Gå til innhold

Barnebidrag - hva beregnes det ut fra, og hvor ofte kan man søke endring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Barnefar og jeg har 3 barn sammen og delt bosted. Da vi flyttet fra hverandre var det stor forskjell i inntekten vår, men nå skiller det vel ca 100 000kr og han har bestemt seg for ikke å betale mer. Jeg er kanskje litt smålig, men jeg svømmer jo ikke i penger akkurat, og hvis han har samme inntekt som før så vil han iflg nav sin bidragskalkulator måtte betale meg ca 1000kr i mnd. Jeg synes dette er litt, og han står mye bedre i det enn meg uansett, så jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet hvis jeg krever dette av han. Dette må isåfall skje via NAV.

Men, han driver sin egen bedrift, bestemmer lønnen sin selv, kan ta ut utbytte om han vil, så før jeg søker om bidrag må jeg være sikker på at han f.eks ikke kan ta ut et gedigent utbytte og sette lønnen sin til NULL, og så ender det med at jeg må betale han istedet. Da går jeg personlig konkurs og må selge leiligheten min. (som dere sikkert har skjønt er ikke  forholdet vårt godt).

Så derfor lurer jeg på om bidraget bestemmes ut fra fjorårets ligning eller de tre siste månedenes inntekt eller noe sånt.
Og hvor ofte kan man søke om å rekalkulere bidraget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...