Gå til innhold

Skal jeg tyste på min kollega?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en institusjon med våre mest sårbare grupper når det gjelder å takle et Covid19 virus.

Vi har fått beskjed om å skjerme oss pga jobben, og siden dette er i Bergen er det strenge tiltak allerede, og alle prøver vel å ta hensyn tenker jeg - men ikke min kollega. I går fortalte han meg at han skal ta en koronatest over helgen når turnusen hans er ferdig. Jeg spurte om han følte seg dårlig og da sa han nei, men han hadde reist til Oslo på helgetur nå sist helg for å besøke datteren som er student og bor i Grønland bydel , og mente det var greit å sjekke om han hadde korona.

Mannen kom da hjem fra Oslo søndag kveld etter å ha reist med bybanen,fly og tog samt vært med datteren og hennes venner, og gikk rett på nattevakt.

Jeg ble sjokkert og sa at jeg syntes det var en unødvendig sjanse å ta, og at vi har nok korona her i byen om vi ikke trenger å importere mer.

Jeg synes han er en idiot som kan gjøre noe sånt, og bare tenke på sine egne behov. Har lyst å fortelle sjefen min om dette, men er redd jeg får beskjed om å slutte å blande meg, siden han og sjefen kommer veldig godt overens. Sjefen tenker vel at det ikke er verre å dra til Oslo enn å være i Bergen nå.

Hva mener dere jeg skal gjøre?

Endret av Tough cookie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er beskjeden dere har fått lovlig? Altså et pålegg arbeidsgiveren kan gi med hjemmel i eksisterende regler/smittevernlover, eller er det bare et påfunn fra leder?

Det ville hatt en betydning for min vurdering. En hel del arbeidsplasser kommer med absurde "pålegg" til ansatte for tiden uten noen som helst hjemmel, om det er tilfellet ville jeg tenkt at kollegaen var ansvarlig som i det hele tatt tok en test uten symptomer. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, robot skrev:

Er beskjeden dere har fått lovlig? Altså et pålegg arbeidsgiveren kan gi med hjemmel i eksisterende regler/smittevernlover, eller er det bare et påfunn fra leder?

Det ville hatt en betydning for min vurdering. En hel del arbeidsplasser kommer med absurde "pålegg" til ansatte for tiden uten noen som helst hjemmel, om det er tilfellet ville jeg tenkt at kollegaen var ansvarlig som i det hele tatt tok en test uten symptomer. 

Jeg vet ikke om pålegget er lovlig, men alle skjønner jo det at å skjerme seg nå for ikke å dra viruset inn på institusjonen, er en fornuftig ting å gjøre.Jeg synes det er rart han ikke tar en korona test i dag, istedenfor å være på jobb en hel uke etter turen( med muligens smitte) og så teste seg når han har fri.

Ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tough cookie skrev:

Jeg vet ikke om pålegget er lovlig, men alle skjønner jo det at å skjerme seg nå for ikke å dra viruset inn på institusjonen, er en fornuftig ting å gjøre.Jeg synes det er rart han ikke tar en korona test i dag, istedenfor å være på jobb en hel uke etter turen( med muligens smitte) og så teste seg når han har fri.

Ts

Jeg synes ikke "alle skjønner at" noe er lurt har noe som helst å gjøre med hvorvidt man skal tenke det er greit at arbeidsgivere pålegger ansatte ting uten lovhjemmel, og dermed naturlig nok ikke at det er noe å tyste om heller.

Dersom pålegget er et reelt pålegg, altså at dere har en slik rolle at arbeidsgiveren deres etter smittevernloven eller tilhørende forskrifter har anledning til å pålegge dere svært inngripende tiltak som ikke å reise fritt i Norge på fritiden, er situasjonen en annen. Vi kan ikke basere samfunnsfunksjoner og eventuelle sanksjoner overfor enkeltpersoner på synsing, den må baseres på lovlighet. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du om han har brukt mundbind? Han har vel stort sett oppholdt seg på steder med mundbindpåbud (fly), store rom (flyplass) og gjennomtrekk av luft (bybanen som åpner dørene)?

Om reglene fra arbeidsgiver er oppfordring og ikke påbud er det ikke så mye du kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tough cookie skrev:

Ts

Det er jo ikke noe vits å ta testen så tidlig, så å vente en uke er ganske naturlig. Det å ta en test uten å ha symptomer er jo egentlig ikke anbefalt i utgangspunktet. Så jeg syns han gjør mer enn nok. Han må jo nesten få besøke sin egen datter. Det er jo lov å reise i Norge. Jeg er også helsepersonell, og vi anbefales å være forsiktige. Det betyr bruke munnbind, ikke ta kollektivt og holde oss i Norge. Jeg syns ikke du har noe å si fra om til sjefen i det hele tatt.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det faktisk ingen ting å «sladre» på, da kollegaen til TS ikke har gjort noe galt. Arbeidsgiver har ikke hjemmel til å styre hva de ansatte gjør på fritiden, så lenge den ansatte følger alminnelige smittevernregler. Å reise innenlands for å besøke familie er altså helt ok, og å møte på jobb etterpå er også helt innafor (og påkrevd) med mindre man kjenner symptomer. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle skal begynne å "synse" i alle retninger om hva folk "bør" gjøre i tillegg til gjeldende regler så vil jo situasjonen bli fullstendig uholdbar.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hasselnøtter skrev:

Vet du om han har brukt mundbind? Han har vel stort sett oppholdt seg på steder med mundbindpåbud (fly), store rom (flyplass) og gjennomtrekk av luft (bybanen som åpner dørene)?

Om reglene fra arbeidsgiver er oppfordring og ikke påbud er det ikke så mye du kan gjøre. 

Han brukte munnbind på flyet men ikke på bane/tog for han hadde bare ett munnbind ,sa han.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass dine egne saker. Han har ikke gjort noe galt. Jeg jobber også i helsevesenet, og kunne gjort det samme som ham. Så lenge man er påpasselig med smittevern og følger reglene som er satt, så ser jeg ikke problemet. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pårørende kan nesten ikke få komme på besøk nå, og da er  det ikke greit at vi som jobber med pasienter som er i risikogrupper reiser rundt i røde områder, for så å gå rett på jobb. Jeg vet ikke om han har fulgt smittevernreglene eller ei, men å bo i kollektivet til dattera og 3 av hennes venner som ikke er mennesker han omgir seg med i det daglige, er litt vågalt synes jeg. 

Jeg kommer kun til å si noe til sjefen hvis han tester positivt.

ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tough cookie skrev:

Pårørende kan nesten ikke få komme på besøk nå, og da er  det ikke greit at vi som jobber med pasienter som er i risikogrupper reiser rundt i røde områder, for så å gå rett på jobb. 

Det er ikke opp til deg å definere hva som er greit for andre enn deg selv i denne konteksten.

(Det med at pårørende ikke får komme på besøk har også vært problematisert kraftig etter en del tilfeller i mars, hvor det ofte viste seg at "forbud" var dønn ulovlige). 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tough cookie skrev:

Pårørende kan nesten ikke få komme på besøk nå, og da er  det ikke greit at vi som jobber med pasienter som er i risikogrupper reiser rundt i røde områder, for så å gå rett på jobb. Jeg vet ikke om han har fulgt smittevernreglene eller ei, men å bo i kollektivet til dattera og 3 av hennes venner som ikke er mennesker han omgir seg med i det daglige, er litt vågalt synes jeg. 

Jeg kommer kun til å si noe til sjefen hvis han tester positivt.

ts

Jeg har selv reist til en Bergen fra en by med mye mindre smitte og skal være her i over en uke. Alternativet mitt var å bli sittende alene hele den tiden, da jeg er tatt ut av praksis denne uken for å holde på med et annet skoleprosjekt digitalt. 

Og vet du... Jeg hadde ingen planer om å sitte alene uten å treffe noen i 10 dager. Det betyr ikke at jeg er uforsiktig og ikke følger smittevernsregler. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
44 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg har selv reist til en Bergen fra en by med mye mindre smitte og skal være her i over en uke. Alternativet mitt var å bli sittende alene hele den tiden, da jeg er tatt ut av praksis denne uken for å holde på med et annet skoleprosjekt digitalt. 

Og vet du... Jeg hadde ingen planer om å sitte alene uten å treffe noen i 10 dager. Det betyr ikke at jeg er uforsiktig og ikke følger smittevernsregler. 

Jeg er selv i butikker / kjøpesenter og tar også buss til jobb fordi jeg må så jeg er ikke hysterisk, men reiser ikke til andre røde steder og bor hos fremmede mennesker i et kollektiv, med mindre det er strengt nødvendig.

Ts

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tough cookie skrev:

Jeg er selv i butikker / kjøpesenter og tar også buss til jobb fordi jeg må så jeg er ikke hysterisk, men reiser ikke til andre røde steder og bor hos fremmede mennesker i et kollektiv, med mindre det er strengt nødvendig.

Ts

Hva vet du om reisen var nødvendig eller ikke?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Hva vet du om reisen var nødvendig eller ikke?

Han sa han kjedet seg og hadde lyst på en Oslotur..

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja , ikke bland deg opp i det. Du høres ut som en kollega jeg ikke ville følt meg trygg på å dele tanker   meninger eller hendelser med.  Du er ingen hverdagshelt hvis du går til sjefen,  bare en synser. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...