AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #1 Del Skrevet 4. november 2020 Hva tenker du? Karbohydrater og korn har jo blitt sagt så mangt om i flere år, hva er dine tanker? Anonymkode: 4b4e6...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #2 Del Skrevet 4. november 2020 Det er sunnere enn sukker. Byggryn er bedre for kroppen. Det er mine tanker. Anonymkode: 10705...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #3 Del Skrevet 4. november 2020 Jeg tenker at det er et sykdomstegn å bekymre seg over "sunnheten" i enkeltmatvarer. Anonymkode: 597b4...907 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4. november 2020 #4 Del Skrevet 4. november 2020 Jeg tror det er sundt. Mye sunnere enn hvit ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Del Skrevet 4. november 2020 Jeg velger gjerne det over hvit ris hvis det ikke gjør noe med smaken Men det er bare fordi jeg prøver å spise grovere produkter generelt. Skal jeg ha en curry-rett så velger jeg hvit ris, skal jeg ha ris til fisk eller kylling velger jeg fullkorn eller villris. Anonymkode: de06e...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Del Skrevet 4. november 2020 Først må hva som er sunt og hva som er usunt diskuteres. Ris er ikke usunt, men ikke sunt heller. Greit å spise i et variert kosthold, akkurat som potet. Men ikke alt for mye. Jeg vil jo påstå at sunt er ting man kan spise mye av, som grønnsaker, rent kjøtt og belgfrukter. Og alt man må moderere er usunt, dog ikke helsefarlig. Anonymkode: ab21f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #7 Del Skrevet 4. november 2020 Det er sunt på linje med fullkorn. Mye karbo, men også fiber og diverse som finnes i det ytre laget av risen (og kornet, for fullkorn). Karbo er ikke feil, men det bør være av typen som tas litt sakte opp i systemet. Anonymkode: 77cc5...e23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #8 Del Skrevet 4. november 2020 Nja. Jeg for min del velger heller blomkålris eller byggrynsris. Anonymkode: b33ae...aed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Del Skrevet 4. november 2020 Nei! Dyr beskytter seg med klør, tenner osv, planter beskytter seg hovedsaklig med kjemi (og noen ganger pigger etc). Noen forgifter oss fort, andre forgifter oss sakte og gjør oss syke, mindre fruktbare. Hvorfor tror du at vi blir fortalt at vi må spise variert? Det er fordi forskjellige planter har forskjellige forsvarssystemer, og vi blir veldig syke hvis vi går i oss for mye av en av dem. Det er naivt å tro at planter ikke beskytter seg. Det vet vi at de gjør. For eksempel har medlemmene av kålfamilien to stoffer lagret rett ved hverandre som alene er ufarlige, men når planten blir tygget/kuttet så blandes disse to stoffene og lager giftige sulphoraphane. Planter har også oksalater, lektiner (gluten er et lektin), polyfenoler. Alle er skadelige for mennesket. Vi tåler litt av disse planteforsvarene, men planter har mer og mer av slike stoffer fordi vi avler videre på de med mer. Korn har mer gluten nå enn før f.eks. fordi gluten er ett av plantens forsvarsverk, og mer gluten gir planter som er mindre angrepet av insekter, som vi feilaktig ser på som veldig gunstig, så vi avler videre på det. Og så til brun ris, som var poenget med tråden. Hvit ris er ris hvor mesteparten av de skadelige planteforsvarsstoffene er tatt bort. Asiater spiser bare hvit ris, aldri brun ris. Og dette har de gjort lenge før moderne maskiner tar seg av jobben som nå. Tror du virkelig de tok og tar seg bryet med den omstendelige prosessen med å fjerne skallet av riskornet hvis skallet ikke var skadelig for oss? Anonymkode: efcee...c32 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #10 Del Skrevet 4. november 2020 Det er ikke direkte usunt, men ikke spesielt sunt heller. Og det er selvsagt bedre enn hvit ris. Det gjelder for alle kornslag. De minst sunne er de med gluten, det aller minst sunne er hvete. Quinoa og hirse er de beste. Skal du spise virkelig sunne stivelsesholdige matvarer, så gå for poteter, søtpoteter, gresskar, samt gulrøtter og andre rotfrukter. Poteten er faktisk noe av det sunneste vi kan spise. Dette med planteforsvarsstoffer er bare tull når det gjelder planter som mennesker har dyrket i årtusener. Det det imidlertid gjelder for er trær og busker, som vi ikke spiser. En hjort kan fint spise bark og knopper på et tre, men det funker dårlig for oss. Anonymkode: 86103...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Del Skrevet 4. november 2020 Mat er mat, alt med måte. Enkelt nok. Anonymkode: 96897...13e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #12 Del Skrevet 4. november 2020 en smule bedre enn vanlig ris, som har næringsinnhold på linje med vingummi Anonymkode: 6c332...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Del Skrevet 4. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke direkte usunt, men ikke spesielt sunt heller. Og det er selvsagt bedre enn hvit ris. Det gjelder for alle kornslag. De minst sunne er de med gluten, det aller minst sunne er hvete. Quinoa og hirse er de beste. Skal du spise virkelig sunne stivelsesholdige matvarer, så gå for poteter, søtpoteter, gresskar, samt gulrøtter og andre rotfrukter. Poteten er faktisk noe av det sunneste vi kan spise. Dette med planteforsvarsstoffer er bare tull når det gjelder planter som mennesker har dyrket i årtusener. Det det imidlertid gjelder for er trær og busker, som vi ikke spiser. En hjort kan fint spise bark og knopper på et tre, men det funker dårlig for oss. Anonymkode: 86103...16c Hvorfor er poteter sunnere? Anonymkode: 4b4e6...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Del Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er poteter sunnere? Anonymkode: 4b4e6...b06 Fordi de inneholder omtrent alt man trenger av næringsstoffer, samt et høyt innhold av l-lysin, som bekjemper virus. Ved munnsår kan man ta en rå potetskive på og det vil forsvinne fortere pga lysinet. Anonymkode: 86103...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 8. november 2020 #15 Del Skrevet 8. november 2020 Ryddet for avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #16 Del Skrevet 8. november 2020 På 5.11.2020 den 1.23, AnonymBruker skrev: Fordi de inneholder omtrent alt man trenger av næringsstoffer, samt et høyt innhold av l-lysin, som bekjemper virus. Ved munnsår kan man ta en rå potetskive på og det vil forsvinne fortere pga lysinet. Anonymkode: 86103...16c Kjøtt har mye mer L-lysin. Anonymkode: efcee...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå