Gå til innhold

Hva lønner seg å handle i Sverige?

Anbefalte innlegg

Gjest spareren
Skrevet

Siden vi skal på hytte tur til Fredrikstad i løpet av uekn, tenkte vi at å dra til Sverige en tur for å handle. Men hva er det egentlig som lønner seg å handle der? For det er jo ikke alt som er billigere enn i vårt eget land.

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Hvis jeg er i Sverige, handler jeg vin (bruker like mye, men får bedre/dyrere vin for pengene!) svineindrefileter, matost, brus på boks og "mellanøl". Samt bacon og kyllingfilet.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

På min liste bruker det å stå kyllingfilet, grov pasta, div kjøttpålegg, vin og øl. Og av en eller annen grunn havner det som oftest mye annet rart oppi korga mi i tillegg.

Gjest Embla s
Skrevet
Og av en eller annen grunn havner det som oftest mye annet rart oppi korga mi i tillegg.

ja.. Slik handlekurv får jeg alltid også. Merkelig!

Bruker foressten også alltid handle med meg svenske interiørblader og påleggskinke.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Var i Sverige i sommer og dro innom på Svinesund for å handle. Må si jeg ble overrasket - det eneste som jeg oppdaget som var betydelig billigere var kylling - av forskjellig slag. Grillet kylling er f eks billigere svært ofte på OBS Lillestrøm og Økern, spesielt når det er på tilbud. Entrecôtes er billigere i Oslo enn på Svinesund. Svin indrefilet koster det samme på Svinesund hvis du sjekker litt i Oslo. Kjøttpålegg og ost var en god del billigere på Svinesund. Mine sammeligninger går ikke på "å kjøpe i forste og beste" butikk i Oslo, men sjekke litt og kjøpe når det er på tilbud. Du skal være utrolig prisbevisst hvis det skal lønne seg å handle mye på Svinesund, dvs du skal vite akkurat hva du skal ha. Jeg var i flere av butikkene på Svinesund og sjekket priser - og mellom de forskjellige var det små forskjeller. Men så kommer det at det kan jo hende du kjøper noe helt annet enn meg - og da vet ikke jeg hva forskjellen er. Hvorfor kjøpe brusbokser på Svinesund? Da jeg kom hjem var det bare ørlite dyrere colabokser på tilbud på Rimi enn det de kostet på Svinesund. Det er ikke billig, særlig når du må ut med 50 SEK pr boks i pant som du ikke får igjen. Kjøp heller brusen din i 1,5L flasker på Kiwi eller Rema - uansett om det er cola eller Grans det er mye billigere enn på Svinesund

Tar du det som en tur eller skal til Sverige av andre årsaker kan du kjøpe med deg noe. Du kan også søke opp på nettet og finne prissammmenligninger og det er ikke så gunstig lenger som det var å handle i Sverige.

Som en var inne på - vin er billigere i Sverige, ingen tvil. Du kan få temmelig god vin til en hyggelig penge - altså dra på polet i Sverige. Spritpriser er omtrent som i Norge. Du kan sjekke dette ved å gå inn å sjekke hvor det er butikk, hva de har, priser osv på Polet i Sverige Mye godt øl har de også der til under halve prisen av Norge.

Det er iallefall lite lønnsomt å reise langveisfra til Sverige for å handle. Det du bruker i bensin og en "brukt" fridag vinner du ikke på lavere priser.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi handler alltid forskjellige smøreoster som du ikke får her hjemme. Bacon, kylling og kjøttbullar selvfølgelig:)

Brus på boks, folkøl, vann med kullsyre (mange gode smaker der, bl.a. Lime og eple).

Diverse dipmikser. Jogurtdressing på flaske (tomat og chili er favoritten), drikkejogurt (yallayalla), husholdsost.

Dillpotetgull!

Snus.

Skrevet

Ost er også mye billigere i Sverige. Og ikke for å snakke om smågodt. :babygutt::babygutt:

Skrevet

Når det gjelder brusbokser, kjøper en selvfølgelig de billige tyskeboksene.

Gjest spareren
Skrevet

Takk for alle tipsene! :)

Hvor lang tid tar det å kjøre fra Fredrikstad til Svinesund? Nå som den nye broen har åpnet, lønner det seg å kjøre over til Svinesund for å handle? Er ikke det veldig dyrt å kjøre over broen, enn om man tar en annen vei til Sverige og handler en annen plass?

Spør nok litt dumt, men har kun Handlet i Sverige en gang tidligere, og da kjørte vi vi Kornsjø, og kom til en annen plass enn Svinesund.

Gjest Spareren
Skrevet

Glemte å spørre om de sidene noen av dere refererete til, der man kunne sammenligne priser på forhånd.

Takk :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Er ikke det veldig dyrt å kjøre over broen, enn om man tar en annen vei til Sverige og handler en annen plass?

Broen koster såvidt jeg husker NOK 18 eller SEK 20, så den velter nok neppe handlebudsjettet ditt :)

Skrevet

Kjør nye broa ja. Pass på at dere havner på den på vei hjem også for der er det mindre kø.

Pleier å dra på Nordby å handle jeg. Liker meg der for det er ikke så trangt.

Te er billigere der. Løsvekt og poser. + det som er nevnt over.

Svenskene har bedre utvalg i sunnere matvarer også så det blir endel handling av det også.

Skrevet (endret)

Dobbel.... Tekniske problemer.... :)

Endret av Nella
Skrevet

Synes det er underlig med denne svenskehandelen, eller "harryturer" som det jo så velkjent ble kalt.

En ting er jo å handle på tax free, da slipper man jo alle former for avgifter. Nå er jo ikke tax free alltid så billig som avgiftsfritaket skulle tilsi.

Men når det gjelder å handle avgiftsbelagte varer, enten med vanlig moms eller med tilleggsavgifter, foretrekker jeg at avgiftene blir betalt til det landet jeg bor. Det er tross alt da jeg får noe igjen for avgiftspengene. Men hvis dere som drar på svenskehandel har som ønske å hjelpe svenskene med avgiftspenger er jo det flott! De har jo ikke oljepenger sli som vi har, så de trenger alle de inntekter de kan få :)

Selv ser jeg ikke at man kan spare så mye penger på det. Når man både trekker fra reiseutgifter og at du betaler moms et annet land der du ikke får utbytte av det går man nok ikke særlig i pluss. Og noe underligste er at det ikke nødvendigvis er folk med dårligst råd som drar på handleturer. Mine foreldre med en samlet inntekt på over en mill drar flere ganger i året på slike turer.

Men hvis dere har glede av turen i seg selv, er det jo bare hyggelig :)

Skrevet

Jeg handler følgende i Sverige:

Kakepynt

Smågodt

Dream Yoghurt (de har god yoghurt i Sverige)

Tidligere har jeg kjøpt kyllingfilet. Jeg har ikke klart å finne god kyllingfilet i Sverige sammenlignet med prior og stjernekylling. I Norge koster kyllingfilet ca 120 kr kilo (om man ikke kjøper to pk) så det er ikke så mye å spare.

Kjøtt/kyllingpåleggg i Sverige (den billige på Sivnesund) har heller ikke bra kvalitet.

Vin er en del billigere (ikke brennvin)

I tillegg skal økologiske varer være billigere i Sverige.

Har ei venninne som har jobbet på en av de store butikkene rett over grensen. Hun har fortalt en del fra jobben sin. Takke meg til det er strengere regler på behandlig av ferskvarer i Norge...

Gjest Madeline
Skrevet

Vi pleier å kjøpe

* ost

* kyllingfile

* karbonader

* bacon

* brusbokser

* cider (det kjøper vi alltid en god del av. Den går heller ikke på alkoholkvoten siden vi alltid kjøper den med 2,5 % alkohol, og en 6-pack koster mindre enn 2 bokser gjør i Norge)

* kokosboller

* kakepynt

* godteri

Gjest LoisLane
Skrevet

Bortsett fra det som er nevnt (med fare for unøyaktig lesing...), kjøpte vi:

* honning

* rett i koppen (ikke særlig billig, men bedre utvalg)

* never stop

Gjest gjesten
Skrevet

Vaskepulver kjøper jeg alltid når jeg er på Svinesund,stor pakke koster litt over 100 kroner.Den har lennnggee..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...