Gå til innhold

Begrunne jobbytte med kortere reisevei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en ok begrunnelse der jobben er omtrent tilsvarende den jeg har nå? At jeg trives med oppgavene, men ønsker kortere reisevei?

Anonymkode: 425d3...5b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke sagt kun det, nei. Da virker du ikke kjempemotivert for å ta den. 

Men det er helt ok å sette opp som EN av grunnene. Men hovedgrunnen bør altså være noe positivt med selve jobben/firmaet du søker hos. 

Anonymkode: 72367...ffe

Skrevet

Hva kan man begrunne bytte med da når jobben er omtrent helt lik?

Skrevet

Jeg ville gjort det. Fremhev at du liker arbeidsoppgavene så de ikke er i tvil om det. 

Anonymkode: aaa79...872

Skrevet

Hvem er det du må begrunne dette til?

Skrevet
11 minutter siden, Badbunny skrev:

Hvem er det du må begrunne dette til?

Det er ganske vanlig å begrunne hvorfor man har søkt en stilling. Jeg har fått spørsmål om dette i hvert eneste intervju jeg har vært i.

TS: Tenker det er greit å si det, men som et tillegg til at du liker arbeidsoppgavene godt.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, SPOCA skrev:

Det er ganske vanlig å begrunne hvorfor man har søkt en stilling. Jeg har fått spørsmål om dette i hvert eneste intervju jeg har vært i.

TS: Tenker det er greit å si det, men som et tillegg til at du liker arbeidsoppgavene godt.

Ja det stemmer. Trodde ts mente begrunne hvorfor man vil si opp den andre jobben, til nåværende sjef. Jeg har også fått det spørsmålet og har egt bare svart at jeg vil prøve noe nytt, bli kjent med nye mennesker osv og at det høres veldig spennende ut å jobbe hos dem. bonus om det er kortere reisevei

Skrevet
6 minutter siden, Badbunny skrev:

Ja det stemmer. Trodde ts mente begrunne hvorfor man vil si opp den andre jobben, til nåværende sjef. Jeg har også fått det spørsmålet og har egt bare svart at jeg vil prøve noe nytt, bli kjent med nye mennesker osv og at det høres veldig spennende ut å jobbe hos dem. bonus om det er kortere reisevei

Aha, ja, sånn ja. Da skjønte jeg hva du mente. :) 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan man begrunne bytte med da når jobben er omtrent helt lik?

Jeg er enig i at man fint kan begrunne det med kortere reisevei, særlig hvis det er ganske stor forskjell. Likevel mener jeg du virker mer motivert dersom du har flere argumenter. Relevante eksempler kan være:

• stedet du søker har godt omdømme
  • stedet du søker er kjent for å ha et spesielt godt fagmiljø innen det du søker
  • stedet du søker har et større fagmiljø enn du kommer fra 
  • stedet du søker jobber på en annen måte enn der du kommer fra, og denne måten er du spesielt interessert i

etc etc

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, SPOCA skrev:

Man søker jo på en jobb fordi man trenger penger til å overleve, er penger vi lever av.

Så det var et merkelig spørsmål.

Anonymkode: 768c5...f88

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man søker jo på en jobb fordi man trenger penger til å overleve, er penger vi lever av.

Så det var et merkelig spørsmål.

Anonymkode: 768c5...f88

Vel, ja, men det er jo også for å finne ut om man faktisk er interessert i stillingen. En del av oss, inkludert meg selv, vil gjerne ha en jobb jeg interesserer meg i, som jeg synes er interessant og spennende. Det er vel gjerne det de er ute etter, altså motivasjonen for å søke en stilling.

Skrevet

Jeg syns det er helt kurant å si at man liker jobben og oppgavene sine, men ønsker kortere reisevei. I et intervju bør man jo gjerne si noe positivt om arbeidsplassen og, ikke bare fokusere på reiseveien. Jeg fatter ikke at folk orker å bruke lang tid på å reise hver dagen (må man for å ha jobb i det hele tatt så er jo saken en annen), jeg måtte bruke 55 fra jeg gikk ut døren i dag fordi jeg skulle på konferanse i en annen bydel, hadde ikke giddet det hver dag. 

Anonymkode: 0121e...209

Skrevet

Ja, om det er betydelig kortere vei / bedre bussforbindelser. Stor forskjell på 10min i bil til jobb eller en buss VS 40min i bil og to bussbytter. Samme om du har barn. Mer praktisk med jobb feks nærmere hjem eller barnehage og skole.

Skrevet

Ikke ta med i søknaden at du søker fordi det vil gi kortere reiseveg. Det kan virke mot sin hensikt. Fokuser på arbeidsoppgavene og hva du kan tilby. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...