Fjelltopp Skrevet 23. november 2020 #21 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har prøvd benzylbenzoat men funket ikke, og kremen blir stoppet i tollen ettersom det ikke er lov til å sende legemidler over grensen dessverre:/ Anonymkode: 5ccdc...e56 Ja, så nå at det var tatt opp tidligere i tråden.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #22 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Scarol heter de, har og prøvd stromectol men de er den danske versjonen, og scatol er den nye norske versjonen som bytter ut stromectol tablettene Anonymkode: 5ccdc...e56 Er de jeg har brukt nå, håper så inderlig det fungerer og at jeg ikke blir smittet igjen.. Anonymkode: c8eac...bd5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #23 Skrevet 23. november 2020 Syns det er et mysterium hvordan denne epidemien både fortsetter (og øker?) på tross av at folk nesten ikke treffes lenger. Skremmende! Dere har min dypeste medfølelse, jeg fikk jeg ekstremt kløende utslett i fjor og fastlegen trodde det var skabb, ble henvist til en hudlege som heldigvis ikke fant noe skabbmidd på meg. Etter dette har jeg vært livredd for å få skabb, og blir helt uvel av å lese alle artiklene om det i mediene, særlig de hvor en hel familie er smitte. Jeg blir fortsatt ikke klok på hvor lett man faktisk kan bli smittet, MÅ det være hudkontakt eller kan man bli smittet ved å sitte i samme sete på bussen hvor en smittet har sittet før deg? Anonymkode: 1cf0e...a77 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #24 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan vet du det? Aldri hørt noen si dette før, om den dekkes med plast er vell det nokk ettersom man ikke er i direkte kontakt med mobilen Anonymkode: 5ccdc...e56 Fordi at skabben kan overleve lenger på mobiltelefonen enn først antatt. På SUS så legger de bort telefonen for isolasjon hos pasienter med gjentakende skabbinfeksjon fordi de blir smittet på nytt via mobiltelefonene Anonymkode: 93021...708
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #25 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syns det er et mysterium hvordan denne epidemien både fortsetter (og øker?) på tross av at folk nesten ikke treffes lenger. Skremmende! Dere har min dypeste medfølelse, jeg fikk jeg ekstremt kløende utslett i fjor og fastlegen trodde det var skabb, ble henvist til en hudlege som heldigvis ikke fant noe skabbmidd på meg. Etter dette har jeg vært livredd for å få skabb, og blir helt uvel av å lese alle artiklene om det i mediene, særlig de hvor en hel familie er smitte. Jeg blir fortsatt ikke klok på hvor lett man faktisk kan bli smittet, MÅ det være hudkontakt eller kan man bli smittet ved å sitte i samme sete på bussen hvor en smittet har sittet før deg? Anonymkode: 1cf0e...a77 Ja det er skummelt, jeg har ikke smittet min familie til tross for at vi bor sammen, og jeg ble smittet av å sove i samme seng som en venninne, så jeg ble trolig smittet via sengetøy, så er usikker på hvor lett det faktisk smitter Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #26 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi at skabben kan overleve lenger på mobiltelefonen enn først antatt. På SUS så legger de bort telefonen for isolasjon hos pasienter med gjentakende skabbinfeksjon fordi de blir smittet på nytt via mobiltelefonene Anonymkode: 93021...708 Hvor lenge legges den for isolasjon? Og hvilken behandling utfører dere på pasienter som får tilbakevendt skabb? Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #27 Skrevet 23. november 2020 Første gang jeg fikk det måtte jeg gå med det i flere måneder med intens kløe, fordi både fastlege og hudlege mente det var eksem. Så tok jeg saken i egne hender og tok Nix kur. Da forsvant det, og det viste seg at en venn av meg hadde det og hadde smittet flere i vennegjengen.. Anonymkode: c8eac...bd5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #28 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns det er et mysterium hvordan denne epidemien både fortsetter (og øker?) på tross av at folk nesten ikke treffes lenger. Skremmende! Dere har min dypeste medfølelse, jeg fikk jeg ekstremt kløende utslett i fjor og fastlegen trodde det var skabb, ble henvist til en hudlege som heldigvis ikke fant noe skabbmidd på meg. Etter dette har jeg vært livredd for å få skabb, og blir helt uvel av å lese alle artiklene om det i mediene, særlig de hvor en hel familie er smitte. Jeg blir fortsatt ikke klok på hvor lett man faktisk kan bli smittet, MÅ det være hudkontakt eller kan man bli smittet ved å sitte i samme sete på bussen hvor en smittet har sittet før deg? Anonymkode: 1cf0e...a77 Hva var det kløende utslettet om det ikke va skabb? Og er du kvitt det nå? Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #30 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns det er et mysterium hvordan denne epidemien både fortsetter (og øker?) på tross av at folk nesten ikke treffes lenger. Skremmende! Dere har min dypeste medfølelse, jeg fikk jeg ekstremt kløende utslett i fjor og fastlegen trodde det var skabb, ble henvist til en hudlege som heldigvis ikke fant noe skabbmidd på meg. Etter dette har jeg vært livredd for å få skabb, og blir helt uvel av å lese alle artiklene om det i mediene, særlig de hvor en hel familie er smitte. Jeg blir fortsatt ikke klok på hvor lett man faktisk kan bli smittet, MÅ det være hudkontakt eller kan man bli smittet ved å sitte i samme sete på bussen hvor en smittet har sittet før deg? Anonymkode: 1cf0e...a77 Venninnen min fikk skabb fra en fyr hun hadde sex med, legen hennes forklarte at skabb smitter om en sover i seng hvor en med skabb hr ligget, eller har på klær fra noen med skabb, eller har direkte hudkontakt pver lang tid. Skabb smitter ikke via håndtrykk eller en klem, det smitter om man utsettes lenge for hudkontakt (det omtales her jeg bor som en seksuelt overførbar sykdom) eller tøy/plagg. Anonymkode: 16c38...9d0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #31 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor lenge legges den for isolasjon? Og hvilken behandling utfører dere på pasienter som får tilbakevendt skabb? Anonymkode: 5ccdc...e56 7 dager Anonymkode: 93021...708
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #32 Skrevet 23. november 2020 Vask alle flater som berøres ofte. F.eks dørhåndtak, mobil, fjernkontroller, hårbørste, tannbørste o.l. Viktig å vaske sengeklær, puter o.s.v på 60 grader, eller fryse ned i tre døgn. Ellers bør en støvsuge godt, og vaske godt overalt. Lufte ut. Skabben liker at det er varmt og klamt. Håper du klarer å bli kvitt dette. Virker ikke som at det er så mye hjelp i spriting. God gammeldags såpe og vann er å foretrekke. Anonymkode: 16bdb...8c9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #33 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva var det kløende utslettet om det ikke va skabb? Og er du kvitt det nå? Anonymkode: 5ccdc...e56 Hudlegen skrev i journalen at det var et uspesifisert utslett (bare på "medisinspråk"), jeg var vel først og fremst der for å utelukke skabb, så hun brukte ikke noe særlig tid på å diagnostisere. Ja, det gikk over etter rundt tre uker med intens kløe hvor jeg klødde meg til blods. Jeg fikk en hestekur med antihistaminer og smøring med hydrokortision på utslettet. Aner virkelig ikke hva det var, har aldri hatt noe sånn verken før eller etter. Anonymkode: 1cf0e...a77 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #34 Skrevet 23. november 2020 Her fikk hele familien det (foreldre og tre barn) da jeg gikk på ungdomsskolen (på slutten av 90-tallet). Jeg hadde det verst og var den som hadde fått dritten først. Jeg fikk det sannsynligvis av utekattene våre. Det var det legen sa i alle fall. Vi måtte gjennom to runder med krem fordi moren min ikke leste den biten om at alle sammen måtte smøre seg med kremen samtidig. Runde 2 smørte alle seg med krem samtidig, vasket alle klær, vasket alle sengetøy, luftet alle madrassene (dette var midt på vinteren) og vi ble kvitt det. Anonymkode: 48840...4ad
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #35 Skrevet 23. november 2020 Dere som reiser bort med skabb utbrudd, hvor reiser dere? Anonymkode: 7aa85...068
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #36 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som reiser bort med skabb utbrudd, hvor reiser dere? Anonymkode: 7aa85...068 Jeg reiste hjem til foreldrene alle 3 gangene jeg fikk det, gjennomførte kuren og dro ikke tilbake til hybelen min før jeg var sikker på skabben var død. Første gangen jeg fikk det gikk jeg rundt med det i mange mange måneder. Det var den tortur. Har også hatt veggdyr. Anonymkode: f49c6...b94
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #37 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg reiste hjem til foreldrene alle 3 gangene jeg fikk det, gjennomførte kuren og dro ikke tilbake til hybelen min før jeg var sikker på skabben var død. Første gangen jeg fikk det gikk jeg rundt med det i mange mange måneder. Det var den tortur. Har også hatt veggdyr. Anonymkode: f49c6...b94 Hvordan ble du kvitt det til slutt? Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #38 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 23.24): Her fikk hele familien det (foreldre og tre barn) da jeg gikk på ungdomsskolen (på slutten av 90-tallet). Jeg hadde det verst og var den som hadde fått dritten først. Jeg fikk det sannsynligvis av utekattene våre. Det var det legen sa i alle fall. Vi måtte gjennom to runder med krem fordi moren min ikke leste den biten om at alle sammen måtte smøre seg med kremen samtidig. Runde 2 smørte alle seg med krem samtidig, vasket alle klær, vasket alle sengetøy, luftet alle madrassene (dette var midt på vinteren) og vi ble kvitt det. Anonymkode: 48840...4ad Fra kattene? Det høres helt merkelig ut. Om det var tilfellet, ville dere ikke bare ha blitt smittet igjen og igjen av dem? Anonymkode: 1cf0e...a77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå