Tough cookie Skrevet 4. november 2020 Forfatter #21 Del Skrevet 4. november 2020 Det er ikke rart korona sprer seg hvis mange har de samme meningene som dere som har svart meg, og i tillegg jobber med risikogrupper. Flere av mine pasienter tåler ikke en litt kraftig forkjølelse engang, derfor reagerer jeg som jeg gjør. ts 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhob Skrevet 4. november 2020 #22 Del Skrevet 4. november 2020 Stakkars fyr, han besøkte datteren sin og det er helt lovlig. Jeg ville ikke vært klovnen som skulle tyste dette til sjefen, jeg tror det blir flaut. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 4. november 2020 #23 Del Skrevet 4. november 2020 23 minutter siden, Tough cookie skrev: Jeg er selv i butikker / kjøpesenter og tar også buss til jobb fordi jeg må så jeg er ikke hysterisk, men reiser ikke til andre røde steder og bor hos fremmede mennesker i et kollektiv, med mindre det er strengt nødvendig. Ts Så du drar på kjøpesenter og reiser kollektivt hver dag, men kollegaen din skal ikke få lov å besøke datteren sin? Du virker som en skikkelig utrivelig kollega. Håper du tyster på kollegaen din så sjefen kan himle med øynene og be deg passe dine egne saker. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseladen Skrevet 4. november 2020 #24 Del Skrevet 4. november 2020 Så lang han ikke har symptomer trenger han ikke gjøre noe som helst. At han vil teste seg er jo flott og viser at han tar ansvar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 4. november 2020 #25 Del Skrevet 4. november 2020 2 timer siden, Tough cookie skrev: Pårørende kan nesten ikke få komme på besøk nå, og da er det ikke greit at vi som jobber med pasienter som er i risikogrupper reiser rundt i røde områder, for så å gå rett på jobb. Jeg vet ikke om han har fulgt smittevernreglene eller ei, men å bo i kollektivet til dattera og 3 av hennes venner som ikke er mennesker han omgir seg med i det daglige, er litt vågalt synes jeg. Jeg kommer kun til å si noe til sjefen hvis han tester positivt. ts Da regner jeg med at han sier i fra om dette selv? Eller kanskje smittesporingfolka forteller om det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clefable Skrevet 4. november 2020 #26 Del Skrevet 4. november 2020 Han har jo for alt du vet fulgt smittevernsreglene på turen. Det er ikke ulovlig å reise til andre byer innad i Norge, og det er ingen grunn til at han skulle sitte i karantene etter dette besøket. Så skjønner ikke helt hva du skulle tystet om, her. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. november 2020 #27 Del Skrevet 4. november 2020 11 minutter siden, Tough cookie skrev: Det er ikke rart korona sprer seg hvis mange har de samme meningene som dere som har svart meg, og i tillegg jobber med risikogrupper. Flere av mine pasienter tåler ikke en litt kraftig forkjølelse engang, derfor reagerer jeg som jeg gjør. ts Hva er problemet hvis ikke han er syk? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 4. november 2020 #28 Del Skrevet 4. november 2020 26 minutter siden, Tough cookie skrev: Han sa han kjedet seg og hadde lyst på en Oslotur.. Ts Hva mener du han skulle ha sagt? Ville han feks ha sagt "datteren min er veldig deprimert og jeg var redd for henne, så jeg hastet til Oslo"? Til deg - en kritisk og sladrete kollega? Jeg ville ha svart som han. Man utleverer aldri andres helse. Korona medfører død og lidelse. Som alt annet her i livet. Du kan ikke velge OM du vil ramme noen. Valget ditt står i hvem du vil ramme. Ta det valget med omhu. Det at du har lyst til å gjøre "som anbefalt" helt blindt for å kunne fortelle deg selv at ingen lider av dine handlinger er ansvarsfraskrivelse. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 4. november 2020 #29 Del Skrevet 4. november 2020 3 timer siden, Tough cookie skrev: Jeg jobber på en institusjon med våre mest sårbare grupper når det gjelder å takle et Covid19 virus. Vi har fått beskjed om å skjerme oss pga jobben, og siden dette er i Bergen er det strenge tiltak allerede, og alle prøver vel å ta hensyn tenker jeg - men ikke min kollega. I går fortalte han meg at han skal ta en koronatest over helgen når turnusen hans er ferdig. Jeg spurte om han følte seg dårlig og da sa han nei, men han hadde reist til Oslo på helgetur nå sist helg for å besøke datteren som er student og bor i Grønland bydel , og mente det var greit å sjekke om han hadde korona. Mannen kom da hjem fra Oslo søndag kveld etter å ha reist med bybanen,fly og tog samt vært med datteren og hennes venner, og gikk rett på nattevakt. Jeg ble sjokkert og sa at jeg syntes det var en unødvendig sjanse å ta, og at vi har nok korona her i byen om vi ikke trenger å importere mer. Jeg synes han er en idiot som kan gjøre noe sånt, og bare tenke på sine egne behov. Har lyst å fortelle sjefen min om dette, men er redd jeg får beskjed om å slutte å blande meg, siden han og sjefen kommer veldig godt overens. Sjefen tenker vel at det ikke er verre å dra til Oslo enn å være i Bergen nå. Hva mener dere jeg skal gjøre? Du bruker selv ordet "tyste". Å tyste høres ikke lurt ut, gjør det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pemafipa Skrevet 4. november 2020 #30 Del Skrevet 4. november 2020 4 timer siden, Tough cookie skrev: Jeg jobber på en institusjon med våre mest sårbare grupper når det gjelder å takle et Covid19 virus. Vi har fått beskjed om å skjerme oss pga jobben, og siden dette er i Bergen er det strenge tiltak allerede, og alle prøver vel å ta hensyn tenker jeg - men ikke min kollega. I går fortalte han meg at han skal ta en koronatest over helgen når turnusen hans er ferdig. Jeg spurte om han følte seg dårlig og da sa han nei, men han hadde reist til Oslo på helgetur nå sist helg for å besøke datteren som er student og bor i Grønland bydel , og mente det var greit å sjekke om han hadde korona. Mannen kom da hjem fra Oslo søndag kveld etter å ha reist med bybanen,fly og tog samt vært med datteren og hennes venner, og gikk rett på nattevakt. Jeg ble sjokkert og sa at jeg syntes det var en unødvendig sjanse å ta, og at vi har nok korona her i byen om vi ikke trenger å importere mer. Jeg synes han er en idiot som kan gjøre noe sånt, og bare tenke på sine egne behov. Har lyst å fortelle sjefen min om dette, men er redd jeg får beskjed om å slutte å blande meg, siden han og sjefen kommer veldig godt overens. Sjefen tenker vel at det ikke er verre å dra til Oslo enn å være i Bergen nå. Hva mener dere jeg skal gjøre? Vet du , jeg hadde ikke sagt noe til sjefen akkurat nå, men heller sagt til kollegaen at det ikke var spesielt lurt gjort med tanke på potensiell smitte. Foreløpig så kan faktisk samværsforeldre reise til andre land for å gjennomføre samvær uten karantene når de kommer tilbake. Så reglene spriker jo på områder. Jeg har barn i Dk , og kan fritt reise dit i henhold til samvær og er unntatt fra karantene reglene, om jeg gjør det akkurat nå er en annen sak. At han da reiser innad i Norge for å være med sitt barn tenker jeg er greit. Håper han fulgte alle smittevernsregler godt. Jeg jobber og med mennesker. Mitt arbeidssted pålegger meg heller ikke test før jeg returnerer til arbeid, hvis jeg reiser for å være med barna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. november 2020 #31 Del Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, Pemafipa skrev: Vet du , jeg hadde ikke sagt noe til sjefen akkurat nå, men heller sagt til kollegaen at det ikke var spesielt lurt gjort med tanke på potensiell smitte. Foreløpig så kan faktisk samværsforeldre reise til andre land for å gjennomføre samvær uten karantene når de kommer tilbake. Så reglene spriker jo på områder. Jeg har barn i Dk , og kan fritt reise dit i henhold til samvær og er unntatt fra karantene reglene, om jeg gjør det akkurat nå er en annen sak. At han da reiser innad i Norge for å være med sitt barn tenker jeg er greit. Håper han fulgte alle smittevernsregler godt. Jeg jobber og med mennesker. Mitt arbeidssted pålegger meg heller ikke test før jeg returnerer til arbeid, hvis jeg reiser for å være med barna. Hvorfor skal hun sette seg over ham og belære ham? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 4. november 2020 Forfatter #32 Del Skrevet 4. november 2020 2 timer siden, velociraptor skrev: Så du drar på kjøpesenter og reiser kollektivt hver dag, men kollegaen din skal ikke få lov å besøke datteren sin? Du virker som en skikkelig utrivelig kollega. Håper du tyster på kollegaen din så sjefen kan himle med øynene og be deg passe dine egne saker. Det er forskjell på å handle på kiwi kl 22 om kvelden / gå inn på et lite kjøpesenter som har en håndfull kunder, og reise halve landet på tvers med bane,tog og fly og vandre rundt i Oslo og være tett på fremmede mennesker i en liten leilighet. ts. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. november 2020 #33 Del Skrevet 4. november 2020 11 minutter siden, Tough cookie skrev: Det er forskjell på å handle på kiwi kl 22 om kvelden / gå inn på et lite kjøpesenter som har en håndfull kunder, og reise halve landet på tvers med bane,tog og fly og vandre rundt i Oslo og være tett på fremmede mennesker i en liten leilighet. ts. Ok. Du er mye bedre enn ham og du burde sende ut fellesmelding til alle kollegaene om hvor fæl han er som besøker datteren sin. Sånn. Fornøyd nå? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 4. november 2020 #34 Del Skrevet 4. november 2020 1 time siden, Tough cookie skrev: Det er forskjell på å handle på kiwi kl 22 om kvelden / gå inn på et lite kjøpesenter som har en håndfull kunder, og reise halve landet på tvers med bane,tog og fly og vandre rundt i Oslo og være tett på fremmede mennesker i en liten leilighet. ts. Så neste vinter, og vinteren etter. Og vinteren etter, til den dagen du pensjonerer deg, Ts, tenker du bære munnbind, desinfeksjon, isolere deg fra venner og familie, ikke pleie egne barn eller partner når de blir syke, ikke delta på arrangement, konserter, felles trening eller - kort sagt - noe som helst så lenge influensa, forkjølelse eller andre sykdommer som *kan* drepe dine pasienter om de får det finnes i samfunnet rundt deg? Sånn på alvor? Eller tenker du kanskje som vi alle tenkte i fjor vinter? At de som dør av forkjølelser og influensa får dø. Men samfunnet drifter videre helt uten å ta hensyn. For det var det folk, regjering, helsemyndigheter og pasientene selv tenkte i fjor, nemlig. Det er sånn det alltid har vært tenkt. Så hvorfor er det nå så nøye at de ikke dør av at du smitter dem med korona? Når de kan dø neste vinter av influensa? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eryxo Skrevet 4. november 2020 #35 Del Skrevet 4. november 2020 Spør deg selv om han bryter smittevernreglene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stargaze Skrevet 4. november 2020 #36 Del Skrevet 4. november 2020 Du har jo absolutt ikke noe å tyste over. Ikke ulovlig å reise til Oslo. Skjerp deg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
13579 Skrevet 4. november 2020 #37 Del Skrevet 4. november 2020 11 minutter siden, Stargaze skrev: Du har jo absolutt ikke noe å tyste over. Ikke ulovlig å reise til Oslo. Skjerp deg. Tysting til politiet har ikke noe for seg, da han neppe har brutt norsk lov. Har arbeidsgiver advart mot eller nedlagt forbud mot slike reiser, må vedkommende meldes til arbeidsgiver som straks sparker hen fra jobben. En bør melde fra om er hvert brudd på arbeidsgivers regler, samt ved mistanke om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pemafipa Skrevet 4. november 2020 #38 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) 3 timer siden, The Kitten skrev: Hvorfor skal hun sette seg over ham og belære ham? Nei ikke for å belære , men siden hun tydligvis vil ytre en mening om det , så synes jeg heller hun kan gjøre det direkte til kollegaen enn til sjefen. Skal hun si noe synes jeg det bør være på grunnlag av egen frykt for eventuelt smittet, ikke for å belære. Det er lov å si at nå ble jeg personlig redd for smitte fordi jeg hører du har gjort slik og slik. Der jeg jobber setter i hvertfall jeg pris på tilbakemeldinger hvis kollegaene mine synes jeg har tatt ett valg de ikke er enige i som potensielt kan smitte de . Men jeg ønsker at de tat det med meg og ikke går til sjefen å «sladrer», med mindre man faktisk har gjort ett lovbrudd. Endret 4. november 2020 av Pemafipa Skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. november 2020 #39 Del Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, Pemafipa skrev: Nei ikke for å belære , men siden hun tydligvis vil ytre en mening om det , så synes jeg heller hun kan gjøre det direkte til kollegaen enn til sjefen. Skal hun si noe synes jeg det bør være på grunnlag av egen frykt for eventuelt smittet, ikke for å belære. Det er lov å si at nå ble jeg personlig redd for smitte fordi jeg hører du har gjort slik og slik. Der jobber setter i hvertfall jeg pris på tilbakemeldinger hvis kollegaene mine synes jeg har tatt ett valg de ikke er enige i som potensielt kan smitte de . Voksne mennesker kan ikke leve livet sitt etter andres frykt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 4. november 2020 Forfatter #40 Del Skrevet 4. november 2020 Ts her. Jeg sa til min kollega at jeg syntes det var unødvendig av han å reise til Oslo nå, iallfall når vi jobber med pasienter som ikke engang tåler en kraftig forkjølelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg