Gå til innhold

Tips til noen som vil bli vegetarianer.

Anbefalte innlegg

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg kjenner en del vegetarianere, de har for en eller annen grunn ofte veldig blek hud og ser ut som om de lider av mangel for et eller annet, de ser ofte rett og slett usunne ut.

Jeg har vært selv av og på vegetarianer siden barndommen, men sist var jag også svært blek (når jeg ser på gamle bilder kan jeg se det) slapp og led av jernmangel.

Uansett har vi som familie lyst til å om ikke bli totalt vegetarianere så i hvertfall kutte ned kjøttbruket til veldig lite.

Er det noen som kan mye om ernæring som kan gi noen tips om hvordan man trygt kan slutte med kjøtt i kostholdet uten fare for mangler?

Vi spiser en del linser og kikerter og bønner fra før, men det gjør jo de fleste vegetarianere, men alikevel er de bleke? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har flere venner som er vegetarianere, og de er ikke spesielt bleke. Så jeg er ikke helt sikker på om teorien din stemmer.... :roll:

Uansett, som vegetarianer er det viktig å få i seg allsidig kost. Når det gjelder f.eks. jern har mange personer behov for jerntilskudd selv om de er kjøttetere (de fleste av oss spiser ikke lever jevnlig), dette gjelder spesielt kvinner. Det kan være at noen vegetarianere trenger mer kosttilskudd enn kjøttetere dersom de ikke er nøye med å få litt av alt.

For å få et korrekt kosthold ville jeg kjøpt en kokebok for vegetarianere (har selv en som forklarer hva de ulike grønnsakene inneholder osv) slik at du får oversikt over hva som inneholder hvilke mineraler osv.

Hovedmangelen for vegetarianere er vel proteiner, så sørg for å få i nok melkeprodukter, egg og linser/bønner, evnt. fisk hvis man spiser det.

Forøvrig satser jeg selv på å heller spise mindre kjøtt enn å bli fullstendig vegetarianer, det opplever jeg som enklere og da slipper jeg å gi avkall på en god biff i ny og ne :ler:

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvis jeg skal kutte ut kjøtt(rødt og hvitt)fra kostholdet mitt, hva bør jeg da spise istedet for(som inneholder samme næring)?

Hva kan erstatte fisk(næringen vi får fra fisk) ?

Skrevet

Det er jo først og fremst proteiner vi får fra kjøtt og fisk.

Alternative proteinkilder finner du mange eksempler på i denne tråden...

Som vanlig vil jeg særlig trekke fram bokhvete, som er en av de beste vegetabilske proteinkildene som finnes, til og med mer proteinholdig enn soya. Les mer i lenken i den andre tråden. Og selvsagt også alle slags belgvekster: Erter, bønner, linser, kikerter...

Ellers er rødt kjøtt en viktig kilde til jern, som man ellers finner i grove kornprodukter (feks er spelt en god jernkilde), grønne grønnsaker (brokkoli, spinat, persille, grønnkål...) og feks rødbeter.

Og fra fet fisk får vi omega 3, som man lettest erstatter med tran eller omega 3-kapsler i en eller annen form, evnt den vegetabilske oljen "Udo's Choice", som bl.a. inneholder linfrø (selges på helsekost). Avokado har også endel omega 3, hvis jeg ikke husker feil. :)

Skrevet
Avokado har også endel omega 3, hvis jeg ikke husker feil. :)

Måtte sjekke litt, og dette stemmer nok ikke - avokado inneholder først og fremst omega 9.

Linfrø er den beste vegetabilske kilden til omega 3, en finner også lavere nivåer i valnøtter. Men det beste for en som ikke spiser fet fisk, er å ta tran. ;)

Skrevet

Enten du er kjøtteter eller vegetarianer, så gjelder samme regelen: Spis variert og balansert. Du finner bleke veggieser og du finner bleke kjøttetere, du finner feite kjøttetere og feite veggiser. Har du et noenlunde greit og balansert kosthold og beveger deg innimellom slik at blodsirkulasjonen holdes ved like, er det ingen grunn til at du skal vandre rundt som et spøkelse bare fordi du ikke spiser kjøtt eller fisk.

Her er en enkel innføring:

- spis frø, linser, bønner, korn og nøtter daglig. Du trenger ikke spise ALLE typene hver dag, men spis gjerne to sammen til et måltid for å få i deg fullverdig protein. Det er ikke så vanskelig som det høres: litt frø i muslien eller ei skive med peanøttsmør til frokost for eksempel)

- spis nøtter, frø, og olje- og margarinprodukter av soya for å få i deg de viktige fettsyrene

- spis frukt og grønt hver dag, og spis 'fargevariert', dvs pass på å spise frukt og grønt i ulike farger, da fargene betyr at de har ulike vitaminer etc.

Spiser du dette skal du få i deg protein, jern, vitaminer, mineraler, fiber, antioksidanter.

Men jeg vil ikke anbefale bare å følge råd fra forumet. Som det allerede er nevnt her, skaff deg en god vegetarkokebok som forteller litt om næringsinnholdet i ulike matvarer etc. Kokeboken til Linda MacCartney er god på den biten (men oppskriftene hennes er dessverre stort sett forferdelige...).

Skrevet
Måtte sjekke litt, og dette stemmer nok ikke - avokado inneholder først og fremst omega 9.

Linfrø er den beste vegetabilske kilden til omega 3, en finner også lavere nivåer i valnøtter. Men det beste for en som ikke spiser fet fisk, er å ta tran. ;)

Med mindre den som ikke spiser fet fisk, ikke spiser fisk... Tran utvinnes av fisk, og for mange vegetarianere er det ikke aktuelt å ta tran, akkurat som det ikke er aktuelt å spise gele laget av gelatin. Og da blir det beste for den som ikke spiser fisk, å spise frø, nøtter og soyaprodukter.

Skrevet
Med mindre den som ikke spiser fet fisk, ikke spiser fisk... Tran utvinnes av fisk, og for mange vegetarianere er det ikke aktuelt å ta tran, akkurat som det ikke er aktuelt å spise gele laget av gelatin. Og da blir det beste for den som ikke spiser fisk, å spise frø, nøtter og soyaprodukter.

Ja, det har du selvsagt rett i, jeg tenkte på at det igrunnen var ganske selvmotsigende da jeg leste det etter å ha skrevet det... :sjenert: Tenkte nok mest på hva som skal være gunstigst sett fra et ernæringsmessig synspunkt.

Men vil igjen nevne kosttilskuddet "Udo's Choice" som et godt alternativ - det er 100% vegetabilsk og har et balansert innhold av omega 3, 6 og 9. :)

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Hei:)

jeg har vært vegeterianer i 12 år, og ikke har jeg vært suuuperflink til å spise allsideig og sunt heller alltid... Jeg har periodevis tatt multivitaminer og trankapsler, og har vært i fin form, har heller aldri vært noe spesielt blek... Men et tips er å høre med legen om man bør ta noe tilskudd,og evt. hvilke, og ellers prøve å spise variert og sunt... Vær obs på at snopelysten kan gå noe opp;) ta gjerne tilskudd av krom for å dempe det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...