Gå til innhold

Hvilken personlighet har de som kommer lengst i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså ledere som gjør det bra? Hva slags personlighet/ egenskaper må man ha for å gjøre karriere og lykkes som leder?

Anonymkode: eed26...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel psykopatiske trekk.

Anonymkode: 6f786...1e8

• Liker 13
Skrevet

Jeg vet ikke om det er et personlighetstrekk, men jeg tror de må være villige til å gi avkall på fritid og kanskje privatliv. Kvinnelige ledere må antagelig være villige til å ikke tilbringe så mye tid med barna sine, dersom de får noen. 

Ellers er de lederene jeg er rundt ganske bestemte og pågående, utadvendte/sosiale, arbeidsomme, lyttende. Èn av mine ledere fremstår som å ha et høyt energitrykk/uro og er glad i konflikter. 

Anonymkode: 2b2bf...e62

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det er et personlighetstrekk, men jeg tror de må være villige til å gi avkall på fritid og kanskje privatliv. Kvinnelige ledere må antagelig være villige til å ikke tilbringe så mye tid med barna sine, dersom de får noen. 

Ellers er de lederene jeg er rundt ganske bestemte og pågående, utadvendte/sosiale, arbeidsomme, lyttende. Èn av mine ledere fremstår som å ha et høyt energitrykk/uro og er glad i konflikter. 

Anonymkode: 2b2bf...e62

Mens mannlige ledere kan være masse sammen med barna sine?

• Liker 6
Skrevet

Du trenger å vite hva du driver med. Det er det viktigste.

Personlighet kommer litt ned på lista, men psykopater gjør det bra.

• Liker 3
Skrevet

Er veldig mye ADHD blant ledere og de som finner nye suksessfulle veier.

Anonymkode: a0ea5...a92

• Liker 1
Skrevet (endret)

Høy IQ og høy planmessighet/conscientiousness(big 5)

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 1
Skrevet

De som glir igjennom og lar andre gjøre jobben.

Anonymkode: 1e345...c60

• Liker 6
Skrevet

Hatt to gode sjefer. Begge var rettferdige og strenge der det trengtes. De kunne sitte å tulle med oss, være med på julebord osv( en god sjef drikker seg ikke full så klart) Så vi respekterte de, fordi de respekterte oss.  Har nå den 2 dårlige sjefen på 3 år. Bortforklaringer, gjør ikke sin jobb og juger. De har kommet dit pga rævslikking og det å kunne si rette ting til rette mennesker. Såkalte psykopatiske trekk, men de faller jo igjennom til slutt.

Anonymkode: 47c77...097

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som glir igjennom og lar andre gjøre jobben.

Anonymkode: 1e345...c60

Lite eller ingen samvittighet vil jeg kalle det.

• Liker 1
Skrevet

De færreste kommer mer enn middels langt med en vanlig personlighet. Det må ofte (men langt ifra alltid) psykopatiske trekk til for å nå skikkelig langt, rett og slett fordi man da klarer å kjøre over folk og manipulere over en lav sko. Det mest overraskende er av folk ansetter slike i høyere stillinger, for i de fleste tilfeller vil en psykopat vise frem negative sider etter en viss tid. De er jo fullstendig uegna i lederstillinger, selv om de ofte får det. De er impulsive og uten evne til å forstå andres perspektiver.

I snitt opplever jeg at folk er kaldere jo lenger de kommer i arbeidslivet, og jeg merker at jeg som regel ikke liker personligheten til de som sitter øverst. Det er ikke slik at man er kjip bare fordi man når langt, men mange som når langt er kjipe. Dette kan til en viss grad gjenspeiles geografisk.

Anonymkode: 5c5f9...cb5

• Liker 6
Skrevet

Er leder selv og jobber sammen med flere ledere på høyre nivå i en stor bedrift. Det jeg ser hos de som gjør det bra er evnen til å lytte, er strukturert, jobber mye når det kreves men tar også fri. Er ofte i forkant. Er tydelige , tar til seg kritikk, viser respekt, har fokus på det som skal gjøres og ikke fokus på å fremheve seg selv , skryter av sine medarbeidere, bruker ikke «jeg har...»men «vi har...» eller løfter fram enkeltpersoner. Har gode samarbeidsevner, omstillings evner, er lojal . Tar avgjørelser og tar ansvar. 

Anonymkode: c1b1a...cc3

• Liker 6
Skrevet

Høy arbeidskapasitet, høy stresstoleranse, god selvfølelse, ikke konfliktsky eller unnvikende, god på å delegere. 

Anonymkode: a2f56...854

• Liker 4
Skrevet

De som er høye på seg selv, som snakker andre trill rundt og skryter seg. selv opp i skyene.

Anonymkode: 4aa65...04b

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er leder selv og jobber sammen med flere ledere på høyre nivå i en stor bedrift. Det jeg ser hos de som gjør det bra er evnen til å lytte, er strukturert, jobber mye når det kreves men tar også fri. Er ofte i forkant. Er tydelige , tar til seg kritikk, viser respekt, har fokus på det som skal gjøres og ikke fokus på å fremheve seg selv , skryter av sine medarbeidere, bruker ikke «jeg har...»men «vi har...» eller løfter fram enkeltpersoner. Har gode samarbeidsevner, omstillings evner, er lojal . Tar avgjørelser og tar ansvar. 

Anonymkode: c1b1a...cc3

Dette må være en spesiell bedrift, for dette er nok veldig fjernt fra virkeligheten til de fleste ansatte (å ha slike sjefer).

Anonymkode: 1621e...476

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst må man virkelig være interessert i å være leder, med alt det innebærer. 

Alle lederne jeg har hatt i min nåværende bedrift flyr fra møte til møte, og må bruke fritid og helg på å faktisk få unna arbeid. Det å ha personalansvar er også noe skikkelig dritt, og de fleste har ikke tid eller kapasitet til å sette seg inn i hva deres ansatte faktisk driver med. Selv om lederstillinger gjerne er bedre betalt, er de ikke mye bedre betalt. Jeg ville selv aldri hatt en lederstilling, det er ikke verdt det i mine øyne.

Mange her nevner psykopatiske trekk. Jeg tror det handler om at man som leder må ha en god evne til å skru ting av og på, og koble seg av medmenneskelige forhold. Ikke fordi man er en drittsekk, men fordi man i lederstilling er i en utsatt posisjon. Det er mye kos med misnøye og halvsure ansatte rundt om i landets bedrifter, og for veldig, veldig mange er første instinkt å peke oppover: det er hans/hennes feil. Noen mennesker er permanent misfornøyd med sine ledere, fra jobb til jobb. Du må klare å skru av følelsene dine rundt det å bli likt eller mislikt, og begrense din personlige involvering i personalsaker. Evnen til å gjøre dette, eller mennesketypen som klarer det, er nok den som blir referert til som "psykopatisk".

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, NymeriaRhoynar skrev:

Mens mannlige ledere kan være masse sammen med barna sine?

😂

Anonymkode: 517f9...5a9

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som regel psykopatiske trekk.

Anonymkode: 6f786...1e8

23 timer siden, LaptopPute skrev:

psykopater

23 timer siden, T-Rex skrev:

Du trenger å vite hva du driver med. Det er det viktigste.

Personlighet kommer litt ned på lista, men psykopater gjør det bra.

Man må bare elske de som gir slike svar. 

Nå spekulerer jeg bare, men vil tro ingen av dere har hatt spesielt suksess i arbeidslivet. 

Anonymkode: fd3cd...2fc

• Liker 5
Skrevet

Mange som er misunnelige på at sjefen fikk bedre karriere enn dem! 😂 Psykopat, adhd, overkjøre andre... Hahaha 

Sjefen har god greie på faget (men ikke nødvendigvis alle detaljer), dyktig strateg og menneskekjenner. Uredd og ikke redd for overtid. 

Anonymkode: ee41f...f05

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...