dette landet behøver å bytte ut hele garderoben sin minst en gang i året, gjerne mer, siden de er i vekst. 4) Veldig mange har ikke råd til å kjøpe seg bil uten lån, og har kostnader der også. Har de ikke bil så kan månedskort på kollektivt lett koste mer enn du betaler for bensin og bompenger (jeg lurer fortsatt på hvor forsikring og veiavgift kommer inn i budsjettet ditt) Anonymkode: f7fc1...f83 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå