AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Jeg er mor for første gang og er naturligvis veldig bekymret og søker derfor etter svar her hvor forhåpentligvis mange har gode erfaringer. babyen min er 9 mnd, og er begynt å krabbe, sitte og røyse seg opp etter ALT. H*n faller naturligvis ned av og til, men vi er ganske på for å alltid støtte og holde når h*n røyser seg opp etter ting. I det siste har vi lagt merke til at h*n har fått så mange blåmerker, spesielt på armene - og det bekymrer oss. Jeg trodde ikke at så små barn fikk så lett blåmerker og tenker blodkreft og worst case med engang. Så ja, det jeg egentlig lurer på her er om dette er vanlig eller om vi bør oppsøke lege? Som sagt, vi er førstegangsforeldre og ganske grønne - det er derfor vi spør, men vil oppsøke lege uansett om vi ser behovet for det. ønsker saklige svar. For å ha sagt det: vi er gode foreldre og det er IKKE noe vold i bildet her, som har påført blåmerkene. Dette bør være unødvendig å legge ved, men ser på andre tråder at usaklige konklusjoner ofte trekkes inn. Anonymkode: 5640d...9f0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Ikke for å skremme deg, men jeg ville ha oppsøkt lege. Niesen til en venninne av meg fant ikke ut av blodkreften før det var for seng, og de fikk bare 4 år sammen. Mye bedre å heller finne ut av og kanskje få gjort noe med det, istedenfor å gå å lure, og så kanskje det er for sent Anonymkode: 70cbb...19e
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Lykke til, forresten❤️ Anonymkode: 70cbb...19e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Blåmerker er helt vanlig, ja. Anonymkode: 40f91...169
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Har ikke sett disse blåmerkene, men joda, blåmerker er vanlig, men er du bekymret (noe jeg selv hadde vært og) så bør du ringe legen og få det undersøkt. Heller en gang for mye, enn en gang for lite.. Anonymkode: d1ab2...45b 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #6 Skrevet 4. november 2020 Våre har hatt masse blåmerker i den perioden (og senere når leken blir litt hardere), spesielt på knærne. Ganske naturlig når man bruker knærne og faller osv.. kommer det blåmerker av at dere holder/bærer/trykker med et lett grep ville jeg vært mer bekymret Anonymkode: 61928...4f7
Gasellen Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 Hvor får barnet blåmerker? Typiske steder er jo på knærne eller på albuer osv. vår fikk mye blåmerker. Og har det fremdeles spesielt på legger og knær (2 år) Kan du ikke ta det opp med helsestasjonen? Ingen spørsmål er for dumme. Hvis de også synes det er mye kan dere høre om legetime. Jeg synes man har lov til å være litt "hysterisk" når man er småbarnsforeldre. Spesielt når ungene ikke kan si så mye selv. De er det mest dyrebare vi har og de er fremtiden til oss alle sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 Kontakt lege for sikkerhets skyld Vår baby hadde også masse blåmerker, det startet da han var bare 4-5 mnd. Da var han jo heller ikke særlig mobil, så merkene kom ikke fra fall etc. Ble urolig, kontaktet lege og fikk påvist en helt ufarlig tilstand hos barnet som lett gir blåmerker. Da ble vi beroliget, og legen fikk tilstanden inn i journal i fall det senere skulle bli spørsmål om alle merkene Anonymkode: 89809...da2 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Skrevet 4. november 2020 Er man urolig er det best å kontakte lege. Har gjort det selv og fått påvist helt ufarlig men merkelig tilstand hos barnet (ikke blåmerker i vårt tilfelle, dog). Var fint å få det avklart. Mest sannsynlig er det ingenting, men hvor bra er det å bekymre seg? Dette er jobben til legen så ikke tenk at du er hysterisk. Anonymkode: 2f291...c3f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 Jeg vet jo ikke hvordan og akkurat hvor mange blåmerker deres baby har, men jeg kan i hvert fall si at vår på 9 mnd også har en del, blant annet et stort på kinnet etter at hun dunket inn i en bordkant. Hun er en litt forsiktig type. Storesøsteren hennes var en våghals i samme alder, datt mer og hadde mer blåmerker også. Men det er litt vanskelig å vite hvor mye som er for mye sånn over nett og oss som ikke er leger, og også fordi barn er ulike, så kontakt lege om dere bekymrer dere for det Anonymkode: bd41a...29c
Gjest Lama_Drama Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 Vår ene ble utredet grunnet masse blåmerker, men de fant ikke noe. Da så de på hvor blåmerkene var plassert blant annet. Legger og knær - naturlig. Mage - ikke naturlig (om jeg ikke husker feil). De tok noen blodprøver etc. Er du usikker hører du med legen.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 Syns egentlig d virker som babyer ikke får blåmerker så lett, så ville sjekket opp. Vår baby også falt mye , lente seg oppi bord og falt, skubbet borti ting men han fikk aldri blåmerker. Nå som han er 2 år har han en del blåmerker på Knærne. Vil jo tro at han skubber borti mange andre deler av kroppen i bhg men har ikke sett blåmerker annet enn på knær selv nå Anonymkode: 29a91...1c5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 Jeg tenker at iom du har lagt merke til at det er en del blåmerker er det greit å be om en legetime. Mine har begge hatt blåmerker, men da kunne jeg lett koble det til hva og når. Ingen her bør si at dette kan du bare avfeie, selv om det mest sannsynlig er helt normalt. Er man bekymret er det alltid greit å få en medisinsk vurdering på det. Det skal være lav terskel for det med barn. Anonymkode: 81c39...3ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå