Gå til innhold

Utslitt etter Korona, ok med egenmelding på jobb? hva skriver man i egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok å ta ut egenmelding når man ikke er på topp for å komme seg? må man si hva som feiler en, selv etter korona?

Jeg hadde korona/ corona for en tid tilbake, og må jeg si at plagene har satt sine spor de siste to mnd. Jeg er fortsatt utmattet, forvirret, hukommelsestap, konsentrasjonsvansker, brainfog, og deprimert /apatisk kan man si (smak og lukt er heller ikke helt tilbake). Dette er alle subtile plager men som påvirker presasjonen til tider. Nå har jeg angst for at jeg ikke leverer på jobb og har ikke sovet på to netter. (På toppen går jeg gjennom samlivsbrudd)

Jeg meldte meg syk i dag, og nevnte almenne plager som grunn til sjefen fordi jeg føler meg dum som skylder på korona, men jeg er ikke den eneste jeg kjenner som har subtile plager. Hva sier man i egenmeldingen, må man si alle grunner til at man er syk? når blir man sett ned på av sjefen? 

Anonymkode: 52091...ad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor egenmelding og ikke sykemelding? Kontakte fastlegen?

Anonymkode: a7477...77d

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville faktisk kontaktet lege om jeg var deg, og forhøre meg om muligheten for en delvis sykmelding. 

Anonymkode: 2f803...ad6

• Liker 6
Skrevet

Har aldri måtte dokumentere hvorfor jeg har vært syk. Er det virkelig vanlig?

Anonymkode: ab538...d8b

• Liker 7
Skrevet

Det høres absolutt ut som en gyldig grunn. Sjeldent jeg er borte fra jobb, men sist jeg skrev under på egenmeldingen skrev jeg kun «sykdom». Da var jeg borte i 5 dager. Det er ikke nødvendig å skrive mer konkret enn det

Anonymkode: 49a11...215

• Liker 3
Skrevet

Du skriver ingenting om grunnen i en egenmelding. Når du er tilbake på jobb fyller du ut et skjema med datoene du var borte fra jobb, krysser av for egen sykdom eller sykt barn, og skriver under.

Anonymkode: bc54b...4f1

Skrevet

Kontakt lege. Dette er en ny sykdom og det er viktig ettervirkninger blir dokumentert. 

Anonymkode: 345af...f9f

• Liker 11
Skrevet

Har aldri trengt å skrive årsak på egenmeldingen.

Anonymkode: f864e...2e3

• Liker 1
Skrevet

Kontakt legen din og få en sykemelding. God bedring, håper du kommer deg snart ❤️

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor egenmelding og ikke sykemelding? Kontakte fastlegen?

Anonymkode: a7477...77d

TS her. Jeg har allerde hatt sykemelding etter sykdomsforløpet, og jeg mener jeg som arbeidstaker må presse seg litt, men akkurat nå falt alt sammen for meg, særlig nå som jeg gråter meg tom for tåret i tillegg. Hvor syk forventer arbeidsgiver at man er? er det greit å si at man er ikke på "topp og klarer ikke å jobbe i dag"

jeg har ikke lyst å komme med ny sykemelding og har tro på at hvis jeg jobber med meg selv nå, kan jeg klare det på noen dager. Er generelt redd for hva arbeidsgiver tror og om han tror og hvor syk man forventer at man er. vi er jo på hjemmekontor, så føler en stor angst for å ta vare på meg selv for man kan jo jobbe hele døgnet.. 

Skrevet

Sen plager etter covid 19 er sykemelding grunn. Ring fastlegen. 

• Liker 8
Skrevet

Man skal ikke oppgi grunn. Ringer man inn syk, så holder det med å si man er syk. Arbeidsgiver skal ikke vits grunnen til sykdom.

Anonymkode: b0724...e8a

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, anonym ss skrev:

TS her. Jeg har allerde hatt sykemelding etter sykdomsforløpet, og jeg mener jeg som arbeidstaker må presse seg litt, men akkurat nå falt alt sammen for meg, særlig nå som jeg gråter meg tom for tåret i tillegg. Hvor syk forventer arbeidsgiver at man er? er det greit å si at man er ikke på "topp og klarer ikke å jobbe i dag"

jeg har ikke lyst å komme med ny sykemelding og har tro på at hvis jeg jobber med meg selv nå, kan jeg klare det på noen dager. Er generelt redd for hva arbeidsgiver tror og om han tror og hvor syk man forventer at man er. vi er jo på hjemmekontor, så føler en stor angst for å ta vare på meg selv for man kan jo jobbe hele døgnet.. 

Det høres jo virkelig ut som du er i behov av en sykemelding. Du trenger jo ikke full sykemelding hvis du ikke vil, kan graderes helt ned til 20%. Hvis du ikke har lyst å utbrodere til din arbeidsgiver sier du bare rett og slett at du er syk. 

Anonymkode: ab538...d8b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, sirenas said:

Sen plager etter covid 19 er sykemelding grunn. Ring fastlegen. 

Jeg liker å tro det, men noen dager er man fin, andre dager er man i kjelleren. Jeg fikk tilbakefall rett etter sykdommen, og måtte være borte noen dager. Nå har jeg prøvd en måned på jobb, men leverer dårligere enn jeg noen gang har gjort. Men man ser det jo ikke på en person alltid, og noen folk er jo kjempefine etter Covid og andre sliter med mindre ting som påvirker hverdagen.

Fastlegen er forferdelig, en person uten empati og uten evne til å snakke med pasienter og feier alt unna med "nesh". Jeg gruer meg til å prate med henne hver gang, og må se på å bytte lege. 

Jeg tørr rett og slett ikke ta en til sykedag, men kjenner jeg trenger en for å ikke falle sammen, jeg har blødende utslett over hele kroppen grunnet stress knyttet til dette.. Jeg vet arbeidsgiver kommer til å ringe i morgen og spørre om jeg har det bra, og da må man kanksje bare åpne seg opp og si det slik det er?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal ikke oppgi grunn. Ringer man inn syk, så holder det med å si man er syk. Arbeidsgiver skal ikke vits grunnen til sykdom.

Anonymkode: b0724...e8a

Okei, takk! trodde de måtte vite alt knyttet til egenmelding, men ikke hva det står på sykemeldingen

Skrevet

Jeg jobber i staten, og i timeregistreringssystemet vårt, hvor vi også legger inn egenmelding, har egenmeldingsskjemart blitt oppdatert. Under "årsak" kan man nå velge mellom "covid19-relatert" i tillegg til de vanlige "jobb-relatert" og "ikke jobb-relatert". Jeg tenker det er grunner til det, og mener at du bør oppgi covid-relatert til sjefen. Og bytt fastlege!! Høres ut som tøffe tider for deg nå. Jeg føler med deg og håper du får pusterom til å komme ovenpå. 

Anonymkode: a54f6...28c

• Liker 3
Skrevet

Jeg er leder, og ville satt stor pris på om en ansatt åpnet seg for meg i en slik situasjon, og jeg ville vist stor forståelse.

Du trenger en sykemelding. Tilstanden din kan forverre seg hvis du ikke følger kroppen signaler.

Anonymkode: 81b1b...bed

• Liker 7
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er leder, og ville satt stor pris på om en ansatt åpnet seg for meg i en slik situasjon, og jeg ville vist stor forståelse.

Du trenger en sykemelding. Tilstanden din kan forverre seg hvis du ikke følger kroppen signaler.

Anonymkode: 81b1b...bed

okei det er så flott å vite at det finnes forståelse for det. 

nå er jeg i den siutasjonen at jeg føler meg teit som ikke sa det med en gang... men hadde store forventinger til meg selv at jeg ikke skulle være en av de som slet litt i etterkant, uff! Jeg er aldri syk, men nå kjenner jeg meg svakere enn noen sinne. Tenker jeg prøver å gå tilbake til jobb i morgen selv om det føles tidlig, men da må man kanskje bare spørre om tilretteleggelse? 

Takk for svar

edit. ser nå at du skrev sykemelding 🤒 

Endret av anonym ss
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vet noen hvorddan man for holder seg til egenmelding på en halv dag? 

Jeg var for dårlig til å innse at jeg var syk og så ifra etter en halv dag selv om jeg var syk en hel. Det står på nettet at man ikke kan ta halv dag egenmelding, men er det skjønn på dette? Har noen erfaringer? 

Jeg tenker og håper å ta hele dagen egenmelding, er så kjipt å ta ubetalt arbeid som straff for at man prøvde å jobbe 

Skrevet

Husk at man aldri trenger å oppgi grunn for egenmelding om man ikke vil, det holder å si at man er syk. Unntaket er vel om arbeidsgiver velger å bestride egenmeldingen. Om du vil bytte fastlege bør du gjøre det nå for da får du ny fastlege fra 1. desember. Venter du til desember så får du ikke ny før 1. januar. Du gjør det enkelt på helfo.no

Anonymkode: 84473...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...