Gå til innhold

Hvordan serverer dere te?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Teposer/løs te, vannkoker/fløytekjele/tekanne, sukker/honning/suketter, mugge med melk? Sitronskiver? Store kopper eller små kopper? Alt på et fat eller ferdige kopper? 

Anonymkode: fe71c...976

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teposer. Spør om folk vil ha suketter og/eller melk. Vannkoker. Store kopper. Alle får brygge sin egen så de kan velge styrke selv. 

Anonymkode: ee010...f1c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teposer. Spør om folk vil ha suketter og/eller melk. Vannkoker. Store kopper. Alle får brygge sin egen så de kan velge styrke selv. 

Serverer du da med skjeer pluss en asjett til å legge brukte teposer på? Eller på kjøkkenet slik at de kastes rett i søpla? 

Skrevet

Serverer du da med skjeer pluss en asjett til å legge brukte teposer på? Eller på kjøkkenet slik at de kastes rett i søpla? 

Hvorfor trenger man skje? Det bruker aldri jeg. Har de ikke noe fat de kan legge det på (som om teen serveres sammen med mat), så har jeg et lite fat de kan legge brukte poser på, ja. Eller de kan få kaste rett i bosset om de så ønsker. 

Skrevet

Hvorfor trenger man skje? Det bruker aldri jeg. Har de ikke noe fat de kan legge det på (som om teen serveres sammen med mat), så har jeg et lite fat de kan legge brukte poser på, ja. Eller de kan få kaste rett i bosset om de så ønsker. 

Fordi noen vil ta posen ut av koppen og klemme ut vannet før de legger den bort. 

Anonymkode: 9e31d...61c

• Liker 6
Skrevet

Te i løs vekt brygges på tekanne, serveres deretter i store kopper. Sitron, melk, og sukker/søtning velges etter eget ønske. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ramser opp noen av teene jeg har og spør hvilken de vil ha. Jeg har stort sett kunn løse teblader, så jeg tilbereder på kjøkkenet. Brygger en kanne av vann fra vannkoker. Setter fram melk, sukker og honning. Store tekopper står klare på bordet, med asjett under og teskje til. Serverer også noe godt til om jeg har, kjeks for eksempel. 

• Liker 1
Skrevet

I vennegjengen så går det mye i urte te og dermed så er det kun vann som kokes opp. Setter så fram alle de utvalgte urteteene jeg har fram, slik at de får foryne selv. Jeg har servise sett fra Moments by Maria Montazami, som kopper å krus taes i bruk. Ved siden av teen så server det som oftest snitter av smørbrød eller vafler med tilbehør. Det kommer an på hvor mange vi er og hva ønskene som legges fram er.

Anonymkode: b2a74...24c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tre ulike teserviser, med tekopper med skål, og et greit utvalg tekanner i ulike størrelser. Når folk kommer får de velge te selv, og jeg kan brygge flere kanner om de ikke vil ha samme te. Har vannkoker med temperaturmåler, så kan koke opp til den temperaturen som er best for teen. Sukker, honning, melk og sitron får de tilsette etter hva de selv foretrekker. Om det bare er et par gjester har jeg nok store kopper til å servere i dem, om gjestene heller ønsker det. Personlig synes jeg mindre kopper og påfyll fra kanne flere ganger er koseligere når det er sosialt, mens jeg drikker fra de store koppene mine når jeg er alene, men jeg har ikke noe problem med å bøye meg for gjestenes ønsker der. Eneste problemet er at jeg ikke har så mange store kopper. Bruker å servere noe lite til, frukt, bær, makroner, sjokolade eller lignende. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi noen vil ta posen ut av koppen og klemme ut vannet før de legger den bort. 

Anonymkode: 9e31d...61c

Da får de bitterstoffene i teen, og det er ikke godt. Det er "dårlig skikk" å klemme på teposen så sutlevannet kommer i teen. 

• Liker 2
Skrevet

Teposer

Vannkoker

Suketter

Sitrondråper

Store kopper 

Setter fram ulike typer te, så kan de velge selv.

Skrevet

Så mange fine svar, tusen takk! Dere som setter frem flere typer, bruker dere boksene de kommer i eller har dere de i en penere boks? Og bruker dere brett? 

Jeg begynner å få så mange rundt meg som ikke liker kaffe, så jeg vil gjerne få servert de skikkelig også. I tillegg sluttet jeg å røyke for et år siden, så jeg prøver å holde meg mest mulig til te selv, da kaffe minner meg om røyk ☺️

Skrevet

Har teposer folk kan velge i selv, store kopper. Så kan de velge om de vil ha suketter, sukker, mandelmelk, sitron etc

Anonymkode: 7ba38...bf2

Skrevet

Teposer og løs-te, store kopper. Har en slik stor boks til pose-teen, og de andre står bare i posene sine .

Kjenner ingen som vil ha verken sukker eller melk, men har det tilgjengelig om noen skulle ha lyst på og sier de må gi beskjed. Aldri hatt sitron ved siden av eller fått servert det.

Anonymkode: 92760...4e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker mye løsvektste til vanlig, kommer det noen på besøk med lik tesmak som meg selv lager jeg gjerne en kanne eller to med løsvektste. Ellers setter jeg frem ulike teposer, kopper, sukker/melk/honning, sitron om jeg har. Har alltid fat til å legge brukte teposer på, det er helt vanlig i min familie og omgangskrets, og syns det er en uting at mange legger teposen rett på bordet eller at den må ligge på askjetten og renne fra seg og ned på maten. 

Anonymkode: 1c03b...198

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får de bitterstoffene i teen, og det er ikke godt. Det er "dårlig skikk" å klemme på teposen så sutlevannet kommer i teen. 

Det er enda dårligere skikk å ikke la folk få et sted å legge fra seg en brukt tepose slik du beskriver i et tidligere innlegg. En klissvåt tepose på askjetten der du har vaffel, et rundstykke eller kakestykke gjør hele flaten våt og maten soggy. 

Anonymkode: 1c03b...198

• Liker 3
Skrevet

Har bare kaffekopper. Spør om gjester vil ha te eller kaffe. De fleste vil ha kaffe. Da spør jeg den/de få som vil ha te om de vil ha en spesifikk te. Har poser og løs te. Løs te har jeg i en tekanne med slikt filter. Spør om de vil ha sitron hvis jeg har eller honning, sukker, melk, suketter. 

Jeg vet som regel hvem som vil ha te. Er det flere kan jeg gjerne sette frem flere typer og lage litt mer til. Men ikke vits om kun en drikker. 

Skrevet

Løsvekt: Serverer alltid i en infuser. Den fungerer ganske likt som en presskanne, men ikke helt.
Poser: Pose og varmt vann i koppen, og en skål til teposen så man kan bruke den igjen om man vil ha flere kopper.

Vi serverer alltid i mummikopper. Perfekt størrelse for å kunne få i deg hele koppen før du må gå på korte besøk, og perfekt størrelse for å ikke bli iskald før du rekker å bli ferdig på lengre besøk.

Hva vi setter frem av "tilbehør" avhenger av hvem som skal ha te. Vi kan tilby det meste av tilbehør, bare ikke suketter og annen kunstig søtning. Er ikke alltid vi har fersk sitron/lime, men vi har en flaske sitronsaft stående som kan tilbys. Gidder ikke lage mer oppvask med melkekanne, sukkerskål og sånne ting, så alt settes ut sånn det lagres i kjøkkenskapene. :rolleyes:

Anonymkode: ac4b2...e43

Skrevet

Som oftest serverer jeg teposer, men noen ganger løsvektte i sånn "klype-tesil". Jeg drikker mye te selv og har ganske rikt utvalg av begge deler, men fordi jeg drikker min te svart selv er det ikke alltid jeg har allverdens av tilbehør. Hvis jeg serverer teposer legger jeg som regel noen poser av hvert slag på en liten skål.

Vannet koker jeg i vannkoker og heller direkte fra vannkokeren opp i koppen/kruset. Jeg serverer enten i krus eller i store tekopper med skål, og legger alltid ved teskje. Hvis jeg serverer i krus setter jeg fram noe til å legge teposen eller tesilen på.

Så spør jeg om vedkommende bruker melk eller sukker, og setter fram en skål med strøsukker og en liten kanne melk ved behov. Noen ganger blir det akasiehonning hvis jeg husker det. Dersom jeg har fersk sitron kutter jeg opp noen skiver og legger på en liten skål, også. Suketter og sitrondråper serverer jeg ikke, for det har jeg aldri i hus. Ikke fordi jeg er motstander av noen av delene, men fordi jeg ikke bruker noe av det selv. 

Skrevet
On 11/4/2020 at 11:26 AM, AnonymBruker said:

Skje er veldig viktig hvis man har i søtning! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...