Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er første og andre juledag hos dere? 

Dere kan godt ta med julaften også, men har dere noen høydepunkt første og andre juledag fra morgen til kveld, noen faste tradisjoner? 

Anonymkode: 3d544...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel middag hos min tante en av dagene, og kanskje middag hos mine foreldre en annen av dagene. 

Ellers gjør vi ikke annet enn på en vanlig søndag, bare mer godis og kanskje film. 

Anonymkode: e9fed...785

Skrevet

1. Juledag spiser vi sen brunsj med masse mat. Dagen brukes til avslapping eller turgåing avh av vær, så stor middag og familiekos.

2. Juledag. Stor brunsj igjen, men litt mindre pynting av bord. Resten av dagen brukes til rydding, vasking og pakking til hytta. Tenåringene besøker venner. Restemiddag.

3.dag drar vi rett på hytta etter enkel frokost og blir der til 1. Nyttårsdag.

Anonymkode: 7df14...53a

• Liker 1
Skrevet

Vi tar det helt med ro! Vi ser på filmer, spiser god mat og godis, barna leker med julegavene, og går tur i løpet av dagen. Orker virkelig ikke en jul hvor alt består av juleselskap etter juleselskap, er nok med julaften for min sin del med storfamilien samlet. Resten av julen kan bestå av «normalt» besøk av venner eller familie, men ikke store greier. 

Anonymkode: 6c059...f0e

Skrevet (endret)

Vi har ikke noen store tradisjoner 1. og 2. juledag.

1. juledag: Barna leker med gavene sine. Er det snø ute blir det gjerne en aketur i nærheten, ellers er vi bare inne og tar livet med ro. Vanligvis mer brettspill, TV og generell familiehygge. Middagen er kalkun med masse godt tilbehør. Dekker pent bord og kler oss pent akkurat som julaften. Vi liker at det er litt stas i julen, hverdager er det nok av. :) 

2. juledag. Ingen spesielle høydepunkter. Avslapping, brettspill, julefilmer, tur ut osv. Middagen er rester fra de to foregående dagene. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Ingenting spesielt annet enn god middag med dessert, vin, øl og snacks. 

Anonymkode: 62745...47d

Skrevet

På julaften blir det bare mamma, pappa og meg. Vanligvis skulle bestefar også vært med, men han gikk bort i oktober. :hjerte: 

Blir nok ikke noe kirkebesøk på julaften i år pga korona. Blir nok en veldig rolig julaften, blir mye spising av god mat, godteri og Pepsi Max på høykant.

1. eller 2.juledag blir det middag hos søsteren min. Så tenkte jeg å ta turen på besøk til tanten min på Sørlandet.

Nyttårsaften vet jeg ikke enda. Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i nyttårsaften, har alltid så store forhåpninger til dagen, men kjeder meg som regel hver gang. I år har jeg i det minste ikke noen forhåpninger.

Skrevet

1. Juledag har alle på seg penklær til frokost, som er en skikkelig julefrokost med alt godt. Så er det gudstjeneste for dem som vil, mens minst en må være hjemme for å passe middagen. Noen ganger har vi med en gammel dame hjem fra kirka.

Middagen er ribbe eller pinnekjøtt, og til dessert er det karamellpudding. Så vralter man bort i sofaen og nyter litt rolig salongliv. Mange timer senere er det te og småkaker. 

2. Juledag er det lutefisk og rester. Etter to dager med alt for mye mat er lutefisk nesten godt, så man tenker på hvor stramme buksene er blitt og spiser en liten porsjon. Dette er nemlig en dag for vanlige klær, og ikke de strategisk løse penklærne.

Skrevet

Første juledag: Frokost med familie 1, middag med familie 2. 

Andre juledag: Taco

I år blir det annerledes grunnet store familier og vårt ønske om å passe på retningslinjene mht barn i risikosinen. 

Anonymkode: 5829b...e2e

Skrevet

Første juledag har vi brunsj med pappas side av familien. Da spiser vi ekstra god frokostmat og rester fra julemiddagen. Til middag er det også rester fra julemiddagen.

Andre juledag skjer det ingenting, og vi er så lei av julemat at vi spiser gatekjøkkenburger.

Skrevet

Det er bare meg og samboeren min i huset. Så morgenene er rolige, vi sover lenge og koser oss med langvarig frokost, gjerne med kakao (ikke rett i koppen). Julaften går med på å først se alle mulige filmer, jeg MÅ se tre nøtter til askepott og Timmy gresshoppe som synger julen inn 🥰 

så åpner jeg og samboer pakkene vi har til hverandre, i tillegg har vi en liten julegave til pus som må åpnes, hu får også en fra svigers 😂 

på ettermiddagen hopper vi ut av pysjen og inn i penklærne, så stikker vi til hans familie for middag og kos før vi ut på kvelden en gang drar hjem og vrenger av oss penklærne 😋 

1. og 2. juledag er rolige dager hjemme, vi blir stort sett invitert bort på middag enten til svigers eller en av søsknene hans. Hender seg at vi stikker til min mor 2. juledag og blir der et par dager, men det blir nok ikke i år på grunn av corona og lang reisevei i tillegg. 

Anonymkode: 68126...b73

Skrevet

Julaften er treff med venninne og utveksle gaver, spise ost og kjeks, mens vi ser på det "obligatoriske" Askepott og Reisen til Julestjernen. 

Jeg reiser alltid hjem så jeg rekker  Disney-kavalkaden, min store favoritt og høydepunkt.   Julaften feirer jeg med mamma :) 

1. og 2. dag er rolige dager, i år blir det nok lite besøk så vi koser oss med filmer og restemat og bare slapper av.  Så skal jeg også jobbe litt i jula, så blir litt av hvert :) 

Skrevet

Vi har ingen bestemte tradisjoner, da vi ikke alltid feirer med de samme menneskene, eller på samme sted.

1. juledag er helst en lang og god frokost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...