AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Hei! Jeg har slitt med skabb siden mars (i 8 mnd). fikk vite av en venninne at nix krem var bortkastet da hun hadde bruk det flere ganger, så jeg fikk tabletter med en gang. Tok tablettene to ganger med 2 ukers mellomrom, og ble kvitt skabben. 1 mnd senere kom kjæresten hjem, og smittet meg igjen fordi hans kur var misslykket. Vi tok da en til tablettkur med to ukers mellomrom, og symptomene til kjæresten min forsvant helt, men jeg fikk en ny blemme på fingeren. Vi tok da enda en tablettkur og reiste bort i 10 dager og hadde bare med klær/sko som ikke var blitt brukt på 1 uke, men skabben kom tilbake. jeg leste at benzylbenzoat hadde funket for noen, så jeg smørte meg med dette (3 runder med 5 min mellomrom) reiste bort i en uke for så å gjennta behandlingen. var igjen veldig nøye med sanitering. Dette funket ikke. Så prøvde jeg tablettkur samtidig som benzylbenzoat, og reiste igjen bort i en uke, og var ekstremt nøye med sanitering, kokvasket alle klær, nytt mobildeksel og ny sminke osv, alt jeg brukte var nytt. Jeg tok 5 tabletter som enkeltdose for å være sikker, selv om vektklassen min sier jeg bare skal ta 4. Huden er tørr og flasser av spesielt under armer og i hudfolder. Jeg frykter nå at jeg enda ikke har blitt kvitt skabben da det klør på nye plasser og kommer nye kuler på hendene. Jeg opplever at de gamle blemmene tørker bort og forsvinner, samtidig som nye dukker opp. (Ps: Har hele perioden bare hatt mild kløe, og ikke problemer med nattesøvn eller noe, men fortsatt irriterende å vite at man har skabb under huden!) Har altså nå tatt 3 runder med tablettkur, en runde benzylbenzoat kur, og en runde med tablett og benzylbenzoat kur... alle gangene har jeg vært VELDIG nøye med saniteringstiltak, dekket madrasser og møbler i plast, kokvasket alt og bruk yttertøy og sko som ikke er brukt på 1 uke, og reist bort i 1 uke til skabben har dødd ut hjemme. vet ikke hva jeg skal gjøre lengre da dette tærer enormt på økonomi og psyken, HJELP! Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 5ccdc...e56 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #2 Skrevet 23. november 2020 Herregud for et mareritt?! Jeg har fått skabb nå og skal på runde to med Nix i morgen, men jeg blir jo ganske pessimistisk av å lese om så mange den ikke fungerer på 😕 . Hvordan går det med deg nå? Jeg syns jeg klør mer nå, enn fredag da jeg smurte meg.. grøss Anonymkode: 076ab...e52 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 Uff unner ingen å få det, jeg er enda ikke blitt kvitt det, klør nesten ingenting men får stadig nye blemmer, så jeg skal prøve på tabletter dag 0,7,14 og 21 sammen med liniment. Anonymkode: 5ccdc...e56 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Skrevet 23. november 2020 Har ikke så mye hjelp og tips. Har fått det for tredje gang nå, og er helt fortvilt. Rent helvette. Synes helsemyndighetene tar altfor lett på det, det er tross alt en skabbepidemi, og likevel så lite hjelp og info å få. Anonymkode: c8eac...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke så mye hjelp og tips. Har fått det for tredje gang nå, og er helt fortvilt. Rent helvette. Synes helsemyndighetene tar altfor lett på det, det er tross alt en skabbepidemi, og likevel så lite hjelp og info å få. Anonymkode: c8eac...bd5 Helt enig, hva tenker du å gjøre videre for å bli kvitt det? syntes det er skremmende at nix enda står som førstevalgs behandling og at man ikke kan få tak i kuren i sverige til norske apotek Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 Reis bort, bruk nix, og ikke vend hjem igjen før skabben er død. Anonymkode: f49c6...b94
wahaj Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 "Selv ved vellykket behandling kan kløe vedvare i 2-4 uker etter siste behandling. Antihistamin eller en svak kortisonkrem kan brukes mot kløe, men skal ikke brukes før permetrin krem eller benzylbenzoat liniment er vasket av. Dersom man fortsatt har symptomer fire uker etter behandling bør man oppsøke lege på nytt for ny undersøkelse og vurdering." 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Helt enig, hva tenker du å gjøre videre for å bli kvitt det? syntes det er skremmende at nix enda står som førstevalgs behandling og at man ikke kan få tak i kuren i sverige til norske apotek Anonymkode: 5ccdc...e56 Tok siste kur i går, så må jeg bare vente et par uker. Er dessverre slik at det er pga jobben min at jeg blir smittet og ingen der vil enten innrømme eller er klar over at de har det. Så vet ikke hva jeg gjør om jeg blir smittet igjen. Nei det er helt latterlig at de ikke har fått samme kur som i Sverige. Og prisen er jo bare helt på tryne også, burde fått noe støtte.. spesielt hvis man må kjøpe kuren flere enn en gang. Anonymkode: c8eac...bd5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 Du må også legge igjen mobiltelefonen når du reiser bort Anonymkode: 93021...708
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tok siste kur i går, så må jeg bare vente et par uker. Er dessverre slik at det er pga jobben min at jeg blir smittet og ingen der vil enten innrømme eller er klar over at de har det. Så vet ikke hva jeg gjør om jeg blir smittet igjen. Nei det er helt latterlig at de ikke har fått samme kur som i Sverige. Og prisen er jo bare helt på tryne også, burde fått noe støtte.. spesielt hvis man må kjøpe kuren flere enn en gang. Anonymkode: c8eac...bd5 Om du har prøvd kremen en gang tidligere og det ikke har funket (symptom 4 uker etterpå) kan du få legen til å søke om refusjon/ blå resept fra helof på tablettene, men hjelper jo lite når tablettene ikke fungerer på meg:( Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Reis bort, bruk nix, og ikke vend hjem igjen før skabben er død. Anonymkode: f49c6...b94 Nix fungerer ikke, har reist bort i 10 dager hver eneste kur, brukt helt nytt tøy/yttertøy, nytt deksel, plastfole rundt mobil og ny sminke, ingenting ser ut å virke Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #12 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må også legge igjen mobiltelefonen når du reiser bort Anonymkode: 93021...708 Jeg kan dessverre ikke gjøre dette, men jeg bytter deksel på mobilen og dekker den med plastfolie Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #13 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan dessverre ikke gjøre dette, men jeg bytter deksel på mobilen og dekker den med plastfolie Anonymkode: 5ccdc...e56 Det hjelper ikke. Telefonen må ligge i isolat. Anonymkode: 93021...708
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #14 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du har prøvd kremen en gang tidligere og det ikke har funket (symptom 4 uker etterpå) kan du få legen til å søke om refusjon/ blå resept fra helof på tablettene, men hjelper jo lite når tablettene ikke fungerer på meg:( Anonymkode: 5ccdc...e56 Hvilke tabletter har du brukt? Anonymkode: c8eac...bd5
Fjelltopp Skrevet 23. november 2020 #15 Skrevet 23. november 2020 Her , se om dere kan få noen til sende dere, eller kjøpe selv fra Sverige. https://www.tv2.no/a/11655826/
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #16 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hjelper ikke. Telefonen må ligge i isolat. Anonymkode: 93021...708 Hvordan vet du det? Aldri hørt noen si dette før, om den dekkes med plast er vell det nokk ettersom man ikke er i direkte kontakt med mobilen Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #17 Skrevet 23. november 2020 Fjelltopp skrev (1 minutt siden): Her , se om dere kan få noen til sende dere, eller kjøpe selv fra Sverige. https://www.tv2.no/a/11655826/ Har prøvd benzylbenzoat men funket ikke, og kremen blir stoppet i tollen ettersom det ikke er lov til å sende legemidler over grensen dessverre:/ Anonymkode: 5ccdc...e56
Coffee1234 Skrevet 23. november 2020 #18 Skrevet 23. november 2020 Da vi hadde det fungerte det andre gang med nix. Må bare smøre overalt og fryse alle klærne osv.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #19 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke tabletter har du brukt? Anonymkode: c8eac...bd5 Scarol heter de, har og prøvd stromectol men de er den danske versjonen, og scatol er den nye norske versjonen som bytter ut stromectol tablettene Anonymkode: 5ccdc...e56
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #20 Skrevet 23. november 2020 Det jeg gjør er at jeg spriter mobil, pc, fjernkontroller osv 2-3 for dagen, og bruker gummihansker når jeg bruker de. Håper det hjelper. Anonymkode: c8eac...bd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå