AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Hvor gammel var babyen deres da dere introduserte smokk? Og hva gjorde at dere begynte? Vi er litt uenig om smokkebruk her i huset 😅 Anonymkode: 4895b...60a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Begynte vel når han var 3-4 uker. Vi var i utgangspunktet enige om å ikke bruke smokk, og jeg var mest bestemt på det. Men ei natt når han gråt for 3 timen i strekk og verken pupp, kos eller annet funket så var det jeg selv som fant den frem. Og han sovnet med en gang. håper vi slipper å bruke med nestemann, men må man så må man. Anonymkode: 0b353...bdf
MVN90 Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 (endret) 5 dager, begynte fordi hun hadde stort sugebehov og jeg ikke ønsket å sitte med puppen ute døgnet rundt. Egoistisk vil kanskje noen si, men for meg var pupp mat. Ungen gikk opp som en gal, fullammet 6,5 mnd og har alltid veldig trygg og harmonisk 👍 Var veldig bevisst på at den kun ble brukt i forbindelse med søvn, smokken lå i senga/vogna. Tennene er rette og de første ordene kom når hun var 8 mnd så det påvirket hverken språkutvikling eller tannstilling 😉 Endret 3. november 2020 av MVN90 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Vi forsøkte litt innimellom fra hun var 3-4 uker gammel. Var totalt uinteressert i starten, men tok den etterhvert. Bruker den stort sett bare for å sove. Anonymkode: a2377...581
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Hvorfor er det noen som velger å ikke bruke smokk i det hele tatt? Jeg er førstegangs så må bare spørre 😀 Anonymkode: ca982...154 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 2-3 uker. Det er ingen grunn til å la være. Det er bevist at smokkbruk ikke fører til sugeforvirring, som noen frykter. Det er en myte. Ei heller gjør det at babyen dier mindre. Det er derimot vist at smokkebruk kan redusere faren for krybbedød. Her anbefalte både helsesøster og de på sykehuset smokkbruk, for det var bra både for å tilfredsstille og trøste barnet, og dermed også gi foreldrene sårt tiltrengt pause. Så lenge man passer på at det ikke er masse smokkbruk i timesvis i strekk etter at tennene er kommet (det er ikke bra for tannstillingen), er smokkebruk helt uproblematisk. Anonymkode: 3b1ae...0b3 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det noen som velger å ikke bruke smokk i det hele tatt? Jeg er førstegangs så må bare spørre 😀 Anonymkode: ca982...154 Quote De første seks månedene kan det å bruke smokk gi babyen en rekke fordeler. Men etter 6-10 måneders alder, anbefales det å kutte ut smokken. Vi prøvde litt halvhjertet, men babyen var ikke interessert. Siden man uansett er anbefalt å slutte forholdsvis tidlig så orket vi ikke å prøve og presse det igjennom. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bevist at smokkbruk ikke fører til sugeforvirring, som noen frykter. Det er en myte. Ei heller gjør det at babyen dier mindre. Anonymkode: 3b1ae...0b3 Har du lenker? Hos Ammehjelpen ser jeg de skriver at man har funnet at det fører til både kortere ammeperiode og lavere melkeproduksjon. Ren nysgjerrighet, altså! Tenker smokk er veldig fint for de som liker det og når babyen vil ta den Anonymkode: 71256...115 1
Bonitapia Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 2 uker med første, noen dager med andre. Begge drakk godt, la på seg normalt 😄
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var babyen deres da dere introduserte smokk? Og hva gjorde at dere begynte? Vi er litt uenig om smokkebruk her i huset 😅 Anonymkode: 4895b...60a 7dager, brukte brystet som tutt, gikk IKKE utover ammingen overhodet. Anonymkode: 690d2...da8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi prøvde litt halvhjertet, men babyen var ikke interessert. Siden man uansett er anbefalt å slutte forholdsvis tidlig så orket vi ikke å prøve og presse det igjennom. Har du lenker? Hos Ammehjelpen ser jeg de skriver at man har funnet at det fører til både kortere ammeperiode og lavere melkeproduksjon. Ren nysgjerrighet, altså! Tenker smokk er veldig fint for de som liker det og når babyen vil ta den Anonymkode: 71256...115 https://www.healthline.com/health/breastfeeding/no-breastfeeding-moms-you-shouldnt-feel-guilty-about-giving-your-newborn-a-pacifier https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3343725/ Anonymkode: 3b1ae...0b3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Vi begynte etter ca 2 uker fordi baby hadde stort sugebehov. Jeg hadde ganske sterk utdrivningsrefleks, så han fikk sprutet masse melk i munnen når han bare ville sutte litt. Det førte til ganske frustrert baby noen dager, frem til jeg kom på smokk. Sugeforvirring var ikke noe problem, det var så tydelig forskjell på suging og sutting at jeg kunne bruke det før å se at han var sulten. Melkeproduksjonen var heller ikke noe problem, siden jeg bare en uke senere måtte redusere mengden. Anonymkode: 1adab...5a6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 På vei hjem fra føden da hun hyyyyylte i bilen. Så 2 dager gammel. Anonymkode: 1a29e...d45 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 Vi prøvde fra de var et par uker gamle. Eldste tok den aldri, minste godtok den fra hun var fire til ti mnd. Men hun brydde seg egentlig ikke om den. Spesielt eldste hadde et veldig sugebehov, men det gikk fint med bare puppen selv om det hadde gjort det enklere for meg om han tok smokk. Anonymkode: 515a7...241
Kassiopeia8 Skrevet 4. november 2020 #14 Skrevet 4. november 2020 Min hadde veldig sterkt sugebehov, og ettersom jeg hadde høy melkeproduksjon forspiste han seg! Så da ble det vulkanutbrudd av gulp/oppkast et par ganger om dagen. Derfor begynte vi med smokk tidlig - bare 10 dager gammel. Gikk veldig fint og han fullammes fremdeles, og er veldig glad i smokken til sovetid. 1
Lilseli Skrevet 4. november 2020 #15 Skrevet 4. november 2020 Vi prøvde å introdusere jevnlig fra 4 uker, men baby er ikke interessert. Tar ikke flaske heller. 6 mnd nå og eneste som gjelder er pupp. Har fremdeles de 5 forskjellige typene liggende men de brukes bare som biteleker. Vet ikke om vi ventet for lenge eller hun aldri ville tatt smokk uansett
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #16 Skrevet 4. november 2020 9 minutter siden, Lilseli skrev: Vi prøvde å introdusere jevnlig fra 4 uker, men baby er ikke interessert. Tar ikke flaske heller. 6 mnd nå og eneste som gjelder er pupp. Har fremdeles de 5 forskjellige typene liggende men de brukes bare som biteleker. Vet ikke om vi ventet for lenge eller hun aldri ville tatt smokk uansett Akkurat som min, tok aldri smokk eller flaske. Noen gjør det bare ikke uansett 😊 Anonymkode: 515a7...241
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #17 Skrevet 4. november 2020 Fra dag to. Brukes når han skal sovne. Har ikke gått utover ammingen. Anonymkode: 87f21...62d 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #18 Skrevet 4. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det noen som velger å ikke bruke smokk i det hele tatt? Jeg er førstegangs så må bare spørre 😀 Anonymkode: ca982...154 Vi ventet pga. dette med sugeforvirring, men jeg har også lest at det er en myte i etterkant. Da vi prøvde etter noen uker, ville ikke babyen ha. Omtrent samtidig snakket jeg med ei venninne som hadde utfordringer med at babyen mistet smokken og våknet og måtte ha hjelp til å få tak i den igjen hele natten, og bestemte meg for å droppe smokk. Men for de som får det problemet, tror jeg stort sett bare det er for en periode, og mange babyer sover bare videre uten smokk hvis/når de mister den. Med neste baby lot vi være fordi vi ikke brydde oss om å kjøpe inn smokker før vi så om vi trengte, og vi har ikke savnet det. Anonymkode: 29b16...06d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #19 Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi ventet pga. dette med sugeforvirring, men jeg har også lest at det er en myte i etterkant. Da vi prøvde etter noen uker, ville ikke babyen ha. Omtrent samtidig snakket jeg med ei venninne som hadde utfordringer med at babyen mistet smokken og våknet og måtte ha hjelp til å få tak i den igjen hele natten, og bestemte meg for å droppe smokk. Men for de som får det problemet, tror jeg stort sett bare det er for en periode, og mange babyer sover bare videre uten smokk hvis/når de mister den. Med neste baby lot vi være fordi vi ikke brydde oss om å kjøpe inn smokker før vi så om vi trengte, og vi har ikke savnet det. Anonymkode: 29b16...06d Det kan man løse ved å ha flere smokker liggende i sengen. Det er også tips om å binde (med korte snorer!) smokker fast i sprinklene, så får barnet lett tak i det selv. De er ikke mange månedene før de klarer bestyre smokker helt selv. Anonymkode: 3b1ae...0b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå