Gjest Matmor Skrevet 1. august 2005 #1 Skrevet 1. august 2005 Vi er 2 voksne som bruker rundt 4000-6000kr på en mnd. Synes dette er mye, for å bare være 2 stk. Men det rare er at jeg ikke synes vi kjøper noe spesielt dyr mat, eller spesiell mat, som koster mye. Føler bare at pengene flyr. Handler stort sett litt hverdag (Bunnpris, kanskje ikke billigste butikken), da vi ikke har så stort kjøleskap. Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få ned pengebruken på mat, uten å spise suppe hver dag:)
Gjest Embla s Skrevet 1. august 2005 #2 Skrevet 1. august 2005 Du skriver jo lite om vanene deres, men hvis jeg tar utgangspunkt i meg selv, ser jeg at følgende tiltak hjelper: * Ikke kaste mat (rester). * Sette opp en meny slik at du alltid vet hvilke varer du trenger og unngår impulskjøp eller masse smårester du ikke får brukt * Være klar over at en stor del av det du legger igjen i matbutikken faktisk ikke er mat, men ukeblader, brus, øl, potetgull, vaskemiddel, osv.
Gjest Varg-Menja Skrevet 1. august 2005 #3 Skrevet 1. august 2005 Heller handle inn litt større ett par ganger i uka, for å få ned impulshandlingen. Les de tilbudsbladene du får i posten, der er det mye penger å spare. Ofte får du kjøpt kjøtt ned mot 50 kr pr kilo dersom du kjøper større pakker, feks. Har du ikke fryser sparer du fort inn pengene på å kjøpe en. Heller bruk litt tid på å dra til en annen butikk, dersom det er de som har de tilbudene som er mest aktuelle fro deg denne uka. Tørrvarer og hermetikk kan du kjøpe inn stort når det er på tilbud. Planlegg middagene, sørg for å bruke opp det du har av rester. Feks lage en stor porsjon lasagne, spis det to dager på rad og frys ned resten i porsjonspakker. Også bør man holde seg langt unna 7-11, bensinstasjoner osv.
Gjest Embla s Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Glemte: En del av butikkenes egne "billigmerker" er mer enn bra nok. F.eks. har jeg oppdaget at tamponger av merket First price fungerer akkurat like godt som de over dobbelt så dyre annerkjente merkene. Ikke alle produkter av alle billigmerker som er like bra, men jeg har blitt overrasket over mange av de og har møtt min egen "billigmerke-skepsis" i døra.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #5 Skrevet 1. august 2005 Takk for gode tips! Det med en fast meny, var en god idee! Det har jammen ikke slått meg. Det eneste som er problemet her hos oss, er at jeg stort sett lager maten. Vi jobber også så forskjellig, så det er ofte slik at når jeg kommer hjem, at han har spist. Så det blir det liksom laget 2 middager etterhverandre. Det er nok vi som må jobbe med rutinene der. Billig merkene har jeg faktisk også blitt possitivt ovverrasket over. Takker og bukker
Arkana Skrevet 1. august 2005 #6 Skrevet 1. august 2005 Handle sjeldnere! Gjør ukes, toukes eller til og med månedshandel. Det krevet litt planlegging, men blir fort en vane. Skriv ned alle middagene dere skal ha i tiden framover og hvilke ingredienser dere trenger og handle inn. Så kan dere supplere med friske grønnsaker, brød og melkevarer en gang i uka. Selv om dere ikke har stort kjøleskap har dere kanskje god plass til tørrvarer og hermetikk, kanskje stor fryser også? Selv om dere spiser til forskjellige tider går det an å ha middager som lett kan varmes opp. F.eks. gryteretter, ovnsretter, supper e.l. Omelett er jo også noe som er lett å lage i farta, billig mat, og en fin måte å bruke opp rester på. Vi er forøvrig også to personer og bruker ca 5000 i mnd på mat, enda vi gjør ukeshandel. Men jeg synes ikke det er så mye, og mat er en viktig del av hverdagen for oss (jeg elsker å lage mat).
lillesky Skrevet 1. august 2005 #7 Skrevet 1. august 2005 Vi er også to, og bruker altfor mye penger på mat! Det som hjelper er å handle sjeldnere. Og kjøp inn flere middager på en gang (spaghetti, kjøttkaker, pizza osv). Det hjalp veldig for oss da min samboer begynte å jobbe på bakeri, nå får vi nemlig ferskt brød hver dag! Når du lager middag, lag til to personer, så kan han varme opp når han kommer hjem. Godt å vite at vi ikke er alene om høyt matbudsjett!
Pasha Skrevet 2. august 2005 #8 Skrevet 2. august 2005 bruker nok alt for mye pener på mat vi og prøver å handle inn stort.. fremfor småhanlidng hver dag,, og kjøper butikkens egene merker... mye å spare der ja
Imax Skrevet 2. august 2005 #9 Skrevet 2. august 2005 Tips til å spare penger: * Sjekk priser, velg det billige alternativet (og faktisk matcher butikkjedene hverandre godt på pris når det gjelder basisutvalg, det er 2-3% forskjell, så valg av butikk er ikke nødvendigvis avgjørende). * Velg EMV (egne merkevarer: Eldorado, First Price, Rimi-produkter, Coop-produkter osv). Kvaliteten på disse begynner å bli veldig bra (f.eks. ble jeg supersjokkert over First Price's frosne hvitløksbaguetter, like gode som Hatting's og kostet 14 kr i stedet for 28) * Gjør innkjøp 1-2 ganger i uken * Planlegg innkjøpene dine * Og for å gjøre det - planlegg menyen din. Sjekk denne siden for tips om dette. Jeg har lært masse fra Flylady, og hjemme hos oss bruker vi søndagen til å avtale hele ukens meny, også hvem som skal lage den, noe som gjør det enklere å gjøre innkjøp og når vi kommer slitne hjem fra jobb, så slipper man å tenke "hva skal jeg ha til middag" og ty til enkle (og dyre) alternativer * Lag mat fra bunn av, ikke kjøp ferdigmat * Spiser dere mye kjøtt? Kjøtt er dyrt. Spis mindre kjøtt og mer grønnsaker (sunnere og bedre også!) Så hvis du f.eks. pleier å spise 2 kyllingfileter til middag, kutt ned til 1 og sørg for å ha gode grønnsaker til. Og ikke minst, sjekk handlelappen når du kommer hjem: Hva var dyrt og hva var billig? Husk på dette til neste gang du skal planlegge innkjøp. En annen ting er også å huske på hvor mye annet man kjøper i butikken, nå får man jo masse kosmetikk og kjøkkenting i butikken også, og de er jo faktisk billigere i matbutikken enn på parfymeri og glassmagasinet osv.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #10 Skrevet 2. august 2005 Supre tilbakemeldinger fra dere alle:) Nå skal jeg virkelig sette meg ned, og se hva man kan endre på. Forøvrig godt å høre at det ikke bare er vi, som har høyt budsjett. Ikke at det er noen unskyldning
Nella Skrevet 2. august 2005 #11 Skrevet 2. august 2005 Har du ikke fryser så er det tiden for salg på de nå. Pleier å være det i "bærsesongen". Da kan du få en 100 liter for ca 1000,- . Elkjøp har hatt det tilbudet flere ganger. Og nå er også tiden for salg på mikroer. Kjøp den billigste elektroniske de har og bruk til oppvarming av mat. Den som lager middag først lager for to og setter resten på en tallerken som bare kan puttes i mikroen når den siste kommer hjem. Billigere og tidsbesparende. Det kommer tilsammen på under 2000,- og det vil dere spare inn. Ellers er det jo kjekt med turer til sverige da om dere bor nærme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå