Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi samsover med vår baby på 3 mnd, og stortrives egentlig med det. Det er både trygt for foreldre og barn, og praktisk når det kommer til nattamming. Men nå begynner det å bli litt trangt i senga. 

Derfor vil jeg gjerne ha tips fra dere andre som har samsovet! Hvordan har dere løst det for å gjøre det mest komfortabelt for alle mann? Hvor stor seng? Og hva med når man har flere barn?

Vi har nå en 1.60 seng. Noen ting jeg vurderer er:

- å binde fast en sprinkelseng til vår seng - som en stor bed side crib.
- Kjøpe seng på 2 eller 2.10 meter og skyve inntil veggen.

- Legge seng/madrass på gulvet slik man får stor plass

Andre løsninger til å få god nok plass, ha trygg samsoving og at foreldrene får det komfortabelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha babyen i sprinkelseng som bedside crib er ikke samsoving, da. 

Det var sånn vi gjorde det, og det er jo veldig veldig vanlig. Festet en helt vanlig ikea-sprinkelseng med lastestropper til vår, så sov babyen der og vi fikk ha sengen vår i fred. Det er tryggere enn samsoving. Og MYE mer behagelig, synes nå jeg... ikke pokker om noen av oss fikk sove de gangene vi hadde babyen oppi vår seng, og vi har 180-seng. 

Anonymkode: 48e50...92a

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde også Ikea-sprinkelseng justert på det høyeste hakket, tok av den ene langsiden og festet den til dobbeltsenga med lastestropper, for deretter å dytte alt sammen veldig godt inni et hjørne. Og så puttet vi en avskåret madrass i sprekken mellom sprinkelsenga og senga vår, slik at det ble en jevn flate uten noen sprekker han kunne rulle ned i. Vi endte dermed opp med en 160cm bred dobbeltseng som var sammenhengende rundt 230 cm bred i hodeenden. Nå må det sies at vi virkelig samsov, han sov IKKE i sprinkelsenga, men stort sett på grensen mellom vår seng og hans. Det var allikevel en stor trygghet at dersom han rullet rundt, eller begynte å krabbe midt på natta, så lå han trygt i sin egen seng. Og så slapp vi å ha ham mellom oss i dobbeltsenga (for det er absolutt ikke anbefalt!). 

• Liker 1
Skrevet

Samboer sover på gjesterommet og baby med meg i senga vår. Syntes det ble for trangt å sove i lag alle 3, og så slipper han å våkne av nattammingen. Går fint for en periode, baby skal sove i sprinkelsenga når hun ikke ammes på natt lengre:) 

Anonymkode: 54f18...0b1

Skrevet

Vi hadde sprinkelseng som bedside, men ingen av våre to barn sov der. Storebror ville sove der da lillesøster ble født da 😂 det var en fin måte for han å få sove med alle oss (han var 3) og lillesøster. ❤️ I tillegg fungerte den jo som en god sengehest/kant slik at vi fikk utnyttet hele senga. 

Med førstemann sov mannen min på eget rom rett og slett, slik at han fikk sove uforstyrret. Når lillesøster kom varierte det mer, hvis storebror sov med oss la mannen seg i storebror sin seng. Vi stresser ikke med hvem som sover hvor og flytter oss rundt omkring. 

Hvis dere har plass til større seng, og ser for dere flere barn ville jeg absolutt gått for større seng. Hvertfall hvis du vet at du aksepterer samsoving. Det er greit ved sykdom, og vi har hatt netter der alle 4 er i samme seng (minste er 1.5 nå) fordi mannen er for trøtt til å gå ut når storebror kommer over til oss. Ungene kan også se på nettbrett i senga vår på morgenen mens vi slumrer litt til. Så større seng er aldri feil hvis man har plass. 

Nå er lillesøster 1.5 og samsover fortsatt (legges i egen seng men hentes til oss ved første oppvåkning etter 23). Mannen legger seg av og til i hennes seng, av og til sover han med oss. 

Å ha stor seng på barnas rom har altså vært den beste løsninga for oss, slik at den andre voksne har et godt alternativ å rømme til. Det er også greit ved sykdom, at vi har flere sengeplasser å spre oss på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...